jag måste fråga... boggiesläp + b-körkort

Re: Undantag!

Du har delvis rätt... Detta du hänvisar till gäller dock bara om du har BE behörighet. Endast då är det den aktuella bruttovikten som gäller.
Ex
Volvo som max får dra 1600 kg. Släp med totalvikt 1990 kg.
Släpets tjänstevikt 720 kg plus 1 st halvblod 600 kg
= 1320 kg. DVS aktuell bruttovikt 1320 kg på släpet understiger bilens maximala släpvagnsvikt på 1600 kg
Detta är OK om du har BE behörighet.....

Har du endast B så är det inte tilllåtet....

DET var verkligen intressant!!

Att det gällde med bruttovikt för BE körkort...eller ja att det då gäller vad transport och häst verkligen väger.

Hade jag ingen aning om!

Det är det som är det finurliga med BE behörighet....bruttovikten gäller...
Du behöver bara ha koll på att du inte överskrider bilens maximala släpvangnsvikt... Vad det är för totalvikt på släpet behöver du inte tänka på. :banana:

He he....
Tänk där lärde du dig något nytt.

Mitt släp har en totalvikt på 2.800kg :D

Jävlar!!!!!!! :eek:

Vad är det för monstersläp egentligen?

Ser fortfarande sån här ut: :eek:

Men om du har BE kort och överskrider totalvikt på släpet men ej maxdraglast på bilen, vad händer då? Om du har en bil som får maxdra 2000 och ett släp med totalvikt 1600, och du stoppar i hästar så att bruttovikten är 2000. Vad händer då? Ingenting?

Man får ju inte lasta ett släp med mer än vad det är konstruerat för. Släpet har sin max lastvikt som man får stoppa i det. Överlast!

Det undrar jag också, är det ett mindre lastbils släp? :eek:

Visste inte att det fanns släp man fick lasta så mycket i.. *imponerad*

Ja precis. Då är det ju alltså inte så som någon skrev:
"Du behöver bara ha koll på att du inte överskrider bilens maximala släpvangnsvikt... Vad det är för totalvikt på släpet behöver du inte tänka på. " Du får inte överskrida totalvikten på trailern utan böter.

Det var väl snarare menat som att man inte behöver tänka på släpets totalvikt om man ska dra det tomt om man har BE körtkort...

Alltså man behöver inte tänka på det för att man inte behöver utgå från det. Sen så måste man ju se till att inte lasta för mycket givetvis.

Det var väl snarare menat som att man inte behöver tänka på släpets totalvikt om man ska dra det tomt om man har BE körtkort...
Aha, jag förstår.
En annan aspekt på det här med totalvikt är att försäkringen på transporten åker upp sisådär 5000 kronor om året om totalvikten är över 2000 kg. Det hade iallafall jag ingen aning om. Därför är många "tunga" transporter typade till 1990 kg.

Inte för att det hör till den här tråden, men jag kände igen mig i ditt resonemang om Mitsubishi Galanten. Köpte en -97:a Galant, 130 Hk, för ett par år sen men var tvungen att sälja efter bara ett halvår eftersom bilskrället var helt kasst att köra transport med. Kanonbra ända tills man satte för transporten, ringlade sej som en orm med transport på. Absolut sämst var den på vinterväg. Usch & fy, många tusenlappar back gick den affären..

Ja Mitsubishi är värdelösa att dra med! :crazy:

De ser stora, stabil att dra med ut, men när en transport hamnar bakom är de som sagt värdelösa... :p

För det första så betyder totalvikt alltid inklusive maxlast. Ett tomt olastat släp = tjänstevikt
Ett maxlastat släp = totalvikt.
Lastar jag ett släp med mer last än vad maxlasten tillåter så är det överlast. Överlast har inget med körkortsbehörigheterna att göra.

Det är böter på att överskrida maxlasten. Har man överskridit maxlasten med mer än 20% och blir stoppad av polis så får man inte fortsätta färden. Lite jobbigt att bli stående utmed vägen med "för mycket häst" i transporten utan att få köra vidare. Så håll isär viktbegreppen och ta reda på hur mycket ni lastar på era vagnar.

Man behöver naturligtvis ha koll på hur mycket man lastar i släpet det trodde jag var självklart. Men hur mycket man lastar i släpet har inget med BE behörigheten att göra. Det måste man ha koll på oavsett vilken behörighet man har.

Re: jag måste fråga... - blev Galant

Jag vet inte om jag vill säga att Galanten var värdelös att dra med, stod trots allt ut med den i 5 år. Till min Galants fördel hörde att den var relativt bensinsnål även med släp och den startade alltid snällt utom två gånger då det var totalhaveri.

Jag har inte kört släp med så hiskeligt många olika bilar, utan främst Volvos kombisar, Merca och ett par jeepar, men Galanten var sämst av dem. Det kanske också beror på att den var den lättaste. I alla fall så gav jag mig inte gärna ut på vägen med släp när det var halt. Jag är inte så förtjust i det nu heller, men det känns stabilare och mindre osäkert nu med shoppingtraktorn, trots att den är framhjulsdriven som standardinställning

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 113
Senast: Milosari
·
Hästmänniskan Jag hittar en del gamla inlägg gällande uppkörning för BE med hästtransport men jag är intresserad av erfarenheter från mer närtid. Jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 459
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 257
Senast: lizzie
·
Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 892
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London