Jämställdhet, feminism och maskulinism

Det finns grupper anser att en persons kön är så viktigt att det avgör vilka uppgifter den personen är bäst lämpad till, vilka kläder personen ska ha på sig och vilka denne ska umgås med snarare än vilka egenskaper och förmågor hen besitter.

Här för vi en teoretisk diskussion men vi ska inte glömma att frågan hela tiden även ställs på sin spets rent praktiskt. Och det är alltid lika glädjande när förnuftet segrar över fördomarna.

Daesh-anhängare tillfångatagen av två soldater tillhörande YPG/YPJ.
d3ysNa7.jpg

Jag ser inget egenintresse i att behålla könskodade yrken. Fast jag föredrar det framför att kvotera in folk på arbetsplatser där de egentligen vill jobba.

Forskning har visat att könsuppdelningen är större i rikare länder, där slutsatsen är att människan väljer känsstereotypt om den får välja fritt utan oro för ekonomi.
Nu tappade du nog ett "inte". Visst menar du "där de egentligen INTE vill jobba?"

Ett jämställt samhälle handlar ju om att få välja yrke fritt! Och att få bemötas med samma respekt oavsett om man är kvinna eller man på sin post.

Det handlar inte om att tvinga folk att jobba med något de inte vill eller är lämpade för. Snarare att förändra attityder så att det inte (som idag) är sjukt stereotypt på många arbetsplatser och kräver att man "tål" rätt mycket för att orka bli kvar. Fråga bara kvinnliga byggnadsingeniörer, poliser och snickare, eller manliga förskolelärare, florister och sjuksköterskor. Det gäller inte bara bemötandet av kollegor utan även privat. Och fördomarna finns hos både män och kvinnor.

Tycker vi ska ha lite mer militant maskulanism. Sverige lider ju brist på soldater och försvar. Kan inte SD-s nättroll ta en sväng till Gotland och försvara det en liten stund, nu är priserna är låga?

För övrigt lär ju en hel del av de män som nu kommer till Sverige ha lite mer hår på bröstet än infödingarna. En viss vapenvana också kaske? Kan vi inte enligt franskt och spanskt manér starta en liten främlinglegion. Behöver ju inte sättas in i strid vid gränserna, kan ju mer hålla koll så att ingen springer med järnrör på stan?

Liknande trådar

Samhälle Jag läste tråden om diskussionsklimat på underforumet om Bukefalos och blev så illa berörd. Tråden är låst, men det är egentligen ett...
41 42 43
Svar
852
· Visningar
51 722
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 389
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 725
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25