Jag ska få en HUND..

Sv: Jag ska få en HUND..

Jo men har ni tänkt igenom erat köp av den hunden? Blandningen verkar liksom lite ..ogenomtänkt.
...måste verkligen instämma i föregående inlägg...
:confused::smirk::confused:
Varför,gör de på detta viset:smirk:
Ta för 17 reda på,varför den är till salu?Be att få referenser som ni tycker verkar seriösa.Se till att den blir kastrerad så fort ni får hem den,OM ni ändå bestämmer er för denna blandning. En vacker blandning på utsidan,det kan nog ingen säga ngt annat.Men hur ser den ut innanpå? Tycker det är helt förkastligt,och MKT syniskt att avla fram denna typ av blandras. Oavsett ert val,så lycka till.Hoppas att ni får massor av härliga stunder på lydnadskurser o.dyl:love:

Kul med hund!:banana:
Men dobberman och collie blandat? :crazy:
Ingen av dem är någon lätt ras och ingen vidare bra förstahund.
Som någon mer skrev, dem är inte vidare stabila mentalt
Hur hundvan är din sambo och hur van är du?

Nu ska jag försöka svara alla..

Vi var ute efter en renrasig dobermann från början men vi föll för denna, vi har pratat med ägarna och fått reda på allt om honom och vad som är hans svaga sidor..

Det är inte så att jag tänker sitta här och skriva att han inte har några problem alls och få honom och se ut som en stjärnhund..

Varför just dobermann/collie? Ja ni det kan jag inte svara på för det kunde likagärna ha blivit en rottweiler/schäfer eller en renrasig dobermann..

Sen så har jag hundvana, har varit fodervärd åt tre hundar i 1, 1,5 , och 2 år + att min sambo har haft hund 15 av sina 27 år..

Ville bara fråga några enkla frågor om vad NI tycker att man ska ha hemma osv.. Är ändå nervös då det blir min EGNA hund..

Bara för att man ska ha den som sällskapshund så betyder det inte att den kommer få den motion den behöver då det är en arbetande hund, det är jag själv införstådd med..

Var lite skeptisk emot att skriva en tråd då jag sett tidigare att man oftast kritiserar dom som väljer att skaffa en blandras och hade rätt.. Fick svar på mina frågor redan dom första inläggen så om ni vill diskutera mitt val så varsågoda...

Sen också ska jag bara tillägga att vi ska gå lydnadskurser, har redan kontaktat en privattränare som vi ska gå hos..

Vi ska hämat honom nästa helg :bump:

Längtar som en galning..

Men en arbetande hund behöver visserligen mer än bara motion.

Jag har mina hundar som sällskapshundar, och dom motioneras i några timmar om dagen och tränas mentalt varje dag. Lydnad, sök, tricks eller annat i minst 20 min var.
Och jag har hundar av sällskapsraser. En arbetande hund är mer krävande än så oftast..

Men, jag hoppas absolut att det går bra för just er. Jag önskar inte någon olycka, oavsett om man har blandras eller renras.

Var lite skeptisk emot att skriva en tråd då jag sett tidigare att man oftast kritiserar dom som väljer att skaffa en blandras och hade rätt.. Fick svar på mina frågor redan dom första inläggen så om ni vill diskutera mitt val så varsågoda...

Yes, that's buke (i ett nötskal) det!:angel:

Alltså, jag kan tycka att det är bra att kunnigt hundfolk som bla. håller till här kan diskutera saken och 'förklara läget' för vissa 'mindre kunniga/insatta' i ämnet. Men samtidigt kan jag känna att det blir lite för mkt ibland. Minsta lilla grej blir man ifrågesatt om, kan kännas rätt-drygt.

Finns Jätte mångra blandras-trådar värda att läsa, många kloka människor som skrivit i dem och gett massa nyttig info. osv och jag själv håller för övrigt med 'dem' ang. blandras aveln-utan tvekan!

Nu tänker inte jag diskutera ditt val av hund, för det är det redan många som gjort och det är ändå inte min ensak och ni verkar ändå veta vad ni ger er in på, men också delvis för att ni trots allt ändå köper en 'äldre' hund som ska Omplaceras! Hellre Det än att köpa en valp och på så vis stödja blandras avlen.

Och det är lite lustigt, för det är lite dubbelmoral på den fronten här på buke också, många är så emot blandrasaveln-dock inte hundarna i sig. Predikar fram och tillbaka om det och hänvisar oftast till hundstallarna där många blandraser hamnar-så kan man ta en hund därifrån ist. för en valp säger de.
Men det är väl istort sett det Du gör fastän det är av en privatperson. Vilket enligt mitt tycke är bättre än ett hundstall-för här får du iaf. veta allt om hunden du ska ta över och lite till.

Likaså är det rätt kul att läsa någras inlägg här i tråden som skriver "du vet aldrig vilket arv som slår igenom i din hund bla bla bla" Liksom kom igen-hunden är dryga året, nog har det mesta slagit igenom hos hunden och ägaren/ni vet vad. Många verkar dessutom ha missat att hunden du ska ha faktiskt är 10 månader.:smirk:

Så med andra ord menar jag-du får ta buke med en nypa salt helt enkelt, man slutar aldrig att förvånas.;)

Liksom kom igen-hunden är dryga året, nog har det mesta slagit igenom hos hunden och ägaren/ni vet vad. Många verkar dessutom ha missat att hunden du ska ha faktiskt är 10 månader.:smirk:

När blev ett år kortare än 10 månader? :smirk:

:rofl:

Likaså är det rätt kul att läsa någras inlägg här i tråden som skriver "du vet aldrig vilket arv som slår igenom i din hund bla bla bla" Liksom kom igen-hunden är dryga året, nog har det mesta slagit igenom hos hunden och ägaren/ni vet vad. Många verkar dessutom ha missat att hunden du ska ha faktiskt är 10 månader.:smirk:

.

Vill man hårddra det hela kan man ju reflektera över det faktum att hunden omplaceras just nu, när det mesta har slagit igenom. Nu verkade ju TS känna till olater och liknande och har redan varit i kontakt med tränare, så då är det bara att önska lycka till med nya hunden!

Vill man hårddra det hela kan man ju reflektera över det faktum att hunden omplaceras just nu, när det mesta har slagit igenom. Nu verkade ju TS känna till olater och liknande och har redan varit i kontakt med tränare, så då är det bara att önska lycka till med nya hunden!

Ja, men det är ju Det jag menar!:idea:

Kanske skrev lite svamligt igår hehe-men nu förstår ni min tanke iaf.

eh..ja? Om hunden är 10 månader så är den knappa året.

Dryg = lite mer än
Knapp = lite mindre än

Trots att jag är otroligt emot blandrasavel och tycker det är tragiskt att någon går och korsar dobermann med collie så önskar jag dig verkligen LYCKA TILL! Jag hoppas att du är en av de lyckliga som inte får en hund där rasegenskaperna arbetar mot varandra i individen!

eh..ja? Om hunden är 10 månader så är den knappa året.

Dryg = lite mer än
Knapp = lite mindre än

oh jees vad man märker ord på det här stället...man förstår väl vad som menas hur som hellst..? :cool:

..och vill bara lägga till att jag ser fram emot bilder och om att höra hur det gått när ni äntligen får hem underverket! :)

tror det kommer gå jätte bra!

Oj vad sur man kan bli. Förlåt så hemskt mycket för att jag bidrar till din allmänbildning. Nu vet du ju vad begreppen betyder och slipper (fler) pinsamma situationer.

Oj vad sur man kan bli. Förlåt så hemskt mycket för att jag bidrar till din allmänbildning. Nu vet du ju vad begreppen betyder och slipper (fler) pinsamma situationer.

tack så hemskt mycket :bow:

...men iofs så visste jag det sedan innan.

jag är tämligen allmänbildad nämligen :smirk:

vad jag menar är att man förstår ju vad som menas, och behöver inte göra en stor grej utav det.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
859
Senast: TantAgda
·
Hundhälsa En kompis är hemma på dagarna med sjukbidrag. Hon o hennes sambo har en 1 1/2 årig blandras tik. Denna klarar inte alls att vara ensam...
2
Svar
28
· Visningar
2 118
Senast: Ginne
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 007
Senast: inverterad
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 416
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka