Jag har min egen metod- vilka har ni?

Sv: Jag har min egen metod- vilka har ni?

CIMG0748.jpg
[/IMG]

Kan ju säga att jag är fullt medveten om riskerna att ha hästen i hagen. Men tycker att fördelarna överväger. Och jag tycker nog att trenden går åt att travhästarna får gå ute allt mer? Jag kan inte komma på någon häst i eliten som tränaren inte vågar ha ute i hagen faktiskt.

Efter att ha sett den mysiga bilden så blir jag bara ännu mera orolig över att ha hästarna ihop ute. Som tur är så är mina dom absolut bästa av vänner:love: näst in till oskiljbara. Men sådana här skador kan vara karriär avslutande så jag föredrar nog att ha mina hästar i egna hagar och inne så man vet vad som händer med dom. :P *körning varje dag tills flytten*

Efter att ha sett den mysiga bilden så blir jag bara ännu mera orolig över att ha hästarna ihop ute. Som tur är så är mina dom absolut bästa av vänner:love: näst in till oskiljbara. Men sådana här skador kan vara karriär avslutande så jag föredrar nog att ha mina hästar i egna hagar och inne så man vet vad som händer med dom. :P *körning varje dag tills flytten*

Du skrev i ett tidigare inlägg att du löslongerar hästarna tillsammans. Blir inte risken att de av ren sprallighet råkar sparka varandra större då än om de går ute i hage tillsammans? I regel är ju hästarna lugna när de går i hagen så tillvida att de verkligen får vara ute tillräckligt mycket. Risken att de gör illa varandra är ju just när de leker/busar.

Min häst har "alltid" varit ute.
Du pratar lite emot dig själv i dina inlägg. Hur är det med dina hästars utevistelse? Hur ser en "normal" dag ut för dina hästar? När går de ut/in? Vilka dagar står de inne helt osv.
Först säger du att hästarna står inne mycket och sen att de inte går ut alls när det är lerigt. Sen att du alltid har hästarna ute. Sen säger du att du kör/longerar hästarna istället när det är dåligt väder, men i ett annat inlägg säger du helst inte alls kör när det är dåligt väder för du hatar att bli blöt.
Så C.A - gör det lite klarare och beskriv med ca-klockslag hur dagen ser ut. :laugh:
Du vet, jag är blondin, så min hjärna blir snart överkokt. :D

Låter dock som din hästs uppfödare var tar hand om sina hästar som de flesta proffstränare gör. Man har inte tid att ha hästarna ute och ta in dom på kvällen när man kommer hem från tävling.

Hon hade hästen hemma på gården och hade egen "travcamp". Det var nog mest av rutin/vana hon gjorde så. Och för att hon som hon själv säger "var överbeskyddande".
Idag är det väldigt många proffstränare som inte alls har hästarna inne.

Lindor i hagen har jag bara om hästen skall tävlas samma dag täcke är en annan historia dock alt beror på vind och värme eller back on track täcken vid start eller träning om hästen har problem med rygg eller liknande. Lindad i box enbart om de är stökiga eller har någon skada på benen gallig eller så.

Jag citerar ett annat CA-inlägg: "När det gäller lindande så har jag mina 2åringar mycket mycket inne ala USA modell. Jag kör dom hellre 2 gånger om dagen än att låta dem bli skadade/sparkade i hagen. Mina 2 åringar (och ibland äldre) går alltid lindade efter jobb "

Jag har frågat dig förr och jag frågar dig än en gång: VARFÖR anser du att denna metod med hård boxhållning och inget gräsätande (dvs naturlig hästhållning) är den rätta?
Du har fortfarande inte svarat på det. Jag vill höra din mening om det. Vad du anser att du uppnår med det.

Skönt att hästen har det bra idag hos dig då;)

Han hade det mycket mycket bra hos sin uppfödare med och det har jag varit noga med att poängtera. Han var älskad och placerad högt upp på sin piedistal. :laugh:

CA: Jag vill ha ett schema på din hästhållning med tider också nu. Glöm inte det. :idea::laugh:

Se bara på USA där är det box som gäller ;

Och i frankrike är det ute som gäller. Även flertalet tränare i sverige har sina hästar ute. Finns nog inget som är rätt eller fel där.
Men jag kan nog tycka att en häst ska vara så mycket häst den bara kan.
En häst kan inte må bra av att stå inne så mkt, och att bli körd flera gånger om dagen måste trötta ut dem i psyket i längden. Sen tror jag man får mera slit skador på hästar man byter ut hagvistelsen på.

Du skrev i ett tidigare inlägg att du löslongerar hästarna tillsammans. Blir inte risken att de av ren sprallighet råkar sparka varandra större då än om de går ute i hage tillsammans? I regel är ju hästarna lugna när de går i hagen så tillvida att de verkligen får vara ute tillräckligt mycket. Risken att de gör illa varandra är ju just när de leker/busar.

Man ser ganska lätt om hästarna går bra ihop eller inte. Dessutom går det så bra att tom köra 2-3 hingstar ihop även ston och hingstar kör min kompis ihop där (skulle inte jag göra dock men) och det har inte hänt några olyckor ännu. Dom brukar tycka det är roligt att springa "utan krav" på sig. De flesta går bra att ha ihop utan att de gnabbas med varandra tycker jag. Roligt att se skillnaden på ledarskapet där i hagen bestämmer min 2åring allt men i manegen är det lucky som regerar.

Hmm, Hans Adielsson har ute hästarna nästan hela dygnet...dom är ute hela nätterna, tas n vid 7 på morron och släpps ut igen vid 2-3 på dagen, sen är dom ute tills nästa morgon . Han har iallafall en segerprocent på 30 :D

Den skadan är inte gjord av en annan häst.
Har du hästen på box 24/7 undviker du ju alla skador ;).

Jag väntar fortfarande på en motivering till varför du anser att det är en bra metod att hålla hästarna inne på box mycket.
Men det kanske är så enkelt som att du inte kan motivera det, eller?
Och varför det är negativt att hålla hästen så "naturligt" som möjligt med gräs och mkt utevistelse.
Kom igen nu CA - förklara!

Man ser ganska lätt om hästarna går bra ihop eller inte. Dessutom går det så bra att tom köra 2-3 hingstar ihop även ston och hingstar kör min kompis ihop där (skulle inte jag göra dock men) och det har inte hänt några olyckor ännu. Dom brukar tycka det är roligt att springa "utan krav" på sig. De flesta går bra att ha ihop utan att de gnabbas med varandra tycker jag. Roligt att se skillnaden på ledarskapet där i hagen bestämmer min 2åring allt men i manegen är det lucky som regerar.

Det skulle jag aldrig våga mig på :eek:
Där måste ju skade risken vara enorm!!

Jag förutsätter att du o din vän är amatörer o själva äger de hästar ni leker med.

Våra hästar går ute på lösdrift året om och trivs jättebra. Aldrig haft problem med skador, stelhet eller liknande. Lite småsår som läker i ett nafs blir det ju ibland men det är ju svårt att undvika hur som.

Ja vi är amatörer men hästarna är både våra och andras som min vän har i träning. Jag har dock bara mina egna med mina och dom har "deras" med "deras" hästar.

Du pratar lite emot dig själv i dina inlägg. Hur är det med dina hästars utevistelse? Hur ser en "normal" dag ut för dina hästar? När går de ut/in? Vilka dagar står de inne helt osv.
Först säger du att hästarna står inne mycket och sen att de inte går ut alls när det är lerigt. Sen att du alltid har hästarna ute. Sen säger du att du kör/longerar hästarna istället när det är dåligt väder, men i ett annat inlägg säger du helst inte alls kör när det är dåligt väder för du hatar att bli blöt.
Så C.A - gör det lite klarare och beskriv med ca-klockslag hur dagen ser ut. :laugh:

En vanlig dag får de mat runt 6-7 beroende på när de som bor på stallet behagar sig gå ut. Sedan kommer jag upp vid 7.30-9.00 beroende på hur mycket skola jag har haft och fram för allt vädret. Kör första rundan med Lucky eller släpper dom båda i hagen beroende på väder, vind och framför allt underlag i hagen. Senaste tiden har de gått ut faktiskt för hagen är fast och fin samt har jag min "egen" hage som jag bara har mina 2 i. Så var det inte för ett tag sedan då fick vi ha 3-4 hästar i en hage stor nog för max 2, därav också en större risk för olyckor.
Där efter vanligt stallgöra och intag vid 12 eller så åker jag hem och kommer tillbaka vid 4-6 tiden och kör mitt andra pass i manege eller en timmes promenad med massage och kvälls mat sena maten, är runt 9,30-10.00. Hö morgon och inne om de står inne annars på kvällen efter massagen.
Men det hela ändras mycket just nu då det är lite bekymmer där uppe :crazy:.

Du vet, jag är blondin, så min hjärna blir snart överkokt. :D

Men det har ju sin charm det med vet du ;);):angel:

Hon hade hästen hemma på gården och hade egen "travcamp". Det var nog mest av rutin/vana hon gjorde så. Och för att hon som hon själv säger "var överbeskyddande".
Idag är det väldigt många proffstränare som inte alls har hästarna inne.

Tycker det låter som ett vanligt sätt att ta hand om hästar bortsett bandagen då.

Jag citerar ett annat CA-inlägg: "När det gäller lindande så har jag mina 2åringar mycket mycket inne ala USA modell. Jag kör dom hellre 2 gånger om dagen än att låta dem bli skadade/sparkade i hagen. Mina 2 åringar (och ibland äldre) går alltid lindade efter jobb "

Ja jag lindar efter jobb med kyl bandage eller BoT. Dock har jag sällan på dem mer än ett par timmar. Därefter massage osv.

Jag har frågat dig förr och jag frågar dig än en gång: VARFÖR anser du att denna metod med hård boxhållning och inget gräsätande (dvs naturlig hästhållning) är den rätta?
Du har fortfarande inte svarat på det. Jag vill höra din mening om det. Vad du anser att du uppnår med det.

Jag vill veta vad hästen får i sig (inte alltid hur mycket) vad det gäller gräs. Och jag har haft ett par fina unghästar som skadat sig i hagen, Jag blir så less när man får göra sig av med (slakta) en häst som aldrig kommer bli bra efter skador i hagen. Min stall granne har förlorat 2 hästar som fastnat i tråden och fått avlivas på plats så jag gillar inte alls hagar. Nu har vi fått riktiga hagar i trä så jag är inte så orolig där.

Han hade det mycket mycket bra hos sin uppfödare med och det har jag varit noga med att poängtera. Han var älskad och placerad högt upp på sin piedistal. :laugh:

hehe det verkar så ;) hur går det träningen föresten?

En vanlig dag får de mat runt 6-7 beroende på när de som bor på stallet behagar sig gå ut. Sedan kommer jag upp vid 7.30-9.00 beroende på hur mycket skola jag har haft och fram för allt vädret. Kör första rundan med Lucky eller släpper dom båda i hagen beroende på väder, vind och framför allt underlag i hagen. Senaste tiden har de gått ut faktiskt för hagen är fast och fin samt har jag min "egen" hage som jag bara har mina 2 i. Så var det inte för ett tag sedan då fick vi ha 3-4 hästar i en hage stor nog för max 2, därav också en större risk för olyckor.
Där efter vanligt stallgöra och intag vid 12 eller så åker jag hem och kommer tillbaka vid 4-6 tiden och kör mitt andra pass i manege eller en timmes promenad med massage och kvälls mat sena maten, är runt 9,30-10.00. Hö morgon och inne om de står inne annars på kvällen efter massagen.
Men det hela ändras mycket just nu då det är lite bekymmer där uppe :crazy:.

Tack för redogörelsen! Vi är nog varandras motsatser du och jag gällande våra känslor kring det där med box/hage. :p
Då har du dina i hage ca 3 timmar per dag om jag räknat rätt? Typ.

Mina hästar har visserligen fri tillgång på box och hage. Enda skillnaden med "mina" boxar är att dörren jämt är öppen och hästen går ut och in som den vill. Det är rätt intressant att studera dem, och se när hästen själv väljer att vara inne. På somrarna givetsvis för att slippa krypen. Annars brukar de oftast ligga inne på natten. Sedan står de gärna inne på eftermiddagen strax före kvällsmaten. Lunchtid väljer de att ligga ute.:)

hehe det verkar så ;) hur går det träningen föresten?

Jo tack, träningen går bra! Just nu (peppar peppar) har jag fått träna på utan några skavanker eller stopp på vägen ett tag. Har inte varit nere på banan i år än, men det kommer. Men jag har ju lärt mig nåt gällande träningen , och det är att man får ta dagen som den kommer och inte säga något datum då hästen ska ut. :angel:
Men planen är ju att åtminstone den ena ska ut i sommar. :laugh:

Själv då?

Tack för redogörelsen! Vi är nog varandras motsatser du och jag gällande våra känslor kring det där med box/hage. :p
Då har du dina i hage ca 3 timmar per dag om jag räknat rätt? Typ.

Mina hästar har visserligen fri tillgång på box och hage. Enda skillnaden med "mina" boxar är att dörren jämt är öppen och hästen går ut och in som den vill. Det är rätt intressant att studera dem, och se när hästen själv väljer att vara inne. På somrarna givetsvis för att slippa krypen. Annars brukar de oftast ligga inne på natten. Sedan står de gärna inne på eftermiddagen strax före kvällsmaten. Lunchtid väljer de att ligga ute.:)

Just nu går de ute från 6 till 6 ungefär då jag går på utbildning för tillfället.

Jo tack, träningen går bra! Just nu (peppar peppar) har jag fått träna på utan några skavanker eller stopp på vägen ett tag. Har inte varit nere på banan i år än, men det kommer. Men jag har ju lärt mig nåt gällande träningen , och det är att man får ta dagen som den kommer och inte säga något datum då hästen ska ut. :angel:
Men planen är ju att åtminstone den ena ska ut i sommar. :laugh:

Själv då?

Det går åt rätt håll jag masserar upp mycket spända muskler och försöker reda ut storbråk mellan ägarna av gården så vi kan träna våra hästar utan bommar på banorna. Jag har inte haft någon av dem i vagn på nästan 2 veckor nu :( känner mig misslyckad :mad::confused::cry:
Men musklerna tar tid att läka efter en sådan sträckning som lucky fick. Vi kommer igen.

Det går åt rätt håll jag masserar upp mycket spända muskler och försöker reda ut storbråk mellan ägarna av gården så vi kan träna våra hästar utan bommar på banorna. Jag har inte haft någon av dem i vagn på nästan 2 veckor nu :( känner mig misslyckad :mad::confused::cry:
Men musklerna tar tid att läka efter en sådan sträckning som lucky fick. Vi kommer igen.

Ja, håll ut. Om det är någon metod man som travhästägare/tränare måste vara "bra" på så är det tålamods-metoden. Den melodin börjar man bli rätt bra på..... *suck* :cool::)

KNAPP LÅN!
När och om ni kör i backe. Kör ni fort eller skata då?

Jag brukar försöka att inte köra som en skata. :p:devil:
Nädå, skämt å sido.

Jag kör backe med min ena pålle rätt mycket. Det beror lite på backens längd och lutning men jag kör i princip aldrig snabbare än 1.45 oavsett hästens form. Som det är nu, när hästen är lite tjock och inte så fit så kör jag ca 1.55 och bara ett fåtal gånger. Jag kommer inte att öka på farten i första hand, utan antalet intervaller.

Ja, håll ut. Om det är någon metod man som travhästägare/tränare måste vara "bra" på så är det tålamods-metoden. Den melodin börjar man bli rätt bra på..... *suck* :cool::)

Efter senaste veckans "enorma" massage genomgång med alla nya metoder jag lärt mig har jag fått en mycket trött häst på halsen. men aldrig har han varit så mjuk i kroppen heller. :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 246
Senast: lirco11
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 263
Senast: Svartkatt
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 322
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 498
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård