Jämställdhet, feminism och maskulinism

Här i hosor stake saknas
Ej vid blygden klockor klinga
Skall så jag i snörliv snaras?
Blott i brudsäng värde bringa?

Sådan dom jag sveper undan
Vred jag under klacken krossar
Svärd och slända kan jag välja
Gamla grindar böjs och lossar

Forn-Dentaku

Kåt var kuk-karl när han vaknade och hammaren sin saknade

Han vred sitt skägg och riste sitt hår.

Kåt karl satt och trevade.

Feminismen i Sverige är likhetsfeminism. Målet är inte att ex s.k. kvinnoarbeten ska få samma status som mansjobb utan att kvinnor ska utföra mansjobb, och män ska utföra s.k. kvinnojobb i samma utsträckning. Så att det tillslut inte finns några kvinno och mansyrken eller hemmaarbeten för den delen heller.
Varför behövs det kvinnoyrken respektive mansyrken?

Vilka saker kan kvinnor respektive män göra i så fall?

Hur vet man man i så fall att det förhåller sig på det viset?

Vem har bestämt vilka yrken som så i så fall skulle vara vilka?

Det finns grupper anser att en persons kön är så viktigt att det avgör vilka uppgifter den personen är bäst lämpad till, vilka kläder personen ska ha på sig och vilka denne ska umgås med snarare än vilka egenskaper och förmågor hen besitter.

Här för vi en teoretisk diskussion men vi ska inte glömma att frågan hela tiden även ställs på sin spets rent praktiskt. Och det är alltid lika glädjande när förnuftet segrar över fördomarna.

Daesh-anhängare tillfångatagen av två soldater tillhörande YPG/YPJ.
d3ysNa7.jpg
Något som jag påmindes om nu.......

Det är intressant att typ alla SDare och främlingsfientliga och rasister som jag träffat på ALDRIG bryr sig om kvinnofrågor förrän invandringen kommer på tal.
Då är det skräckhistorier om den läskiga utlänningen som våldtar och kommer med sin dåliga kvinnosyn och störtar Sverige och svenska kvinnor i fördärvet.

Då "bryr" man sig om kvinnorna och deras rättigheter för att det är så jävla härligt och bekvämt att vårdslöst och rasistiskt kunna slänga runt våldtäkt och misshandel av kvinnor som argument mot invandring.

MEN när man tar upp exakt samma frågor utan att det har något med invandringen att göra då är alla dessa främlingsfientliga människor antifeminister.
Då tycker de att kvinnor är empatiska och bra på att ta hand om hemmet och att det är helt logiskt att de får lite mindre betalt och nej det existerar ingen sexism och vadå sexuella trakasserier vadå strukturell diskriminering och könsroller??? Då påstår de att hälften av alla våldtäktsanmälningar är falska och att tjejen antagligen provocerade sin man att slå henne och att en kvinna faktiskt inte har samma förmågor som män fysiskt och mentalt och allt vad det nu kan vara och att de inte är lämpade att göra samma saker som män utan män har något slags övertag i deras ögon och män har alltid rätt.
Då existerar plötsligt inte kvinnors problem längre.

Sån jävla dubbelmoral och brist på självinsikt!!!

Så jävla lågt att när det passar dem använda de problem som kvinnor möter varje dag i det svenska samhället som nåt rasistiskt slagträ för att sedan förneka att det överhuvudtaget existerar så fort Jimmy Åkesson och flyktingfrågan har tonat bort ur bilden!!!!

Jag ser inget egenintresse i att behålla könskodade yrken. Fast jag föredrar det framför att kvotera in folk på arbetsplatser där de egentligen vill jobba.

Forskning har visat att könsuppdelningen är större i rikare länder, där slutsatsen är att människan väljer känsstereotypt om den får välja fritt utan oro för ekonomi.

Vilka är de länder du refererar till?

Vilka källor kommer informationen ifrån?

Kan du länka till de källorna?

Det finns ett samband mellan hjärnstorlek och kön. Därför så är det du skriver fel.
Nej, du missförstår.

Homo Sapiens har en viss könsdiformism.

Honorna är genomsnittligt mindre än hanarna.

Det innebär t.ex. att honorna har mindre fötter, och mindre skallar, och därmed mindre hjärnor...

Men ett stort huvud är inte ett tecken på högre fattningsförmåga eller bildning.

Nej, du missförstår.

Det innebär t.ex. att honorna har mindre fötter, och mindre skallar, och därmed mindre hjärnor...

Men ett stort huvud är inte ett tecken på högre fattningsförmåga eller bildning.

Stora fötter är inte heller tecken på något annat än ett behov av stora skor, även om man hela tiden får höra annat.

*besviken*

Nej, du missförstår.

Vad är det jag missförstår? Ser inte att jag skrivit något som motsäger dina påståenden.

Nu tappade du nog ett "inte". Visst menar du "där de egentligen INTE vill jobba?"

Ett jämställt samhälle handlar ju om att få välja yrke fritt! Och att få bemötas med samma respekt oavsett om man är kvinna eller man på sin post.

Det handlar inte om att tvinga folk att jobba med något de inte vill eller är lämpade för. Snarare att förändra attityder så att det inte (som idag) är sjukt stereotypt på många arbetsplatser och kräver att man "tål" rätt mycket för att orka bli kvar. Fråga bara kvinnliga byggnadsingeniörer, poliser och snickare, eller manliga förskolelärare, florister och sjuksköterskor. Det gäller inte bara bemötandet av kollegor utan även privat. Och fördomarna finns hos både män och kvinnor.

Jag menar att folk (framförallt kvinnor) i Sverige i viss mån uppmanas att välja yrken som de inte skulle valt om de uppmanats att välja icke könsnormativt. Nu förstår jag att syftet med detta är att kompensera för att könsrollerna kan påverka karriärval.

Jo, vi är nog överens om att folk ska få välja det de vill jobba med. Men antag nu att det blir 80 manliga ingenjörer och 80 procent kvinnliga sjuksköterskor om alla får välja fritt utan påverkan. Är det då jämställt?

Problemet jag finner är att vissa feminister anser att det är resultatet som är avgörande, inte spelreglerna. Så att 80 procent av ingenjörerna är män är inte bra även om folk fått välja fritt. Målsättningen är 50-50.

Liknande trådar

Samhälle Jag läste tråden om diskussionsklimat på underforumet om Bukefalos och blev så illa berörd. Tråden är låst, men det är egentligen ett...
41 42 43
Svar
852
· Visningar
51 722
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 389
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 725
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25