Jag var på verkningskurs i helgen...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Jag var på verkningskurs i helgen...

Hovbenet sjunker inuti hoven och själva hästen sjunker med sitt hovben nedåt.

Eller rättare sagt, hovväggshöjning?
BTW, thanx TDJ. Skulle vara intressant om någon skannade i en röntgenbild.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Senast ändrad:

NEJ!
Hovebent kan inte sjunka i hoven för det är bara 2 mm till sulan, hovbenet ligger så långt ner som det kan. Hovbenssänkning är i själva verket hovbenet som växer uppåt för det har ingen annanstans att ta vägen men själva hovbenet sjunker INTE!! Skilj på detta... Kolla bilden... vart ska hovbenet ta vägen neråt?? :confused: :confused:
Hovbensrotation beror på att takterna är för höga o hjälper genom att verka hoven rätt. Ju högre trakter desto mer pekar benet ner i sulan o orsakar sulpenetration.... Vilket inte är skönt för hästen... :mad:

Detta vet du o den som höll kursen förstås bättre än den samlade veterinärkåren? Jag har förklarat hur det går till i flera inlägg här ovan. Hur tusan skulle hovbenet på en vuxen häst växa uppåt hovbenet har ju vuxit färdigt för länge sen. Man kan faktiskt känna sänkningen i kronranden på en fånghäst.
Hovensrotation beror på fång o inte på för höga trakter, snarast är det så att för låga trakter i kombination med lång tå ger den största risken för hovbensrotation. Att man sedan verkar ner trakten för att återställa hovbenets läge är en annan sak, detta bör dock inte göras förrän hoven stabiliserat sig.
Förklaringarna blir alltmer konstiga o krystade.
PL

Måste bara säga att jag är imponerad av dig, Peter, som inte brusat upp trots att du förklarat samma sak hur många gånger som helst. :bow: :bow:

HaRLeKIn skrev:
NEJ!
Hovebent kan inte sjunka i hoven för det är bara 2 mm till sulan, hovbenet ligger så långt ner som det kan. Hovbenssänkning är i själva verket hovbenet som växer uppåt för det har ingen annanstans att ta vägen men själva hovbenet sjunker INTE!! Skilj på detta... Kolla bilden... vart ska hovbenet ta vägen neråt?? :confused: :confused:
Sulan degenererar (tillbaka-bildas) där hovbenet sjunker ned i den.
Så hovbenet tar vägen ned i den förstörda och förtunnade sulan.

Dina påståenden blir bara värre och värre måste jag säga.
Och om det verkligen är så som dessa "verkare" lever och lär, och inte bara du som fått det hela om bakfoten, så har vi ett stort problem bland hästhovar att se fram emot.

Det är inte hovbenet som växer uppåt utan det är hovvägen som trycks/växer uppåt. Det är nog det du menar. :cool:

Om Nu detta är så fel hur kommer det sig då att lärarna på hovvekarskolan har börjat att ta till sig det som Anhcp säger. Och om du frågar en vetrinär vad som händer vid en "hovbensänkning" och det enda han i sin tur gör är att rita tre streck ner under hoven och inget mer. Då börjar man ju verkligen undra om de riktigt vet vad de menar. Eller är det så att de inte har något bättre namn än så. Det kan ju hända att gamla namn följer med på olika "sjukdomar" men behandligen har förändrats efter forskning.

Senast ändrad av en moderator:

Nina83 skrev:
"Betfor lägger sig som en slemhinna i tarmarna o försämrar upptagningen av alla ämnen som finns i höt." :crazy: Men näääe!

Sverige har väldigt selenfattiga marker.. så nog behövs det lite tillskott.. Men givetvis, ett bra hö är A och O.

Tja... jag vet inte jag, jag vet inte varför det är så, men samtliga hästar som jag känt, som ätit betfor har varit dåliga i magen, och även mått dåligt mentalt - varit sura och hispiga.
Och så har man slutat med betforen och allt förbättras. Det här är bara mina erfarenheter, jag är inget annat än en glad amatör som sett en del hästar i mitt liv.

*lånar knapp*

För det första så är det inte meningen att en person som gått denna helgkurs ska gå ut och verka sina fånghästar själva! Det man får lära sig är att underhålla en frisk hov...

Jag tycker det är bra att "verkaren" endå upplyser om andra sjukdommar så att hästägare blir mer medvetna för ärligt talat så vet många aldeles för lite.

För vissa ägare som redan kallar sig "experter" så kanske man skulle vilja ha en mer utförlig beskrivning i vad O.L menar, han försöker nog göra det så lätt som möjligt för att alla ska förstå, visst kan det bli missförstånd då om folk börja göra sin egna tolkningar sedan som här tex, men det bästa är endå att det börja snurra upp i hästägarnas hjärnor!

Jag kan köpa att hovbenet roterar pga djupaböjsenan men att det ska sjunka det kan jag fortfarande inte köpa, istället är det ju sullagret som trycks upp mot hovbenet och när det gör det så blir degenererr sulan eftersom det blir ett för hårt tryck.

Alltså egentligen pratar vi nästan samma språk, den enda skilnaden är bara att jag hävdar att hovbenet inte sjunker...

Jag tror inte att man ska se AANHCP som ett problem när tex djurskyddsmyndigheten är helt på det hela och tycker det O.L gör är kanon. Dessutom så vet jag att det tom är uppe på tapeten att man ska göra en doktorsavhandling av det hela så då får alla det på svart och vitt!=)

Jag menar fortvarande att hovbenet sjunker i förhållande till hovväggen(hovväggen kan knappast lyfta sig från backen) o i den frågan har jag stöd av vår främste hovforskare.
PL

Senast ändrad:

Hovväggen lyfts inte upp utan trycks upp av marken.

Hästen börjar ju inte sväva! :devil:

Slipp köpa det men dina förklaringar (OLs?) är helt omöjliga. Bara för att du inte kan begripa en sak behöver den inte vara fel.
Det är möjligt att OL gör ett bra jobb när det gäller att lära folk att hålla efter sina barfotahovar men det vore trevligt om inte folk kom därifrån med så mkt konstig "kunskap" som dom sedan tvärsäkert sprider omkring sig, till en del för att visa att vi som kan acceptera skodda hovar totalt förstör våra hästar.
PL

Senast ändrad:

Och vad är det som säger att din kunskap är så rätt?

Ql, föresten att du kan så mycket och våga utala dig så mycket om just AANCHP utan att ens varit på en föreläsning, är det inte alltid du som tjatar om att man ska veta vad man kläcker ur sig innan man ska utala sig!

AANHCP är här för att stanna så det är bara att acceptera och jag tycker det är skönt att alla inte är så tjockskalliga och gör vad man själv anser bäst för sina djur!

Ta tex detta exemplet!

http://www.harmonyhorse.se/iframe_rehab2.htm

Senast ändrad av en moderator:

TDJ skrev:
hoppas dessa bilder kan underlätta:
hovmekanism5.jpg

hovmekanism6.jpg
Bergriper inte bilderna??? Är det två olika hovar, eller är det samma hov i två skikt för att visa hästskoformen på hovbenet?

Därför att den är byggd på forskning o vetenskap. Visst finns det även där oftast olika modeller som det jobbas utifrån men en forskare kan inte bara säga att så här är det utan att dokumentera det. Här talade jag om påstående som inte har stöd i någonting.
PL

Nehe just det, jag glömde att allt är påhittat av någon som inte hade nått bättre för sig att göra på fritiden.

Aja, det funkade på min häst och många andra så tur för mig!

Det är samma hov, men jag vill visa på hur man ser hovbenet i genomskärning i den över och hur hela hovbenet ser ut från sidan i samma vinkel i den nedre.

Dessutom förstår jag inte hur vissa försöker "ta poäng" genom att märka ord på åkommor. Att säga att inte hovbenssänkning existerar, är som att hävda att dett inte finns någon soluppgång. Hur kan solen gå upp när det är jorden som rör sig...
Det viktiga är ändå att hovvägg och hovben rör sig i förhållande till varandra, precis som peter_lundin skrivit i snart sagt varända inlägg. Sen om det är marken som trycker upp sulan mot hovbenet, eller om det är hästens vikt som trycker ner hovbenet är väl sk*t samma?

Jag har aldrig påstått att inte AANCHPs verkning inte fungerar jag har egentligen inget att invända mot den, det är de konstiga ideerna o argumenten som förespråkarna kommer med som jag vänder mig mot.
PL

Vissa hästar blir sockerberoende av betfor.
Och tar man då bort betforen så upphör ju sockerberoendet.
Jag hade en gång en häst som var så känslig att den blev så het att den blev okontaktbar på bara en näve betfor.
Alla hästar fungerar inte alltid på all sorts mat.
Men det innebär inte att den maten för den skull är skadlig för alla hästar.
Betfor är fantastiskt som hjälpmedel i efterbehandlingen av en förstoppningskolik, t.ex.
Och mycket bra till att sätta sprätt på sega hästar med.

Ja men lys upp dem istället för att klanka ner på istället! Och på ett sätt som gör att man kan förstå!

Men jag håller med TDJ att egentligen pratar vi om samma sak fast på olika sätt, slutresultatet är endå detsamma.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
26 029
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 343
H
Foder & Strö På den lösdriften jag har min häst (föl) lite över 6 månader. Fick idag se analysen av det hösilaget :cry: :cry: och det är verkligen...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 441
Senast: Miaa
·
A
Western Snälla, innan i kommenterar, läs hela inlägget!! Jag var på alla dagar av RHC och måste bara typ berätta hur jag uppfattar det. Jag...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 961
Senast: AkiraKun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10