Jag ska få en HUND..

Sv: Jag ska få en HUND..

Oj.. illa. :D Ja jag hade också bytt mat sakta då, men har han ätit av det sen han var liten klarar han väl av det ett tag till. :cool:

Okej, men det är ju bra att ni får en del saker ändå. Reflexer och blinkiblink är jätteviktigt och superroligt att köpa! *tipsar*

Kloklipp och borstar/kammar är ett måste också. Men det kanske ni redan har.

1. Blandrasavel är INTE detsamma som OSERIÖS avel. Den som påstår det har missförstått begreppet eller vill helt enkelt inte förstå skillnaden.

Jo.

Seriös avel innebär för mig att registrera sina hundar i SKK, med allt vad det innebär. Punkt.

Som du söker hos en hund ja. Optimalt för dom raserna är inte att vara så som du beskriver, alltså känns det rätt konstigt att skriva så.

Min tik är också helt optimal för mig, men hon är inte riktigt så som en utav hennes ras ska vara. Alltså är hon inte optimal, utan bara en bra hund för MIG.

Precis,optimal för MIG vilket är det jag eftersträvade när jag köpte honom.Lysande eller hur? ;)

Det du beskriver kallas oseriös avel, eller oseriösa hundköpare. Det är väldigt vanligt i blandrasvärlden men det finns undantag.

Jag håller med dig om att detta inte borde förekomma någonstans. För det förekommer ju även i renrasaveln.

Man har fullt ansvar för sina valpar. Tar man valpar ska man ha möjlighet att ha hela kullen kvar själv om inget passande hem finns. Och placeras valparna i ett dåligt hem och måste omplaceras är man som uppfödare ansvarig för att se till att det görs på rätt sätt eller så tar man tillbaka hunden själv - tycker jag. Det gäller all avel.

Men nu handlar ju tråden blandraser och inte om oseriös avel så vi ksnake inte ska slösa TS tråd åt detta. :D

Hehe man kan inte alltid ha koll ;)

Nää dom har hoppat runt mellan olika foder..
Vet att dom som hade honom innan gav honom frolic och dom nuvarande gav först Pedigree, Icas, och nu Euroshopper..

Vill helst inte ge honom Euroshopper men ska avvänja honom det sakta men säkert..

Reflexer ska jag köpa *tack för tipset*

Klosax och borstar får vi också.. Nästan allt får vi från dom..

Jag anser att om blandraser inte får vara med där så har dessa inte heller någonting att göra med hurvida aveln är seriös eller inte. :smirk: Hur oseriöst är det inte att en så avgörande förening inte atr emot alla?

Min blandras är registrerad och chipmärkt. Det viktiga är att kunna spåra honom och allt annat praktiskt som detta medför.

Jo.

Seriös avel innebär för mig att registrera sina hundar i SKK, med allt vad det innebär. Punkt.

Detta håller jag helt med om, och därför anser jag att det inte finns någon seriös blandrasavel. Att sedan blandrasvalparna kan vara (förhoppningsvis) uppfödda efter konstens alla regler är en annan sak.

Hehe, ja. Det är ju säkert inte skadligt. Axess tycker jag är ett bra foder. :) Billigt men väldigt bra. Om han nu inte skulle gå bra på det ni väljer att testa först. Men det är så individuellt det där med foder.

Ja, men det är väl skönt att få grejer med. Så kan ni köpa det ni vill bara sen. :) Har du inga bilder?? *nyfiken*

Sjukt anser jag att vara så trångsynt i en så "avgörande föreing", och pga det också skapa oseriös avel och problem i hundvärlden. När man samtidigt tillåter sjuk avel och sönderavlade raser.

Får titta runt lite och läsa om olika foder..

Det var personalen i djuraffären som tyckte att jag skulle börja med Orijen..

Nää tyvärr så har jag inte det, men hunden kommer på lördag eller söndag så då blir det bildbombning :D

Jag anser att om blandraser inte får vara med där så har dessa inte heller någonting att göra med hurvida aveln är seriös eller inte. :smirk: Hur oseriöst är det inte att en så avgörande förening inte atr emot alla?
.

Ja, och när jag köpte min Hyundai fick jag inget volvokort...?
Det är ju en samlingsförening för renrasiga hundar. Varför köper folk blandraser och gnäller sen om att de inte får vara med? Min hund passar inte i föreningen Blandis tex, alltså är vi inte med där.

Klippt från SKK.

Svenska Kennelklubben bildades 1889 av en grupp adelsmän och jägare med syftet att ta vara på goda jakthundars egenskaper. Genom införande av stambok, hundutställningar och tävlingar ville man bevara och renodla rasernas specifika egenskaper.
Den uppgiften är ännu idag ryggraden i vår verksamhet....

*

Hur kan detta vara förenligt med att ta in blandraser?

På vilket vis tycker du att SKK tillåter "sjuk avel och sönderavlade raser"? Vilka raser är det du anser vara sönderavlade? Eller är detta bara en favoritklyscha för att försvara oseriös uppfödning av diverse konstiga blandningar som i slutänden kommer att bidra till sänkt status för våra hundar?

Min blandras är registrerad och chipmärkt. Det viktiga är att kunna spåra honom och allt annat praktiskt som detta medför.

Du missar hela poängen med att ha en rikstäckande förening som har riktlinjer och regler för hur uppfödning skall bedrivas. Allt för att få fram bra hundar som hålls på ett bra sätt.

Gå gärna in här och läs på lite.

Jag orkar inte ens upprepa mig ännu en gång. Jag har förklarat allt det här så många gånger förut, så i många olika trådar.

Vi tycker olika helt enkelt. Men den dagen du kan kalla mig för oseriös eller okunnig, lär aldrig inträffa tyvärr. Med tanke på vad du skriver så känner jag mig rätt trygg i att mina många år i hundvärlden, inom uppfödning och träning, har gett resultat. Jag brukar bara få höra att jag är något dåligt när jag har rätt.

Jag är för övrigt glad över att SKK har sin starka policy om blandrasavel. Den tillför ingenting, och kommer aldrig att göra det heller så länge som man korsra hejvilt och låter vem som helst få köpa valparna sedan.

Lite uppdatering :)

Vi hämtade hem Douglas i Söndags och fick se en riktigt mager hund :( skar i hjärtat när man såg honom..

Men nu har vi ju haft honom ett par dagar och underbarare hund får man leta länge efter :love:
Han äter som en häst och man ser med ögat han går lite upp i vikt..

Tänkte fråga er att han har haft diaree nu i 3 dagar, en på djuraffären tror att det är stressen över flytten och att vi bytte mat som gjort det..

Finns det någon huskur man kan göra för att stabilisera magen?

*raderat*

Jajust ja, han var ju hela tio månader redan... *doh* Sorry.

Rårivna morötter, välkokt ris och risavkok, kokt kyckling eller fisk, a-fil är bra för magen.
Kruskakli är gött att strö över maten.

Senast ändrad:

De brukar sälja olika kosttillskott på djuraffären, har själv en tablettvariant som heter "Balance" (har jag för mig) och det är väldigt effektivt. Lycka till med nykomlingen :)
Bild?

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
859
Senast: TantAgda
·
Hundhälsa En kompis är hemma på dagarna med sjukbidrag. Hon o hennes sambo har en 1 1/2 årig blandras tik. Denna klarar inte alls att vara ensam...
2
Svar
28
· Visningar
2 118
Senast: Ginne
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 007
Senast: inverterad
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 416
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka