Jaga renar!?

Jolanta

Trådstartare
Är det någon som vet vad som gäller?

Om tex min hund jagar en flock med renar i skogen, har renägaren då rätt att skjuta den hunden, även om den inte anfaller eller skadar ngn ren?:crazy:

Fundersam eftersom det finns ungefär 100 miljoner renar just där jag bor, de är praktiskt taget ÖVERALLT, inne i bostadsområden, på vägarna osv.

Tacksam för svar
 
Sv: Jaga renar!?

Jagar den så, ja, men oftast brukar lappen försöka ta fast den/jaga bort den. Är det i kalvningstider smäller det nog däremot direkt.
 
Sv: Jaga renar!?

Varför skulle den jaga renar? Under jakt eller för att du inte har din hund under uppsikt?
 
Sv: Jaga renar!?

Tänkte mest på jakt. Vi pratade om det på jobbet, och en gubbe berättade att hans kompis jakthund hade blivit HÄNGD av en renägare, efter att den jagat hans renar!
 
Sv: Jaga renar!?

Varför skulle den jaga renar? Under jakt eller för att du inte har din hund under uppsikt?

Olyckor kan hända, hunden sliter sig, kopplet går av, osv. (har hänt mig att ett splitter nytt läderkoppel gick rakt av, dock var det inget djur som drabbades, utan min hund blev glad att se husse och rykte till i kopplet)
 
Sv: Jaga renar!?

även om den inte anfaller eller skadar ngn ren?

Men om den "bara" jagar renarna så stressas de och kan ju skada sig ändå.
Skulle det hända under jakttid så kan de nog ha överseénde men inte under kalvningstid, då smäller det nog direkt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 285
Senast: Fetaost
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 454
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Jag undrar lite över hur vanligt det är att hundar bryr sig om de är smutsiga eller ej... Just nu känns det som jag har två extremer här...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 331
Senast: Myrten
·
Äldre Nu är jag förvirrad och tankarna snurrar runt, runt, runt. Vågar och vill jag flytta ut till ett hus på landet helt ensam från min...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 318
Senast: Reville
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp