jag måste fråga... boggiesläp + b-körkort

Seabaz

Trådstartare
Hur är det nu?

Folk säger att har du boggiesläp så MÅSTE du ha mer än B-körkort??

Beror inte allt på vikten? hur mycket släpet väger, hur mycket det får lasta, totalvikt, hur mycket bilen får dra osv?

Det har väl INGET med själva dubbelaxeln att göra (även om jag också fattar att ett boggie väger mer än ett vanligt släp).
Men ändå? köra shettis i boggie tex kan ju vara mycket lättare än stor häst i enaxlat släp?

Ni behöver inte krångla till det för mig nu i era svar ni som kan det här men jag vill bara veta vad själva dubbelaxeln spelar för roll? :confused:

Det är totalvikten på ekipaget som är intressant. Om det är boogie eller ej spelar mindre roll. Man måste kolla noga på bilens reg papper och släpets papper. För B-kort får man inte överstiga en totalvikt på 3500kg.

Man kan också väga ner ett boggi släp så att man kan ha det till den bil man har men oftast så minskar ju då lastvikten men en del gör så ändå och om dom åker fast så får man betala för övervikt.

Som de andra har svarat, det är totalvikten som räknas.

Själv har jag B-kort och drar en Ifor Willams 1½-hästars boggietransport med min Volovo 245:a. Totalvikten på transporten är 1300 kg, och bilen får dra 1450 kg med B-kort. Om man har BE-kort får den dra 1600 kg.

Immer

Näe, det måste man inte, vi har boggi och det får man dra på vanligt B-körkort! Men om man har en väldigt stor bil, eller kör två hästar, så behöver man oftast BE eller C.

Transporten väger 720 kg tom och jag får lasta 580 kg = 1300 kg totalt. Eftersom min häst väger lite mer än så kommer jag att registrera om släpet till 1400 kg inom snar framtid. Efter det kommer jag alltså att få lasta 680 kg.

Immer

Visst kan man köra boggie med vanligt B-kort.

Men om du lastar en shettis eller en stor häst spelar ingen roll när du har B-kort (hästens vikt får ju dock inte överstiga lastvikten, dvs totalvikt-transportens vikt). Det är nämligen totalvikten som räknas, inte vad ekipaget faktiskt väger, och totalvikten får inte överstiga bilens tjänstevikt. Summan av bilens och släpets totalvikter får inte heller överstiga 3.5 ton.

Har du E-kort är bestämmelserna lite annorlunda, då tar man hänsyn till vad lasten egentligen väger.

Jag har vägt ner min boggie till 1260 kg (tyvärr har jag en bil än så länge som inte får dra mer), tur att jag har islandshästar. Jag får lasta ca 600 kg i den.

Är bara lite nyfiken på vad det är för boggisläp som inte väger mer än 660 kg? Är nämligen på jakt efter ett boggisläp med låg totalvikt som ändå får lasta min häst...

HAr precis skrivit in mig på körskolan för att ta be-kort.
Fick då reda på att reglerna ska ändras så att de blir eu standard. Då blir allt över 750kg tungtsläp=be-kort. Ska försöka undersöka detta närmre om detta stämmer, om det skulle stämma betyder det att alla som kör hästsläp måste ha be-kort. Återkommer om jag får reda på mer

Jag har en startrailer rubin (tvåaxlad) som vi drar med en saab 9-5. Det kan vi dra på vanligt B-körkort så vi har vägt ner släpets vikt från 1500 till 1370. För oss spelar det ingen roll att man då inte får lasta lika mycket, eftersom vi bara har en häst så räcker det gott åt oss. Så du behöver inte alls E-kort bara för att släpet är boggie, det har bara med totalvikten att göra

mitt boggiesläp har en totalvikt på 1400.

Men det är alltså inte vad släpet väger? (tomt) utan det kan vara vad som helst, ex 1000kg..
Får jag då lasta max 400kg?

Om jag har rätt nu så får jag dra det med en bil som väger 2100kg? (nu är jag snurrig.. ingen bil väger väl så mycket..men men)

Har jag helt fel nu så kan ni väl försöka förklara. Utgå ifrån att mitt släp har en totalvikt på 1400kg

*virrpanna* :o

En Volvo V70 har en totalvikt på 2200kg så den skulle du inte få lov att dra ditt släp med...

Annars så stämmer ditt resonemang bra. Dock är det ju inte bara bilens totalvikt som sätter gränsen för hur mycket den får dra. Hur mycket den får dra anges av max släpvagnsvikt (med B-kort). Max släpvagnsvikt kan vara mindre än 3500 kg - bilens totalvikt om t ex bilen inte har motorstyrka nog att dra ett så tungt släp...

Väger V70 så mycket? :eek:
vanliga nyaste modellen med standardmotorn??

har precis köpt en, inte fått de papprena än men ska dra en transport som väger 1370 i helgen. då överstiger det B-kortet alltså? :crazy:

Det är världens virrvarv det där.

Läs papprena, annars kan det bli helfel.

Det är inte alls säkert att en bil som väger 2100 får dra 1400, det beror på bilen.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 113
Senast: Milosari
·
Hästmänniskan Jag hittar en del gamla inlägg gällande uppkörning för BE med hästtransport men jag är intresserad av erfarenheter från mer närtid. Jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 459
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 257
Senast: lizzie
·
Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 892
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London