Jag ska få en HUND..

Sv: Jag ska få en HUND..

Har ingen aning då jag inte jobbar med apportering men det betvivlar jag starkt av uppenbara skäl.
Dock är han en vänlig men mer reserverad hund än golden samt med riesens vaktegenskaper i lagom dos, så jaa - jag tycker han fått de bästa egenskaperna som jag söker hos en hund;)
Dessutom är han vacker som ett plus!

Som du söker hos en hund ja. Optimalt för dom raserna är inte att vara så som du beskriver, alltså känns det rätt konstigt att skriva så.

Min tik är också helt optimal för mig, men hon är inte riktigt så som en utav hennes ras ska vara. Alltså är hon inte optimal, utan bara en bra hund för MIG.

:)
Men,det som skiljer dig och mig,är att jag inte försöker vara ironisk,mot vare sig den som ber om råd eller de som frågar.

Min tanke var Inte att vara ironisk-isynnerlighet inte mot TS. Utan jag tycker att det är rätt Komiskt hur buke kan vara i vissa frågor;)
Tycker dessutom att IrishDraft inlägg var rätt kul, för det Är ju sant.

:p

Jättefint verkligen. Men kolla min tråd. Den är bra. Bättre faktiskt om jag får säga de själv:) Over and out from me and my comrades!:devil:

Först vill jag säga GRATTIS! :) Va roligt med hundköp!! :bow:

Jag förstod att det skulle bli en del diskussioner när jag såg första meningen. :D Men så är det ju, jag reagerade också.

1. Blandrasavel är INTE detsamma som OSERIÖS avel. Den som påstår det har missförstått begreppet eller vill helt enkelt inte förstå skillnaden.

2. Aktiv ras+Aktiv ras är INTE = hyperaktiv "ras". Det är det mest korkade påstående jag nånsin hört - och jag har hört det otaliga ggr här på bukefalos. Då skulle ju en aktiv hundras där man parar med två hundar av samma ras bli bara mer och mer hyperaktiv. Korkat och okunnit att påstå ngt sådant. Det fungerar inte riktigt så.

3. Egenskaperna hos de hundar som paras brukar i de alldra flesta fall, vilket också är logiskt, tonas ner. Dvs ALLA egenskaper tonas ner hos avkomman. En del egenskaper slår igenom mer, andra mindre. Man kan aldrig veta hur avkomman kommer att bli. Vid korsning mellan två väldigt olika raser är det därför väldigt osäkert. Antingen kan man få aktiva hundar, eller väldigt lugna och stillsamma hundar, ofta är det individuellt i kullen. Därför är det svårt att välja och också att placera blandrashundar ibland.

Och så ang din hund. Nu vet jag inte om du ens brytt dig om att stanna kvar i denna tråd med tanke på all kritik - vilket jag hoppas att du gjort för även om det är kritik och ibland ganska okänslig sådan (jag har dock inte läst hela tråden) så är det ändå inte utan grund. Jag hade aldrig förlitat mig på att kunna ha en sån blandning. Jag hade aldrig skaffat mig en ren dobberman och inte heller en ren BC. Inte för att jag ogillar raserna utan för att det är KRÄVANDE KRÄVANDE raser. Jag har inte tid eller möjligeheterna att ha en sån hund - men det kanske du har och då finns det inget fel alls i ditt val av hund.

Om du kan ha med den på arbetet, eller se till att den stimuleras av andra under dagarna, om du har lusten och tiden att träna och engagera dig i hunden mer än vanliga svensson har etc etc. Denna hund kommer troligen att behöva tränas som en brukshund efter som att det blir en brukshund av den. Men det har du troligen redan tänkt på. :)

Tillägger att jag själv har blandras, jag tycker och erfarar att blandraser oftast är friskare och trevligare än de flesta rashundar. Men varför det "är" så vet jag faktiskt inte. Det kanske bara är jag som hamnat på en sån plats i världen där det slupmässigt blivit så. Det handlar inte om att ha en renras eller en blandras, det handlar om att välja en hund/ras som passar en som person och i ens liv.

Min hund är fö en BC-blandis med ca 80% BC. Fantastisk hund. :bow:

Som du söker hos en hund ja. Optimalt för dom raserna är inte att vara så som du beskriver, alltså känns det rätt konstigt att skriva så.

Min tik är också helt optimal för mig, men hon är inte riktigt så som en utav hennes ras ska vara. Alltså är hon inte optimal, utan bara en bra hund för MIG.

Min tik är optimal för mig. Och jag har en jaktgolden som är riktigt dålig på apportering. Alltså ingen optimal hund på något sätt. Men trevlig ändå.

Dock är han en vänlig men mer reserverad hund än golden samt med riesens vaktegenskaper i lagom dos, så jaa - jag tycker han fått de bästa egenskaperna som jag söker hos en hund

Som du säger själv - det bästa DU söker hos en hund.

Heej..

Jadå jag har stannat kvar och tittat på vad andra läser, orkar inte sitta och försvara mitt val av hund längre..

Jag och min sambo vet vad vi har gett oss in på och TID är det vi just har..
Jag pluggar distans i minst 2 år framöver och min sambo jobbar och dit kan han ta med hunden när han vill..

Nu tycker jag att du tar i. Det är ingen som dömer ditt val av hund, samtliga är bara bekymrade och vill vara säkra på att du vet vad du ger dig in i. Och det verkar du anse att du är så då finns det ju ingen anledning att ta illa upp? :)

Jag blir förundrad över vad folk anser sig kunna och veta.

Dvs ALLA egenskaper tonas ner hos avkomman.

Det måste ju betyda att alla egenskaper tonas ner hos avkommorna inom renrasaveln då också?
Nej, tyvärr. Det går inte till så.
Vissa egenskaper tonas ner hos vissa valpar, och samma egenskaper kan dras upp rätt rejält hos någon annan i kullen. Alla egenskaper tonas inte ner, eller dras upp. Det är ju det som är grejen med blandrasavel, du har INGEN aning om vad du kan få för hund, om inte raserna är extremt lika varandra redan från början.

Angående ditt val att inte vilja ha en renrasig hund som kräver väldigt mycket, det lät bara löjligt. Man kan få en blandras med 10% BC i sig, som blir en vallgalning, så tid måste man alltid räkna med att ha om man skaffar någon hund med en aktiv ras i sig. För det kan slå igenom, att just din valp i kullen blir lika krävande som en renrasig BC.

Okej fel ord förlåt..

Kanske något annat skulle passa in men hann inte sitta så länge vid datan vid det tillfället..

Jag blir förundrad över vad folk anser sig kunna och veta.

Det måste ju betyda att alla egenskaper tonas ner hos avkommorna inom renrasaveln då också?
Nej, tyvärr. Det går inte till så.
Vissa egenskaper tonas ner hos vissa valpar, och samma egenskaper kan dras upp rätt rejält hos någon annan i kullen. Alla egenskaper tonas inte ner, eller dras upp. Det är ju det som är grejen med blandrasavel, du har INGEN aning om vad du kan få för hund, om inte raserna är extremt lika varandra redan från början.

Angående ditt val att inte vilja ha en renrasig hund som kräver väldigt mycket, det lät bara löjligt. Man kan få en blandras med 10% BC i sig, som blir en vallgalning, så tid måste man alltid räkna med att ha om man skaffar någon hund med en aktiv ras i sig. För det kan slå igenom, att just din valp i kullen blir lika krävande som en renrasig BC.

var det inte ungefär i lite andra ord just det hon sa?
eller missförstod jag? :confused:

Njae, inte riktigt.

Hon påstår att alla egenskaper hos föräldrarna/raserna tonas ner i avkomman. Felaktigt påstående.

Hon påstår även att om man skaffar en blandning med 80% BC i, så kräver den mindre än en renrasig. Därför har hon valt att skaffa det, för hon har inte tid till så mycket som en renrasig kräver.
Också felaktigt påstående. Man vet ALDRIG vad det blir när olika raser korsas. En hund med 10% BC i kan vara tokig i att valla, och en 100% renrasig kan ha lägre intresse.

Jag ogillar bara när folk påstår saker, som inte ens är logiska, som hon försöker att få det till dessutom.

Men borde det inte vara lite så som hon sa ändå?

Om du parar två olika raser så är det ju flera helt olika egenskaper, och på så sätt så tonas de ner, men är det två renrasiga du parar med varandra så är det ju samma egenskaper och då borde de ju istället förstärkas?? Har noll koll på allt som har med avel och sånt att göra, men jag tycker att det låter ganska logiskt i alla fall..

TS: Lycka till med din nya hund och ett STORT GRATTIS till dig. :D :D Glöm inte lägga ut bilder sen och berätta hur det går :D

//Diana

Gener är de samma på alla raser eftersom alla tillhör samma art :crazy: Btw tycker inte jag man borde kunna dela upp hunden i procent utefter raser/hur många gånger man avlat på orena linjer. Så fort man avviker från en ras så blir det en blandras. Sen kvittar procent enheten rätt ordentligt för hunden kommer aldrig någonsin att bli renrasig för det.

Nej, dom tonas inte ner. Hade ALLA egenskaper, så som Tintilar påstår, tonats ner, så hade man inte kunnat få en blandning som är 50/50 mellan BC och Labbe och som blir en valltokig hund. Eller en hund som apporterar allt. För då hade dessa egenskaper tonats ner, och inte blivit så starka.

Men när man blandar så, så går det inte att veta vilka egenskaper hos vilken ras som förstärks, och vilka som tonas ner. Det GÅR inte att förutse, därför går det inte att säga så.

Det där med procent är ju lite "bullshit", för precis som du säger kan man inte räkna ut själv hur många procent som just denna valp har ärvt av den ena förälderns egenskaper (så som Bebben också skriver)

Ex: 75% Schäfer och 25% Gris ...

Va bra. :bow: Då är ju allt som det ska.
Du har säkert redan fått tusen tips om förberedelser. Jag hade nog mest tagit det som det kom. Se till att ha allt man kan behöva hemma. Dvs köpa hem mat av samma sort som valpen får hos uppfödaren, ordna med sjukvårdslåda, skaffa en filt/säng som ska vara hundens från dag 1, ordna med matskålarna, köpa hem ben, nytt fint koppel, etc etc.. :D Åh va roligt med valp.

Allt det där man köper är ju mest för sin egen skull dock. För hunden vill ju i slutändan mest leka med oss människor, undersöka naturen, äta med oss och sova i sängen. ;)

Önskar dig lycka till med valpingen! :)

Tack :)

Iofs är valpen 10 månader :D

Just nu ger hans ägare honom Euroshopper men det ska jag sakta byta till Orijen istället..
Säng,ben,halsband,skålar och sånt får vi utav dom, ska bara köpa avmaskningsmedel och ett nytt koppel :)

Nej, dom tonas inte ner. Hade ALLA egenskaper, så som Tintilar påstår, tonats ner, så hade man inte kunnat få en blandning som är 50/50 mellan BC och Labbe och som blir en valltokig hund. Eller en hund som apporterar allt. För då hade dessa egenskaper tonats ner, och inte blivit så starka.
För det första tyder ju bara ditt sätt att välja formulering på att du är emot och vill vara emot blandraser. "Valltokig" och "apporterar allt" är det också så du beskriver renrasiga vallhundar eller apportörer? Låter väldigt oseriöst måste jag säga.

Använder man vallhund i en blandning så är det vanligast att hunden får vallegenskaper - självklart. Min hund har 80% BC och inga vallinstinkter alls, så kan det också bli.

Att en blandras verkar sjukt "vallig" beror nog oftast på att man inte förväntar sig det av "en oäkting" men ffa för att de många gånger köps av okunniga och osriösa människor som bara "vill ha en hund". De är mao understimulerade och kräver en typ av stimulans som den inte kan få av sin ägare. Hade en ren BC betett sig på samma sätt hade man skyllt på ägarna och sagt att hunden är understimulerad. Men handlar det om en blandrashund så är det bara fel på hunden. :cool: Det verkar ju vara ett trevligt sätt att se det på.

Alla hundar blir olika och har man (o)tur så får man en vallande hund som även har apportering eller jakt i sig. Detta är egenskaper inte "felaktigheter". I regel är de nedtonade - därför skulle en seriöst tävlande person inte skaffa sig en blandras för tävling heller. Men fortfarande så är det egenskaper och dessa måste som med alla andra hundar, stimuleras. Varpå de måste hamna i rätt händer och det är DÄR det oftast uppstår problem.

Blandrashundar är inte galnare eller mer extrema än någon annan "ras". Det är en myt baserad på okunskap och för lite eftertanke.

Men när man blandar så, så går det inte att veta vilka egenskaper hos vilken ras som förstärks, och vilka som tonas ner. Det GÅR inte att förutse, därför går det inte att säga så.

Blandrashundar är inte galnare eller mer extrema än någon annan "ras". Det är en myt baserad på okunskap och för lite eftertanke.

Fast jag tycker inte riktigt att någon har uttryckt det så heller. De flesta brukar väl snarare försvara hunden och säga att "Du vet väl att en bruksblandning behöver stimulans osv" just för att hunden ska slippa fara illa. I viss mån tror jag också att blandrasaveln tillåter mer impulsköp och att "uppfödarna" placerar hundar i hem där de aldrig borde ha satt sin tass egentligen. Detta kan givetvis hända i renrasaveln också, men jag hyser en förhoppning att fler renrasuppfödare intresserar sig för hundens anvädningsområde, och sätter in köparen i detta, och om köparen inte förstår vad hunden kräver, då hoppas jag att de inte säljer.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
859
Senast: TantAgda
·
Hundhälsa En kompis är hemma på dagarna med sjukbidrag. Hon o hennes sambo har en 1 1/2 årig blandras tik. Denna klarar inte alls att vara ensam...
2
Svar
28
· Visningar
2 118
Senast: Ginne
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 006
Senast: inverterad
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 416
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka