Jag var på verkningskurs i helgen...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Jag var på verkningskurs i helgen...

Jag var också där i helgen. Eller rättare sagt, jag var inte med på kursen (känner mig inte mogen för kadaverhovar och tror helt enkelt inte på att jag skulle kunna lära mig verka på en helg - jag överlåter hellre det åt nån som kan :crazy: ). Men jag var på det inledande föredraget på fredagkvällen, och jag måste säga att det var väldigt intressant, på flera sätt. (Det var för övrigt den främsta förespråkaren för AANHCP i Sverige som höll i kursen). Han var en duktig föreläsare, vilket gör att man lätt rycks med, men samtidigt lite dryg, eftersom han tyckte att han satt inne med alla sanningar (barfota med riktigt verkning är hans medecin mot allt). Jag ställde många frågor och blev sådär lite överseende skrattad åt, eftersom jag ju tydligen inte "sett ljuset" än :crazy: .

Det mest intressanta var följande: Enligt nämnde AANHCP-företrädare existerar inte diagnoser som hovbenssänkning och hovbensrotation över huvudtaget. :eek: Massvis med hästar döms alltså ut och tas bort varje år därför att hela Sveriges samlade hovslagar- och veterinärkårer skulle vara så dumma :eek: att de inte förstår att hovarna är fel verkade och att det därför der ut som om hovbenet sjunker/roterar på röntgen.

Jag gick därifrån mållös och totalt förrvirrad, faktiskt. För visst hade han bra argument - men jag kan bara inte tro på att det är så enkelt. Varför i hela friden skulle ingen fattat det förrän nu i såfall?

Ha, ha... :D

Jag trodde nog att detta skulle reta upp en del människor.
För det första har jag studerat andra som plockat av skorna på sina hästar o gått över till barfota o det funkar jättebra för dem. Jag var oxå skeptisk innan jag såg att det faktiskt funkade.

Min häst är 8 år och har alltid varit barfota så jag kände att jag har inte så mkt att förlora på det här. Skulle vara kul att sköta hovarna på min egen häst, saken är att hovarna ser mkt finare ut nu än när min hovslagare verkade. :D

Det andra får man ju ta med en nypa salt. Min häst får bara hö/ensilage o jättelite betfor i vanliga fall så jag känner att man kan prova utan betfor o se om något händer, hon ligger inte i extrem träning om man säger så. Jag glömde nämna att han faktsiskt sa att de som tränas hårt behöver extra tillskott. :crazy:
Vi har en galopphäst i vårt stall o hon får typ 3 liter blöt betfor/dygn o hon mår ju bra så jag vet inte om jag tror så mkt på det där... Ville bara dela med mig om vad han sagt o se om man får det bekräftat. :bump:

Sen stämmer det som någon sa: att om man frågade honom om någon konstig sjukdom så berodde ALLT på fel hovform, o det är jag lite skeptiskt till.
Men hur som helst så var det väldigt kul att se hovens uppbyggnad, o såga itu en hov o se hur det såg ut där inne. Jag känner i alla fall att jag kan verka min häst på ett bra sätt o kommer fortsätta med det.

Tjena!
Nu vet jag vem du är... Du o din mor? (gissar jag) hade mkt bra frågor det måste jag säga o jag tycker oxå att det var lite väl mkt påhopp på veterinärer. SÅ dumma i huvudet kan de ju inte vara som alla ville få det till.... Eller?? Jag är lite smått tveksam till att man kan bota allt möjligt genom verkningen men det var inte därför jag gick kursen, det var för att jag ville verka min häst själv, det andra fick man på köpet o det var i alla fall kul att lyssna på.

Det mest intressanta var följande: Enligt nämnde AANHCP-företrädare existerar inte diagnoser som hovbenssänkning och hovbensrotation över huvudtaget. Massvis med hästar döms alltså ut och tas bort varje år därför att hela Sveriges samlade hovslagar- och veterinärkårer skulle vara så dumma att de inte förstår att hovarna är fel verkade och att det därför der ut som om hovbenet sjunker/roterar på röntgen.
Att han var så knas visste jag faktiskt inte, han skulle behöva se de bilder som visar vad som faktiskt händer i vävnaden när hovväggen släpper. Att vissa hästar slaktas i onödan kan jag däremot hålla med om, hovbensrotation går att fixa men det kräver en massa arbete.
PL

Mariell skrev:
Det mest intressanta var följande: Enligt nämnde AANHCP-företrädare existerar inte diagnoser som hovbenssänkning och hovbensrotation över huvudtaget. :eek: Massvis med hästar döms alltså ut och tas bort varje år därför att hela Sveriges samlade hovslagar- och veterinärkårer skulle vara så dumma :eek: att de inte förstår att hovarna är fel verkade och att det därför der ut som om hovbenet sjunker/roterar på röntgen.

Detta stämmer faktiskt, jag har fått en bra grundlig förklaring till varför det är så också så om nån undrar kan jag hjälpa till!=)

Det jag tycker är väldigt tråkigt är att många lätt kan förkasta AANHCP och ifrågasätta väldigt lätt men det är inte lika ofta nån ifrågasätter en veterinär! Jag tycker man ska ifrågasätta båda hållen.

Ärligt talat. Det han menar med betforn är att det innehåller mycket socker som lägger sig som en hinna i tarmen. Detta tror jag tom det finns forskning på...

Sorgligt att ni bara förkastar något bara för att nån skriver ner 15 rader här!

Ta reda på vad människan menar med sina utalanden först eller fråga nån annan som vet....

Jag kan säga att jagtar hällre ut nån som tror helhjärtat på sin sak än någon som bara läst på för att ha ett jobb...

Cecely skrev:
Det jag tycker är väldigt tråkigt är att många lätt kan förkasta AANHCP och ifrågasätta väldigt lätt men det är inte lika ofta nån ifrågasätter en veterinär! Jag tycker man ska ifrågasätta båda hållen.

Därför att en veterinär har fem och ett halvt års utbildning (minst) på det den gör, hur länge har dessa personer utbildat sig? Men visst ska man ifrågasätta, men en veterinär kan oftast ge mig ett svar jag kan köpa, de barfotaförespråkare jag pratat med har ofta inte kunnat det.

Aha det var intressant...
Min vet. visste inte ens vad AANHCP var och hon har också 5,5 års utbildning...

Och det är inte bara hovar de inte har all koll på utan det är mer att de lär sig "lite" om allt egentligen annars skulle de ju kunna bli hovslagare de också.

Iofs tycker jag också att verkaren kan vara lite klumpig ibland i sina utalanden men han vill alltid hästens bästa och det är prio 1.

Och denna verkaren har iaf gått en utbildning, det har inte ens vissa hovslagare gjort...

Cecely skrev:
Ärligt talat. Det han menar med betforn är att det innehåller mycket socker som lägger sig som en hinna i tarmen. Detta tror jag tom det finns forskning på...

Sorgligt att ni bara förkastar något bara för att nån skriver ner 15 rader här!

Ta reda på vad människan menar med sina utalanden först eller fråga nån annan som vet....

Jag kan säga att jagtar hällre ut nån som tror helhjärtat på sin sak än någon som bara läst på för att ha ett jobb...

Hitler trodde också helhjärtat på sin sak...det gör inte hans sak bättre (hårddraget jag vet, men saker blir inte mer rätt ju mer man tror på dem).

Betforn har det varit uppe flera diskussioner om på foder, och jag säger samma sak där som jag sagt flera gånger förut, ge mig en referens till den forskningen! Annars är det samma sak som att den inte finns!

Socker är ett av de ämnen som kroppen bryter ner allra lättast, det bryts ner i tunntarmen och når inte tjocktarmen om man inte fodrar i extremt stora mängder, och även då är det det första som mikroorganismerna bearbetar. Socker har dessutom ingen större förmåga att bli något slags visköst ämne som kan täppa till tarmslemhinnor, så jag har mycket svårt att tro på denna info.

Tror inte att det var de 15 raderna någon förkastade, utan det som inte stod (någon form av kritiskt granskande av den info som erbjudits) och det som stod mellan raderna...

Cecely skrev:
Aha det var intressant...
Min vet. visste inte ens vad AANHCP var och hon har också 5,5 års utbildning...

Och det är inte bara hovar de inte har all koll på utan det är mer att de lär sig "lite" om allt egentligen annars skulle de ju kunna bli hovslagare de också.

Iofs tycker jag också att verkaren kan vara lite klumpig ibland i sina utalanden men han vill alltid hästens bästa och det är prio 1.

Och denna verkaren har iaf gått en utbildning, det har inte ens vissa hovslagare gjort...

En veterinär har inte utbildning på någonting som inte är vetenskapligt belagt...
Nej, de lär sig inte lite om allt, de lär sig mycket om mycket skulle man kunna säga. Dessutom har man ju idag ganska stora möjligheter att väöja t ex en veterinär specialutbildad mot häst, med eget hästintresse och som bara jobbar med häst.

Skulle inte anlita en outbildad hovslagare heller...

Du menar de raderna emmellan som man spekulerar fram?

Ja, jag är också lite skeptisk till sockret eftersom det ska till endel för att just det senariot ska hända men samtidift så är det nog inte omöjligt eftersom vissa hästar tar upp lättare vissa tar inte upp lika mycket.

Men en annan sak jag kom å tänka på är varför det blir en sån uppståndelse när en barfotaspråkare utalar sig?

Man kan också jämföra massörer och veterinärer, massören upplever jag det som har betydligt dättre koll på muskler än veterinärer, dessa har inte heller 5,5 års utbildning men de är experter på sitt område...

Senast ändrad av en moderator:

Cecely skrev:
Du menar de raderna emmellan som man spekulerar fram?

Ja, jag är också lite skeptisk till sockret eftersom det ska till endel för att just det senariot ska hända men samtidift så är det nog inte omöjligt eftersom vissa hästar tar upp lättare vissa tar inte upp lika mycket.

Men en annan sak jag kom å tänka på är varför det blir en sån uppståndelse när en barfotaspråkare utalar sig?

Det blir alltid en spekulation när man läser något som någon annan skrivit, men ärligt talat blir jag lite mörkrädd när jag ser ett så okritiskt uttalande som originaltråden.

Socker tar alla hästar upp och det finns nog inga jätteindividskillnader där. Men om du har annan info får du gärna beskriva mekanismen bakom eller ge mig en referens där jag kan läsa mer om det. Betfor innehåller fö bara 25 % socker vilket inte är några jättemängder.

Jag tror inte det är barfotaförespråkaren i sig som gör uppståndelsen utan de ofta förekommande rent felaktiga påståendena.

Ja, det var jag och mamma :D . Jag tyckte också att det var jättespännande, och visst sa han en hel del bra saker. jag belv bara skeptisk mot tvärsäkerheten :crazy: .

peter_lundin skrev:
Att han var så knas visste jag faktiskt inte, han skulle behöva se de bilder som visar vad som faktiskt händer i vävnaden när hovväggen släpper. Att vissa hästar slaktas i onödan kan jag däremot hålla med om, hovbensrotation går att fixa men det kräver en massa arbete.
PL

Det var väl så jag också trodde att det var. Vi har en häst med hovbensrotation som vi varit fram och tillbaka till Skara med i nio månaders tid. Hela hovslagarskolan har varit engagerad i henne och hon är helt klart på bättringsvägen nu och vi har börjat sätt igång henne försiktigt :banana: . Det verkade lite väl tvärsäkert att dumförklara två hela yrkeskårer på det där viset.

Jag är tyvär ingen foderexpert men jag har endå fått lära mig att hästar är individer och att man kan råka ut för alla möjliga sorters problem som man inte trodde fanns så jag räknar aldrig bort något endå faktiskt.

Hur gjorde hovslagarskolan för att hon skulle bli bättre?

Cecely skrev:
Detta stämmer faktiskt, jag har fått en bra grundlig förklaring till varför det är så också så om nån undrar kan jag hjälpa till!=)

Jag ifrågasätter gärna åt båda håll, det har väl hänt och händer att hästar blir felbehandlade/diagnosticerade av hovslagare och veterinärer också. Jag tycker det är viktigt att försöka bilda sig en egen uppfattning, även om det är svårt i den där här hovvårdssoppan :crazy: .

som han förklarade det så var det såhär:

Hovbenssänkning: Hovbenet kan inte sjunka. (Nej, det verkar ju rimligt, det skulle ju innebära att skelettet töjdes ut eller att hovbenet inte satt ihop med resten av skelettet). Det är hovväggen som släpper och fläks upp, vilket gör att det ser ut på röntgen som om hovbenet sjukit, därav namnet. så långt är jag med. med rätt verkning får man hoven sas "på fötter" :D igen, och då försvinner hovbenssänkningen.

Hovbensrotation:

Hoven är felverkad med för höga trakter och för långa tår. Det gör att hoven får fel vinkel och därför ser det ut som att hovbenet tippat framåt, fast det i själva verket är hoven runt omkring hovbenet som tippat bakåt. Med rätt verkning kan alltså även detta åtgärdas. Och fort går det.

Cecely skrev:
Hur gjorde hovslagarskolan för att hon skulle bli bättre?

Hm, låt mig tänka: Dels verkade de på ett sätt som är riktigt enl "vildhästexperten": låga trakter, korta tår. Detta för att hovbenet ska bli mer parallelt med marken och undvika sulpenetration. Men det har varit en lång process och inte tagit ett fåtal karvningar, som det lät på honom. Dessutom hade hon hålväggar och som jag förstod det (men jag kan ha fattat fel, man är ju inte helt med när tretton hovslagare och minst en veterinär står och diskuterar :crazy: ) så behövde hålväggarna fyllas ut eftersom det är hålrummet som gett hovbenet möjlighet att rotera. Hoven fylldes med silikion och hon fick sula och specialsko. Och så har vi sprutat virkon i hoven (hålväggen) för att hindra att bakterierna fått nytt fäste, och väntat på att hoven ska växa så att hålrummet fyllts ut. Och nu är det nästan ingen hålvägg kvar.

Det sissta vet jag inte om jag hängde med men ja i korta drag så är det så.

Hovbensrotation hade rent karst mitt sto också men hon hade tendens till bockhov.
Egentligen behöver inte tån vara lång utan det räcker med att man har för höga trakter (som man ofta får på en fånghäst), detta gör så att hästen går med högklackat, alltså tar man bort problemet med att verka ner trakten så är man av med hovbensrotationen eller bockhoven!

Sen hur lång tid det tar beror på hästen och problemet, AANHCPs budord är att titta på individen, tar det lång tid får det göra det. Denna verkare har hållt på med min hästs trakter i snart 1 år...

Senast ändrad av en moderator:

Cecely skrev:
Jag är tyvär ingen foderexpert men jag har endå fått lära mig att hästar är individer och att man kan råka ut för alla möjliga sorters problem som man inte trodde fanns så jag räknar aldrig bort något endå faktiskt.

Det är klart att hästar är individer. Men vad gällr upptags-/sönderdelnings-mekaniskmer och upptagningsförmåga är nog inte skillnaderna så stora att en häst klarar betforn bra och en får en mystiskt hinna över tarmluddet...(låter fö som mer som glutenallergi hos människa men det är en annan historia).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
26 029
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 343
H
Foder & Strö På den lösdriften jag har min häst (föl) lite över 6 månader. Fick idag se analysen av det hösilaget :cry: :cry: och det är verkligen...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 441
Senast: Miaa
·
A
Western Snälla, innan i kommenterar, läs hela inlägget!! Jag var på alla dagar av RHC och måste bara typ berätta hur jag uppfattar det. Jag...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 961
Senast: AkiraKun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka