foder och åter foder :(

Sv: foder och åter foder :(

Men då blir det inte lösdrift och ingen jämnårig. det som varit så svårt.

Lösdrift = Dåligt hö, jämnåriga kompisar, ute 24 timmar dygnet.

Stall= Bra hö, vet hur mkt den får i sig. ingen jämnårig kompis (dock en äldre kompis). ute mellan minst 7-19
 
Sv: foder och åter foder :(

det ska vara taget iår av lösdrift ägaren själv. Ls ägaren sa att det var ett sämre hö och då tänker jag att det ligger på gränsen runt användbart värde men det där är ju katastrof :(

Ska ta och kolla med lösdrift ägaren om det kanske går att årdna att hon får gå i en mindre hage själv där jag kan lägga ut bra hö/hösilage vad som helst känns bättre än det här hösilaget. har letat efter annat hö/hösilage men svårt att få tag på bra anasyserat hö nu i slutet, tänker inte köpa oanalyserat.
 
Sv: foder och åter foder :(

Hej igen... egentligen är det ju ett grovfoder, men eftersom det ofta ges i pelleterad form så kan hästen äta för mkt... vilket den ju inte gör med tex. hö. Däremot är det många hästar som inte äter lusern om de fått annat kraftfoder, för det smakar inte så gott. Jag skulle absolut ta in din häst, och utfodra den med eget hö. Bäst vore det ju om den kunde stå inne ( om sällskap) och få rejält på kvällen samt morgonen och sedan gå ut till de andra. Då har du full koll på hur många kg "bra" hö den fått. Annars vore det bra om den fick gå in i en egen hage några ggr om dagen och äta. Det värde du anger verkar ju vara gammalt hö? min man höll på att svimma när jag berättade, trodde det var 3 år eller framtaget för får?
Vi hade ett värde på smältbart råprotein på 29 per kg/ foder och det har vi bara gett till våra vuxna hästar medan fölet får ett med hela 73 smältbart... och då ligger energin på 8.1 lika på bägge...
Men som sagt vi använder bara hö... inte ensilgae eller liknande.
Krafft-rådgivarna sa att det var det bästa hö vi kunnat få tag på till vår lille tjej... och eftersom vi ännu inte vet utgången för vår andra unghäst ännu, som uppenbart haft proteinbrist så känns det så otroligt viktigt.

Det jag har markerat är felaktigt. Spelar ingen roll om lusernen är pelleterad, man kan ge hästen så mkt den bara kan få i sig ändå, utan att det är någon som helst fara.
 
Sv: foder och åter foder :(

Hur gör de till de övriga hästarna?
Om alla är föl/åringar så behöver ju även de tillskott. Kanske i alla fall ett gemensamt mål av lusernpellets i hagen kunde fixas.
Det är ju inte bara protein som fattas, energimängden gör det också till ett dumt foder till så unga hästar.

Var inte rädd för att ge lusernpellets. Man lurar sig på att det är pellets men för mag/tarm-systemet är det grovfoder.
// Linda
 
Sv: foder och åter foder :(

Jo men det är ju det jag går efter på en vuxenhäst. Är väl inte riktigt samma som att räkna till föl? eller har jag missupfattat det. fölet skulle ju inte kunna få i sig 15 kilo hö som jag kan trycka i min "vuxna" häst :) kan ju vara bra med lite rikt linjer från andra som kanske har mer erfarenhet inom just fodring av föl. vuxenhäst har jag jätte bra koll på men det är det med mindre småisar som det kan vara svårt att trycka i hur mkt som helst.

På hippocampus lägger du ju in ålden på hästen, tar inte programmet hänsyn till det tror du?
 
Sv: foder och åter foder :(

Det är inte alla som är föl och åring. är två föl förutom min och seda en åring sedan är det vuxna hästar. Tyvärr tar inte Ls-ägaren hänsyn till detta och ger inget förutom höt. så det kommer bara vara min som får extra.

som sagt jag vill ju det absolut bästa men det verkar som om att jag får göra ett dåligt val mot ett dåligt. Men om man nu får fölis kraftfoder (blir ju rätt mkt hur man än gör tyvärr) vist lusern blir dyrt men vad ska jag annars göra än att ta bort den från lösdrift :(
 
Sv: foder och åter foder :(

jo det är klart att den gör det men den säger inte ifrån om jag säger att den ska ha 10 kilo hösilage som jag tror blir svårt att få i fölis. säger inte ifrån heller om mn stoppar i den för mkt kraftfoder.
 
Sv: foder och åter foder :(

Jag föreslår att du mejlar till foderrådgivarna på Krafft, bara ett tips. Är helt kostnadsfritt, du hittar adressen på deras hemsida och så mejlar du in värdena på ditt hö, och på vilka eventuella fodersorter du har tillgång till. Då är det en kunnig människa som svarar och inte än dator;)

Och ja... det är inte farligt att ge för mkt lusernpellets, men det går fortare att få i sig stora mängder pellets än stråfoder, och det är viktigt att hästen hinner smälta maten. Och det viktigaste av allt, dricker!!!

Lycka till... hoppas allt ordnar sig hur du än gör!
 
Sv: foder och åter foder :(

tänkte ringa dem imorgon. har dock hört att eftersom att de jobbar på krafft så blir det ju så att de säger krafft, känner att det inte spelar någon roll vad jag ger för sort bara jag vet att hon får i sig tillräkligt.

jag kan ju skriva imorgon och berätta vad de sa.
 
Sv: foder och åter foder :(

Ja, gör det! jag tror naturligtvis de utgår från sina produkter eftersom de har kunskapen om dem, men jag är säker på att du kan hitta liknande foder, bara du får veta vad den ska innehålla. Verkar finnas många här som gärna hjälper till... men det viktiga är ju att du får veta HUR mkt du måste ge av VAD för att kompensera det dåliga grovfodret, för att sedan göra bedömingen om du tror att det går att "verkställa" i praktiken.
Alla har vi olika förutsättningar och vill våra hästar väl,så det har varit en bra tråd...

Håller tummarna för att du hittar en lösning!
 
Sv: foder och åter foder :(

Om det var min fölunge så hade jag börjat med att ta in den ett par ggr om dagen och gett den så mkt lusernpellets (helst utan melass) som den hade velat ha. Lusern innehåller protein av bra kvalite och är dessutom ett grovfoder så det kan man ge mkt av. Pelletsen är processade så de är lite mer lättsmälta för ett föl än vad ett grovt hö är.
Det kan ju dessutom vara trevligt att umgås lite med fölet.

Ett annat alternativ är naturligtvis att kontakta en foderrådgivare och det är kanske bättre än att fråga på ett forum. Men då hade jag valt en oberoende rådgivare och inte ngn som jobbar på Krafft. Det är mkt möjligt att de är bra. Men efter att ha läst deras olika reklambroshyrer om utfodring och deras produkter så är jag inte jätteimponerad av detta företag.
 
Sv: foder och åter foder :(

Det här var ett halvblodsföl som även behöver mkt energi- varav man bör ge den den sötade.
Sen är det troligen mkt svårt att få en fölis att äta om den tas in ensam.

Miná fick soja även som små. Upplärd av galoppfolk:cool:
 
Sv: foder och åter foder :(

Och ja... det är inte farligt att ge för mkt lusernpellets, men det går fortare att få i sig stora mängder pellets än stråfoder, och det är viktigt att hästen hinner smälta maten. Och det viktigaste av allt, dricker!!!

Just när det gäller föl kan det vara svårt att få i dem tillräckligt med mat. Därför är det lämpligare med lusernpellets just för att det blir mer utan att behöva tugga så mycket.
Finns föl som lever på fri tillgång till lusernpellets o grovfoder. Det går alldeles utmärkt.
// Linda
 
Sv: foder och åter foder :(

Kraftfoder behöver inte bara vara negativt.
Tex hippo grow alfa innehåller 1/3 - 1/4 lusern.
Räkna på Alfa, olja o ev soja.
// Linda
 
Sv: foder och åter foder :(

För det första, på hippocampus kan du även räkna för föl, lägg bara in förväntad vuxenvikt.

Jag måste tyvärr hålla med de andra, med så dåliga värden är det inte mkt bevänt med att ha lösdrift. Det borde dock finnas NÅGONSTANS där du kan ha ditt föl på lösdrift med bra grovfoder samt fölkompisar. Det kanske inte är så nära men då kanske du får stå ut med att bara åka dit på helger el.dyl.

En lösning kan vara att ta in den på nätterna (med en annan häst) och ge eget BRA hö så får den vara på lösdriften med de andra fölen på dagen. Eller så gör du en creepfeeding i hagen (ex.vis i ligghallen om den är nog stor) och räknar med att du betalar för foder för alla som är små nog att ta sig in.....

Med tanke på hur lång tid det tar för föl att äta både kraft och stråfoder så lär du annars inte få göra annat än ha fölet inne ständigt för påfyllning.
 
Sv: foder och åter foder :(

Var bor du någonstans? Kanske du kan få tips på lösdrift om du lägger ut det här på Buke?
 
Sv: foder och åter foder :(

Det var precis det jag menade, men kanske var jag lite otydlig... Hoppas det ordnar sig!;) vårt föl står inne på nätterna med eget hö och får då i sig minst 4 kg av detta, samt i kg kraftfoder/dag och sedan äter hon av de andras hö dagtid. Fungerar toppen!

Lämnar nu denna tråd för gott... :p
 
Sv: foder och åter foder :(

Jag går lite emot dem som säger att du ska stalla in. Om lösdriften är bra i övrigt så skulle jag låta den gå kvar eftersom att du ändå har möjlighet att fodra 3 ggr/dygn.

Om vi säger att du ger/h*n får i sig:

6 kg hösilage
1 kg lusern (rekomenderar pellets då det är mer lättsmält för föl då det är processat och även äts upp fortare)
3 kg hippo alfa
0,6 kg sojamjöl
0,3 kg olja

= 81 MJ och 852 smrp. Vilket enligt hippocampus är mer än tillräckligt. Om du vill och får i henne(?) så kan du ju även byta ut 1 kg av alfan mot 1 g lusern. Det blir då istället 80,4 MJ och 822 smrp. Vilket också ligger lite över av vad de rekomenderar. De rekomenderar 74 MJ och 627 smrp.

Om du delar upp det jämnt över 3 ggr så blir det ju inga jätte extrema mängder per gång.
 
Sv: foder och åter foder :(

Jag går lite emot dem som säger att du ska stalla in. Om lösdriften är bra i övrigt så skulle jag låta den gå kvar eftersom att du ändå har möjlighet att fodra 3 ggr/dygn.

Om vi säger att du ger/h*n får i sig:

6 kg hösilage
1 kg lusern (rekomenderar pellets då det är mer lättsmält för föl då det är processat och även äts upp fortare)
3 kg hippo alfa
0,6 kg sojamjöl
0,3 kg olja

= 81 MJ och 852 smrp. Vilket enligt hippocampus är mer än tillräckligt. Om du vill och får i henne(?) så kan du ju även byta ut 1 kg av alfan mot 1 g lusern. Det blir då istället 80,4 MJ och 822 smrp. Vilket också ligger lite över av vad de rekomenderar. De rekomenderar 74 MJ och 627 smrp.

Om du delar upp det jämnt över 3 ggr så blir det ju inga jätte extrema mängder per gång.

Det låter ju hållbart att åka till lösdriften 3 gånger per dag och fodra hästen som lär ta miinst 3 timmar per dag om det räcker med resa och sen vakta 1 timme per fodring ?:o Och sen ska man hoppas att den lille pållen verkligen vill och orkar få i sig fodret ...

Vad är det som är så bra med lösdriften som inte överväger en uppstallning .

Hållbarheten på hästens framtida bruk torde iallafall öka om den får den mat den behöver .... Och den blir inte starkare och bygger upp ett bra skellet om den inte får i sig tillräckligt med foder oavsett om den går på lösdrift ...

Har du ingen annan lösdrift som pålle kan åka till om du nu absolut vill ha den på lösdrift ? Kanske är värt att köra iväg den en bit till ett ställe med bättre värden på ensilaget .

Mia

Mia
 
Sv: foder och åter foder :(

Hon skrev själv att hon kunde fodra den 3 ggr/dygn. Det jag tycker är fördelar med lösdriften är att dels så går den med jämnåriga, dels så kan den röra sig när den vill vilket utvecklar lungor, skelett, leder osv.

Det är väl självklart att hästen ska få den näring den behöver. Det var ju det jag skrev. Var läser du att jag tycker att hon ska låta den vara på lösdrift och inte ge den tillräckligt med foder?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 698
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
561
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 182
Senast: Shixle
·
Hundhälsa Har en 3 årig mellanstor hund (11kg) som jag måste byta foder på. Äter idag Alpha Spirit men är för dyrt och för hög fetthalt, måste gå...
Svar
6
· Visningar
386
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp