Sv: Jag ska få en HUND..
Först vill jag säga GRATTIS!
Va roligt med hundköp!!
Jag förstod att det skulle bli en del diskussioner när jag såg första meningen.
Men så är det ju, jag reagerade också.
1. Blandrasavel är INTE detsamma som OSERIÖS avel. Den som påstår det har missförstått begreppet eller vill helt enkelt inte förstå skillnaden.
2. Aktiv ras+Aktiv ras är INTE = hyperaktiv "ras". Det är det mest korkade påstående jag nånsin hört - och jag har hört det otaliga ggr här på bukefalos. Då skulle ju en aktiv hundras där man parar med två hundar av samma ras bli bara mer och mer hyperaktiv. Korkat och okunnit att påstå ngt sådant. Det fungerar inte riktigt så.
3. Egenskaperna hos de hundar som paras brukar i de alldra flesta fall, vilket också är logiskt, tonas ner. Dvs ALLA egenskaper tonas ner hos avkomman. En del egenskaper slår igenom mer, andra mindre. Man kan aldrig veta hur avkomman kommer att bli. Vid korsning mellan två väldigt olika raser är det därför väldigt osäkert. Antingen kan man få aktiva hundar, eller väldigt lugna och stillsamma hundar, ofta är det individuellt i kullen. Därför är det svårt att välja och också att placera blandrashundar ibland.
Och så ang din hund. Nu vet jag inte om du ens brytt dig om att stanna kvar i denna tråd med tanke på all kritik - vilket jag hoppas att du gjort för även om det är kritik och ibland ganska okänslig sådan (jag har dock inte läst hela tråden) så är det ändå inte utan grund. Jag hade aldrig förlitat mig på att kunna ha en sån blandning. Jag hade aldrig skaffat mig en ren dobberman och inte heller en ren BC. Inte för att jag ogillar raserna utan för att det är KRÄVANDE KRÄVANDE raser. Jag har inte tid eller möjligeheterna att ha en sån hund - men det kanske du har och då finns det inget fel alls i ditt val av hund.
Om du kan ha med den på arbetet, eller se till att den stimuleras av andra under dagarna, om du har lusten och tiden att träna och engagera dig i hunden mer än vanliga svensson har etc etc. Denna hund kommer troligen att behöva tränas som en brukshund efter som att det blir en brukshund av den. Men det har du troligen redan tänkt på.
Tillägger att jag själv har blandras, jag tycker och erfarar att blandraser oftast är friskare och trevligare än de flesta rashundar. Men varför det "är" så vet jag faktiskt inte. Det kanske bara är jag som hamnat på en sån plats i världen där det slupmässigt blivit så. Det handlar inte om att ha en renras eller en blandras, det handlar om att välja en hund/ras som passar en som person och i ens liv.
Min hund är fö en BC-blandis med ca 80% BC. Fantastisk hund.