Jämställdhet, feminism och maskulinism

Angående det här med "om man äntligen får ett jobb så håller man frånvaron nere för att man är så tacksam att man äntligen fick något", gäller inte det också unga kvinnor? Eller är det bara 45-åriga gubbar som tänker så? Jag säger inte att det inte finns både kvinnor och män som inte utnyttjar systemet och njuter av att stanna hemma på arbetsgivarens bekostnad, jag har tyvärr sett dem IRL. Men om vi pratar rent generellt vill faktiskt också unga kvinnor ha jobb, men har fruktansvärt mycket svårare att få det i jämförelse med unga män, för att bakåtsträvande medelålders män i kostym sitter på chefsposterna och tror att en ung kvinna automatiskt leder till en anställd som kommer vara hemma i tid och otid. Om kvinnor och män delade på föräldraledighet och VAB så behövde det inte bli så tydligt att "kvinnor alltid är hemma". Varför kan man inte anställa en barnlös 25-åring, som kanske inte kommer skaffa familj förrän om tio år? Ska hon straffas nu för något som inte hänt än, och kanske heller aldrig kommer hända?

Jag kan ju bara tala om egna erfarenheter.
De som var borta minst på de arbetsplatser jag arbetat var just kvinnor 50+ och män i samma grupp.
De vabbade inte, de hade inga små barn. slapp alltså mycket av den dagissmitta som drabbar yngre föräldrar.
Sedan hade många av dem ungefär inställning som jag vad det gäller ansvar o arbete.

Naturligtvis kan man anställa en 25 åring, det görs också i större utsträckning än man anställer en 50+

Jag deklarerade bara min åsikt och min erfarenhet.

Skulle jag idag anställa en person till en administrativ tjänst skulle jag hellre välja en 50+ än en 25 åring av bla den orsaken.

@ Kivifrukt Nu vet jag inte om du jobbar politiskt men det vore väl något för dig, du brinner ju för det här.

Jag kan ju bara tala om egna erfarenheter.
De som var borta minst på de arbetsplatser jag arbetat var just kvinnor 50+ och män i samma grupp.
De vabbade inte, de hade inga små barn. slapp alltså mycket av den dagissmitta som drabbar yngre föräldrar.
Sedan hade många av dem ungefär inställning som jag vad det gäller ansvar o arbete.

Naturligtvis kan man anställa en 25 åring, det görs också i större utsträckning än man anställer en 50+

Jag deklarerade bara min åsikt och min erfarenhet.

Skulle jag idag anställa en person till en administrativ tjänst skulle jag hellre välja en 50+ än en 25 åring av bla den orsaken.

Till viss del förstår jag det resonemanget. Men det gäller båda könen. Nu skrev du inget annat, så det är inget anklagande mot dig, men det ska vara samma sak om det är en 25-årig man, eller en 33-årig småbarnspappa med barn i den absolut mest sjukdomsbenägna åldern. Män ska inte ha någon gräddfil för att de anses inte stanna hemma och VABBA, för det gör de allra flesta faktiskt idag.

@ Kivifrukt Nu vet jag inte om du jobbar politiskt men det vore väl något för dig, du brinner ju för det här.

Alla människor borde väl vara intresserade av att slippa ett förtryckarsamhälle där hälften av befolkningen, på olika sätt, behandlas nedsättande? Tack och lov har jag inte sett hälften av all den inskränkthet som förekommer i den här tråden i verkliga livet, och personen ifråga har ju inte precis visat upp bättre sidor i andra trådar...

Till viss del förstår jag det resonemanget. Men det gäller båda könen. Nu skrev du inget annat, så det är inget anklagande mot dig, men det ska vara samma sak om det är en 25-årig man, eller en 33-årig småbarnspappa med barn i den absolut mest sjukdomsbenägna åldern. Män ska inte ha någon gräddfil för att de anses inte stanna hemma och VABBA, för det gör de allra flesta faktiskt idag.
Men som företagare gör du ju ständigt den riskbedömningen. Den maskinen är billig men deras service nät är sämre än den dyra. Den individen verkar bra, men antingen skaffar han/hon sig barn eller så satsar de på karriären.
Om orsaken kan man diskutera, men det är större sannolikhet att du som företagare kan belasta en man i 30;årsåldern med övertid, resor o annat otyg än en jämnårig kvinna.

Nej. Men hur ska vi kunna ta oss dit, om vi inte jobbar för att det ska bli mer jämställt?

Det är nog inte många som har något emot strävan efter att män och kvinnor ska dela jämnare på föräldraledigheten. Men hur vi jobbar för det har olika konsekvenser. En artificiell 50/50-fördelning som nås via kvotering hade fått den bieffekten att föräldrarna hade delat lika även i situationer där den ena föräldern är klart mindre eller klart mer lämpad för uppgiften, oavsett om det är mannen eller kvinnan. I en del familjer så är det så att ena föräldern dras med olika former av problematik som gör att det kanske inte alls är bäst för alla familjer att dela lika på föräldraledigheten.

En naturlig 50/50-fördelning som nås via förändringar i normer hade resulterat i att män och kvinnor som grupp tar ut lika mycket, men det i vissa familjer var mannen som tog ut lite mer och det i andra hade varit kvinnan som tog ut lite mer. Efter det familjespecifika behovet.

Det är nog inte många som har något emot strävan efter att män och kvinnor ska dela jämnare på föräldraledigheten. Men hur vi jobbar för det har olika konsekvenser. En artificiell 50/50-fördelning som nås via kvotering hade fått den bieffekten att föräldrarna hade delat lika även i situationer där den ena föräldern är klart mindre eller klart mer lämpad för uppgiften, oavsett om det är mannen eller kvinnan. I en del familjer så är det så att ena föräldern dras med olika former av problematik som gör att det kanske inte alls är bäst för alla familjer att dela lika på föräldraledigheten.

En naturlig 50/50-fördelning som nås via förändringar i normer hade resulterat i att män och kvinnor som grupp tar ut lika mycket, men det i vissa familjer var mannen som tog ut lite mer och det i andra hade varit kvinnan som tog ut lite mer. Efter det familjespecifika behovet.
Ja jag skulle gärna se en delning utan att man går in politiskt och bestämmer det.
Men hur ska det ske?

Nej, jag är inte här för att provocera. Som jag sagt ogillar jag normativitet och tycker det är fascinerande hur normativiteten i regel är viktigare än fakta. Sedan är det bra att testa på nätet hur ärlig man kan vara och var gränserna går för vad som är socialt acceptabelt i olika grupperingar.
"Som sagt ogillar jag normativitet" sa mannen som sida efter sida klamrar sig fast vid normativa könsroller.

Om jag hade varit norm här hade ingen blivit upprörd över det jag skriver.
Det är oklart varför du så gärna vill framstå som utmanare av någon norm med tanke på hur förtjust du verkar vara i alla normer som omgärdar patriarkatet, t.ex. könsroller och kärnfamilj, men det är rätt observerat att konservativa sexister inte är i majoritet här.

Bland de som vill luckra upp normativa könsroller är du, som vill bevara rådande normer och strukturer, inte "norm".

Om den leken med ord får dig att känna dig speciell så för all del, trösta dig med att dina konventionella åsikter inte är norm på ett övervägande feministiskt hästforum, men jag håller med övriga om att du lurar dig själv om du tror att du på något sätt vidgar människors vyer eller utmanar genom att sprida de traditionella könsroller och den sexism som samhället redan serverar i överflöd. Du är en i mängden, du trampar på i redan upptrampade spår, det finns inget i dina inlägg att förvånas över utan bara att beklagande känna igen som gammal sexistisk skåpmat.

Vad skulle jag inte ge för en diskussion om feminism som överraskade och utmanade? Där antifeminister inte upprepade samma trötta argument och halmdockor?

En eloge till alla som orkat bemöta det!

"Som sagt ogillar jag normativitet" sa mannen som sida efter sida klamrar sig fast vid normativa könsroller.

Det är oklart varför du så gärna vill framstå som utmanare av någon norm med tanke på hur förtjust du verkar vara i alla normer som omgärdar patriarkatet, t.ex. könsroller och kärnfamilj, men det är rätt observerat att konservativa sexister inte är i majoritet här.

Bland de som vill luckra upp normativa könsroller är du, som vill bevara rådande normer och strukturer, inte "norm".

Om den leken med ord får dig att känna dig speciell så för all del, trösta dig med att dina konventionella åsikter inte är norm på ett övervägande feministiskt hästforum, men jag håller med övriga om att du lurar dig själv om du tror att du på något sätt vidgar människors vyer eller utmanar genom att sprida de traditionella könsroller och den sexism som samhället redan serverar i överflöd. Du är en i mängden, du trampar på i redan upptrampade spår, det finns inget i dina inlägg att förvånas över utan bara att beklagande känna igen som gammal sexistisk skåpmat.

Vad skulle jag inte ge för en diskussion om feminism som överraskade och utmanade? Där antifeminister inte upprepade samma trötta argument och halmdockor?

En eloge till alla som orkat bemöta det!

Åh tack, för ett bra inlägg!

Ja jag skulle gärna se en delning utan att man går in politiskt och bestämmer det.
Men hur ska det ske?

Vi som samhälle får lyfta frågan och försöka förändra normen genom att diskutera frågan. Det är så social förändring har skett historiskt. Sen tror jag inte vi genom att försöka påverka normen kommer kunna överbrygga våra biologiska skillnader helt och hållet, men vi kan åtminstone sträva efter det och se hur långt vi kommer.

En individuell föräldraförsäkring kommer inte heller att ge 50/50 uttag. Det ingår nämligen inget tvång i erbjudandet, som erbjuds alla föräldrar i samhället med full frihet att använda om man vill eller låta bli.

Det som haltar en aning i resonemanget, även om jag tycker du har rätt i sak, är att det är aldrig någon som ifrågasätter att en kvinna är bäst lämpad att stanna hemma med barnet/barnen, att hon skulle vara en bättre förälder än fadern. Ändå är det många kvinnor som är direkt olämpliga att ta hand om ett barn av olika orsaker som bl a psykisk ohälsa, missbruksproblem, sjukdom eller depression.

Jo, men det ansvaret ligger inte på den enskilde företagaren, hans ansvar ligger hos sitt företag.
Fast jag skulle inte lita på att en äldre inte har småbarn, man kan ju dessutom VAB:a åt sina barnbarn om man inte har egna sladdisar eller har flyttat ihop med en partner som har småbarn. Om du skulle läsa dejtingtråden skulle du se att det är många som upptäckt att dagens singelmän har småbarn eller önskar skaffa om de får chansen.

Jag tror dessutom att de här männen i ännu större utsträckning kommer att stanna hemma med sina barn då de "får en ny chans" istället för den familj de redan schabblat bort. ;)

Fast jag skulle inte lita på att en äldre inte har småbarn, man kan ju dessutom VAB:a åt sina barnbarn om man inte har egna sladdisar eller har flyttat ihop med en partner som har småbarn. Om du skulle läsa dejtingtråden skulle du se att det är många som upptäckt att dagens singelmän har småbarn eller önskar skaffa om de får chansen.

Jag tror dessutom att de här männen i ännu större utsträckning kommer att stanna hemma med sina barn då de "får en ny chans" istället för den familj de redan schabblat bort. ;)
Nej säker kan man aldrig vara. Det är ju därför man gör en riskanalys.
På samma sätt som jag kontrollerar en ny hyresgäst på mer än ett vis så kontrollerar jag en kandidat till en tjänst.

Och oftast kommer de in via bekantas bekanta så att man får den informationen man vill ha...

Liknande trådar

Samhälle Jag läste tråden om diskussionsklimat på underforumet om Bukefalos och blev så illa berörd. Tråden är låst, men det är egentligen ett...
41 42 43
Svar
852
· Visningar
51 722
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 391
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 725
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama