Jakt hund i kategorin...

Mysaan

Trådstartare
björnhund! Är det någon som har en sådan? Tex Karelsk björnhund.

TYcker det är fina och vi har nu funderat på en sådan till sambon som jaktsällskap. Eller det är sambon som har funderat och jag får i uppgift att ta reda på allt.

Så hur är de i lynnet? Lättlärda? Lämpliga ihop med småbarn? Och det som kanske inte är minst viktigt hur mycket går en sådan loss på ungefär?
 
Sv: Jakt hund i kategorin...

De Karelare jag har träffat har varit hyggligt trevliga (med några undantag) Eftersom det är en ras avlad för björnjakt, så är de ju ofta rätt skarpa, vilket de måste vara för att tordas tampas med björn.

Hur mycket han jagar, hur stora marker etc. spelar ju också roll. Under valp/unghundstiden måste valpen få vara ute i skogen i princip var dag, för att grundlägga en bra skogsvana och få hunden trygg och hemtam i skogen. Sedan bör han också vara intresserad av att träna en hel del lydnad och av att aktivera hunden med motion och annat, året om.

Ska han ha en ren älghund, så är nog Jämte den ras som passar bäst, även ur familjehundsaspekten.
Jämten är en mindre krävande ras än Karelare, men måste ju även de aktiveras och uppfostras, för att bli en bra jakthund och en trevlig familjehund.

En kompis har en Karelare och han säger att det är svårt att få tag på en bra Karelare. Han själv letade i 2 år för att hitta en hund som motsvarar hans krav på mentalitet, skärpa och jaktlust.
 
Sv: Jakt hund i kategorin...

Okej! Så då har man i princip stor tur om man hittar en trevlig sådan.

Nja han jagar både älg, hjort, råddjur och gris. Och just till grisen behövs det ganska mycket skärpa. Att vara i skogen varje dag är inget problem. Vi bor granne med skogen och både jag och sambon gillar att vara ute i skogen även om jag har svårare för det nu iom min onda höft.

Just nu har han bara 70 ha och jagar på men till nästa år kommer det att blir ca 30 ha till.

Att träna lydnad kommer han givetvis att göra. Han älskar allt som har med hundar att göra så det kommer inte bli några problem.

Vet du något om lajkorna? Är det "trevligare" som hundar då kanske? Vad ligger priserna på ungefär på Karelaren?
 
Sv: Jakt hund i kategorin...

Finns många trevliga Karelare, men det kan vara trickigt att få tag på en ;)

Vi har i bekantskapskretsen 2 Karelare, som är som natt och dag. En är nervig, spetig och sprättig och den andre är lugn, trygg och trevlig. Den sistnämnde är den bättre jakthunden :angel:

Ska ni ha en Karelare, så var nogranna och far till uppfödare och träffa dennes hundar några gånger, så ser ni ju vilken mentalitet hundarna har.

Den "coole" Karelaren är köpt från en uppfödare långt norrut fick jag uppfattning om.

Laikor är jag inte förtjusta i alls efter att ha träffat på allt för många mentala nervknippen, som lätt tagit till tänderna :crazy:

Skulle tippa på att de flesta jaktspetsarna ligger i prisklassen 8-10 000:-
 
Sv: Jakt hund i kategorin...

Tack för dina svar! Får prata med gubben så får vi se. Hittade en annons på en blandning gråhund karelare som kanske skulle kunna vara trevlig. Tänkte iom att gråhundarna är lugna hundar. Eller åtminstone har jag fattat det så.
 
Sv: Jakt hund i kategorin...

Nja, de är ju ettrigare än Jämtarna överlag. Se till att ni får träffa föräldrarna till valparna och kolla hur de verkar vara och kolla så att de är ögonlysta och HD-röntgade och inte har sämre än B på höfterna.
 
Sv: Jakt hund i kategorin...

Kan inte svara för rasen överlag, då jag bara träffat ett par karelare. Alla dessa har dock varit väldigt trevliga att ha att göra med och bra jakthundar.
Den ena känner jag relativt väl då det är en kompis hund - hon har jagat älg med gott resultat, så mycket vet jag. Hunden inskaffades när min kompis och hennes syskon var unga och de gick även kurser med hunden och det var inga problem.
Kanske inte till så stor hjälp, men det var min erfarenhet av rasen det ;) .
 
Sv: Jakt hund i kategorin...

Ska ni ha den till björnjakt är det ganska viktigt att kolla upp släkten på den fronten också, har fått för mig att det inte finns så himla stor rovdjursskärpa på svenskavlade jaktspetsar.
 
Sv: Jakt hund i kategorin...

Vi hade en karelsk björn hund då jag var liten. Den fick vi avliva pga. hans lynne. Han blev lömsk och det slutade med att han bet 2 personer på 2 dagar, Så jag kommer aldrig mer skaffa en sådan.
 
Sv: Jakt hund i kategorin...

Självklart ska vi kolla både föräldrar, syskon om möjligt och höfter osv. Eftersom vi har barn också är det viktigt att de är stabila i psyket.

En arbetskamrat till sambon har en Karelare som är jättemysig med undantag för sina surdagar då hon är rejält sur. Men trots sin ringa ålder är hon redan en mycket bra älghund i alla fall.
 
Sv: Jakt hund i kategorin...

Ska ni ha den till björnjakt är det ganska viktigt att kolla upp släkten på den fronten också, har fått för mig att det inte finns så himla stor rovdjursskärpa på svenskavlade jaktspetsar.

Nä den ska gå som älg och grishund i så fall. Men givetvis ska vi kolla hur föräldrar och helst också syskon har blivit som jakthundar osv.
 
Sv: Jakt hund i kategorin...

Vi hade en karelsk björn hund då jag var liten. Den fick vi avliva pga. hans lynne. Han blev lömsk och det slutade med att han bet 2 personer på 2 dagar, Så jag kommer aldrig mer skaffa en sådan.

Finns givetvis dåliga exemplar inom alla raser. Tråkigt att du har den erfarenheten.
 
Sv: Jakt hund i kategorin...

Just nu har han bara 70 ha och jagar på men till nästa år kommer det att blir ca 30 ha till.

Detta var helt fel. Han har i dag 800 ha att jaga på och kommer nästa år att få ca 30-40 ha till samt att om han skaffar jakthund kommer han få tillgång till ca 500 ha till.
 
Sv: Jakt hund i kategorin...

Okej lite fler frågor då. Vad tror ni om en balndning av tex karelare och stövare? Jag har tittat runt en hel del nu och hittat massa annonser på hundar som är blandningar mellan tex Karelare eller lajkor och sedan Stövare, gråhund eller annat lugnare.
 
Sv: Jakt hund i kategorin...

Tycker ni ska satsa på en renrasig gråhund, av bra härstammning från en seriös kennel för att få en bra jagande hund på det vilt han tänker sig jaga med hunden + att ni då även har störst möjlighet att få en mentalt stabil och trevlig familjehund.
 
Sv: Jakt hund i kategorin...

Ställande och drivande hundar i kombination är enligt mig inte en lyckad kombination.
 
Sv: Jakt hund i kategorin...

Tycker ni ska satsa på en renrasig gråhund, av bra härstammning från en seriös kennel för att få en bra jagande hund på det vilt han tänker sig jaga med hunden + att ni då även har störst möjlighet att få en mentalt stabil och trevlig familjehund.


Jo det är möjligt att det blir så. Det är så viktigt att det är en hund som fungerar i familjen också ju.
HUr mycket kostar en sådan? Ligger de också på ca 10000kr?
 
Sv: Jakt hund i kategorin...

Hmmm! Okej ska ta och titta runt lite på nätet och se om jag hittar lite kennlar. Supertack för hjälpen förresten.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 635
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 278
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 187
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 782
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp