Jämställdhet, feminism och maskulinism

Varför behövs det kvinnoyrken respektive mansyrken?

Vilka saker kan kvinnor respektive män göra i så fall?

Hur vet man man i så fall att det förhåller sig på det viset?

Vem har bestämt vilka yrken som så i så fall skulle vara vilka?

1. De behöver inte finnas men sannolikt är det oundvikligt att de finns då kvinnor och män väljer olika.

2. Kvinnor tenderar att vara vanligare i yrken av mer social karaktär medan män är vanligare i mindre sociala yrken.

3. Finns forskningsstudier om kön och yrkesval. Dock svårt att fastställa i hur stor uttsträckning dessa beror på biologiska och miljömässiga faktorer.

4. De yrken som väljs av kvinnor nlir ju oundvikligt kvinnoyrken medan detsamma gäller för mansyrken.

Vilka är de länder du refererar till?

Vilka källor kommer informationen ifrån?

Kan du länka till de källorna?

Lippas studier är några av många som gjorts på området.

Denna studie om jag inte missminner mig.

Lippa, R. A. (in press). Sex differences in personality traits and gender-related occupational preferences across 53 nations: Testing evolutionary and social-environmental theories. Archives of Sexual Behavior.

http://psych.fullerton.edu/rlippa/abstracts_2009.htm

Varför ska vi med näbbar och klor bevara patriarkatet som ger kvinnor och icke-normativa män ofördelaktiga förutsättningar och skapar så mycket elände?

För att du missuppfattat definitionen av ordet feminism?

Nej, nu får du gå hem till KD-tältet eller SD-bunkern, och dra 1800-talslakanet över dig.

Dagens samhälle ger bättre förutsättningar än någonsin till nästan alla, att vara den de vill. Även om vi har otäcka konservativa kvarlevande idiotier att ta itu med även här.

Jag menar att folk (framförallt kvinnor) i Sverige i viss mån uppmanas att välja yrken som de inte skulle valt om de uppmanats att välja icke könsnormativt. Nu förstår jag att syftet med detta är att kompensera för att könsrollerna kan påverka karriärval.

Jo, vi är nog överens om att folk ska få välja det de vill jobba med. Men antag nu att det blir 80 manliga ingenjörer och 80 procent kvinnliga sjuksköterskor om alla får välja fritt utan påverkan. Är det då jämställt?

Problemet jag finner är att vissa feminister anser att det är resultatet som är avgörande, inte spelreglerna. Så att 80 procent av ingenjörerna är män är inte bra även om folk fått välja fritt. Målsättningen är 50-50.

Jag menar att kvinnor viss mån väljer bort de arbeten de helst skulle vilja ha när de väljer könsnormativt.

Att uppmanas att tänka utanför lådan hjälper människor att våga bryta normer. Att våga satsa.

Får jag fråga vilka otäcka yrken som du är så rädd för ska besudlas av kvinnlig närvaro? Kontra vilka yrken är så oviktiga att en kvinna kan arbeta där? Vad säger det i så fall om mig, som gick samhäll på gymnasiet där könsfördelningen var 50/50?

Det har traditionellt funnits jobb som varit så kroppsligt krävande att de kanske var olämpliga för en kvinna, ja. Men även olämpliga för småväxta män. Och de yrkena finns knappt kvar idag, och gör de det finns det så mycket tekniska hjälpmedel att fysisk råstyrka har spelat ut sin roll. Det finns definitivt inga yrken som är så fåniga eller vad du nu tycker att de är, att endast en kvinna kan jobba med det.

Tycker du att det var värt att starta en tråd om det här? Trodde du att folk skulle strömma till din undsättning för att du tyckte att du blev orättvist behandlad i bonde-tråden? I så fall har du fått rejält mycket mer motstånd här än du nånsin fick där.

Får jag fråga vilka otäcka yrken som du är så rädd för ska besudlas av kvinnlig närvaro? Kontra vilka yrken är så oviktiga att en kvinna kan arbeta där? Vad säger det i så fall om mig, som gick samhäll på gymnasiet där könsfördelningen var 50/50?

Det har traditionellt funnits jobb som varit så kroppsligt krävande att de kanske var olämpliga för en kvinna, ja. Men även olämpliga för småväxta män. Och de yrkena finns knappt kvar idag, och gör de det finns det så mycket tekniska hjälpmedel att fysisk råstyrka har spelat ut sin roll. Det finns definitivt inga yrken som är så fåniga eller vad du nu tycker att de är, att endast en kvinna kan jobba med det.

Tycker du att det var värt att starta en tråd om det här? Trodde du att folk skulle strömma till din undsättning för att du tyckte att du blev orättvist behandlad i bonde-tråden? I så fall har du fått rejält mycket mer motstånd här än du nånsin fick där.
Det enda jag vill opponera mig emot är att det inte finns kroppsligt krävande yrken idag. Vårdsektorn som exempel innehåller ju ett flertal tunga lyft.

@Ploki Ska kroppsligt krävande yrken då tillfalla mannen eller kvinnan?
Vilket kön har "rätt" till yrket?

Jag undrar hur @Ploki och @Blue ställer sig det faktum att vi lever efter en norm för kvinnor ska göra och vara på ett visst vis och mannen på ett annat.
Du ser det varje dag. Att påstå annat än att hur barn behandlas efter deras könstillhörighet och ser hur vuxna av samma kön gör inte har en påverkan på barnets senare val. Och att de vuxna tidigare fått lära sig samma sak. Att inte tro att detta spelar någon roll, utan bekvämt luta sig åt påståenden som att hjärnan är annorlunda och därför vill vi olika.

De som bryter mot denna norm kan ofta ses som jobbiga, eftersom de ruckar på den trygga uppstakade livsuppgiften. Visste ni att det var i princip samma attityd som fanns tidigare angående var och av vilka du var född? Du var född att vara slav, du var född att jobba i stall, du var född att vara rik och leva i överflöd.

Det enda jag vill opponera mig emot är att det inte finns kroppsligt krävande yrken idag. Vårdsektorn som exempel innehåller ju ett flertal tunga lyft.

Inget kön har rätt till något specifikt yrke. Det jag säger är att staten och kommunerna inte ska lägga sig vilket yrke folk väljer ur ett genusperspektiv.

Jag undrar hur @Ploki och @Blue ställer sig det faktum att vi lever efter en norm för kvinnor ska göra och vara på ett visst vis och mannen på ett annat.
Du ser det varje dag. Att påstå annat än att hur barn behandlas efter deras könstillhörighet och ser hur vuxna av samma kön gör inte har en påverkan på barnets senare val. Och att de vuxna tidigare fått lära sig samma sak. Att inte tro att detta spelar någon roll, utan bekvämt luta sig åt påståenden som att hjärnan är annorlunda och därför vill vi olika.

De som bryter mot denna norm kan ofta ses som jobbiga, eftersom de ruckar på den trygga uppstakade livsuppgiften. Visste ni att det var i princip samma attityd som fanns tidigare angående var och av vilka du var född? Du var född att vara slav, du var född att jobba i stall, du var född att vara rik och leva i överflöd.

Jag har hela tiden i tråden hävdat att vi är ett resultat av arv och miljö. Ja, vi påverkas av normer om kön precis som vi påverkas av hur hjärnan rent biologiskt är skapt för män och kvinnor.

Fast poängen var nog snarare att sprida upplysning? Det är i alla fall vad jag tagit ifrån att läsa den här tråden, jag har fått lära mig en massa saker. Som vad feminism är för något (usch), varför det går utför med det svenska samhället (kvinnornas fel), i Danmark finns folk som vågar ställa sig upp och avslöja att det är mycket högre tak i deras debatter (dags att söka asyl i Danmark!), och så mycket mer. Jag har fått lära mig så mycket - och på ett så underhållande sätt! - att det nog är bäst att jag går och knypplar innan jag får hår på bröstet...

Det är härligt tycker jag, när en högutbildad och intelligent Man tar sig tid att hjälpa oss som begåvats med mindre. Hur skulle vi annars förstå något? :love:

Vården är väl nästan det enda yrket som fortfarande är både tungt och rejält underbetalt. Och som vill allra största delen sysselsätter kvinnor, vilket garanterat är en anledning till varför det är så lågprioriterat. Det var därför jag inte tog med det, för @Ploki är ju bara intresserad av tunga jobb som bara män kan jobba med...

[QUOTE="Ploki, post: 17243099, member: 137291"etsfeminism. Målet är inte att ex s.k. kvinnoarbeten ska få samma status som mansjobb utan att kvinnor ska utföra mansjobb, och män ska utföra s.k. kvinnojobb i samma utsträckning. Så att det tillslut inte finns några kvinno och mansyrken eller hemmaarbeten för den delen heller.[/QUOTE]
Idag vill man ha män som sköter hushållet och barnen för att frigöra sig. Jag tycker det räcker att man hjälps åt. Samarbetar för vad som är bra för var familj.
Tror jag det att Liberalerna knappt klarar 4% spärren

Bättre än vad det är nu kommer det inte att bli med denna. Feminstregering

Nu börja läget bli allvarligt när t o m denna kvinna börjar inse faktum? Som barn har förstått för länge sedan.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article21788152.ab

Att några i den här tråden ska greppa läget har jag inget hopp om.

Fast poängen var nog snarare att sprida upplysning? Det är i alla fall vad jag tagit ifrån att läsa den här tråden, jag har fått lära mig en massa saker. Som vad feminism är för något (usch), varför det går utför med det svenska samhället (kvinnornas fel), i Danmark finns folk som vågar ställa sig upp och avslöja att det är mycket högre tak i deras debatter (dags att söka asyl i Danmark!), och så mycket mer. Jag har fått lära mig så mycket - och på ett så underhållande sätt! - att det nog är bäst att jag går och knypplar innan jag får hår på bröstet...

Det är härligt tycker jag, när en högutbildad och intelligent Man tar sig tid att hjälpa oss som begåvats med mindre. Hur skulle vi annars förstå något? :love:

Men gud ja, förlåt mig manligheten! Tack för att du påminde mig om allt det jag inte fick lära mig i skolan. 300 högskolepoäng med huvuddelen inom psykologi och sociologi har inte lärt mig ett dugg om samhället jämfört med denbreda kunskap ts besitter. Och så generöst delar med sig av, när vi stryker skjortor, snyter barn och stickar små koftor. Och gråter, hur kunde jag glömma att vi gråter, sladdrar i telefon med någon väninna om känslor och lagar mat tills vår förmyndare, förlåt äkta man, kommer hem från sitt tunga kroppsarbete i storskogen.

Idag vill man ha män som sköter hushållet och barnen för att frigöra sig. Jag tycker det räcker att man hjälps åt. Samarbetar för vad som är bra för var familj.
Tror jag det att Liberalerna knappt klarar 4% spärren

Bättre än vad det är nu kommer det inte att bli med denna. Feminstregering

Nu börja läget bli allvarligt när t o m denna kvinna börjar inse faktum? Som barn har förstått för länge sedan.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article21788152.ab

Att några i den här tråden ska greppa läget har jag inget hopp om.
Nej idag vill man inte kasta om könsrollerna som du påstår, utan vill göra det självklart att den ena inte är den andras hushållerska. Ändra synen på att kvinnan ska ta hand om barnen och hushållet. Viss skillnad.

Vart vill du komma med resten av inlägget? Att kvinnor ska hålla sig borta från politiken? Är inte "kvinnor" individer? Och så praktiskt att kunna förklara ett pressat politiskt läge med att det är feminismens fel.

Vården är väl nästan det enda yrket som fortfarande är både tungt och rejält underbetalt. Och som vill allra största delen sysselsätter kvinnor, vilket garanterat är en anledning till varför det är så lågprioriterat. Det var därför jag inte tog med det, för @Ploki är ju bara intresserad av tunga jobb som bara män kan jobba med...
Jag tror som dig att orsaken till att dessa tungt lyft inte är mer tekniskt bortstyrda beror på att det är ett kvinnodominerat yrke.
Det jag vill säga är att då borde detta ju vara ett "mansyrke", enligt de regler vi får höra här ;)

Liknande trådar

Samhälle Jag läste tråden om diskussionsklimat på underforumet om Bukefalos och blev så illa berörd. Tråden är låst, men det är egentligen ett...
41 42 43
Svar
852
· Visningar
51 722
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 389
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 725
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25