Jämställdhet, feminism och maskulinism

1) Huruvida en ide är ny eller gammal borde vara irrelevant. Det intressanta är hur den fungerar.

2) Vem tror det?

3) Det är upp till individen att bestämma. Om någon vill vara hemma med barn så får han/hon göra det. Jag lägger ingen värdering i det.

Men det är ju det du gör! Det är ingen här som försöker tvinga män att stanna hemma från jobbet för att passa sina ungar, eller tvinga ut kvinnor i arbetslivet. Du har däremot skrivit att en kvinna inte har rätt att flytta för kärleken om hon har barn sen tidigare (det var tydligen helt okej för en man att göra samma sak, för pappor kan inte ta hand om barn lika bra som mamman), att kvinnor måste vara snygga (i dina ögon!) för att lyckas i livet och att alla män enbart tänker på utseendet på en eventuell partner. För att bara nämna några av de grodor du vräkt ur dig här på forumet.

Men det är ju ganska tydligt att allt är feminismens fel? Så global uppvärmning är garanterat också en effekt av att vi försöker skapa ett trevligare samhälle där alla är lika mycket värda. Igår var ju nämligen både IS-situationen och flyktingkrisen feminismens fel. :meh:
Att jag inte tänkte på det, det är ju hårsprayen alla kvinnor måste använda (för att de är just kvinna) för att vara tipptopp till jobbet det är global uppvärmning. Har de fortsatt veta sin plats vid spisen har ingen hårspray behövts! :grin:

Att jag inte tänkte på det, det är ju hårsprayen alla kvinnor måste använda (för att de är just kvinna) för att vara tipptopp till jobbet det är global uppvärmning. Har de fortsatt veta sin plats vid spisen har ingen hårspray behövts! :grin:

Men hur hanterar vi då dagens I-landsproblem, att kvinnor måste vara snygga för att passa in i den stela, föråldrade mall som vissa personer strävar efter? Eller blir det mindre global uppvärmning om kvinnan använder hårspray hemma för att behaga sin man med ett vackert utseende, än om hon går till en arbetsplats och visar upp sig?

3) Det är upp till individen att bestämma. Om någon vill vara hemma med barn så får han/hon göra det. Jag lägger ingen värdering i det.
Kasta sten i glashus?
Du gnäller på feminismen, som vill ge alla lika värde. Samma rättighet. Samma MÖJLIGHET.
Men det verkar du ju inte tycka är bra? Varje kvinna och man ska veta sin plats och inte frångå det för det är dåligt? Skolan blir dålig då? Frångår kvinnan /mannen är det fel i hjärnan?

Men hur hanterar vi då dagens I-landsproblem, att kvinnor måste vara snygga för att passa in i den stela, föråldrade mall som vissa personer strävar efter? Eller blir det mindre global uppvärmning om kvinnan använder hårspray hemma för att behaga sin man med ett vackert utseende, än om hon går till en arbetsplats och visar upp sig?
Det kanske är för att hon måste spraya håret två gånger? En gång för jobbet och en gång för mannen?

Kasta sten i glashus?
Du gnäller på feminismen, som vill ge alla lika värde. Samma rättighet. Samma MÖJLIGHET.
Men det verkar du ju inte tycka är bra? Varje kvinna och man ska veta sin plats och inte frångå det för det är dåligt? Skolan blir dålig då? Frångår kvinnan /mannen är det fel i hjärnan?

Så det är att öka individens möjligheter att bestämma hur mycket han/hon ska vara hemma med barnen som feminismen vill.

Feminismen må vilja öka möjligheter, men politiken går i regel ut på att begränsa individer så att de inte kan fatta beslut som feministerna ogillar.

Jaha. Vi snackar 80-tal.

Det kommer tyvärr alltid finnas problemskolor. Jag skulle aldrig sätta mitt barn på ett stort högstadium som samlar ihop alla klasser från ytterskolorna med rykte om att vara ett problemområde. Aldrig. Men idag har jag chansen att välja det, för 20 år sen var de så illa tvungna att gå på den skola de tillhörde utifrån bostadsort. Du kan ju inte påstå att det inte fanns värstingar förr? De har alltid funnits, det är inget nytt som uppkommit nu.
Jag flyttade min son från en sådan högstadieskola på -80 talet, till en annan som låg i en annan stadsdel, inga problem alls.

@Kiwifrukt
Det är ingen större ide att prata med dig när du envisas med att hitta på vad man tycker och tänker. Är du så fördomsfull, trollar du bara eller varför envisas du med detta?

Jag undrar hur @Ploki och @Blue ställer sig det faktum att vi lever efter en norm för kvinnor ska göra och vara på ett visst vis och mannen på ett annat.

Som jag ser det så indikerar bevisen starkt att det finns medfödda skillnader mellan män och kvinnor. Som en konsekvens av det så kommer det alltid att finnas vissa könsnormer, vilket inte är önskvärt men någonting man måste förhålla sig till. En del av dagens könsnormer är väldigt problematiska och vi bör arbete hårt för att motverka dem. Andra könsnormer är inte lika problematiska men vi bör ändå vara skeptiska till dem och inte medvetet bekräfta eller förstärka dem. Strävan efter att män och kvinnor som grupp ska tycka och tänkta likadant och ha samma preferenser ser jag inte som realistisk, men vi bör ändå försiktigt försöka närma oss det.

Som jag ser det så indikerar bevisen starkt att det finns medfödda skillnader mellan män och kvinnor. Som en konsekvens av det så kommer det alltid att finnas vissa könsnormer, vilket inte är önskvärt men någonting man måste förhålla sig till. En del av dagens könsnormer är väldigt problematiska och vi bör arbete hårt för att motverka dem. Andra könsnormer är inte lika problematiska men vi bör ändå vara skeptiska till dem och inte medvetet bekräfta eller förstärka dem. Strävan efter att män och kvinnor som grupp ska tycka och tänkta likadant och ha samma preferenser ser jag inte som realistisk, men vi bör ändå försiktigt försöka närma oss det.

Det är tråkigt att det är så svårt att föra en nyanserad debatt i Sverige om dessa frågor. Bra och sakligt inlägg av dig förövrigt.

Jag menar att du talar om för oss vad feminism är och vad feminister anser, och sen argumenterar utifrån det. Trots att det inte är så.

Nej, det har jag inte gjort. Men om vi ska prata om vad feminism går det inte att bortse från definitionen. Inte heller politiska förslag som förs fram av feministiska partier i feministisk anda.

Nu är det ju inte det vi diskuterat i tråden idag utan konsekvenser av ökad feminism i det svenska samhället.

Har du något sakligt du vill bidra med?

Strävan efter att män och kvinnor som grupp ska tycka och tänkta likadant och ha samma preferenser ser jag inte som realistisk, men vi bör ändå försiktigt försöka närma oss det.
Sådär ser det redan ut.

Män och kvinnor tycker ofta likadant och gillar ofta samma saker och har samma preferenser men de blir straffade av samhället när de går utanför sin lilla normativa könsroll.

Jag menar vård ses som ett typiskt kvinnoyrke men jag som kvinna har aldrig varit intresserad av det och många jag känner som jobbar med vård och barn i omhändertagande roller är MÄN. För de männen vill göra det.

Och många kvinnor har traditionellt manliga yrken TROTS att de motarbetas av sexism.

Så vi som människor ÄR redan där men samhället och normerna är det inte.

Liknande trådar

Samhälle Jag läste tråden om diskussionsklimat på underforumet om Bukefalos och blev så illa berörd. Tråden är låst, men det är egentligen ett...
41 42 43
Svar
852
· Visningar
51 722
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 389
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 725
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama