Hej igen... egentligen är det ju ett grovfoder, men eftersom det ofta ges i pelleterad form så kan hästen äta för mkt... vilket den ju inte gör med tex. hö. Däremot är det många hästar som inte äter lusern om de fått annat kraftfoder, för det smakar inte så gott. Jag skulle absolut ta in din häst, och utfodra den med eget hö. Bäst vore det ju om den kunde stå inne ( om sällskap) och få rejält på kvällen samt morgonen och sedan gå ut till de andra. Då har du full koll på hur många kg "bra" hö den fått. Annars vore det bra om den fick gå in i en egen hage några ggr om dagen och äta. Det värde du anger verkar ju vara gammalt hö? min man höll på att svimma när jag berättade, trodde det var 3 år eller framtaget för får?
Vi hade ett värde på smältbart råprotein på 29 per kg/ foder och det har vi bara gett till våra vuxna hästar medan fölet får ett med hela 73 smältbart... och då ligger energin på 8.1 lika på bägge...
Men som sagt vi använder bara hö... inte ensilgae eller liknande.
Krafft-rådgivarna sa att det var det bästa hö vi kunnat få tag på till vår lille tjej... och eftersom vi ännu inte vet utgången för vår andra unghäst ännu, som uppenbart haft proteinbrist så känns det så otroligt viktigt.