Sv: Jag har min egen metod- vilka har ni?
Jag har ingen lekkedja och har heller inga heta hästar...
Även om jag varit inne på att fixa det och köra lopp med Nova-bettet.
Fast det var inte det jag tänkte skriva egentligen, bara nåt som halkade ur mig.
Jag har två stycken här hemma som har problem sen fastrullningar...
Den ena hade startat för över ett år sen om nte det hade hänt, garanterat. Allt han råkat ut för utom taskig hovis har betrott på den där j-a fastrullningen som ettåring. Och treåringen har en ful has efter en fastrullning förra sommaren. Den blev som tur var inget bestående av även om den faktiskt har stört henne lite i bland. Inget som inte ET kunde fixa enklt ändå.
Min träningsfilosofi bygger på att få med HELA hästen i arbetet. Jag strävar efter att hästen ska ha fyra "hörn" utan hjälpmedel i träning, då har jag den i den balans jag vill.
Jag varierar lite efter vad hästen har för problem och kör helst mina träningsjobb på rakbana MED pulsmätare även om jag faktiskt inte är i samma behov av den längre. Just nu har jag ju tre hästar i startbar ålder och då är den inte riktigt lika nödvändig. Rakbanan kan variera från nästan tävlingsbaneunderlag till 15-20 sek. tung
men det har jag lärt mig genom att HA pulsmätaren så nu är den ju bara bra att ha.
Jag provloppar helst bara ostartad hästar som behöver träna på att springa i sällskap.
Dressyr för tränare är ett mycket bra redskap för att komplettera massage och stretching i jobbet med att underhålla liksidigheten eller som i två fall här jobba för att nå liksidighet. Jag tvekar inte att använda ET eller osteopat (beroende på hur stora problem hästen har) då man inte kommer åt alla muskler tillräckligt med massagen om man redan har ett problem.
Utevistelse i stora hagar med gräs, oavsett väder. Det finns kläder för hästar också och de dör inte av lite lera och vatten. det är ju vi som tycker det är jobbigt att borsta.
Lite av mitt sätt att tänka - Jo jag analyserar höet, det är jättebra tt ha koll så länge de är unga och växer och sen när de är äldre kan det vara bra att ha koll på om man får proteinfattigt hö för jag tror inte på att vräka i hästen kraftfoder. Det finns många hästar som fått ont i magen av det och jag har en här nu som inte hämtat sig fullt ut än från sin havrediet och grushage förra våren.
Jo, hon äter havre nu också men betydligt mera hö än havre.