Jag var på verkningskurs i helgen...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Jag var på verkningskurs i helgen...

Cecely skrev:
Nehe just det, jag glömde att allt är påhittat av någon som inte hade nått bättre för sig att göra på fritiden.
Nej, av en smart person som funnit ett utmärkt sätt att tjäna pengar på.
Kurserna var inte direkt billiga, om man säger.

Aha, det missade jag också att allt handlade om pengar!!

Vad jag vet så är min verkare dubbelt så billig som min förra hovslagare!

Senast ändrad av en moderator:

Jag har ju inte gjort annat det senaste halvåret!!
Det är inte alltid så lätt att förklara så att alla förstår men jag förklarar alltid vidare när nån frågar men du brukar inte fråga utan kommer med konstiga egna? modeller istället.
PL

Aha ok, det enda jag tycker jag gjort i denna tråden är att frågat...

O.L och ANHCP har inte bara hittat på. Det ligger 20 år med forskning baka denna metod, av Jamie Jackson. :smirk:
Eller det är kanske inte tillräckligt länge. :eek:

Lejonel skrev:
O.L och ANHCP har inte bara hittat på. Det ligger 20 år med forskning baka denna metod, av Jamie Jackson. :smirk:
Eller det är kanske inte tillräckligt länge. :eek:
Det är litet kort med tanke på den mångtusenåriga forskning som skoning baserar sig på.

Jag håller med TDJ. Frågan om hovbensrotation och hovbenssänkning verkligen finns är ganska löjlig.
Det är klart att de finns, problemet är ju bara att orden är missvisande! Att säga hovbensrotation när det egentligen främst är hovkapseln som roterar.
Att säga hovbenssänkning när det främst är hovväggen som trycks uppåt.

Sedan tycker jag väl inte att man skall hårddra, visst kan hovbenet ge för mycket tryck på sulan om hovväggen släppt vid "hovbenssänkning" så att sulan degenererar och hovbenet kan sjunka genom sulan. Men det sker nog inte i första stadiet...

Jag vill berätta om en fånghäst jag började verka i slutet på januari.
Första verkningen kunde man se att hovbenet tryckte på sulan, det var som en valk framme i tån och hästen var öm.
Någon vecka efter att jag varit där "försvann" valken.
Andra gången, sex veckor senare, kunde man inte se ett spår av valken men man kunde se att hovväggen uppe i kronranden börjat följa hovbenet som det skulle igen (hästen hade konstaterad hovbensrotation på röntgen)
Tredje gången, i måndags, kom blåmärket fram från när hovbenet tryckt på sulan. Otäckt! Trakterna fick jag äntligen sänka någon centimeter, men i mina ögon har hästen fortfarande för höga trakter. Vinkelförändringen håller i sig men är inte ens halvvägs ned.
Hästen är bekväm på de snällare underlagen och har börjat sättas igång lite lätt. Allt detta på fyra månader!

Att sedan säga att den här metoden är kass bara för att den är ny samt att veterinärmedicinen är mycket bättre, det känns lite löjligt då lilla jag hjälpt en fånghäst att bli bekväm nog att ridas, på fyra månader, när veterinärmedicinen utdömt den?

Men nu skall ju inte jag ta åt mig hela äran. Ägarinnan har gjort ett jättejobb! Först med att häva förgiftningen samt gått ut på promenader varje dag för att öka rörelsen och läkningen.

Du tror inte att Jamie Jackson, som i grunden är hovslagare, på NÅGOT sätt tagit till sig den urgamla kunskapen?
Jag skulle snarare vilja säga att all kunskap om hoven grundar sig på denna forskning...

Cecely skrev:
Aha, det missade jag också att allt handlade om pengar!!

Vad jag vet så är min verkare dubbelt så billig som min förra hovslagare!
"Dubbelt så billig"?
Jag antar att du menar "kostar hälften"?

Jadå, verkaren kanske, en hundring per häst då eller?
Men det är inte verkaren som tjänar storkovan, det är alla utbildare som håller kurser som gör det.
Helgkurs 2,500:- WOW, säger jag!
Om man har 2 st i månaden med 10 deltagare/gång, så blir det 50,000:-/månad för 2 helgers arbete.
Man kanske skulle hoppa på den banan?

Vissa hästar får någon slags allergi reaktion på socker också. Jag känner en som fick nästan som utslag eller exem när han fick betfor eller pellets!
obehagligt att tänka på.
Men vad jag vet har ingen kollat hur hans tarmslemhinnor ser ut. :P

emindy skrev:
Att sedan säga att den här metoden är kass bara för att den är ny samt att veterinärmedicinen är mycket bättre, det känns lite löjligt då lilla jag hjälpt en fånghäst att bli bekväm nog att ridas, på fyra månader, när veterinärmedicinen utdömt den?
Men det är inget nytt, massor av fånghästar har blivit botade av duktiga hovslagare långt före denna "Nya Fantastiska Frälsningslära".
Frågan är dock om det är förenligt med gott djurskydd.
En Veterinär kan ha bedömt att plågan för hästen under behandlingstiden inte var motiverad.
Botande till varje pris och med vilket lidande som helst som insats, är inte något som Veterinärer brukar hålla på med.
Jag tror att de har en etisk gräns för sådant.

Å så var de pengar igen. Du har inte beräknat in var det kostar att åka hela Sverige runt. Dessutom hålls alla föredrag GRATIS som ALLA får gå på. Om du går en helgkurs så får ju du räkna ut vad du kommer att "tjäna" på detta. Förhoppningsvis behöver du inte ta ut en hovslagare mera eller väldigt sällan. Dessutom sparar du in på annan hovvård och relaterad vårds kostnad.
Och förresten så känner "vanliga" hovslagare en heldel pengar de med om de är väl etablerade. De kan ju ta i princip vilka priser de vill.

Det är inte bara inkomster... Betänk mängden hovar som köps (för de skänks inte bort av slakterierna längre), används och måste slängas någonstans "vettigt"
Sedan går det naturligtvis åt material, både papper och verktyg.
Tiden är inte begränsad bara till helgen, det tar minst en dag att förbereda varje kurs samt ungefär en dag att forsla bort hovarna (som stinker ännu mer än under kursen)
Dessutom tillkommer moms och andra "trevliga" avgifter
OL har visat mig beräkningarna som visar att han får bättre timlön av att verka hästar än av att hålla kurser. Kurserna hjälper dock till att sprida informationen bättre i ett land där "alla" misstror barfotagång.

Ja vissa hästar är säkert allergiska mot betfor, precis som vissa är det mot havre.
Men att bara för att en Glutenallergiker får en förstörd slemhinna i tarmen påstå att vete är farligt för alla människor är lika befängt som att påstå att betfor är farligt för alla hästar.

[/QUOTE]Frågan är dock om det är förenligt med gott djurskydd.
En Veterinär kan ha bedömt att plågan för hästen under behandlingstiden inte var motiverad.
Botande till varje pris och med vilket lidande som helst som insats, är inte något som Veterinärer brukar hålla på med.
Jag tror att de har en etisk gräns för sådant.[/QUOTE]

HALLÅ!!! :eek: :eek:
Hela O.L verksamhet har blivit godkänd som någon skrev tidigare. Han har blivit granskad. Om en häst nu har så ont som ni tror när O.L har varit där hur kommer det då sig att den hur villigt som helst vill springa och börja rör på sig mer äön den gjorde innan.

Senast ändrad av en moderator:

Den här metoden är kollad av djurskyddsmyndigheten, som inte har något att invända, och hästen jag verkade var visserligen öm första veckan, men sedan har det bara gått framåt!

Hästen sågs som i princip obotlig. Ägarinnan hade fått veta att OM hästen någonsin blev bra skulle hon i princip aldrig kunna rida igen. Och om hon skulle kunna rida skulle det bara vara rakt fram promenadridning på sin höjd. Den hade ju hovbensrotation för sjutton!
Men du kanske vet bättre än veterinärerna här uppe? :evil:

Du kanske vill förklara för min kund varför det är etiskt oförsvarbart att få den hästen så frisk att den går att rida, utan att den varit obekväm mer än två veckor?

Dessutom kanske du kan förklara varför det är försvarbart att behandla en häst på så sätt att den hålls "lagom" obekväm under flera år. Alltså såpass obekväm att den inte går att rida, men ändå kan hållas vid liv?

OL har inte fått ngt godkännande Djurskyddsmyndigheten har tittat på hans verksamhet o inte haft ngt direkt att anmärka på.
PL

Jag är helt medveten om att veterinärer o hovslagare tdidigare kraftigt underskattat möjligheterna att fixa till en hovbensrotation, metoderna finns dock även beskrivna i veterinärmedicinsk litteratur med några år på nacken.
Ang hovbensrotation så mäter man den genom att jämföra hovbenet med hovvägen .
Hovbenet roterar i hovkapseln, hur hovbenet hamnar i förhållande till marken är olika beroende på bla belastningsförhållanden men ofta måste man ju sänka trakten för att få hovbenet rätt o då har ju detta roterat även i förhållande till marken.
En hovbenssänkning kommer ofta i ett tidigt skede innan horntillväxten kunnat påverka förhållandena.
PL

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
26 029
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 343
H
Foder & Strö På den lösdriften jag har min häst (föl) lite över 6 månader. Fick idag se analysen av det hösilaget :cry: :cry: och det är verkligen...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 441
Senast: Miaa
·
A
Western Snälla, innan i kommenterar, läs hela inlägget!! Jag var på alla dagar av RHC och måste bara typ berätta hur jag uppfattar det. Jag...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 961
Senast: AkiraKun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10