Jämställdhet, feminism och maskulinism

Men vad är det som säger att kvinnor har svårare att komma in i dessa nätverk? Den stora anledningen till snedvriden könsfördelning är väl ändå att män och kvinnor själva väljer olika yrken o.s.v?

Ur en rapport från Sveriges ingenjörer: "Vi kom även fram till att kvinnor oftare än män känner sig missgynnade på grund av kön och att de anser att män har lättare att avancera. Dock har kvinnorna oftare än männen blivit föreslagna av en chef att avancera och är i lika hög utsträckning som männen nöjda med den position de befinner sig på."

http://www.svt.se/nyheter/regionkalt/ost/fortfarande-fa-kvinnliga-chefer

Här står det till exempel om en studie som byrån mot diskriminering gjort där de kommit fram till att männen ofta kände till varandra genom informella nätverk och ett exempel där en kvinna försöker vara med i nätverket men besluten fattas i omklädningsrummet där hon ju inte närvarar. Det står också om forskaren och professorn Gerd Lindgrens forskning som visar "hur informella manliga nätverk utesluter kvinnor. I Värmland är t ex den manliga frimurarorden rekryteringsbas för unga manliga chefsämnen, och hockeylaget Färjestads matcher är också en viktig nätverksplats för manliga chefer."

Nej, det är ju ganska talande att det är män (tror jag?) som försöker tala om för kvinnor att det bara är att välja att ta ett välbetalt jobb.
Hur många män är det inte som inte har valet att välja ett välbetalt jobb. Den problematiken har väl alla med ett tunt cv och ett dåligt kontaktnät.

Jäklar vad unket det luktar.

Fight med näbbar och klor för att bevara könsmaktsordningen. Plötsligt är principer väldigt viktiga för att motarbeta alla reformer som kan snabba på processen.

Självklart ska politiska styrmedel användas för att rätta till strukturella orättvisor. När orättvisorna är borta kan styrmedel avskaffas.

Hur många män är det inte som inte har valet att välja ett välbetalt jobb. Den problematiken har väl alla med ett tunt cv och ett dåligt kontaktnät.

Jag förstår inte vart du vill komma. Menar du att män har svårare att få bra tjänster? Menar du att kvinnor oftare har ett tunt cv? Eller vad är det du säger?

När vi skulle rekrytera och jag berättade för en chefsbekant att vi var positivt överraskade över antalet kvinnliga sökande så blev jag "varnad"
"Tänk på att när man anställer en kvinna är det viktigt att fråga om barn, civilstånd, sjukskrivningshistoria och om denne har sjuka föräldrar ". Jag tappade hakan, men vederbörande gav sig inte. Han hade olika specialfrågor för olika grupper av människor.

Och han skämdes inte ens efter att jag påpekat att så kan man inte göra.

Den enda gången kvinnan kanske verkligen måste vara sjukskriven/hemma är i samband med förlossning, och vid eventuella besvär som följer av en graviditet. Utan att någonsin varit gravid gissar jag dock att det slår betydligt hårdare mot en kvinnodominerad sektor som vården (för det är där de tunga lyften finns!), medan en kvinna som sitter på ett kontor förmodligen kommer kunna jobba en ganska bra bit in i graviditeten. När ungen väl är ute är pappan precis lika kapabel att ta hand om sina ungar. Och då menar inte jag att pappan ska vara hemma varenda gång, utan att de ska hjälpas åt och dela på det. Räknar man bort graviditeten ur ekvationen finns det med andra ord inga som helst biologiska skillnader som säger att en kvinna måste stanna hemma. Du behöver inte ens amma idag.

Och dessutom är det ju märkligt att män har mycket lättare att ta sig in på en kvinnodominerad arbetsplats än vad kvinnor har att få jobb inom en mansdominerad sektor.

När vi skulle rekrytera och jag berättade för en chefsbekant att vi var positivt överraskade över antalet kvinnliga sökande så blev jag "varnad"
"Tänk på att när man anställer en kvinna är det viktigt att fråga om barn, civilstånd, sjukskrivningshistoria och om denne har sjuka föräldrar ". Jag tappade hakan, men vederbörande gav sig inte. Han hade olika specialfrågor för olika grupper av människor.

tja, hur agerar du när du ska göra en stor investering, ex köpa en ny häst.
Tar du inte in all information du kan, för att kunna göra en så ackurat riskbedömning som möjligt?
OBS inga som helst jämförelser i övrigt!!

tja, hur agerar du när du ska göra en stor investering, ex köpa en ny häst.
Tar du inte in all information du kan, för att kunna göra en så ackurat riskbedömning som möjligt?
OBS inga som helst jämförelser i övrigt!!

Kuggfråga: Verkar det vara lika lätt för kvinnor när det sitter sådana chefer i näringslivet och har en speciell frågelista för kvinnor och dessutom försöker "snällt" sprida denna frågelista till andra chefer?

http://www.svt.se/nyheter/regionkalt/ost/fortfarande-fa-kvinnliga-chefer

Här står det till exempel om en studie som byrån mot diskriminering gjort där de kommit fram till att männen ofta kände till varandra genom informella nätverk och ett exempel där en kvinna försöker vara med i nätverket men besluten fattas i omklädningsrummet där hon ju inte närvarar. Det står också om forskaren och professorn Gerd Lindgrens forskning som visar "hur informella manliga nätverk utesluter kvinnor. I Värmland är t ex den manliga frimurarorden rekryteringsbas för unga manliga chefsämnen, och hockeylaget Färjestads matcher är också en viktig nätverksplats för manliga chefer."

Intressant artikel. Men kvalitativa studier handlar om upplevelser och det finns en rad kvantitativa studier som motsäger att kvinnor skulle ha mycket svårare att avancera. Det jag citerade ur rapporten från Sveriges ingenjörer visar vilken skillnad det kan bli, kvinnor tyckte själva att de var missgynnade och att män hade lättare att avancera fastän kvinnorna oftare hade fått möjligheten att avancera. De tidigare nämna kvantitativa studierna ser bara till individuella faktorer så som utbildning, ålder, antal arbetade timmar m.m och visar då att män och kvinnor med samma bakgrundsvariabler har lika lätt att avancera.

Kuggfråga: Verkar det vara lika lätt för kvinnor när det sitter sådana chefer i näringslivet och har en speciell frågelista för kvinnor och dessutom försöker "snällt" sprida denna frågelista till andra chefer?
Det är bara den naive som tror att det regelverk som skyddar anställda och de förmåner det medger inte ska betalas av någon.
Vi ser det när ungdomar har svårt att komma in på arbetsmarknaden.
Och vi ser det när vissa behandlas styvmoderligt vid urvalsprocesser.

Så varför då inte använda liberalernas modell vad det gäller att få in ungdomar i jobb, medelst lägre löner o sämre villkor.
Och använd det systemet vad det gäller kvinnor. Då kanske de kommer in på de attraktiva jobben ;)

Och om folk då delade ansvar för hem och barn skulle inte kvinnor anses lika stor risk.
Om inte om funnes vore jag mångmiljonär.

Naturligtvis, i den bästa av världar skulle det vara så.

Men så länge det ser ut som det gör, med de biologiska och mänskliga faktorerna så lär det bli svårt att få till stånd fullständig rättvisa.

Men vad jag gör är att jag beskriver hur många beslutsfattare resonerar, oavsett om de är kvinnor eller män.

Rent krasst sett kan en man tänka uteslutet på utbildning och karriär fram till dess han är runt 50.
För att sedan med en god ekonomi och standard i ryggen söka sig sällskap för ev. reproduktion.

Den lyxen har inte kvinnan.

Det gör per automatik att hon kommer i en sämre position, om hon inte väljer bort reproduktionsbiten

Ingen har sagt att det är rättvist, men det är ett faktum.

Vad man kan göra åt detta?
Jag vet inte, men jag tror knappast en fullt reglerad föräldrapenning gör ngn större skillnad

Om inte om funnes vore jag mångmiljonär.

Naturligtvis, i den bästa av världar skulle det vara så.

Men så länge det ser ut som det gör, med de biologiska och mänskliga faktorerna så lär det bli svårt att få till stånd fullständig rättvisa.

Men vad jag gör är att jag beskriver hur många beslutsfattare resonerar, oavsett om de är kvinnor eller män.

Rent krasst sett kan en man tänka uteslutet på utbildning och karriär fram till dess han är runt 50.
För att sedan med en god ekonomi och standard i ryggen söka sig sällskap för ev. reproduktion.

Den lyxen har inte kvinnan.

Det gör per automatik att hon kommer i en sämre position, om hon inte väljer bort reproduktionsbiten

Ingen har sagt att det är rättvist, men det är ett faktum.

Vad man kan göra åt detta?
Jag vet inte, men jag tror knappast en fullt reglerad föräldrapenning gör ngn större skillnad
Fast det biologiska är bara en del. F-ledighet vabb, gå ner i arbetstid etc. Det mesta av detta påverkas inte av amning utan det är bara en kort period de flesta helammar eller behöver hämta sig efter förlossningen.
Jag tror många absolut kan dela f-ledighet utan att det biologiska tex amning påverkas. Många mammor är ju hemma 1.5 år och så länge helammar nog nästan inte någon.

Fast det biologiska är bara en del. F-ledighet vabb, gå ner i arbetstid etc. Det mesta av detta påverkas inte av amning utan det är bara en kort period de flesta helammar eller behöver hämta sig efter förlossningen.
Jag tror många absolut kan dela f-ledighet utan att det biologiska tex amning påverkas. Många mammor är ju hemma 1.5 år och så länge helammar nog nästan inte någon.
OK men sedan tillkommer den personliga ambitionen.
Det stora OM;et, att få en kille på 25 bast av medvetet avstå bra karriärmöjligheter och stanna hemma för att bilda familj.

Det blir nog svårare att bryta den ambitionen..

De som såg till att dessa hamnade där var den förra generationen.
Den där män var förmyndare för sina fruar och hade makten över sin kvinnas tillgångar.
Det släpar efter något oerhört och det måste vi få stopp på.
Den förra generationen föddes på 1950 talet
Generationen före den var väl årgång 1920
och före dem ja då kan man börja tala om förmyndare...
Så intill tredje led skall hämnden gälla EH,,,?

Jag tror inte det är tillåtet att ställa sådana frågor vid en anställningsintervju. Att fråga om man tänker skaffa barn, t.ex. Att det sen ändå förekommer är en annan sak, liksom att den som med all rätt anmälde arbetsgivaren knappast skulle få jobbet, är också en annan sak.... Tyvärr.

Liknande trådar

Samhälle Jag läste tråden om diskussionsklimat på underforumet om Bukefalos och blev så illa berörd. Tråden är låst, men det är egentligen ett...
41 42 43
Svar
852
· Visningar
51 722
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 391
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 725
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama