Jämställdhet, feminism och maskulinism

Det här är redan utrett! :mad:
Hon är klädd i neopren och fleece. :meh:
2oA1dk2.jpg
'

litle shop of horros?

Så du har forskatbpå mäns och kvinnors hjärnor. Här har du en av många kvalitativa studier som styrker det jag påstår.

Sex differences in the structural connectome of the human brain

"This work is highly significant because it studies a very large population of 949 youths (8–22 y, 428 males and 521 females) using the diffusion-based structural connectome of the brain, identifying novel sex differences. The results establish that male brains are optimized for intrahemispheric and female brains for interhemispheric communication. The developmental trajectories of males and females separate at a young age, demonstrating wide differences during adolescence and adulthood. The observations suggest that male brains are structured to facilitate connectivity between perception and coordinated action, whereas female brains are designed to facilitate communication between analytical and intuitive processing modes."

http://m.pnas.org/content/111/2/823

Jag är själv inte sakkunnig i ämnet (även om jag blev väldigt intresserad) men om vi nu gör det väldigt förhastade antagandet att din studie där helt och hållet återspeglar sanningen, DÅ kommer vi ju till den intressanta diskussionen.

Att män och kvinnors hjärnor har olika struktur - hur skulle detta faktum rättfärdiga ojämställdhet mellan könen?
Varför skulle man vilja cementera dessa skillnader istället för att minska dem?
Varför skulle vi i ett civiliserat samhälle låta biologin styra oss till den grad att det ena könet begår fler våldsbrott och det andra nästan alltid blir primärförälder? (inget som nämns i artikeln - den kan ju i princip inte dra några slutsatser kring HUR dessa strukturskillnader tar sig faktiska uttryck i människans beteende, det hoppas jag att vi är överens om. Precis som någon annan nämnde så är människans beteende så mycket mer än bara vår genotyp).

Så du har forskatpå mäns och kvinnors hjärnor? Här har du en av många kvalitativa studier som styrke de genetiska skillnaderna mellan män och kvinnor.

"This work is highly significant because it studies a very large population of 949 youths (8–22 y, 428 males and 521 females) using the diffusion-based structural connectome of the brain, identifying novel sex differences. The results establish that male brains are optimized for intrahemispheric and female brains for interhemispheric communication. The developmental trajectories of males and females separate at a young age, demonstrating wide differences during adolescence and adulthood. The observations suggest that male brains are structured to facilitate connectivity between perception and coordinated action, whereas female brains are designed to facilitate communication between analytical and intuitive processing modes."
Hack i skivan!

Har vi någon teknisk man (haha, man menar jag såklart, alla män är ju tekniskt intresserade och kunniga!) här som kan fixa?

Så du har forskatbpå mäns och kvinnors hjärnor. Här har du en av många kvalitativa studier som styrker det jag påstår.

http://m.pnas.org/content/111/2/823

Har inte tillgång till hela artikeln just nu, men spontant såhär på en gång så anges det ingenstans att uppmätta skillnader är genetiskt betingade.

Fenotyp och genotyp, igen. Olika saker.

Samma forskarteam har funnit inga signifikanta skillnader i mäns och kvinnors hippocampus (vilket annars brukar vara en populär skillnad att ta upp och det finns forskning som stödjer det).

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1053811915007697

Jag är själv inte sakkunnig i ämnet (även om jag blev väldigt intresserad) men om vi nu gör det väldigt förhastade antagandet att din studie där helt och hållet återspeglar sanningen, DÅ kommer vi ju till den intressanta diskussionen.

Att män och kvinnors hjärnor har olika struktur - hur skulle detta faktum rättfärdiga ojämställdhet mellan könen?
Varför skulle man vilja cementera dessa skillnader istället för att minska dem?
Varför skulle vi i ett civiliserat samhälle låta biologin styra oss till den grad att det ena könet begår fler våldsbrott och det andra nästan alltid blir primärförälder? (inget som nämns i artikeln - den kan ju i princip inte dra några slutsatser kring HUR dessa strukturskillnader tar sig faktiska uttryck i människans beteende, det hoppas jag att vi är överens om. Precis som någon annan nämnde så är människans beteende så mycket mer än bara vår genotyp).

Studier kring män och kvinnors hjärnor är inget argument för att sträva efter ojämställdhet utan är endast en förklaring till varför det ser ut som det gör.

I den feministiska diskursen tas ingen hänsyn till biologiska skillnader mellan könen vilket ju leder till antagandet att det måste vara strukturer som kan raseras.

Studier kring män och kvinnors hjärnor är inget argument för att sträva efter ojämställdhet utan är endast en förklaring till varför det ser ut som det gör.

I den feministiska diskursen tas ingen hänsyn till biologiska skillnader mellan könen vilket ju leder till antagandet att det måste vara strukturer som kan raseras.

Som jag uppfattat det handlar feminismen mer om att understryka att varje individ är unik och att vi bör utforma samhället för att tillåta det. Alla människor ska få vara sina unika jag och ha samma rättigheter och skyldigheter.

Formar man samhället efter premissen att populationer är olika får man inte ett jämlikt samhälle.

Vad synd att det där med om varför man ska tvinga kvinnor som vill jobba med människor, ska tvingas jobba med teknik, försvann..

det är ju annas en iaktagelse av oss som befinner sig i arbetslivet att man i princip alltid jobbar med andra människor, det brukar heta kollegor.

det är annorlunda när man är SD-troll...

Liknande trådar

Samhälle Jag läste tråden om diskussionsklimat på underforumet om Bukefalos och blev så illa berörd. Tråden är låst, men det är egentligen ett...
41 42 43
Svar
852
· Visningar
51 722
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 389
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 725
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama