Jaha vad gör vi del LXXIII

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 68338
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Finns det ngt jobb du klarar, om du skulle klara att plugga menar jag? Kanske finna det ngt jobb du kan ta på 50% och behålla sjukersättningen på 50% samtidigt som du sparar lönen från 50% jobbet till framtida studier? Annars plugga och ta CSN? Är det möjligt?
Om inte: vad är det för jobb du tänker utbilda dig till? Finns det ngn annan väg in i det än studier? Det är många som jobbar utan utbildning! Inte som läkare odyl hoppas man ju ;) men det kanske ändå inte är aktuellt i ditt fall?

Tyvärr finns det ingen genväg in till dom yrkena jag kikar på..
CSN är möjligt men oavsett förlorar jag min sjukersättning som jag har till år 2050. Den är en trygghet genom livet och jag vill inte förlora den. Saken är den att hade jag fått sjukersättning före 2008 så hade jag fått plugga hur mycket jag ville. Dom ändrade reglerna efter det. Så fastän jag vill så vågar jag inte. Men det är väl billigare att avskräcka oss som har sjukersättning till att inte våga plugga på dom här premisserna och dessutom inte vara attraktiva på arbetsmarknaden så vi sitter hemma och kostar minimum. Deras vinst våran förlust...

*pust* äntligen läst ikapp!

Riktigt tråkigt @MM :( En jag känner blev uppsagd (han var en av många som fick gå) och under tiden han var arbetslös övningskörde han för C-kort. Då drogs A-kassan in (minns inte motiveringen, detta var längesen nu) och eftersom han var ensamstående hoppade han av C-kortet för att få tillbaka ersättningen. Det sjuka var att han hade ett jobb på g som lastbilschaufför så fort behörigheten var klar men det hjälpte inte.

Tyvärr finns det ingen genväg in till dom yrkena jag kikar på..
CSN är möjligt men oavsett förlorar jag min sjukersättning som jag har till år 2050. Den är en trygghet genom livet och jag vill inte förlora den. Saken är den att hade jag fått sjukersättning före 2008 så hade jag fått plugga hur mycket jag ville. Dom ändrade reglerna efter det. Så fastän jag vill så vågar jag inte. Men det är väl billigare att avskräcka oss som har sjukersättning till att inte våga plugga på dom här premisserna och dessutom inte vara attraktiva på arbetsmarknaden så vi sitter hemma och kostar minimum. Deras vinst våran förlust...

Hur lång är utbildningen? Leder utbildningen till jobb? Hyfsat säkert? Om jag förstår dig rätt så kommer du efter utbildningen kunna få ett jobb du klarar av? Behöver du sjukersättningen då? Du borde ju tjäna mer på ett 50% jobb än att ha 50% sjukersättning?

Om jag förstått ovanstående rätt så hade jag satsat på plugg med CSN!

Förstår att sjukersättningen är en trygghet men det är ju trist om den hindrar dig från att skaffa drömjobbet!

Det verkar vara svårt med sömnen även i natt. Vad har hänt? Sist jag sov var en tupplur igår eftermiddag på kanske en timme eller så.

Ledsamt, vet hur det är :(. Hoppas du somnar.
Jag testar att äta lite så hoppas jag JB kommer sen.

Jag har ju under en skapligt lång tid nu haft en väl fungerande sömn och jag var glad över att det ordnat sig för den var rätt knackig innan. Men vad som har hänt nu begriper jag inte.

Jag sitter och tittar och lyssnar på ett drygt 40 minuter långt klipp på youtube av en person som bläddrar i en katalog för nåt företag som säljer allsköns förpackningar :up: Återstår att se om det dyker upp någon annan katalog sen.
Nån mer som "upptäckt" asmr?

Jahapp, det var 2018 det inte skulle bli någon skräpkonsumtion eller hur? :angel: Vann just en auktion på ebay för ett par örhängen/stud (olivin/peridot). Blev dyrare än jag tänkt mig men de var snygga, jag ville verkligen ha dem, och vi talar inte precis konkurs - en dryg hundralapp. Nu ska jag sluta hänga på ebay. Det är min nyårsresolution!

Glömt min wifi-mojäng hos killen. Hoppas jag iaf. Annars är den lost.
Jobbat via seg mobil idag.
Trodde min blodådra i pannan skulle förvandlas till en sprinkler pga raptus.

Hoppas dosan dyker upp!

Det lät ju väldigt spännande O_o

Eller hur :D
Det är en ASMR-video, jag har inte exakta definitionen men det är något med ljud som ger välbehagsrysningar. Typ.
Ska vara avslappnande att titta/lyssna på, och än så länge måste jag faktiskt säga att det verkar fungera bra :)

(Tips till @Magiana kanske, inte nödvändigtvis just asmr men någon typ av avslappnande bakgrundsljud?)

Eftersom jag har sjukersättning så får jag inte studera. Har ersättning på 50% och borde alltså få disponera mina övriga 50% som jag själv önskar men jag måste anmäla till fk att jag börjar studera och fastän det bara skulle vara på 50% så tar dom bort all min ersättning för den övriga 50% delen med sjukersättning ändå.
Jag vågar inte riskera min ersättning så kan inte studera. Och ingen vill anställa mig som det är nu och jag kan inte skaffa en utbildning så jag faktiskt kan få ett jobb. Jag sitter i en rävsax :(
Tycker faktiskt jag kunde få plugga på mina andra 50% men det får jag inte. Men jag får jobba och behålla min ersättning. Fattar inte hur dom tänker. Jag sitter liksom fast :(
Två korkade frågor:
Det kan inte vara tänkt så att studielån skulle ersätta de 50%? (Såg nu att du svarat om det i i tråden. Inte alltid helt rätt att hänga med i mobilen. Sorry)

Och är det ett beslut som går att överklaga?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Jag har inte hittat nån tråd där man kan önska varandra God jul så här på julafton. Så jag tänkte att då startar jag en. ☺️ Önskar er...
2
Svar
32
· Visningar
676
Svar
2 001
· Visningar
98 955
Senast: pepp
·
Tjatter Kisse har snott husses plats i soffan. Jag sitter och betar av de sista jobbgrejorna för idag, sedan blir det middag från thaivagnen!
93 94 95
Svar
1 896
· Visningar
51 466
Senast: Enya
·
R
Kropp & Själ Detta kanske är ett lite annorlunda ämne, så jag är beredd på att ingen delar mitt intresse. 😄 Men om nån gör det så kanske vi kan...
Svar
14
· Visningar
771
Senast: Raderad medlem 149639
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka