jag måste fråga... boggiesläp + b-körkort

Nu snurrar du bara till det för dig!

Din boggie har en totalvikt på 1400kg det tror jag vi kan vara rätt säkra på och dessutom låter det korrekt. ;)

Det betyder att du måste ha en bil som får dra 1400kg på b-körkort. Om den får det eller inte står i registreringsbeviset för bilen.

Sen så kollar du papprena på transporten och se vad transporten VÄGER, inte vad totalvikten är utan hur många kg tranporten är på.

Sen tar du totalvikten minus vad tranporten väger så får du ut hur myckt hästen max får lov att väga.

Totalvikten gäller oavsett om du har något i transporten eller inte.

Alltså väger tranporten 700kg tom och du ska dra den tom måste du fortfarande ha en bil som får dra 1400kg, eftersom det är det som är totalvikten.

Hoppas att det gjorde saken lite klarare annars får du hojta! ;)

Har en Boj, den är nervägt i Klippan där de tillverkar den. Enligt pappren skulle den väga 630 kg, har kontollvägt den men den väger lite mer så jag får lasta lite minder men det är ju inga problem i och med jag har islänningar.

Jag kollade den modellen jag brukar köra... Undrar du hur det är med er bil så finns uppgifterna på nätet, www.volvocars.se

Var inne och kollade på de minsta motorerna, då vägde V70:n bara 2100 kg så då går det ju bra. Men kolla din bil för säkerhets skull, det varierade rätt mycket mellan de olika motoralternativen...

:bow: :bow:
NU förstår ju tom jag. ska skriva ut ditt svar nu och sedan leta upp alla papprena... :D

(fast jag har ju inte körkort än ens men jag vill inte åka med farsan eller nån annan som drar olagligt :D )

Undrar hur många gånger detta har diskuterats på Buke och andra hästlistor? (OBS! Inte menat som pik till någon specifikt.)

Så här är det, för det vet jag...

För att få dra släp med personbil gäller följande:

1. Släpets totalvikt får inte överstiga bilens tjänstevikt om man ska dra det på B-kort. Om totalvikten är högre än bilens tjänstevikt får man inte dra släpet ens om det är tomt på B-kort, men däremot på BE.

Totalvikt = tjänstevikt + maxlast. Tjänstevikten är alltså vad släpet eller bilen väger utan folk, häst eller annan last. Alla vikter står på reg.bevisen.

2. För att krångla till det ytterligare gäller för B-kort: Bilens totalvikt + släpets totalvikt får inte överstiga 3500 kg. Om det gör det krävs alltså BE-kort. Detta gör att man med vissa bilar med ganska höga tjänstevikter måste vara observant på vilken totalvikt de har.

3. Bilens konstruktion (=karosseri) avgör om man kan dra mer än tjänstevikten eller ej. Det framgår också av reg.beviset. Motorstyrkan spelar ingen roll här (tror jag).

Exempel 1:
Jag har en Honda CRV (stadsjeep), 147 hk, 99:a.
Tjänstevikt=1510 kg
Maxlast=420 kg
Totalvikt=1930 kg
Får alltså dra 1510 kg på B-kort enl. lag. På reg.beviset står också att den inte får dra mer än 1500 kg, vilket alltså beror på att tillverkaren och konstruktionen inte medger mer. Kan tyckas snålt, men räcker gott för mig som bara drar en häst. Jag skulle emellertid kunna dra 3500-1930=1570 kg om jag hade BE-kort utan att vara olaglig.

Exempel 2:
Min förra bil var en Mitsubishi Galant, 110 hk, 92:a.
Tjänstevikt=1380 kg
Maxlast=350 kg
Totalvikt=1730 kg
Fick alltså dra 1380 kg på B-kort, men 1600 kg max vilket i så fall hade inneburit BE-kort. Märkligt, men sant. Jag tänkte inte ens tanke på att försöka dra mer än 1300 kg med den bilen; den hade fullt upp med det.

(Nu kanske någon tycker att jag bytte ned mig när jag bytte bil, men Hondan är betydligt bättre att dra med än Mitsubishin var.)

Summering:
Läs registreringsbevisen för bil och släp! Där står allt man behöver veta för att kunna avgöra om kombinationen blir rätt för B-kort eller ej.

Jag har kollat runt en del på boggiesläp den sista tiden. Alla nya släp för två hästar i trä eller glasfiber av rejälare modell verkar ha en tjänstevikt på minst 740 kg. Släpen i aluminium är något lättare, vilket även en del av de skrangliga nya släpen är. Totalvikten avgörs av släpets konstruktion och köparens önskemål.

Vår bils totalvikt ligger på 1850kg alltså får jag dra ett släp som har totalvikt på 1650kg, brukar själv låna ett släp..boggi som är nervägt till 1400kg

C kort vad ska du med det till i det här fallet med en transport?? :confused:
C är för lastbil UTAN släp, med släp är det CE.

mitt Boj boggiesläp väger inte mer än 680kg.
totalvikten är nervägt från 1400kg till 1390 kg. vilket betyder att jag får lasta 710 kg i det. om jag har förstått det rätt?

det är i och för sig ett 20 år gammalt släp (renoverat).
Men det är ju lägre än de nya släpen också.

bild3.jpg

Jag glömde ett par saker i messerschmitterinlägget:

1. Om man inte har tillgång till registreringsbevisen, men vet reg.numren kan man ringa till Vägverkets självbetjäning (se http://www.vagverket.se/sjalvbetjaning_privat.shtml) och få fram uppgifterna ändå.

2. När det gäller släpets tjänstevikt är det tyvärr inte alltid så att det som står på reg.beviset stämmer med verkligheten. Hästmagazinet gjorde en undersökning ifjol av nya transporter. Av ca 10 st testade var det bara ca 2 som faktiskt vägde det angivna. Övriga vägde mer eller mindre för mycket, som mest ca 120 kg mer än vad som stod på reg.beviset. Det beror på att vissa tillverkare väger in släpet utan inredning och reservhjul, vilket är lagligt. I årets släptest i Hästmagazinet stämde vikterna, så tillverkarna hade tagit åt sig av kritiken.

Det här kan innebära att man trots att man tror att man kör lagligt inte gör det. Gäller speciellt i de fall då man ligger på gränsen till vad som står i reg.bevisen. Träffar man då på polisen och deras nya fina vågar finns risk att man åker dit. Polisens gamla vågar var så osäkra så då klarade sig de flesta, men nu går inte det längre.

Alltså, om man har reggat om släpet, som Seabaz (snyggt gammalt släp förresten), är det lugnt, då vet man släpets riktiga tjänstevikt. Har man inte det kanske det kan vara bra att be att få släpet vägt nästa gång man besiktigar det.

/Besserwissern

Vilken djungel! :eek: :crazy:
Sitter här och försöker förstå, en lördagsmorgon... :o

Usch ja, det blir nog kö till bilskolorna i såfall. Får mig att tänka om ang min B-hästlastbil. Motorn har skurit men det kan vara värt att fixa den då så slipper man ta BE körkort. Hästarna åker mkt bättre i den hur som helst.

Har också Boj, en Classic med boggie, från -98 med extremt låg tj.v. endast 580kg. Några tiotal kilo mer tror jag de nyaste modellerna väger, men det är fortfarande lågt för att vara boggie.

Jag har släpet nervägt för jag var för lat att ta E-kort :D då dragbilen är tung, men kör i alla fall 2 av våra islandshästar lagligt om de inte är alltför betesfeta - därav den ringa E-kortsmotivationen ;)

jaa jag fattade naaada först! Men nu efter att ha kollat på papprena från både bil och släp och räknat hit och dit så förstår jag faktiskt!!

tjäntevikt = Vad släpet väger tomt. (mitt släp 680kg)
totalvikt = Vad släpet max får väga med last i. (mitt släp 1390kg)
totalvikten - (minus) tjänstevikten = vad du får lasta i släpet (dvs maxlast). (mitt släp 1390 minus 680kg = 710kg. Jag får ställa in en häst på max 710 kg i mitt släp.

I bilens reg. bevis står det vad bilen väger och hur mycket den max får dra!

Bilen måste få dra totalvikten av släpet vare sig släpet är tomt eller inte.
Våran ena bil får dra 1060 kg.

Den får vi inte köra vårat släp med även fast det väger 680kg tomt. Det måste stå på pappret att bilen får dra totalvikten (1390kg) för att få köra släpet.

Bilens totalvikt står i reg. bevisen för bilen.
Och den totalvikten + släpets totalvikt får inte överstiga 3.500kg.
Det är en siffra som någon kommit på liksom, som gäller för vanligt, enkelt B-körkort.

Undrar om JAG har förklarat det rätt och bra nu. Jag har precis lärt mig det här själv! :o :bump:

nej det spelar ingen roll, men som du själv också säger så är en tvåaxlad tyngre än enaxlad.

Själva har vi en värmlansvagn, boogie och en ford som väger över 2 ton och detta körs på b-kort.

Undantag!

Har hört att det dessutom finns en undantagsregel också för att krångla till det ännu mer...
Rätta mig gärna om jag har fel!

Ex: Min bil får dra 1430kg på B-kort, min transport 1500kg, då får jag köra detta ekipaget i allafall om den FAKTISKA vikten understiger vad min bil får dra, dvs 1430kg.
Allstå släpet väger säg 700kg och min häst 600kg = 1300kg då får jag dra det iallafall trots att släpet har en totalvikt på 1500kg...

Nu ska jag ta BE-kort inom kort av andra orsaker än för hästtransporten så för min del för det inte så mycket...

Att införa BE-kort för ala släp över 750kg tycker jag är en rätt bra idé, många man möter ute på vägarna nu (alla med husvagnar tex) är väldigt oväna med släp, många kan inte ens backa men drar ändå runt på rejäla släp.
Det tror jag gör vägarna lite säkrare nu under sommaren..

Re: Undantag!

du får inte dra din transport med en totalvikt(?) på 1500kg om det i bilens papper står att den max får dra 1430kg.

Det döms som olovlig körning i trafik om du åker fast.

Jag har själv kollat upp det för jag var nyfiken på vilka böter och domar det gällde om om man åkte fast med för tungt släp.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 113
Senast: Milosari
·
Hästmänniskan Jag hittar en del gamla inlägg gällande uppkörning för BE med hästtransport men jag är intresserad av erfarenheter från mer närtid. Jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 459
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 257
Senast: lizzie
·
Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 892
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London