Jämställdhet, feminism och maskulinism

Reaktion på TS
h3FEF6A0C

Ja, för kvalitativa studier är ju så lama i jämförelser med de fånerier du med flera sysslar med. Det visar bara att ni inte är förmögna att argumentera utan gömmer er bakom att ni kan få normativt stöd. Inte för att ni säger något vettigt utan för att ni säger det många här inne vill höra.

Fram med fakta på bordet istället.

Studier kring män och kvinnors hjärnor är inget argument för att sträva efter ojämställdhet utan är endast en förklaring till varför det ser ut som det gör.

I den feministiska diskursen tas ingen hänsyn till biologiska skillnader mellan könen vilket ju leder till antagandet att det måste vara strukturer som kan raseras.
Jag förstår vart du vill komma. Men feminismen handlar ju inte om att bevisa att män och kvinnor i grunden är likadana. Utan snarare om att de är lika mycket värda och därmed ska ges samma möjligheter i samhället.

Ja, för kvalitativa studier är ju så lama i jämförelser med de fånerier du med flera sysslar med. Det visar bara att ni inte är förmögna att argumentera utan gömmer er bakom att ni kan få normativt stöd. Inte för att ni säger något vettigt utan för att ni säger det många här inne vill höra.

Fram med fakta på bordet istället.

Det är väldigt tydligt att du inte är förmögen att förstå det, men den som lagt nivån i den här tråden är du. :rofl:

Vad synd att det där med om varför man ska tvinga kvinnor som vill jobba med människor, ska tvingas jobba med teknik, försvann..

det är ju annas en iaktagelse av oss som befinner sig i arbetslivet att man i princip alltid jobbar med andra människor, det brukar heta kollegor.

det är annorlunda när man är SD-troll...
Precis min tanke. Men kanske insåg han själv att det inte var ett vettigt argument och tog bort det. Så jag lät bli att bemöta just det.

Jag förstår vart du vill komma. Men feminismen handlar ju inte om att bevisa att män och kvinnor i grunden är likadana. Utan snarare om att de är lika mycket värda och därmed ska ges samma möjligheter i samhället.

Feminismen i Sverige är likhetsfeminism. Målet är inte att ex s.k. kvinnoarbeten ska få samma status som mansjobb utan att kvinnor ska utföra mansjobb, och män ska utföra s.k. kvinnojobb i samma utsträckning. Så att det tillslut inte finns några kvinno och mansyrken eller hemmaarbeten för den delen heller.

Feminismen i Sverige är likhetsfeminism. Målet är inte att ex s.k. kvinnoarbeten ska få samma status som mansjobb utan att kvinnor ska utföra mansjobb, och män ska utföra s.k. kvinnojobb i samma utsträckning. Så att det tillslut inte finns några kvinno och mansyrken eller hemmaarbeten för den delen heller.
Nej det finns massa olika feminism och feminister.
Själv tycker jag alla ska få välja själva vad de vill jobba med och hur de vill leva.

Jag förstår faktiskt inte problemet. Varför behöver vi separata mans- och kvinnoyrken? Är det inte bäst att de som känner sig manade att jobba med ett visst yrke gör det, och att alla jobbar för ett samhällsklimat som ser till en bra arbetsinsats snarare än vilket kön personen har som utför det? Det är ju DET som är poängen, inte att det ska tvångskvoteras in inkompetenta personer bara för att få en jämn balans könen emellan.

Jag tror inte att man behöver vara speciellt rädd för att fel kompetens tillsätts på grund av inkvotering heller.

Jag förstår faktiskt inte problemet. Varför behöver vi separata mans- och kvinnoyrken? Är det inte bäst att de som känner sig manade att jobba med ett visst yrke gör det, och att alla jobbar för ett samhällsklimat som ser till en bra arbetsinsats snarare än vilket kön personen har som utför det? Det är ju DET som är poängen, inte att det ska tvångskvoteras in inkompetenta personer bara för att få en jämn balans könen emellan.

Jag tror inte att man behöver vara speciellt rädd för att fel kompetens tillsätts på grund av inkvotering heller.

Jag ser inget egenintresse i att behålla könskodade yrken. Fast jag föredrar det framför att kvotera in folk på arbetsplatser där de egentligen vill jobba.

Forskning har visat att könsuppdelningen är större i rikare länder, där slutsatsen är att människan väljer känsstereotypt om den får välja fritt utan oro för ekonomi.

Forskning har visat att könsuppdelningen är större i rikare länder, där slutsatsen är att människan väljer känsstereotypt om den får välja fritt utan oro för ekonomi.
Eller så kan man se att könsuppdelningen är stor i tex Sverige eftersom tex barnomsorg sker i form av jobb. I många länder hade detta skett av mamman.
I Sverige är det en annan person oftast kvinna som gör detta.
Då blir det en könsuppdelad arbetsmarknad då sysslor sker på arbetsmarknaden som annars skett i hemmet.

Liknande trådar

Samhälle Jag läste tråden om diskussionsklimat på underforumet om Bukefalos och blev så illa berörd. Tråden är låst, men det är egentligen ett...
41 42 43
Svar
852
· Visningar
51 722
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 389
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 725
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt