foder och åter foder :(

Sv: foder och åter foder :(

Har räknat på hippocampus och där är min foderstat som jag räknat okej om jag lägger på lite soja också. står oxå ok på 6 kilo hö, men är inte så förtjust i att räkna över nätet då man inte får någon större hjälp om man har frågor. utan det står ju bara ok.
 
Sv: foder och åter foder :(

Har räknat på hippocampus och där är min foderstat som jag räknat okej om jag lägger på lite soja också. står oxå ok på 6 kilo hö, men är inte så förtjust i att räkna över nätet då man inte får någon större hjälp om man har frågor. utan det står ju bara ok.

En fölis får inte i sig så mycket hö och 6 kg är okey i ståfoder för fölis ,därmed inte sagt att fölis får i sig tillräckligt med näring ?!

Och jag kan inte hålla med om att det är en bra lösdrift om man inte har bättre hö att erbjuda unghästarna än det du nu redovisar ....

Bättre att ha hästen uppstallad och veta att den får i sig alla byggstenar när den är liten och bygger skelett och muskler för detta kan du inte åtgärda sen när den blivit större .

Du bygger inte häst på lösdrift med skitfoder .

Önska dig och pålle lycka till iallafall och att du kommer på en bra lösning ;)

Mia
 
Sv: foder och åter foder :(

men om man får i det genom det andra alltså lucern? för när jag lagt på de olika fodrena så är alla ok mj och smb rp. för om datorn då säger att det är ok hur ska man då veta om det är rätt? :(
 
Sv: foder och åter foder :(

vad tror du om att köpa in ett mindre parti bra grovfoder som man kan fodra i boxen och låta fölis vara inne i 3-4 timmar?
 
Sv: foder och åter foder :(

Varför ska du ge lucern-mix? Med de värdena måste det vara bättre att bara ge hackad lucerrnstrå, som också räknas till grovfodergivan?
 
Sv: foder och åter foder :(

lusern mix ska vara mer som grovfoder
mixen ska vara mer som ett hö. mix -i princip ett välkomponerat hö med kvalitetsgarantier.
Man får oxå ge mer av mixen än av de andra lusern produkterna. så jag tänkte när jag valde den lusern.
 
Sv: foder och åter foder :(

Mixen består väll av Lusernhack och halm samt melass som dammbindmedel ?
Då borde det vara bättre att få i Lusernhack och det dålig hmmmm höt om man kan kalla det hö .....

Tror det är svårt att få i bebis mat genom att ställa in i box ett par timmar och få bebbe att äta , men det kanske fungerar på din bebis .

Vad är det för ras ?

Mia
 
Senast ändrad:
Sv: foder och åter foder :(

Halvblod.

har tittat runt på hö/hösilage men vet inte hur man ska få bara henne att äta höt på lösdriften och inte de andra.
 
Sv: foder och åter foder :(

men om man får i det genom det andra alltså lucern? för när jag lagt på de olika fodrena så är alla ok mj och smb rp. för om datorn då säger att det är ok hur ska man då veta om det är rätt? :(

Om datorn säger att det är OK så Är det rätt. Vad ska den annars säga?
 
Sv: foder och åter foder :(

svårt att veta om det verkligen är okej. man kan ju skriva minsta möjliga giva på hö sen ge en massa kraftfoder som fyller upp och det är ju inte så bra mer så jag menar. är ju endå bra om man får i så mkt som möjligt genom hö och inte ger det genom kraftfoder men det blir ju svårt när man har ett så dåligt hö att jobba med
 
Sv: foder och åter foder :(

Lusern räknas som grovfoder.
Allt foder som bryts ner i tjocktarmen/blindtarmen räknas som grovfoder.

Lusern kan du ge hur mkt som helst. Mina har som mest fått 9 kg lusern, utan minsta problem. Då var det ett digivande sto som föll ur, och hon gick på det innan jag hann skaffa nåt annat grovfoder och mer kraftfoder!
 
Sv: foder och åter foder :(

Kommer inte vara fast med det här fodret, utan det blir bara fram till juni sen är det bete med samma ålder. men många som tycker det är bättre med andra alternativ så man blir fundersam att stalla in fölis.

Så jag skulle kunna ge lusern tycker det är ett bra foder men då är det de som säger att man inte får i hur mkt som helst av lusern i fölis
 
Sv: foder och åter foder :(

Soja är lättsmält och lätt att äta för hästarna, jag tycker det är kanon om man behöver få upp proteinvärdena. Du behöver inte ge så stor mängd och det blir alltså lättare att få i hästen det den behöver.

Laborera lite med hippocampus, kanske kan du ge 3 hg soja och 7 hg lusern? Så blir det bara ett kg den behöver tugga i sig. Hur gör du praktiskt, är du där varje dag och tar in och utfodrar eller gör lösdriftsägaren det?
 
Sv: foder och åter foder :(

svårt att veta om det verkligen är okej. man kan ju skriva minsta möjliga giva på hö sen ge en massa kraftfoder som fyller upp och det är ju inte så bra mer så jag menar. är ju endå bra om man får i så mkt som möjligt genom hö och inte ger det genom kraftfoder men det blir ju svårt när man har ett så dåligt hö att jobba med

Jamen då vet du ju det redan! Använd programmet på rätt sätt.
 
Sv: foder och åter foder :(

Jo men det är ju det jag går efter på en vuxenhäst. Är väl inte riktigt samma som att räkna till föl? eller har jag missupfattat det. fölet skulle ju inte kunna få i sig 15 kilo hö som jag kan trycka i min "vuxna" häst :) kan ju vara bra med lite rikt linjer från andra som kanske har mer erfarenhet inom just fodring av föl. vuxenhäst har jag jätte bra koll på men det är det med mindre småisar som det kan vara svårt att trycka i hur mkt som helst.
 
Sv: foder och åter foder :(

Då höt är så pass dåligt så kan jag åka upp 2 ggr om dagen (är redan i mitt andra stall minst 2 ggr så kan ändå gå förbi lösdriften och ge) Tror inte att ägaren till lösdriften skulle ha några problem att fodra en gång om dagen iaf.
 
Sv: foder och åter foder :(

Säg åt lösdriftshållaren att det där silaget kan hon sälja dyrt- till alla på Buke :devil:som bantar sina o som säger att det inte finns hö under 7MJ att få tag på.

Tror att det skulle vara bäst för både dig o Lill- Pålla att hon får ett bättre hö- när den kan äta så lite eller att du rent av byter ställe.
.
Det här är den absolut viktigaste tiden o kan inte göras ogjort igen.

De behöver det bästa höt o kraftfodret den här tiden- kallt o jäkligt, dessutom det åt mer energi iom lösdriften o höt innehöll alldeles för lite av det med.

Tänk noga o försök prata med LS-ägaren.
 
Senast ändrad:
Sv: foder och åter foder :(

Hej igen... egentligen är det ju ett grovfoder, men eftersom det ofta ges i pelleterad form så kan hästen äta för mkt... vilket den ju inte gör med tex. hö. Däremot är det många hästar som inte äter lusern om de fått annat kraftfoder, för det smakar inte så gott. Jag skulle absolut ta in din häst, och utfodra den med eget hö. Bäst vore det ju om den kunde stå inne ( om sällskap) och få rejält på kvällen samt morgonen och sedan gå ut till de andra. Då har du full koll på hur många kg "bra" hö den fått. Annars vore det bra om den fick gå in i en egen hage några ggr om dagen och äta. Det värde du anger verkar ju vara gammalt hö? min man höll på att svimma när jag berättade, trodde det var 3 år eller framtaget för får?
Vi hade ett värde på smältbart råprotein på 29 per kg/ foder och det har vi bara gett till våra vuxna hästar medan fölet får ett med hela 73 smältbart... och då ligger energin på 8.1 lika på bägge...
Men som sagt vi använder bara hö... inte ensilgae eller liknande.
Krafft-rådgivarna sa att det var det bästa hö vi kunnat få tag på till vår lille tjej... och eftersom vi ännu inte vet utgången för vår andra unghäst ännu, som uppenbart haft proteinbrist så känns det så otroligt viktigt.
 
Sv: foder och åter foder :(

måste rätt mig själv att jag skrivit per kilo ts så är inte fallet det som står överst är så klart per kilo foder. vart lite mkt där ett tag.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 698
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
561
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 182
Senast: Shixle
·
Hundhälsa Har en 3 årig mellanstor hund (11kg) som jag måste byta foder på. Äter idag Alpha Spirit men är för dyrt och för hög fetthalt, måste gå...
Svar
6
· Visningar
386
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp