Jämställdhet, feminism och maskulinism

Det är många faktorer som påverkar hjärnans storlek, därför har jag rätt.

Nej, man kan inte låtsas som att en faktor inte finns för att det även finns andra faktorer som påverkar. Du har hävdat att storleken på hippocampus oberoende av kön, men studien säger "In summary, we found that human males of all ages exhibit a larger HCV than females".

Jag skrev redan i bonde-tråden när ts ville få feminism och jämställdhet att verka som något fult, att det inte är någon som påstått att de vill utrota alla män, klä små pojkar i rosa klänningar med spets och rosetter och helt avskaffa könstillhörighet så att alla blir små hennar eller vad nu ts är så fruktansvärt rädd för. Kvinnor och män ska däremot ha lika stora rättigheter, och skyldigheter, i samhället. Ett barn som man var två för att avla ska inte enbart tas en hand av den ena föräldern för att denna har en vagina som barnet (oftast) kommit ut genom.

Jag använder inte ens ordet hen i verkliga livet. Däremot tycker jag att det är bra att ordet finns, och använder det på nätet när jag antingen inte vill ange någons kön eller när det är totalt oviktigt.

Ts däremot verkar vilja tillbaka till tiden före 1921 när kvinnor fick rösträtt.

[QUOTE="Ploki, post: 17243099, member: 137291"etsfeminism. Målet är inte att ex s.k. kvinnoarbeten ska få samma status som mansjobb utan att kvinnor ska utföra mansjobb, och män ska utföra s.k. kvinnojobb i samma utsträckning. Så att det tillslut inte finns några kvinno och mansyrken eller hemmaarbeten för den delen heller.
Idag vill man ha män som sköter hushållet och barnen för att frigöra sig. Jag tycker det räcker att man hjälps åt. Samarbetar för vad som är bra för var familj.
Tror jag det att Liberalerna knappt klarar 4% spärren

Bättre än vad det är nu kommer det inte att bli med denna. Feminstregering

Nu börja läget bli allvarligt när t o m denna kvinna börjar inse faktum? Som barn har förstått för länge sedan.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article21788152.ab

Att några i den här tråden ska greppa läget har jag inget hopp om.[/QUOTE]

Jag förstår inte vad artikeln har med den här tråden att göra alls? Kan du upplysa mig?

Nej, man kan inte låtsas som att en faktor inte finns för att det även finns andra faktorer som påverkar. Du har hävdat att storleken på hippocampus oberoende av kön, men studien säger "In summary, we found that human males of all ages exhibit a larger HCV than females".
Ursäkta men hade inte artikeln du och @Sol diskuterar titeln "The human hippocampus is not sexually-dimorphic"? :angel:

En av punkterna under "Highlights": "The frequent claim that the hippocampus is sexually dimorphic was not supported."

Du läser väldigt selektivt...

Ursäkta men hade inte artikeln du och @Sol diskuterar titeln "The human hippocampus is not sexually-dimorphic"? :angel:

En av punkterna under "Highlights": "The frequent claim that the hippocampus is sexually dimorphic was not supported."

Du läser väldigt selektivt...

Är det jag som är selektiv? Jag skrev precis vad studien visade:
Studien säger ju faktiskt att det finns signifikanta skillnader, men att de försvinner när man justerar för hjärnstorlek.

Du citerar en del som förtydligas längre ned i texten:
The frequent claim that women have a disproportionately larger hippocampus than men was not supported.

Skillnader i storlek (även om de är proportionerliga) är i sig könsdimorfism. Det är alltså lite slarvigt skrivet om man inte ser till kontexten eller till förtydligandet.

Skillnader i storlek (även om de är proportionerliga) är i sig könsdimorfism. Det är alltså lite slarvigt skrivet om man inte ser till kontexten eller till förtydligandet.
Men då ställer jag frågan till dig: Är det fel på personernas hjärna om de frångår normen?
Är eventuell skillnad på hjärnan ett bevis på att kvinnan och mannen har olika värde och ska behandlas olika? Finns denna sanning hos övriga djurarter?

Skillnader i storlek är i sig könsdimorfism. Det är alltså lite slarvigt skrivet om man inte ser till kontexten eller till förtydligandet.
Vilken kontext? Du påstår att artikeln visar att hjärnstorleken hos människor är en könsdiformism men en av slutsatserna är att de inte finner något som stödjer den teorin.

Vilken kontext? Du påstår att artikeln visar att hjärnstorleken hos människor är en könsdiformism men en av artiklarnas slutsatser är att de inte finner något som stödjer den teorin.

Det är ingen teori, definitionsmässigt så är det könsdimorfism när storleken skiljer sig åt mellan könen. Kontexten är att de menar i förhållande till hjärnstorlek när de skriver att de inte fann någon könsdimorfism.

Storleken av hippocampus är oberoende av kön (det är vad studien visar). Hippocampus storlek är beroende av hjärnans storlek vilken i sin tur beror på många olika faktorer. Storleken på hc beror alltså inte primärt på kön utan på hjärnans storlek. Det är stor skillnad där. Även om verkligheten inte är justerad är det så man bedriver forskning. Man kontrollerar och justerar för olika variabler.

Det är ingen teori, definitionsmässigt så är det könsdimorfism när storleken skiljer sig åt mellan könen. Kontexten är att de menar i förhållande till hjärnstorlek när de skriver att de inte fann någon könsdimorfism.
Att hjärnstorleken hos människor skulle vara en könsdimorfism är en teori. Hjärnans storlek, hippocampus i synnerhet, påverkas av en massa andra saker än dina kromosomer. Vad du upplever i ditt liv t ex - och det handlar inte om könsdimorfism.

Citerar från artikeln:
"Considering the many lifestyle factors that can influence HCV, and the possibility that these differ systematically between males and females in specific cohorts, it is likely that the heterogeneity in sex effect sizes for HCV reflects true variation across different populations."

Storleken av hippocampus är oberoende av kön (det är vad studien visar). Hippocampus storlek är beroende av hjärnans storlek vilken i sin tur beror på många olika faktorer. Storleken på hc beror alltså inte primärt på kön utan på hjärnans storlek. Det är stor skillnad där. Även om verkligheten inte är justerad är det så man bedriver forskning. Man kontrollerar och justerar för olika variabler.

Vilka skillnader skulle då kunna bero på kön ens i teorin utifrån ditt resonemang? Det går ju då alltid säga att eventuella skillnader (t.ex längd) beror på t.ex hur mycket av det ena eller det andra kroppen producerar snarare än kön.

Att hjärnstorleken hos människor skulle vara en könsdimorfism är en teori. Hjärnans storlek, hippocampus i synnerhet, påverkas av en massa andra saker än dina kromosomer. Vad du upplever i ditt liv t ex - och det handlar inte om könsdimorfism.

Citerar från artikeln:
"Considering the many lifestyle factors that can influence HCV, and the possibility that these differ systematically between males and females in specific cohorts, it is likely that the heterogeneity in sex effect sizes for HCV reflects true variation across different populations."

Skillnader som uppstår av kulturella faktorer är fortfarande könsdimorfism.

Vilka skillnader skulle då kunna bero på kön ens i teorin utifrån ditt resonemang? Det går ju då alltid säga att eventuella skillnader (t.ex längd) beror på t.ex hur mycket av det ena eller det andra kroppen producerar snarare än kön.

Genotyp, hälsa, nutritionsstatus för att nämna några.

Skillnader som uppstår av kulturella faktorer är fortfarande könsdimorfism.

Absolut men diskussionen började väl i medfödda skillnader eller "biologiska skillnader".

Att vissa skillnader i fenotyp finns betyder inte att de är medfödda, "inprogrammerade" eller att det bör vara så.

Något som jag påmindes om nu.......

Det är intressant att typ alla SDare och främlingsfientliga och rasister som jag träffat på ALDRIG bryr sig om kvinnofrågor förrän invandringen kommer på tal.
Då är det skräckhistorier om den läskiga utlänningen som våldtar och kommer med sin dåliga kvinnosyn och störtar Sverige och svenska kvinnor i fördärvet.

Då "bryr" man sig om kvinnorna och deras rättigheter för att det är så jävla härligt och bekvämt att vårdslöst och rasistiskt kunna slänga runt våldtäkt och misshandel av kvinnor som argument mot invandring.

MEN när man tar upp exakt samma frågor utan att det har något med invandringen att göra då är alla dessa främlingsfientliga människor antifeminister.
Då tycker de att kvinnor är empatiska och bra på att ta hand om hemmet och att det är helt logiskt att de får lite mindre betalt och nej det existerar ingen sexism och vadå sexuella trakasserier vadå strukturell diskriminering och könsroller??? Då påstår de att hälften av alla våldtäktsanmälningar är falska och att tjejen antagligen provocerade sin man att slå henne och att en kvinna faktiskt inte har samma förmågor som män fysiskt och mentalt och allt vad det nu kan vara och att de inte är lämpade att göra samma saker som män utan män har något slags övertag i deras ögon och män har alltid rätt.
Då existerar plötsligt inte kvinnors problem längre.

Sån jävla dubbelmoral och brist på självinsikt!!!

Så jävla lågt att när det passar dem använda de problem som kvinnor möter varje dag i det svenska samhället som nåt rasistiskt slagträ för att sedan förneka att det överhuvudtaget existerar så fort Jimmy Åkesson och flyktingfrågan har tonat bort ur bilden!!!!
Det är väl inte heller ovanligt att folk inte tycker det är helt okej för homosexuella att adoptera barn, med argumentet att ett barn har rätt till både en kvinnlig och en manlig förebild. Men att det bara jobbar kvinnor på förskola/skola/fritids är ju inga som helst problem, trots att barnen i många fall spenderar mer tid med dem än med föräldrarna.

Sett till det borde ju i så fall det optimala vara att ha två pappor hemma, det borde i så fall ge bästa möjliga könsfördelningen av förebilder. :up:

Jag visste inte att kvinnlig förskolepersonal kallar sig för mammor.

Barn kan skilja på vem som är vem väldigt tidigt. Men att ha tvåa pappor eller mammor kan GE identitetsproblem senare. Adopterade utlandsfödda barn riskerar ännu större risk.
Men varför tänka på barnens bästa? Mobbning i skolan? Det är ju en mänśklig rättighet att skaffa barn även om man inte kan själv.

Här verkar man anse att barnen ska träffa sina föräldrar mindre än andra vuxna. Ja kanske det är det bästa!

Jag visste inte att kvinnlig förskolepersonal kallar sig för mammor.

Barn kan skilja på vem som är vem väldigt tidigt. Men att ha tvåa pappor eller mammor kan GE identitetsproblem senare. Adopterade utlandsfödda barn riskerar ännu större risk.
Men varför tänka på barnens bästa? Mobbning i skolan? Det är ju en mänśklig rättighet att skaffa barn även om man inte kan själv.

Här verkar man anse att barnen ska träffa sina föräldrar mindre än andra vuxna. Ja kanske det är det bästa!

Självklart är barnens bästa att få växa upp i ett samhälle där de får vara det de vill vara. Ett samhälle med stor tolerans för olikheter helt enkelt.

Barn mår inte bra av att bli itutade ultrakonservativa värderingar som norm.

Självklart är barnens bästa att få växa upp i ett samhälle där de får vara det de vill vara. Ett samhälle med stor tolerans för olikheter helt enkelt.

Barn mår inte bra av att bli itutade ultrakonservativa värderingar som norm.
Visst är Det bra med flumskola?
1200 elever gick styllistlinjen. Noll fick jobb.
Verkligheten är inte alltid i liberalismens förtecken. Tack och lov.

Liknande trådar

Samhälle Jag läste tråden om diskussionsklimat på underforumet om Bukefalos och blev så illa berörd. Tråden är låst, men det är egentligen ett...
41 42 43
Svar
852
· Visningar
51 722
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 389
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 725
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25