Jaha vad gör vi del LXXIII

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 68338
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Han har en lång historia med ryggsmärtor som är mer eller mindre kronisk men som också blir värre då och då...

Han behöver en MR (heter det så?) scan och få reda på vad och varför. Förmodligen något som gör att någon nerv är i kläm pga hur han beskriver smärtorna.
I förrgår kväll tappade han känseln i ena foten och ena handen och han måste börja ta det på allvar nu... men ja, det är redan nästan två dagar sen...
Ring 112 innan du går hemifrån istället.

Han har en lång historia med ryggsmärtor som är mer eller mindre kronisk men som också blir värre då och då...

Han behöver en MR (heter det så?) scan och få reda på vad och varför. Förmodligen något som gör att någon nerv är i kläm pga hur han beskriver smärtorna.
I förrgår kväll tappade han känseln i ena foten och ena handen och han måste börja ta det på allvar nu... men ja, det är redan nästan två dagar sen...

Min erfarenhet är att ryggsmärtor per se sällan anses speciellt akuta och att det inte går att göra så mkt åt dem mer än rehab om man dessutom dragits med dem en tid. Obs det är min personliga erfarenhet. Akutsjukvården känns som fel ställe att vända sig till med allvarliga ryggsmärtor. Jag har iaf aldrig fått ngn vettig hjälp därifrån.
Jag kom in på akuten med känselbortfall i hela underkroppen, kunde varken gå eller knappt röra mig men fick vänta 12 timmar utan vård. Tillslut kom en kompis och hämtade mig, han BAR mig ut från akuten. Dagen efter fick jag bra vård på en akuttid på VC där jag direkt fick remiss till röntgen samt en remiss till en bra sjukgymnast. Mitt tips är således att ej söka akut.

Min erfarenhet är att ryggsmärtor per se sällan anses speciellt akuta och att det inte går att göra så mkt åt dem mer än rehab. Obs det är min personliga erfarenhet. Akutsjukvården känns som fel ställe att vända sig till med allvarliga ryggsmärtor. Jag har iaf aldrig fått ngn vettig hjälp därifrån.
Jag kom in på akuten med känselbortfall i hela underkroppen, kunde varken gå eller knappt röra mig men fick vänta 12 timmar utan vård. Tillslut kom en kompis och hämtade mig, han BAR mig ut från akuten. Dagen efter fick jag bra vård på en akuttid på VC där jag direkt fick remiss till röntgen samt en remiss till en bra sjukgymnast. Mitt tips är således att ej söka akut.
Här behöver man ingen remiss till sjukgymnast,bara att ringa o be om en tid och @Seabaz bor i Australien tror jag det var.

Här behöver man ingen remiss till sjukgymnast,bara att ringa o be om en tid och @Seabaz bor i Australien tror jag det var.

För mig var det smidigt att få remiss. Det gick även på högkostnadskortet då jag hade haft en del kaos-besvär sen tidigare :angel: Det varierar säkert från land till land. Jag fick också en omgående remiss till röntgen som troligen gick snabbare än att jag hade väntat på akuten.
Iofs kan min väntetid ha påverkats av att jag blev buren in på vårdcentralen :angel: :rofl:

Akutsjukvården kan hjälpa honom att bli av med den akuta smärtan just nu för stunden.
Här måste man ha remiss till röntgen om man inte har råd att betala den själv (vilket vi inte har).

Eller om doktorn kan säga direkt vad det är och vad han kan göra är det ju såklart ännu bättre...

Akutsjukvården kan hjälpa honom att bli av med den akuta smärtan just nu för stunden.
Här måste man ha remiss till röntgen om man inte har råd att betala den själv (vilket vi inte har).

Eller om doktorn kan säga direkt vad det är och vad han kan göra är det ju såklart ännu bättre...

Vill inte vara negativ nu men ryggsmärtor är svåra att smärtlindra. För mig bet inte ens morfin. Bäst var typ naproxen i kombo med muskelavslappnande eller liknande men de gav istället magsårs-problematik. Ryggen är jävligt jobbigt att ha ont i, den håller liksom ihop hela kroppen.
Vet han hur han kan avlasta ryggen själv? Finns lite olika knep som sjukgymnasten lärde mig. De räddade den värsta smärtan för mig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Jag har inte hittat nån tråd där man kan önska varandra God jul så här på julafton. Så jag tänkte att då startar jag en. ☺️ Önskar er...
2
Svar
32
· Visningar
682
Svar
2 001
· Visningar
98 957
Senast: pepp
·
Tjatter Jag sitter och jobbar. Oklart vad katten gör men det är något som låter... hon var iaf ute tidigare idag. Edit: Tydligen dödar hon en...
2 3
Svar
49
· Visningar
869
Senast: Enya
·
Tjatter Det här kanske är en barnslig tråd. Men jag tycker att sånt här är roligt att prata om. Kanske finns det fler barnsliga bukefalos-vänner...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
7 007
Senast: Sleepan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar