foder och åter foder :(

Sv: foder och åter foder :(

Många att svara nu. Det här är inte den enda lösdriften jag har tittat på :) problemen med de andra lösdrifterna är att det finns ingen jämnårig och inte en häst i närheten utan vi pratar hästar +10 har även haft ute annons. Bor i örebro trakten.

Lösdriften ligger inte så långt ifrån mitt vanliga stall där min vuxna häst står, där är jag minst 2 ggr per dag kan alltså åka förbi innan jag åker till min och efter jag har varit hos min gammla ägaren av lösdriften är där minsta 2 ggr om dagen (inga problem att hon ger då foder nån gång hon är där.

Har även idag fått tag på min bonde som jag köper av till min stora häst och kunde då få köpa iaf 20 bunt ska även se om jag kan få tag på en storbal (300 kg) Små bunts höt låg runt 45 smb rp och stax över 8 i Mj så det skulle jag kunna fodra med och låta henne stå inne i en fyra timmar då får hon iaf lite bättre hö. pga vattentäckt så får de inte ha hästar in stallade hur länge som helst utan bara använda som sjukbox.

Har även idag pratat med Krafft och skickat analysen till dem och svaret blev så här:
Fri tillgång på hösilage (räknat på 8 kg här, d v s 4 kg ts vilket är absolut minimum, successivt kommer hon att orka äta mer)
ca 2 kg Groov 125
0,8-1 kg KRAFFT Protein
ca 3 dl (ca 180 g) Miner Ung Pellets (funkar också med Miner Blå men blir lite överskott på spårämnen m.m. dock ingen fara)
Salt

Då har hon inte ens tagit med lusern. Men sen vet man ju inte riktigt vem man ska lita på och inte.
Jätte tacksam för alla svar som jag får är ju som sagt lite annorlunda att fodra föl än en vuxen.

Är 4 månader som det här super skit höt ska användas och om man får i fölis det som behövs genom andra foder så kanske det kan funka vill ju så gärna att hon ska få ha lekkompisar och inte bli hagkompisa av bara gammel hästar. tänker jag helt åt skogen? vill ju inget hellre än det absolut bästa för fölis.
 
Sv: foder och åter foder :(

Finns det ens oberoende foderrådgivare? vart får man i sånna fall tag på dem??
 
Sv: foder och åter foder :(

Finns det ens oberoende foderrådgivare? vart får man i sånna fall tag på dem??

Ingen aning. Det finns det kanske inte?
Jag trodde att det fanns en del agronomer som jobbade som det utan att vara anslutna till ngt företag?
Men det kostar klart pengar i så fall.
 
Sv: foder och åter foder :(

Det jag ser som problemet är hur din fölis ska hinna få i sig 3 kg kraftfoder + annat hö varje dag? Nu kanske din äter snabbare än vad mina föl gjorde men jag tyckte det tog fruktansvärt lång tid bara att få i sig kraftfodret för att inte tala om hösilaget.

Bor du nära Örebro finns ju ex.vis Markebäcks Gård. Där måste det ju finnas unghästar!

Varför räknar du inte själv på ex. vis hippocampus? Kan du ta 8 kg som hösilagemängd kan du själv sätta in olika kraftfoder.
Det gäller ju att försöka få ner mängden så mkt det bara går så att fölet orkar äta och samtidigt få det någorlunda skonsamt för magen (grovfoder är ju det absolut bästa).


Många att svara nu. Det här är inte den enda lösdriften jag har tittat på :) problemen med de andra lösdrifterna är att det finns ingen jämnårig och inte en häst i närheten utan vi pratar hästar +10 har även haft ute annons. Bor i örebro trakten.

Lösdriften ligger inte så långt ifrån mitt vanliga stall där min vuxna häst står, där är jag minst 2 ggr per dag kan alltså åka förbi innan jag åker till min och efter jag har varit hos min gammla ägaren av lösdriften är där minsta 2 ggr om dagen (inga problem att hon ger då foder nån gång hon är där.

Har även idag fått tag på min bonde som jag köper av till min stora häst och kunde då få köpa iaf 20 bunt ska även se om jag kan få tag på en storbal (300 kg) Små bunts höt låg runt 45 smb rp och stax över 8 i Mj så det skulle jag kunna fodra med och låta henne stå inne i en fyra timmar då får hon iaf lite bättre hö. pga vattentäckt så får de inte ha hästar in stallade hur länge som helst utan bara använda som sjukbox.

Har även idag pratat med Krafft och skickat analysen till dem och svaret blev så här:
Fri tillgång på hösilage (räknat på 8 kg här, d v s 4 kg ts vilket är absolut minimum, successivt kommer hon att orka äta mer)
ca 2 kg Groov 125
0,8-1 kg KRAFFT Protein
ca 3 dl (ca 180 g) Miner Ung Pellets (funkar också med Miner Blå men blir lite överskott på spårämnen m.m. dock ingen fara)
Salt

Då har hon inte ens tagit med lusern. Men sen vet man ju inte riktigt vem man ska lita på och inte.
Jätte tacksam för alla svar som jag får är ju som sagt lite annorlunda att fodra föl än en vuxen.

Är 4 månader som det här super skit höt ska användas och om man får i fölis det som behövs genom andra foder så kanske det kan funka vill ju så gärna att hon ska få ha lekkompisar och inte bli hagkompisa av bara gammel hästar. tänker jag helt åt skogen? vill ju inget hellre än det absolut bästa för fölis.
 
Sv: foder och åter foder :(

hade väl tänkt så här rent praktist.

Kraft på morgonen

kraft lunch/eftermiddag

Eftermiddag kraft komma in stå inne ca 4 timmar får då 2 kilo av det bra höt får i sig mer ts då det är hö och inte hösilage sedan utan en liten skvätt kraft som inte tar flera timmar att äta upp ut till de andra med fritillgång. Hon på kraft var mer orolig för att ts låg så lågt och det får jag ju upp en del med bara 2 kilo hö.

Försöker verkligen hitta en lösning. som sagt svårt att ändra på något för då slår det tillbaka på annat sätt. de alternativ jag har har nackdelar båda två. :(

Markebäck tar dom från ett år tyvärr.
 
Sv: foder och åter foder :(

Du får ju prova helt enkelt om det kan fungera tidsmässigt etc.
Och om det verkligen inte går att diskutera med stallägaren om att byta grovfoder (du kan ju kanske erbjuda dig att betala lite mer):

Det är ju bara så himla synd att fodret strular under det viktigaste året för hästens framtida hållbarhet och tillväxt.


Vad synd att det inte gick att få plats på Markebäck, jag ser ju att de har avelsston med årsföl?!

Det låter också lite konstigt att det ska vara så få i ett så hästrikt område som har lösdrift med jämnåriga alt. stall med lång utevistelse med näringsrikt grovfoder!
 
Sv: foder och åter foder :(

inte många som har lösdrift här i närke. Det är otroligt mkt stall. Mkt lösdrifter håller inte en tillräkligt bra klass heller (lösdrifter med för små ytor på hagar).
De lösdrifter som legat ute har inga unghästar utan det är vuxna hästar, har verkligen kollat på så många. Man kan ju stalla in men då är det inga jämnåriga hästar.

Markebäck låter föl stå på box fram till ett år sedan är det lösdrift som gäller, Sedan ska de vara med väldigt mkt och uppfostra hästarna som kommer. Ingår hantering och löshoppning så då kommer man som ägare kanske hamna lite utanför
 
Sv: foder och åter foder :(

De kanske låter dem stå inne första året just för att de inte klarar av att äta det stora behovet som de har av att dessutom gå ute. De behöver vila väldigt mkt oxå i lugn o ro.
 
Sv: foder och åter foder :(

inte många som har lösdrift här i närke. Det är otroligt mkt stall. Mkt lösdrifter håller inte en tillräkligt bra klass heller (lösdrifter med för små ytor på hagar).
De lösdrifter som legat ute har inga unghästar utan det är vuxna hästar, har verkligen kollat på så många. Man kan ju stalla in men då är det inga jämnåriga hästar.

Markebäck låter föl stå på box fram till ett år sedan är det lösdrift som gäller, Sedan ska de vara med väldigt mkt och uppfostra hästarna som kommer. Ingår hantering och löshoppning så då kommer man som ägare kanske hamna lite utanför

Även om jag generellt är för lösdrift så tar jag långt hellre en uppstallad fölis som har lång utetid, sällskap av jämnåriga samt bra grovfoder än en lösdrift med sällskap av jämnåriga och dåligt grovfoder.

Redan nu till hösten kommer din häst att kunna äta mkt snabbare och få i sig mer mat så det blir lättare att påverka grovfodervärderna. Så även om du skulle stalla på ex.vis Markebäck fram till hösten så kan du ju sedan ta hem åringen och sköta löshoppning och dyl. själv.
 
Sv: foder och åter foder :(

Finns det ens oberoende foderrådgivare? vart får man i sånna fall tag på dem??

Jag har anlitat en oberoende foderrådgivare som jag hittade genom att googla.
Hon är f.ö. foderrådgivare på tidningen Hippson. Tror det kostade ca 400 kr.
 
Sv: foder och åter foder :(

Om man utbildar inom området hästens utfodring och näringsbehov och sedan får jobb på tex Krafft för att man är en tillgång och en expert inom området så tycker jag det är märkligt att det finns folk som inte vill rådfråga de som kan bäst för att man tror att dom är "partiska" döh! Det är som att man inte vill anlita dom bäst utbildade läkarna för dom kanske är "partiska" för dom jobbar på ett privat sjukhus.
 
Sv: foder och åter foder :(

Om man utbildar inom området hästens utfodring och näringsbehov och sedan får jobb på tex Krafft för att man är en tillgång och en expert inom området så tycker jag det är märkligt att det finns folk som inte vill rådfråga de som kan bäst för att man tror att dom är "partiska" döh! Det är som att man inte vill anlita dom bäst utbildade läkarna för dom kanske är "partiska" för dom jobbar på ett privat sjukhus.

Jag förstår inte riktigt din liknelse.
Vad är det man säljer på motsvarande sätt på ett privat sjukhus?
 
Sv: foder och åter foder :(

Det jag har haft att göra med Kraffts rådgivare har inte imponerat på mig och jag har svårt att tänka mig att hur duktig en rådgivare än är så hade den inte blivit långvarig på företaget om den inte rekommenderar företagets egna produkter i tid och otid.
 
Sv: foder och åter foder :(

Det är kanske så att man varit med och utvecklat de produkter man säljer och därför tycker att det motsvarar de krav som finns på ett bra foder. Angående privatsjukhus så ställer man diagnoser utifrån sitt kompetensområde och det är ínte mindre för att man vill se att patienterna använder det sjukhus man representerar och arbetar på. Där är liknelsen.
 
Sv: foder och åter foder :(

Angående privatsjukhus så ställer man diagnoser utifrån sitt kompetensområde och det är ínte mindre för att man vill se att patienterna använder det sjukhus man representerar och arbetar på. Där är liknelsen.

Jag förstår fortfarande inte liknelsen med en foderrådgivare på krafft och en läkare på ett privat sjukhus.

En foderrådgivare på Krafft är trots allt anställd av förtaget och antas väl ändå bidra till försäljningen av Kraffts egna produkter?
Jag har inga åsikter om dessa rådgivare, har aldrig kommit i kontakt med ngn av dem. Däremot så har jag som jag skrev tiidgare läst en del i deras reklambroshyrer och även i andra texter från andra foderföretag. Efter ett besök på deras hemsida kan jag konstatera att det inte framgår vilken utbildning dessa rådgivare har. Om jag skulle vända mig till en foderrådgivare hade jag i och för sig velat veta det.
 
Sv: foder och åter foder :(

Om vi säger såhär ang. vilket sjukhus som helst eller inom samma koncern, så är de troligen sponsrade av läkemedelsföretag.
Det syns på julklappar o annat materiel med reklam på.

Man ser även att ett o samma preparat används genomgående till många olika krämpor fast det finns bättre.

Jag anser att det är bra om man kan få hjälp med en exakt foderstat o uppföljning- om man vill ha det.

Det är numera en djungel därute med foder.

När min val. var liten fanns det inte. Jag frågade min gamla Vet. o fick råd om 2 kg havre o en "mäsk" bestående av betfor, kli, soja o mineraler mm.

Det funkade fint- den lever än idag o har inte haft annat än traumaskador- förutom övervikten då:o men den kan inte skyllas på vad den fick som liten.
 
Sv: foder och åter foder :(

Det funkade fint- den lever än idag o har inte haft annat än traumaskador- förutom övervikten då:o men den kan inte skyllas på vad den fick som liten.

Är du säker på det?

Jag tror att man kan grundlägga förutsättningarna för IR i tidig ålder.
Nu är det antagligen ärftligt också.

Men jag är rädd för att jag gjorde det med min ponny.
Vi hade ett hö med dåliga värden en vinter. Jag visste inget om utfodring överhuvudtaget :o pinsamt men sant. Hon fick för mkt kraftfoder.

Till ts ursäkta lite urspårning av tråden, fattar inte varför vi alltid kommer in på samma ämne

Åter till tråden

Vaddå läkemedelsföretag? Nu är jag nästan aldrig sjuk och hämtar därför sällan ut recept. Men de ggr jag har gjort det så har apoteket valt det billigaste märket.
Jag tycker fortfarande inte att det går att jämföra. En läkare säljer ju inte ngt.

Dessutom så anser jag nog att det är en enorm skillnad på tillförlitligheten för en läkares kompetens jämfört med en foderrådgivare där det ej framgår vilken utbildning personen har.

Men det är nog jag som är besvärlig. Jag anser att detta med foder är ganska så rejält komplicerat. Det är naturligtvis lätt i normalfallen när man har en vanlig häst som bara behöver ha en foderstat efter tabellerna och man inte kan räkna själv. Men om du har ett specialfall som ex en IR häst, korsförlamingshäst eller som i detta fallet. Ett föl på en lösdrift med ett olämpligt grovfoder och där man måste anpassa fodret efter situationen. Då måste den som ger råd ha ganska stora kunskaper om en hel del för att kunna ge tt bra råd.

Men det är min uppfattning.
 
Sv: foder och åter foder :(

Ja jag är säker. Den var slank ända tills den skars som 2-åring o DÅ gick det däremot fort för den att helt ändra sin fina unghingstkropp till val.

Hela hästen betéende förändrades. Från rastlös till bara matglad.

Det är ingen som någonsin har sett den som fet.
Den där "ponnyvalken" kom när den stog i flera månader pga konvalecsens innan den fick fång.

läkare brukar fråga om man har frikort....

Sjukhusens medicin kommer direkt via Apoteket o det ändras inte ngt på recepten.
så nog styr läkarna vilka mediciner som ska ges.
Menar nu till de som är inlagda.
vet. brukar däremot ta det billigaste iom 0 frikort o hästdoser
Jag tror nog att foderföretagen kräver en god CV vid anställning- eller vad tror du?
 
Senast ändrad:
Sv: foder och åter foder :(

Självklart att utfodring en oerhörd viktig fråga, det är därför jag undrar varför en del litar till bukeskrivare mer än foderrådgivare. Det är däremot skillnad på att vara utbildad i ämnet foderlära och utbildad i ämnet säljare vilket är en helt annan sak. Säg att t.ex Christina Plank började jobba på Krafft för att hjälpa dom att utveckla bättre foder, är hon partisk då? Man bör nog sätta sig in i vad som gäller för att sedan kunna avgöra vem som verkar ha bra kompetens. Jag tycker ofta att kunskapsbristen hos många är så total så det är skrämmande.
 
Sv: foder och åter foder :(

Jag ska åka dit och kolla iaf :) och se hur de sköter allt. Fick veta att de har en plats kvar så just nu lutar det faktist åt markebäck, Vet ju hur viktigt det är med grovfoderet och har fått många bra svar. veta att det skulle gå att lösa på lösdriften iaf om det inte skulle fungera på markebäck.

Efter sommarbete är det tänkt att hon ska stallas in och vara hagkompis med min andra häst.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 698
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
561
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 182
Senast: Shixle
·
Hundhälsa Har en 3 årig mellanstor hund (11kg) som jag måste byta foder på. Äter idag Alpha Spirit men är för dyrt och för hög fetthalt, måste gå...
Svar
6
· Visningar
386
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp