Jag var på verkningskurs i helgen...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Jag var på verkningskurs i helgen...

Ja, men undra varför den teorin kom upp då? Någon forskning måste det väll finnas för man kan väll inte gissat sig till den informationen.

Cecely skrev:
Ja, men undra varför den teorin kom upp då? Någon forskning måste det väll finnas för man kan väll inte gissat sig till den informationen.

Du anar inte hur mycket skrönor det finns. Eller hur många som VET att det är på ett eller annat sätt :smirk: .
Men visst, säg att det har funnits kanske ett fall med en häst som är överkänslig mot socker (inte troligt men visst) och så har det läckt ut och spridits vidare.

Men fråga gärna den det kom ifrån var den fått det ifrån, så kan vi ju börja nysta!

Ja det ska jag nog ta å göra för det är flera som sagt samma sak.

*lånar knapp*

Kom att tänka på en sak till. Under det här föredraget i fredags så berättade han också att han varit och pratat just på hovslagarskolan i Skara, inför både hovslagare och veterinärer och dessutom representater för djurskyddsmyndigheten. De tyckte att det var intressant, chefen för hovslagarskolan klådde sig i huvudet och gick hem för att fundera och djurkyddsmyndigheten konstaterade att de inte hade något emot hans metoder. Vi kollade faktiskt (misstrogna typer :devil: ) det här med djurskyddsmyndigheten, och det stämmer: de tycker att det han gör är vettigt och bra, även om de inte anser att man kan vara sådär tvärsäker och säga att alla hästar mår bäst barfota (men det är väl något som redan stötts och blötts till döds här på buke). Det de däremot är lite skeptiska till är vad folk hittar på som gått en helgkurs :crazy: . För visst ska man inte enl AANHCP ge sig ut och verka andra människors hästar efter en helgkurs, men det finns såklart de som gör det ändå.

Det är just det som är så dumt egentligen, att folk inte har mer vett. Det är oftast dessa puckon som drar ner allt i skiten.

Ärligt talat. Det han menar med betforn är att det innehåller mycket socker som lägger sig som en hinna i tarmen. Detta tror jag tom det finns forskning på...
Skulle vilja se den forskningen , socker tas upp väldigt snabbt o hinner inte lägga sig som någon hinna, dessutom är det vattenlösligt o fördelar sig därför i hela tarminnehållet.
Vad jag reagerar är påståendena som de framförts i den här tråden. Om trådskaparen mfl ljuger eller har missuppfatta totalt så är det ju olyckligt.
PL

Detta stämmer faktiskt, jag har fått en bra grundlig förklaring till varför det är så också så om nån undrar kan jag hjälpa till!=)
Så du förkastar också den samlade veterinära vetenskapen o erfarenheten om fång o hovbensrotation!!??
PL

Men vad är hovebenssänkning/hovbensrotation från en veterinär vinkel? Jag bara undrar eftersom den här AANHCP-killen verkligen satte myror i huvudet på mig. :confused: Hur behandlas det traditionellt?

Sänkning eller rotation får man framförallt vid fång när basalmembranet ssom håller ihop hudlagren i kötthoven skadas så att lagren inte längre har fast förbindelse med varandra, hovben o hovkapsel kan ändra läge i förhållande till varandra. Det viktigaste vid behandlingen är att snabbt minska de krafter som bidrar till lägesförändringen för att begränsa skadan o sedan ge den nya hovväggen en chans att växa ut i rätt förhållande till hovbenet, här tror jag inte att det skiljer så mycket mellan de vettiga (läs ej Strasser) barfotaförespråkarna o vet hovis. Vad som verkar skilja är att barfotaförespråkarna verkar mena att man direkt skall ta ner för höga trakter vilket enligt min mening är farligt eftersom man då ökar det vridande momentet på hovbenet.
PL

Då börjar jag fatta... Fast han sa inte att man skulle ta allt direkt, utan det berodde på hur mycket hästen lät en ta: skar man av för mycket stimulerade det återväxten och så fick hästen ännu högre trakter (typ) så man skulle alltid ta lite i taget. Men det som han sa, som verkligen gjorde mig förbryllad var att hovbenet inte kan rotera. Det bara kallas så för att hoven har fel vinkel :confused: .

Egentligen skulle jag vilja säga att det är okunnigt skitsnack att säga att hovbenet inte kan rotera men skall man vränga ord så är det kanske mest hovkapseln som roterar, det viktigaste är dock att de roterar i förhållande till varandra.
PL

Men hur menar du att hovbenet ska rotera när det sitter ihop med resten av skelettet?

Det måste ju vara helt omöjligt...

Jag tycker du ska lyfta ögonen och lyssna här faktiskt.

Hur kan du böja ditt knä?
Eller hur kan en balett-dansös dansa på tå?
Det sitter ju ihop med resten av skelettet.

Jösses Amalia!!!!!!!

Jag tycker nog att det är du som skall lyfta ögonen faktiskt, om du tittar på bilden här så ser du med dina egna ögon hur det ser ut..

ben.jpg

Det är inte konstigt man blir stum av förvåning av en del uttalanden om barfotahästar :crazy:

Som jag skrev ovan så är det i huvudsak hovkapsel som roterar men även hovbenet, det viktiga är att de roterar i förhållande till varandra.
Jag vet inte hur mycket jag skall höja ögonen o lyssna på ren okunskap o förnekande av kända fakta.
Tror du att hovbenet är fastspikat i kronbenet?
PL

Men det är väll kanppast samma sak...

Ok förklara för mig som är så okunnig istället då hur hovbenet kan rotera och varför det gör det?

För det ska ju rotera uppåt eller hur, inte åt sidan?

Dessutom tycker jagdet är roligt att ni kan kalla mig för okunnig men inte kan förklara istället hur det ligger till enligt er...

Senast ändrad av en moderator:

Du kan också förklara för mig hur hovbenet ska kunna flytta sig uppåt och varför det gör det...

För även om jag kan böja mitt finger så kan jag inte dra ihop det...

Jag gav en förklaring i inlägg 49, nej det roterar neråt, hovkapseln roterar uppåt. Så länge hovkapseln ansluter ordenligt till hovbentes framsida kan man inte tala om rotation.
Jag förstår inte varifrån de här tokideerna kommer, barfotasidorna brukar ha vettiga ideer om hur hovbensrotation skall behandlas o nu förnekas plötsligt existensen.
PL

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
26 029
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 343
H
Foder & Strö På den lösdriften jag har min häst (föl) lite över 6 månader. Fick idag se analysen av det hösilaget :cry: :cry: och det är verkligen...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 441
Senast: Miaa
·
A
Western Snälla, innan i kommenterar, läs hela inlägget!! Jag var på alla dagar av RHC och måste bara typ berätta hur jag uppfattar det. Jag...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 961
Senast: AkiraKun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka