Fast jag tror att det skulle bli ännu värre, att hon sitter och varvar hela tiden i stället. Hon HAR problem med stress, det är klart att det är stadgan som brister men stressen ligger liksom bakom.
Det visste jag å andra sidan när jag tog över henne, det var väl huvudorsaken att de inte ville avla på henne.
Jag tänker inte att hon ska sitta så nära jakten, utan en bit ifrån
Kanske kan du följa med och styra så att hon är på ett avstånd där hon hör skott och förstår att det är en jaktsituation, men ändå är cool och inte går upp i varv?
I kombination med stadgeövningar på annan plats då så klart.
Var i jaktsituationen är det hon går upp i stress? Beroende på om det är redan när ni packar grejerna hemma, på parkeringen på plats, under själva jakten eller var det nu är, så tänker jag att man får anpassa träningen efter det så klart.
Det är svårt att återskapa stämningen som är på jakt, på träning.
Min tik t ex har alltid varit supercool vid skott, träning med apportkastare, kallvilt osv - men blir en helt annan hund vid jakt. Hon to m ljudar lite Hunden som aldrig låter liksom.
Det enda stället där vi kan träna är på faktisk jakt, eftersom det andra inte blir någon utmaning och heller inte något steg upp på svårighetsskalan.
Har ni möjlighet att sitta med på någon typ duvjakt kanske? Jakt på svartfågel? Kanske bara att gå med någon som har en bössa på axeln om hon börjar varva redan där?