Jag ska få en HUND..

J

Japanesen

Äntligen så ska jag och min sambo köpa en hund, en jätte fin dobermann/collie på 10 månader :love:

Vill jätte gärna ha lite tips om hur man ska förbereda sig? vad ska man ha hemma? och allt sånt :)

Alla tips är guldvärda :)

Sv: Jag ska få en HUND..

Först: boka dig på kurser i typ vardagslydnad och liknande. Så ni snabbt lär er hur hunden ska hanteras. Det är jättesvårt att komma med i kurser så här års.

Sen ska du kolla vad hunden är van med för mat och om du tror att det är en bra mat du ska fortsätta med. Skaffa koppel och halsband om du inte har det. Kolla olika försäkringar och bestäm dig för en. Skaffa ett litet apotek med braochhagrejer.

Det var lite att börja med :)

Vad kul! Grattis!!:)
När kommer vovven? Biiildeer!:p

Basilika gav bra tips, men jag håller iiinte riiiktigt med om att det är svårt att komma med i kurser, inte här i sthlm iaf, fast det beror väl Vart man kollar (såg att du bor i Nacka och jag talar av egen erfarenhet...)

Vad du bör ha hemma är följande;
  • Koppel + halsband
  • Leksaker/tuggben
  • Foder + skålar
  • Sängplats till hunden
  • Bajspåsar
  • Klotång och borstar
  • Eventuellt hundschampo
  • Tass-handduk, bra att ha!
  • Apotek

Hur ni ska förbereda er... Hmm.. Ta det som det kommer typ. Låt hunden bekanta sig med sitt nya hem och med er. Allt inom sin tid.
Något som är bra att kolla upp med gamla ägaren är att fråga vad hunden hittills har gjort? Har hunden några ovanor som ni bör veta? Är den försäkrad, sen när och vart? Passar bolaget er så glöm inte att flytta över försäkringen till er alt. byta försäkring/bolag. Hur är hunden med barn/andra djur? Kan den vara själv hemma utan större problem? Osv osv....:p

Vad vill/ska Ni göra med hunden?

Tja, det var allt jag kunde komma på nu.

Senast ändrad:

Det e såklart att vi gjort det annars skulle vi inte köpa en hund..

Han är 88 % dobermann och 12 % collie, han ser ut som en dobermann..

Vi ska ha honom som en sällskapshund och kanske börja med agility på hobbynivå..

Nähe? Jag som tycker att blandningarna alltid är så himla genomtänka :angel:

Jag skulle verkligen aldrig ge mig in på att köpa en blandning mellan två raser som båda har rätt så kass mentalitet numera, och som har lätt för att bli nervösa. Men den ena rasen har också skärpa i sig.. Kul om det går fel.

Grattis till hundköpet!:D När ska ni hämta den?:D

Några som vi känner köpte en blandras med mestadels dobermann i:D Är helt underbar :love:

Nähe? Jag som tycker att blandningarna alltid är så himla genomtänka :angel:

Jag skulle verkligen aldrig ge mig in på att köpa en blandning mellan två raser som båda har rätt så kass mentalitet numera, och som har lätt för att bli nervösa. Men den ena rasen har också skärpa i sig.. Kul om det går fel.

Jag håller med i allt du, och andra här säger. Är starkt emot blandrasaveln men...
...låt oss nu stötta (som några gjorde längre upp), TS som jag inte tror kommer att ändra sig ifråga om just denna hund.
Hon har bett om råd så låt nu inte detta bli ännu en tråd som går åt skogen med det gamla vanliga tjafset, sådana trådar har vi tillräckligt redan.

Till TS, resultatet av blandningen i denna hund kan bli ganska, hmmm, speciellt. Med detta vill jag bara förbereda dig på att din hund kan komma att kräva mycket.
Låter kul att du är intresserad av agility, men gör som någon sa och gå LYDNADSkurser. Är de fulltecknade, kolla med privata tränare, detta är superviktigt.

Lycka till!

Eller så kan vi upplysa istället för att blunda för den okunnighet som ligger till grund för oseriös avel.

:cool:

Vad roligt att ni hittat en hund! :)

Men dobbermann och sällskapshund i samma mening?
Dobbermann är en brukshund, en arbetande hund som behöver stimulans!
Förbered dig på jobb, jobb, aktivitet och ännu mer jobb!

*Knapplån*

Vi har en blandras som är blandning mellan Dobermann & Stövare(Troligtvis Schillerstövare), och snällare hund kan du inte hitta :D Hoppar väldigt bra också :P Lycka till med hunden och så hoppas jag på måånga bilder sen :D

//Diana

Jag är inte ute efter att tjafsa, men eftersom det verkar som om TS inte direkt är hundvan, så känns det ändå bäst att förklara på något vis att den här korsningen kan bli riktigt konstig om något går fel.

Dobbis och Collie ihop liksom. En arbetande hund, där det finns få idag som är verkligt bra mentalt (Och dom används i rasaveln..) ihop med en annan, egentligen, arbetande hund som också är rätt så dåliga mentalt i många fall. Arbetslust, skärpa, vakt och nervositet. Som ska användas som sällskapshund och kanske lite agility.

Jag har inget intresse i tjafs, jag har fullt upp i övrigt för att ha tid till sådant. Men jag anser att man åtminstone borde upplysa TS om att det inte är en särdeles bra blandning hon har valt som, antagligen, första hund.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
859
Senast: TantAgda
·
Hundhälsa En kompis är hemma på dagarna med sjukbidrag. Hon o hennes sambo har en 1 1/2 årig blandras tik. Denna klarar inte alls att vara ensam...
2
Svar
28
· Visningar
2 118
Senast: Ginne
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 006
Senast: inverterad
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 416
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka