Jag ska få en HUND..

Sv: Jag ska få en HUND..

Jag gör ingen stor grej av det. Jag påpekade det från början bara för att jag trodde att det var en rolig felskrivning.

Hoppsan,törs man fråga om varför du är så emot blandraser?

Jag hoppar in från Senior för jag tycker diskussionen är intressant och relevant. Har alltid haft rensrasiga jyckar tidigare men när min nuvarande dök upp så gjorde jag ett avsteg(som varit mkt lyckat).
Han är Golden/Riesen 50/50 och är helt optimal,på alla sätt,kastrerade honom vid ett eftersom han ändå inte ska avla vidare och är kanske genom det coolare än annars.
Men till min aspekt; att korsa två rena rakt av måste ju ändå vara skillnad ur avelssynpunkt och att då försöka "optimera" resp.ras egenskaper med varandra för att nå en speciell "typ"?Däremot håller jag med om att det blir knöligt med massor av raser i en hund då man faktiskt inte vet vilken som "slår" igenom.
Lycka till TS med din nya hund:)

Yes, that's buke (i ett nötskal) det!:angel:

Alltså, jag kan tycka att det är bra att kunnigt hundfolk som bla. håller till här kan diskutera saken och 'förklara läget' för vissa 'mindre kunniga/insatta' i ämnet. Men samtidigt kan jag känna att det blir lite för mkt ibland. Minsta lilla grej blir man ifrågesatt om, kan kännas rätt-drygt.

Ja... men då kan man ju öva hur det är att vara med i brukshundsklubben genom att vara inne på buke... det är ju ungefär samma sak... samma inställning hundmänniskor emellan :cool:

Tack alla som önskat mig lycka till..

Tror själv att det kommer gå bra med bara vi tränar, tränar och tränar..

Bilder och sånt kommer så fort jag fått honom :)

När jag säjer dryga året menar jag snart ett år :angel::crazy:
olika vart man bor kanske.

Har aldrig hört den användningen... Så om du säger "drygt en liter", menar du då även ca 0.8 liter?

Tala om att det kan uppstå missförstånd isåfall..! :)

Till TS: Hoppas att allt går bra med din nya hund, och att han visar sig vara en trevlig individ. :)

Jag säger också drygt - men jag vet att det är fel.
Drygt ett år för mig är 11 mån tex. En dryg dl är strax under strecket.

Lycka till :)
Jag förstår att det är nervöst, försök att inte fokusera på problem som inte inträffat. Ta det som det kommer.
Och be om hjälp om du behöver :)

resonerar som luff. men visste inte att jag hade fel. hehe

Äntligen så ska jag och min sambo köpa en hund, en jätte fin dobermann/collie på 10 månader :love:

Vill jätte gärna ha lite tips om hur man ska förbereda sig? vad ska man ha hemma? och allt sånt :)

Alla tips är guldvärda :)
Mitt första tips är att fråga varför denna hund är till salu. En 10 mån dobermanblandning, det första som slår mig är att den gulliga valpen har blivit en odräglig unghund som ägarna inte klarar av eller tycker är för besvärlig.
Hur är han/hon till sättet?
Ni verkar inte (förlåt mig) ha så stor hundvana och att då ge sig på en hund som kommer att kräva en del är kanske att ta sig vatten över huvudet. Det kommer att vara en massa spring i benen och behöva arbeta med hjärnan. Är ni beredda att lägga ner tid på det?
Sedan är doberman och collie inte lämpligaste raserna att blanda .
Det kanske är en jätttefin hund, men jag hoppas ni tänker igenom det hela mycket noga. Det finns lämpligare hundar.

Hoppsan,törs man fråga om varför du är så emot blandraser?

Jag hoppar in från Senior för jag tycker diskussionen är intressant och relevant. Har alltid haft rensrasiga jyckar tidigare men när min nuvarande dök upp så gjorde jag ett avsteg(som varit mkt lyckat).
Han är Golden/Riesen 50/50 och är helt optimal,på alla sätt,kastrerade honom vid ett eftersom han ändå inte ska avla vidare och är kanske genom det coolare än annars.
Men till min aspekt; att korsa två rena rakt av måste ju ändå vara skillnad ur avelssynpunkt och att då försöka "optimera" resp.ras egenskaper med varandra för att nå en speciell "typ"?Däremot håller jag med om att det blir knöligt med massor av raser i en hund då man faktiskt inte vet vilken som "slår" igenom.
Lycka till TS med din nya hund:)

På vilket sätt "optimerar man" genom att korsa riesen med golden?
Blev det en bättre apportör t.ex?

Senast ändrad:

Mitt råd till dig: lita inte på att nuvarande ägare har berättat "sanningen, hela sanningen och inget annat än sanningen". Det KAN finnas en risk att de utelämnat en del.

Kolla om ni kan få ta hunden på prov en period först innan ni beslutar er för att ta honom. För säkerhets skull.

Är väl inte heller helt förtjust i valet av raser att korsa men det har ju inte ni varit inblandade i. Ni tar en omplaceringshund vilket jag ändå tycker är helt ok, så länge ni är medvetna om vad ni ger er in i.

Att hunden är 10 månader betyder inte att ni kan se redan nu vad det är för hund. Med nya ägare kan den förändas extremt mycket just för att den är i den perioden nu då den testar gränser rätt mycket. Så jättebra att ni hittat lämplig tränare redan innan! :)

Lycka till! Ser fram emot en presentationstråd när ni fått hem honom.

Jag har redan svarat på det du skriver..

Vet att alla ni här vill väl och så ang att han är blandras men som du säger så är det inte vi som beslutat det utan det gjorde uppfödarna till honom, ingeting vi kan göra något åt..

Jag och den nuvarande ägaren har båda pratat och mailat med varandra mycket och hon har nog sagt allt man kan säga om honom, då hon själv säger att hon inte tänker undanhålla något utan korten på bordet och så är det upp till oss om vi vill ta honom..

Jag vet att det kommer bli 1000-tals timmar som man får träna och träna med honom och jag var rätt snabb med att kontakta en tränare efter att jag och ägaren hade första samtalet med varandra..
Så jag vet att han absolut inte är den drömhunden som alla vill ha men han KAN bli med mycket träning, motion och kärlek :)

Sen är han bara 10 månader och har faktiskt hela sitt liv framförsig..

Säger som de andra-att det är en gammal (o)vana(?) att säga så:angel:

Men ni(du) förstår iaf. poängen, eller hur? Och det är väl ändå det viktigaste, Buke behöver inte krylla av språk/skriv-poliser, räcker med alla besswissrar som det är;)

Håller med till fullo:bow:

KK1980 som har en collie

Hahahaha:rofl: SÅ sant som det är sagt:bow:

:)Där satte du huvudet på spiken,sas:)
Men,det som skiljer dig och mig,är att jag inte försöker vara ironisk,mot vare sig den som ber om råd eller de som frågar.Upplever att har du med djur,barnfrågeställningar att göra,då får man också en uppsjö av svar och antaganden. Just för att dessa frågor står oss alla så nära.Man sållar och tar till sig det som passar en bäst.Det är lisom det som är det fina i "kråksången".
Hoppas att vi får se bild på denna unga hund när den landat hemma hos sina nya ägare.Än en gång,lycka till från "oss på berget" som i all välmenig bara är lite nervösa att det skall gå tokigt,pga dålda (mentala)fel.:rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
859
Senast: TantAgda
·
Hundhälsa En kompis är hemma på dagarna med sjukbidrag. Hon o hennes sambo har en 1 1/2 årig blandras tik. Denna klarar inte alls att vara ensam...
2
Svar
28
· Visningar
2 118
Senast: Ginne
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 006
Senast: inverterad
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 416
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka