Ska jag behöva länka till PISA? Sverige har gått från bland den bästa skolan i världen till dagens haveri.
JAG VET. Men det var knappast bättre förr. Vill du att dina barn ska ha stryk av läraren?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ska jag behöva länka till PISA? Sverige har gått från bland den bästa skolan i världen till dagens haveri.
Dagens skola är betydligt sämre om vi ska hålla oss till dokumenterade resultat, PISA etc.
Jag tolkade ditt svar till @skogaliten så. Tidigare har du envisats med diverse biologistiska perspektiv på genus. Men om det är nu är hjärnans plasticitet och genusets påverkan på hippocampus vi diskuterar, och inte medfödda biologiska skillnader mellan män och kvinnor, så har jag missförstått diskussionen och drar mig tillbaka i förundran.
Dagens skola är utmärkt på många sätt och skolar mängder av ungdomar till mycket bra resultat. Ställd inför större utmaningar så sjunker medelresultaten. Är det skolans inriktning som felar? Nej. Den är bättre än någonsin.
Skulle vi haft en skola av gammal modell med katederundervisning som grundidé är jag övertygad om att utslagningen hade varit mycket värre än idag.
Ja.Ska jag behöva länka till PISA? Sverige har gått från bland den bästa skolan i världen till dagens haveri.
Jag har 2 barn som skulle varit utslagna i gårdagens skola, men får utmärkt hjälp i dagens och kommer igenom med bra stöd och resultat, trots svårigheter. Jag har bra insyn i skolutvecklinhen sedan 80-talet från flera perspektiv.
Att påstå i generell mening att skolan är sämre nu än då, är ren bullshit.
JAG VET. Men det var knappast bättre förr. Vill du att dina barn ska ha stryk av läraren?
Och var får du in att eventuell sämre skola har med feminismen att göra?Ska jag behöva länka till PISA? Sverige har gått från bland den bästa skolan i världen till dagens haveri.
Vad är det som är så skrämmande med utveckling? Vad är det som gör att man envisas med att tro att allt var bättre förr? Vad är det som gör att det är så svårt att hålla takten med sin samtid? Vad är det som gör att feminismen upplevs som ett hot? Dessa konserverande, bakåtsträvande idéer - gäller det andra områden också?
Det är rent tragiskt hur vissa står och stampar i fel århundrande. Vad felas?
Eleverna fick knappast stryk av lärarna på 80-talet. Däremot får lärarna stryk av eleverna idag. Noll disciplin som OECD påpekat.
Med samma argument hade man kunnat argumentera för Hitler på 30-talet. Hur kommer det sig att vissa tror att det som är modernt per automatik är bra?
Eftersom feminismen inte har någon noterbar inverkan mer än i vissa nordiska länder är det lätt att jämföra med andra länder idag. Hur kommer det sig att vissa tror att allt är bäst i Sverige? I synnerhet när fakta visar motsatsen som i exemplet med skolan.
Hur kommer det sig att vissa tror att all utveckling är dålig?Med samma argument hade man kunnat argumentera för Hitler på 30-talet. Hur kommer det sig att vissa tror att det som är modernt per automatik är bra?
Eftersom feminismen inte har någon noterbar inverkan mer än i vissa nordiska länder är det lätt att jämföra med andra länder idag. Hur kommer det sig att vissa tror att allt är bäst i Sverige? I synnerhet när fakta visar motsatsen som i exemplet med skolan.
Med samma argument hade man kunnat argumentera för Hitler på 30-talet. Hur kommer det sig att vissa tror att det som är modernt per automatik är bra?
Hitler. *noterar*Hitler.
Är det feminismens fel att vi har global uppvärmning också?
Men om vi vänder på det?
* Vad var det som var så förbannat bra förr?
* Vad är det som säger att en person är bättre lämpad för att gå ut i arbetslivet för att han är född med en snopp mellan benen?
* Varför skulle en kvinna vara mer lämpad att göra urtrista saker i hemmet, som att tvätta och städa? Jag tror knappast att dammsugning är din favoritsysselsättning? Jag säger inte att du aldrig gör det, för det vet inte jag, men du lär knappast tycka att det är roligt. För det är tråkigt.
* Varför ska det ena könet bara gå runt hemma och göra svintrista hushållssysslor, medan den andra parten av förhållandet får gå till en stimulerande arbetsplats, träffa kollegor, tjäna pengar och dessutom få göra lite som han vill på sin fritid, för då är alla de där svintråkiga hushållssysslorna redan gjorda, av någon annan? Det hade varit lika orättvist om det hade varit mannen som dragit nitlotten med städ och tvätt. Det är det ingen som säger annat heller.