Jag har min egen metod- vilka har ni?

Sv: Jag har min egen metod- vilka har ni?

KNAPP LÅN!
När och om ni kör i backe. Kör ni fort eller skata då?

Jag kör mina tävlingshästar i backen runt 1.35 som MAX FART! brukar vara runt 1,40-1,50 men aldrig långsammare än 2,10-2,30 då jag tror hästen tar mycket stor skada av att "springa" i så låg fart med vagn på. Då skrittar jag hellre vilket jag gör med de yngre förmågorna. Efter avslutat backjobb kör jag alltid en liten repa så att musklerna får sträcka ut sig lite samt streaching, streaching, STREACHING! Glöm inte detta snälla för hästens skull alltså.

KNAPP LÅN!
När och om ni kör i backe. Kör ni fort eller skata då?

Jag kör ALDRIG fort i backe!
Nu beror ju tempot på backens underlag, lutning och längd. Kanske att vi har brantare och längre backar i norr? Men oavsett, allt vi kallar backe häruppe, körs som max i hastigheter kring 2.00 (tävlingshästar)aldrig snabbare än så. Ger detta för lite så kör jag fler vändor.
Med unghästar så skrittar jag uppför till dess att de kan skritta med normal steglängd och samma frekvens som på plan väg. Därefter långsam trav. De små "backar" som kan förekomma efter träningsvägarna passeras i normalt joggtempo.

*KL*
Lekkedja är verkligen nåt jag gillar :love:.
Har inte haft en het häst på tio år. Och jag tror att det spelar in att jag alltid i långsamkörning använder lekkedja

Jag har ingen lekkedja och har heller inga heta hästar... :p Även om jag varit inne på att fixa det och köra lopp med Nova-bettet. :idea:

Fast det var inte det jag tänkte skriva egentligen, bara nåt som halkade ur mig.

Jag har två stycken här hemma som har problem sen fastrullningar... :( Den ena hade startat för över ett år sen om nte det hade hänt, garanterat. Allt han råkat ut för utom taskig hovis har betrott på den där j-a fastrullningen som ettåring. Och treåringen har en ful has efter en fastrullning förra sommaren. Den blev som tur var inget bestående av även om den faktiskt har stört henne lite i bland. Inget som inte ET kunde fixa enklt ändå.

Min träningsfilosofi bygger på att få med HELA hästen i arbetet. Jag strävar efter att hästen ska ha fyra "hörn" utan hjälpmedel i träning, då har jag den i den balans jag vill.
Jag varierar lite efter vad hästen har för problem och kör helst mina träningsjobb på rakbana MED pulsmätare även om jag faktiskt inte är i samma behov av den längre. Just nu har jag ju tre hästar i startbar ålder och då är den inte riktigt lika nödvändig. Rakbanan kan variera från nästan tävlingsbaneunderlag till 15-20 sek. tung :eek: men det har jag lärt mig genom att HA pulsmätaren så nu är den ju bara bra att ha.

Jag provloppar helst bara ostartad hästar som behöver träna på att springa i sällskap.

Dressyr för tränare är ett mycket bra redskap för att komplettera massage och stretching i jobbet med att underhålla liksidigheten eller som i två fall här jobba för att nå liksidighet. Jag tvekar inte att använda ET eller osteopat (beroende på hur stora problem hästen har) då man inte kommer åt alla muskler tillräckligt med massagen om man redan har ett problem.

Utevistelse i stora hagar med gräs, oavsett väder. Det finns kläder för hästar också och de dör inte av lite lera och vatten. det är ju vi som tycker det är jobbigt att borsta.

Lite av mitt sätt att tänka - Jo jag analyserar höet, det är jättebra tt ha koll så länge de är unga och växer och sen när de är äldre kan det vara bra att ha koll på om man får proteinfattigt hö för jag tror inte på att vräka i hästen kraftfoder. Det finns många hästar som fått ont i magen av det och jag har en här nu som inte hämtat sig fullt ut än från sin havrediet och grushage förra våren.

Jo, hon äter havre nu också men betydligt mera hö än havre.

Men halleluja för Stampings tränare Arne Anderssons ord i slutet av "Vinnare V75" idag.
Hästar ska ha gräs! För det är det som är nyttigast för dem nu!
Jajjemen!

Bara i ren nyfikenhet och för skojs skull nu så undrar jag vem som har bäst resultat med era hästar med tanke på att det skiftade en hel del i hästhållningen...

Personligen tycker jag att hästarna blir tåliga och härdade av att vara ute dygnet runt och förespråkar lösdrift. Släpper alltid ut hästen i hagen efter ett jobb, ett lopp eller en lång transport för att jag tror att det mjukar upp hästen osv Jag brukar säga att viktigaste dagen att köra en häst på är dagen efter den startat för att driva ut slaggprodukter som uppkommit...

Men jag kan inte säga att resultatet har varit bättre för att de stått i stora boxar, tillbringat den mesta tiden i stora, kuperade, gröna hagar i flock där det fått vara "häst" på riktigt...Jag kan inte heller påstå att jag tyckt hästen varit lyckligare än de som jag haft inne på banan, som knappt kunnat röra sig i de små rasthagarna som de erbjudits ett par timmar/dygn och som, i princip, endast gått rakbanejobb...Jag kan absolut inte se att en häst som kommit från den fina, lugna, lummiga gården med grönt gräs och hästkompisar har blivit knäckta av att komma in på travbanan och knappt få vistas ute....Inte heller har jag upplevt att de som kommit från travbanan har sett lyckligare ut på gården...

Jag tror att hästens naturliga beteende och instinkter är mer eller mindre "bortavlade". Hästen fungerar, många gånger, som ett redskap i någon typ av verksamhet. Jag snackar inte bara trav utan även ridskola, dressyr/hopp tränare osv.

Min erfarenhet säger mig att en bra, talangfull häst presterar oavsett hur de dagliga rutinerna ser ut...
mvh jesse

Det är säkert så som du säger att de allra mest talangfulla hästarna presterar bra oavsett. Sen tror jag nog att det är olika från individ till individ och det kanske är därför som vissa hästar tar åt sig av "miljöombyte" medan vissa inte gör det på samma sätt. En del är ju mer känsliga än andra så kanske det är de som är i större behov av en specifik miljö, vissa hästar klarar ju helt enkelt inte av att stå i storstall eller på banan och måste stå i mindre stall för att palla med. Det samma gäller ridhästar där det också finns många som inte fungerar i större stall.
Däremot har jag inte varit med om tvärtom - att en häst inte pallat mindre stall utan istället fördragit storstall, men det finns säkert såna exempel med. TEx hästar som kanske är i stort behov av att många hästar runt om sig

När det gäller resultat så kan iaf inte jag nämna några. Jag har tyvärr (frivilligt) i 8 års tid tagit mig an konvalescenter :angel: vilket jag lärt mig oerhört mycket av. Två av dessa fick tyvärr lov att tas bort pga otäcka pålagringar i bakknäna.
Sedan har jag två projekt nu varav den ena haft problem med ryggen och den andra bara rent allmänt varit sen pga småstrul. Den sistnämnde har dock blivit oerhört mkt smidigare sen han kom hit och började gå på lösdrift. Men det återstår att se vad det blir för resultat. Vi hoppas på kval i sommar nu.
Sen är det nog samma sak där att har man "problemhästar" så är dessa det oavsett om lever fritt och med total utevistelse. Visst minimerar jag säkert riskerna för skador uppkomna av stelhet och stillhet men samtidigt är det ju så att en del hästar precis som människor är mer eller mindre benägna för diverse skavanker än andra....:)

Men halleluja för Stampings tränare Arne Anderssons ord i slutet av "Vinnare V75" idag.
Hästar ska ha gräs! För det är det som är nyttigast för dem nu!
Jajjemen!

:bow::bow::bow:

Mina hästar går på gräsbete och arbetar alldeles utmärkt!! Å glada är dom oxå:bump:

En annan "viktig" sak att göra efter hårda jobb/lopp är att direkt efter loppet/jobbet lunka ca 5 minuter med ca 170-175 i puls...DÅ slängs alla slaggprodukter ur kroppen och det finns nada träningvärk dagen efter, annars så tycker också jag att man ska köra dagen efter, sen kan dom vila 3 dagar efter det...men som sagt...175 i puls ( ca 50-2 mintempo på de flesta) är halleluja på gröten :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 246
Senast: lirco11
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 263
Senast: Svartkatt
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 322
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 498
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård