Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Då är det tåliga hästar jag haft då.
Jag vill veta vad min häst får i sig därför har jag aldrig hästar på bete. du vet inte vad din häst får i sig av allehanda skit som finns i hagen. Bete kan dom gå på när dom är gamla tycker jag.
Då är det tåliga hästar jag haft då.
Jag med.
Och ju mer naturligt de blir utsatta för desto tåligare blir dem.
Det är för mig en gåta varför folk försöker hindra hästar från att vara hästar, i tron om att de ska kuta in mer pengar.
Självklart är det skillnad om det är hästar som har problem med fång eller dylikt, eftersom bete kan variera i proteinhalt, men det tror jag nog alla i denna tråd förstått.
Ja du, undra vilken skit de kan få i sig från "rena" gröna hagar om man jämför med en lerig paddock....
Alla har rätt till sin egen inställning och det är ju därför denna tråd finns, men jag tycker det var en väldigt trist inställning det där.
Räknar du inte foderstater så har du ju iaf inte full koll på vad hästen får i sig.
Men men, jag förespråkar att hästen ska få leva som den gräsätare och det fria djur den är. But that's me.
Jag med.
Och ju mer naturligt de blir utsatta för desto tåligare blir dem.
Det är för mig en gåta varför folk försöker hindra hästar från att vara hästar, i tron om att de ska kuta in mer pengar.
Självklart är det skillnad om det är hästar som har problem med fång eller dylikt, eftersom bete kan variera i proteinhalt, men det tror jag nog alla i denna tråd förstått.
Är det så lerigt går inte mina hästar ut då kör jag hellre eller tränar/aktiverar på annat sätt.
Menar du allvar? Tror du inte att hästen ger mer och vill mer om den får vara så mycket häst den bara kan även om den tävlar? Bara för att det är en tävlingshäst måste man väl inte beröva den ALL naturlighet?Jag anser att hästen inte kan ha ett helt naturligt liv som tävlingshäst. Det kommer på avel eller pensionärs tiden.
Se bara på USA där är det box som gäller
Jag överdrev kanske när jag sa lera. Jag menar självfallet även jord som inte är lerig. Är man rädd för att hästen ska få i sig nåt får man nog hålla denn inne oavsett väder.
Menar du allvar? Tror du inte att hästen ger mer och vill mer om den får vara så mycket häst den bara kan även om den tävlar? Bara för att det är en tävlingshäst måste man väl inte beröva den ALL naturlighet?
Varför anser du att hästen inte kan ha ett naturligt liv? Bara för att det inte är naturligt att tävla? Vill man inte försöka kompensera det genom att ge hästen andra naturliga delar då?
Vore intressant att höra vad du tror/anser försämras om hästen inte får tex äta gräs. Alltså varför man måste hålla den så strikt att man aldrig har hästen i gräshage och aldrig har hästen i en lerig hage? Då kan ju hästen nästan aldrig vara ute då?
Förklara gärna vidare hur du tänker. Det vore intressant att ta del av.
VAD vinner du på att hålla hästen så strikt?
När till och med de allra största tränarna har sina hästar på gräs menar jag. Men du kanske har några riktiga stjärnor som verkligen fungerar bra på den hållning de står? Och i så fall är det väl helt rätt för dem så klart.
Klart att kusarna kutar järnet när de väl får komma ut... Skaderisken i hage anser jag är otroligt mycket högre om hästarna bara får vara ute lite, eller nästan inget alls.
Tänkte precis skriva exakt samma sak själv.
Jag kan ta ett litet exempel. En av mina hästar var alldeles för "överbeskyddad" hos sin uppfödare. Hon ville självklart bara hästen väl, och var rädd om honom, men nu i efterhand har även hon insett att hästen mår mycket bättre av att få vara häst.
(Dock kan jag inte påstå att hästen mådde DÅLIGT när jag fick honom, har var en ytterst välskött häst skött av en mycket älskvärd person.)
Där gick han in klockan 14 på dagarna och fick då på sig täcke och lindor och sen fick han väl sig ett körpass var tredje dag och då han kom ut gick han alltså från box för att sedan gå in i boxen igen efter körturen.
Hästen var lite halvt odräglig (är fortfarande det, men i mindre grad ) och brukade resa sig titt som tätt när hon tog in honom etc.
Han hade problem med mugg.
Han trampade av sig skor ofta.
Han var enooormt stel.
Hans hud var enormt känslig (han fick skavsår av allt).
Idag går han ute dygnet runt. Visst var det en del skotapp i början - men nu har han ju LÄRT sig hur man går i en hage. På ett normalt sätt. inte att man måste brassa järnet när man kommer ut , eftersom man vet att man snart ska in igen.
Han går i lervälling ibland, då vårt väder är som det är. Men inte har han någon mugg inte.
Han är mycket smidigare, UTAN lindor och täcke.
Han får inte alls skavsår lika lätt.
I början fick han faktiskt två slängar av kolik när han kom.
Det tror jag beror på att hans kropp inte var van att få i sig det den fick. Eftersom han numera gick och påtade ute hela tiden. Men det var länge sedan och någon kolik har han inte haft sedan dess.
Självklart kan de drabbas av kolik ändå om de äter något olämpligt men jag tror nog risken är större för en häst som inte går ute lika mycket.
Brallar gör han fortfarande i hagen så man tror han ska bryta benen av sig. Och visst kan han få nåt balltramp ibland, men förr, när han stod inne så fick han ju balltramp JÄMT.
Nej, släpp hästarna fria.