Jag har min egen metod- vilka har ni?

Sv: Jag har min egen metod- vilka har ni?

Vi har alltid haft hästarna i gräshagar på somrarna. Inte bete men väl det gräs som kommer upp. De flesta jag känner till har också gräshagar på somrarna där tävlingshästarna går och det har funkat. Var förresten på Svanstedts gård för ett par år sedan och där var det massor med gräs i stooora hagar där tävlingshästarna gick. Fungerar Svanstedts hästar som de gör (trots gräs) så får mina också gärna äta gräs...

Jag vill gärna vara i mycket god tid på tävlingsplatsen,helst först på plan.
Jag tror att det ger lugnare hästar.

Jag vill veta vad min häst får i sig därför har jag aldrig hästar på bete. du vet inte vad din häst får i sig av allehanda skit som finns i hagen. Bete kan dom gå på när dom är gamla tycker jag.

Ja du, undra vilken skit de kan få i sig från "rena" gröna hagar om man jämför med en lerig paddock....:crazy:

Alla har rätt till sin egen inställning och det är ju därför denna tråd finns, men jag tycker det var en väldigt trist inställning det där.

Räknar du inte foderstater så har du ju iaf inte full koll på vad hästen får i sig.

Men men, jag förespråkar att hästen ska få leva som den gräsätare och det fria djur den är. But that's me. :)

Då är det tåliga hästar jag haft då.

Jag med.
Och ju mer naturligt de blir utsatta för desto tåligare blir dem.
Det är för mig en gåta varför folk försöker hindra hästar från att vara hästar, i tron om att de ska kuta in mer pengar.

Självklart är det skillnad om det är hästar som har problem med fång eller dylikt, eftersom bete kan variera i proteinhalt, men det tror jag nog alla i denna tråd förstått. :)

Jag med.
Det är för mig en gåta varför folk försöker hindra hästar från att vara hästar, i tron om att de ska kuta in mer pengar.

Självklart är det skillnad om det är hästar som har problem med fång eller dylikt, eftersom bete kan variera i proteinhalt, men det tror jag nog alla i denna tråd förstått. :)

:bow::bow::bow:
Kan bara hålla med. JAg försöker göra livet för mina hästar så enkelt och naturligt som möjligt utifrån de förutsättningar jag har. TROTS det :cool: så har jag haft rätt skapliga resultat ändå för att vara en amatörlallare...

Har val inte direkt nagot som ar helt eget. Allt man gor har ju inspiration nagon stans ifran.
Vi har alla hastar pa gras under hela sommaren. Sa manga som mojligt ute natte tid, de andra hela dagarna. Tyvarr oftast en och en pga skade risk men ska forsoka satta ihop ett par fler nu i sommar. De gar aven ut pa tavlings dagens morgon, dock haller vi undan gras och stora mangder ho under de sista timmarna innan start (de star pa halm).
Vi anvander maskin jatte mkt vilket kanske inte ar sa vanligt. Hade tex ett fem ars sto som gick till banan tre ganger pa sex veckor forra sommaren. Startade var 7 - 10 dag och var pa pallplats varje gang (har sedan hon claimades startat 20 - talet ganger och fatt en check).
Vi gor massor av saker som inte ar jatte vanligt men inget som ar helt eget. Som sagt - allt kommer nagon stans ifran aven om man modifierar till nagon grad.

Ja du, undra vilken skit de kan få i sig från "rena" gröna hagar om man jämför med en lerig paddock....:crazy:

Är det så lerigt går inte mina hästar ut;) då kör jag hellre eller tränar/aktiverar på annat sätt.

Alla har rätt till sin egen inställning och det är ju därför denna tråd finns, men jag tycker det var en väldigt trist inställning det där.

Jag anser att hästen inte kan ha ett helt naturligt liv som tävlingshäst. Det kommer på avel eller pensionärs tiden.

Räknar du inte foderstater så har du ju iaf inte full koll på vad hästen får i sig.

Nej jag räknar inte exakt hur mycket av det eller detta jag ger men är mycket noga med vad jag ger.

Men men, jag förespråkar att hästen ska få leva som den gräsätare och det fria djur den är. But that's me. :)

Det ska dom med men inte under den tiden de tränas och tävlas enligt mig.

Jag med.

Se bara på USA där är det box som gäller ;)

mm de tror jag med;)

Är det så lerigt går inte mina hästar ut;) då kör jag hellre eller tränar/aktiverar på annat sätt.

Jag överdrev kanske när jag sa lera. Jag menar självfallet även jord som inte är lerig. Är man rädd för att hästen ska få i sig nåt får man nog hålla denn inne oavsett väder. :)

Jag anser att hästen inte kan ha ett helt naturligt liv som tävlingshäst. Det kommer på avel eller pensionärs tiden.
Menar du allvar? Tror du inte att hästen ger mer och vill mer om den får vara så mycket häst den bara kan även om den tävlar? Bara för att det är en tävlingshäst måste man väl inte beröva den ALL naturlighet?
Varför anser du att hästen inte kan ha ett naturligt liv? Bara för att det inte är naturligt att tävla? Vill man inte försöka kompensera det genom att ge hästen andra naturliga delar då?
Vore intressant att höra vad du tror/anser försämras om hästen inte får tex äta gräs. Alltså varför man måste hålla den så strikt att man aldrig har hästen i gräshage och aldrig har hästen i en lerig hage? Då kan ju hästen nästan aldrig vara ute då?

Förklara gärna vidare hur du tänker. Det vore intressant att ta del av.
VAD vinner du på att hålla hästen så strikt?
När till och med de allra största tränarna har sina hästar på gräs menar jag. Men du kanske har några riktiga stjärnor som verkligen fungerar bra på den hållning de står? Och i så fall är det väl helt rätt för dem så klart. :)

Se bara på USA där är det box som gäller ;)

Ja, och hur länge går hästarna på banan då? Sällan tills de är äldre än 4-5 år.
Skulle vara intressant att se hur länge en boxhållen häst skulle hålla, för den måste ju ha ben sköra som glas. För att få en häst med tåliga ben måste den röra på sig. Helst jämt. Och i all möjlig terräng. Dvs - hage.
Precis lika sköra som våra ben blir om vi sitter still för mycket. och vi ska ändå inte ut och tävla i snabba tempon.

Nej, jag måste nog tagga ner här, annars blir jag bara odräglig.
Jag är som du märker, väldigt stark motståndare till att hålla häst på box större delen av dygnets timmar. ;)

Jag överdrev kanske när jag sa lera. Jag menar självfallet även jord som inte är lerig. Är man rädd för att hästen ska få i sig nåt får man nog hålla denn inne oavsett väder. :)

Njae men är det lera så har jag lärt mig den hårda vägen att det kan hända olyckor även när hästarna bara är glada. Sträckning och 4 dagar i box:( och massor med tid för uppträning som kunde använts för tävling.

Menar du allvar? Tror du inte att hästen ger mer och vill mer om den får vara så mycket häst den bara kan även om den tävlar? Bara för att det är en tävlingshäst måste man väl inte beröva den ALL naturlighet?
Varför anser du att hästen inte kan ha ett naturligt liv? Bara för att det inte är naturligt att tävla? Vill man inte försöka kompensera det genom att ge hästen andra naturliga delar då?

Det kan man göra men inte med gräshagar eller 24/7 utevistelse.

Vore intressant att höra vad du tror/anser försämras om hästen inte får tex äta gräs. Alltså varför man måste hålla den så strikt att man aldrig har hästen i gräshage och aldrig har hästen i en lerig hage? Då kan ju hästen nästan aldrig vara ute då?

klart dom kan :) men inte då det har ösregnat ett par dagar. Och gräs kan man ju låta bli ganska så enkelt. Jag anser att en häst som får i sig massa gräs så äter dom konstant vilket ger problem att få i sig sin "riktiga" mat. plus att det kan ge alldeles för mycket protein och kan ge upphov till korsförlamningar och annat otrevligt.

Förklara gärna vidare hur du tänker. Det vore intressant att ta del av.
VAD vinner du på att hålla hästen så strikt?
När till och med de allra största tränarna har sina hästar på gräs menar jag. Men du kanske har några riktiga stjärnor som verkligen fungerar bra på den hållning de står? Och i så fall är det väl helt rätt för dem så klart. :)

En frisk häst är en bra häst sedan om hästen i sig själv inte har kapacitet nog så kan man inget göra. En bra häst blir allt som oftast en bra häst oavsätt hur man tränar eller tar hand om den. Men jag tror på den Amerikanska träningen med svenska inslag så som lägre farter samt mera rakbana än rundbana. :D ;) vi får fortsätta detta imorgon tycker jag nu ska jag sova :D Gonatt buke folket.

Klart att kusarna kutar järnet när de väl får komma ut... Skaderisken i hage anser jag är otroligt mycket högre om hästarna bara får vara ute lite, eller nästan inget alls.

Klart att kusarna kutar järnet när de väl får komma ut... Skaderisken i hage anser jag är otroligt mycket högre om hästarna bara får vara ute lite, eller nästan inget alls.

Tänkte precis skriva exakt samma sak själv. ;)

Jag kan ta ett litet exempel. En av mina hästar var alldeles för "överbeskyddad" hos sin uppfödare. Hon ville självklart bara hästen väl, och var rädd om honom, men nu i efterhand har även hon insett att hästen mår mycket bättre av att få vara häst.
(Dock kan jag inte påstå att hästen mådde DÅLIGT när jag fick honom, har var en ytterst välskött häst skött av en mycket älskvärd person.)

Där gick han in klockan 14 på dagarna och fick då på sig täcke och lindor och sen fick han väl sig ett körpass var tredje dag och då han kom ut gick han alltså från box för att sedan gå in i boxen igen efter körturen.
Hästen var lite halvt odräglig (är fortfarande det, men i mindre grad ;)) och brukade resa sig titt som tätt när hon tog in honom etc.
Han hade problem med mugg.
Han trampade av sig skor ofta.
Han var enooormt stel.
Hans hud var enormt känslig (han fick skavsår av allt).

Idag går han ute dygnet runt. Visst var det en del skotapp i början - men nu har han ju LÄRT sig hur man går i en hage. På ett normalt sätt. inte att man måste brassa järnet när man kommer ut , eftersom man vet att man snart ska in igen.
Han går i lervälling ibland, då vårt väder är som det är. Men inte har han någon mugg inte.
Han är mycket smidigare, UTAN lindor och täcke.
Han får inte alls skavsår lika lätt.

I början fick han faktiskt två slängar av kolik när han kom.
Det tror jag beror på att hans kropp inte var van att få i sig det den fick. Eftersom han numera gick och påtade ute hela tiden. Men det var länge sedan och någon kolik har han inte haft sedan dess.
Självklart kan de drabbas av kolik ändå om de äter något olämpligt men jag tror nog risken är större för en häst som inte går ute lika mycket.

Brallar gör han fortfarande i hagen så man tror han ska bryta benen av sig. Och visst kan han få nåt balltramp ibland, men förr, när han stod inne så fick han ju balltramp JÄMT.

Nej, släpp hästarna fria. :devil:;)

Kan ju säga att när jag behandlat någon häst,så får dom hagvistelse då med.
Just pga. det här.

Precis, samma här. Mina hästar blir lugna och harmoniska av att vara ute i hagen. De får dessutom en större aptit, är otroligt glada vid körning, är aldrig stela eller kantiga (ingen massage här inte), väldigt sällan skadade.
Dessutom mår jag själv bättre i själen av att se mina hästar när de går och pillar i sin stora, kuperade hage.

CIMG0748.jpg
[/IMG]

Kan ju säga att jag är fullt medveten om riskerna att ha hästen i hagen. Men tycker att fördelarna överväger. Och jag tycker nog att trenden går åt att travhästarna får gå ute allt mer? Jag kan inte komma på någon häst i eliten som tränaren inte vågar ha ute i hagen faktiskt.

Tänkte precis skriva exakt samma sak själv. ;)

Jag kan ta ett litet exempel. En av mina hästar var alldeles för "överbeskyddad" hos sin uppfödare. Hon ville självklart bara hästen väl, och var rädd om honom, men nu i efterhand har även hon insett att hästen mår mycket bättre av att få vara häst.
(Dock kan jag inte påstå att hästen mådde DÅLIGT när jag fick honom, har var en ytterst välskött häst skött av en mycket älskvärd person.)

Där gick han in klockan 14 på dagarna och fick då på sig täcke och lindor och sen fick han väl sig ett körpass var tredje dag och då han kom ut gick han alltså från box för att sedan gå in i boxen igen efter körturen.
Hästen var lite halvt odräglig (är fortfarande det, men i mindre grad ;)) och brukade resa sig titt som tätt när hon tog in honom etc.
Han hade problem med mugg.
Han trampade av sig skor ofta.
Han var enooormt stel.
Hans hud var enormt känslig (han fick skavsår av allt).

Min häst har "alltid" varit ute och har otroligt känslig hud. Så det spelar ingen roll. Låter dock som din hästs uppfödare var tar hand om sina hästar som de flesta proffstränare gör. Man har inte tid att ha hästarna ute och ta in dom på kvällen när man kommer hem från tävling. Lindor i hagen har jag bara om hästen skall tävlas samma dag täcke är en annan historia dock alt beror på vind och värme eller back on track täcken vid start eller träning om hästen har problem med rygg eller liknande. Lindad i box enbart om de är stökiga eller har någon skada på benen gallig eller så.

Idag går han ute dygnet runt. Visst var det en del skotapp i början - men nu har han ju LÄRT sig hur man går i en hage. På ett normalt sätt. inte att man måste brassa järnet när man kommer ut , eftersom man vet att man snart ska in igen.
Han går i lervälling ibland, då vårt väder är som det är. Men inte har han någon mugg inte.
Han är mycket smidigare, UTAN lindor och täcke.
Han får inte alls skavsår lika lätt.

I början fick han faktiskt två slängar av kolik när han kom.
Det tror jag beror på att hans kropp inte var van att få i sig det den fick. Eftersom han numera gick och påtade ute hela tiden. Men det var länge sedan och någon kolik har han inte haft sedan dess.
Självklart kan de drabbas av kolik ändå om de äter något olämpligt men jag tror nog risken är större för en häst som inte går ute lika mycket.

Brallar gör han fortfarande i hagen så man tror han ska bryta benen av sig. Och visst kan han få nåt balltramp ibland, men förr, när han stod inne så fick han ju balltramp JÄMT.

Nej, släpp hästarna fria. :devil:;)

Skönt att hästen har det bra idag hos dig då;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 246
Senast: lirco11
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 263
Senast: Svartkatt
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 322
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 498
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård