Jag var på verkningskurs i helgen...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Jag var på verkningskurs i helgen...

Cecely skrev:
Du kan också förklara för mig hur hovbenet ska kunna flytta sig uppåt och varför det gör det...

För även om jag kan böja mitt finger så kan jag inte dra ihop det...
Det blir inte ihopdraget.
Det blir som en böjd fingertopp med nageln i en annan vinkel och lossad från fingertoppen i spetsen.

peter_lundin skrev:
Sänkning eller rotation får man framförallt vid fång när basalmembranet ssom håller ihop hudlagren i kötthoven skadas så att lagren inte längre har fast förbindelse med varandra, hovben o hovkapsel kan ändra läge i förhållande till varandra. Det viktigaste vid behandlingen är att snabbt minska de krafter som bidrar till lägesförändringen för att begränsa skadan o sedan ge den nya hovväggen en chans att växa ut i rätt förhållande till hovbenet, här tror jag inte att det skiljer så mycket mellan de vettiga (läs ej Strasser) barfotaförespråkarna o vet hovis. Vad som verkar skilja är att barfotaförespråkarna verkar mena att man direkt skall ta ner för höga trakter vilket enligt min mening är farligt eftersom man då ökar det vridande momentet på hovbenet.
PL

Min förklaring är att när balsamemranet släpper så har folk tidigare sagt att hovbenet sjunker ner, men det är ju helt omöjligt eftersom det sitter fast så vad som händer är att skalet trycks upp ,mot hovbenet, därav blir trycket mycket större och trakt eller sula växer med ljusets hasighet! Därför får du hovbenssänkning (du hör på ordet att det är helt fel) och hovbensrotation.

Grovt talat, ledsen att jag inte kan utrycka mig lika fint som du men det är informationen som är viktigast! :devil:

Och varför skulle det göra så vid tex ett fånganfall?

Hovbenet <6> ledar i hovleden <5> men hovväggen <7> står kvar i samma vinkel mot marken.
Det gör att spetsen på hovbenet kommer att peka nedåt och riskera att perforera sulan <8>.

Cecely skrev:
Och varför skulle det göra så vid tex ett fånganfall?
Därför att inflammationen i hoven spränger isär hovbenet från hov-väggen genom att göra kötthoven gräsligt svullen, men det finns ju ingen plats där.
Böjsenan som sitter fästad i hovbenet bär hela hästens vikt, så den kraften böjer hovbenet i hovleden.

Ne nu kan jag ärligt säga att jag inte hänger med.

Aha nu hänger jag med igen! :p

Senast ändrad av en moderator:

Men när svullnaden går ner så måste väll böjsenan återgå till sitt normala?

Hovbenet lossnar i hovkapseln av inflammationen, och då så är det inget som håller emot hovbenet i hovkapseln.
Och då så böjer sig hovbenet/fingertoppen men hovkapseln står kvar på samma ställe.

Du, det finns böcker med mycket instruktiva röntgenbilder i som man kan titta på.
Där man kan se hovbenets förflyttning i hovkapseln och jämföra vinkeln mot en frisk hov.
Ta och titta i en sådan bok.

Fortvarande så är det fråga om relativa lägesförändringar men visst sjunker hovbenet vid hovbenssänkning ävn i förhållande till marken detta genom att när lamellelagret inte längre håller ihop så hamnar hela tyngden på sulan som plattas till samtidigt som sulläderhuden degerererar av trycket. Hovbenssänkning eller rotation kommer redan i det akuta skedet o så snabbt kan inget horn växa så att din modell håller, ffa inte när skikten som skall ge horntillväxt är kraftigt skadade.
Vem har kokat ihop den modellen? Jag har inte hört den förut o är slagen med häpnad!
PL

Vilket som roterar mest är olika från fall till fall bla beroende på hur hoven ser ut innan. I många fall har hovbenet kvar ett ganska normalt läge medans främre hovväggen pekar i en flackare vinkel. Böjdenan drar i hovbenet medans en ofta för lång tå bänder hovväggen frammåt.
PL

Men hur kan hovbenet sjunka? Det är ju sulan som trycks upp mot hovbenet när lamellagret inte håller.

Nu fattar inte jag vad degerererar betyder å jag kan inte få en förklaring här på jobbet så vad menar du?

Snarare hovbenet som trycker mer på sulan när väggen inte klarar av att ta upp tyngden, eftersom det fortvarande är bärranden som tar den största belastningen mot marken sjunker sulan. Degenererar betyder förstörs el bryts ner, det är därför hästar efter svåra fånganfall kan få dubbelsula pga ett avbrott i tillväxten av sulhorn.
PL

Bilden måste vara missvisande när det gäller hovbenet, den vinkeln har nog inte ens den mest onormala häst :eek: Men ni som dissekerat sågat och /eller kokt ett hästben och plockat isär förstår nog varför. Hovbenet är format som en "hästsko" ;) och sågar (klyver) man itu ett hästben får du inte med den delen som böjer sig runt hoven utan bara där hovbenet är fäst o kotan via strålbenet. Då får man illusionen att hovbenet ska stå på tå... :eek: Vet inte om jag får fram vad jag menar riktigt, ska se om jag hittar någon bild. Peter L. du måste ju ha rotat i en del ben, kanske du kan förklara vad jag menar?

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Ja ok vad bra då hänger jag med på banan igen.

Jag skulle så hemskt gärna villja skicka iväg dig på en av dessa kurserna så du fick se det med egna ögon! Det hade varit så mycket lättare då.

Alltså klart att hovbenet trycker mer på sulan när det inte finns något som håller dem isär men det blir ju endå sulan som trycks upp för hovbenet lossnar ju inte och sjunker ner.

Japp det stämmer aldeles riktigt som du säger, det tråkiga är att ofta så ser bilderna ut sådär i böcker och ger en helt fel bild i hur det verkligen ser ut.
Väldigt lätt att missuppfatta!

Ja den del an hovbenet som är mer eller mindre plant mot marken ligger inte i mittplanet där man sågar utan där är det precis som du säger en urskålning. Skall man kolla hovbenets lutning mot marken är det bäst med röntgen. Nog har jag ngn bild som jag ev kan skanna in vid tillfälle men inte nu.
PL

hoppas dessa bilder kan underlätta:
hovmekanism5.jpg

hovmekanism6.jpg

peter_lundin skrev:
Jag förstår inte varifrån de här tokideerna kommer, barfotasidorna brukar ha vettiga ideer om hur hovbensrotation skall behandlas o nu förnekas plötsligt existensen.
PL

Ja, barfotaverkaren från föredraget jag var på gjorde ju det. Men jag fick en känsla av att mycket av det han sa var förenklingar och liksom "säljande argument". Han fungerar ju som lite av en försäljare/väckelsepredikant, och det är nog väldigt lätt att det uppstår missförstånd om hur saker och ting egentligen ligger till, när man får det så förenklat förklarat för sig (och förväntas ta allting till sig och sen kunna verka fånghästar efter en helg :crazy: )

Förresten, nu är jag lost igen :confused: . Hovbenssänkning och hovbensrotation är väl inte samma sak? Hovbenssänkning är när hovbenet "sjunker" eller vad som nu i själva verket händer och rotation är när lutningen förändras så att sulan riskerar att penetreras. Eller är jag fel ute nu? :confused: :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
26 029
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 343
H
Foder & Strö På den lösdriften jag har min häst (föl) lite över 6 månader. Fick idag se analysen av det hösilaget :cry: :cry: och det är verkligen...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 441
Senast: Miaa
·
A
Western Snälla, innan i kommenterar, läs hela inlägget!! Jag var på alla dagar av RHC och måste bara typ berätta hur jag uppfattar det. Jag...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 961
Senast: AkiraKun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka