Jag har min egen metod- vilka har ni?

Nebraska

Trådstartare
Tycker det vore intressant att höra om vilka egna teorier och filosofier ni använder er av. Alltså sånt ni kommit fram till själva, utan att lära av andra.

Jag tex. har kastat allt vad klockor och pulsmätare heter när jag kör jobb. Jag kör bara på känslan hur hästen känns för dagen. Jag känner mig bara distraherad av klocka/pulsmätare. Skulle dock använda klocka om jag haft en ostartad unghäst.

Kör jag intervaller så har jag en mycket kort vila efter första intervallen. Jag har ingen förklaring till varför jag gör så,mer än att jag tycker mig märka att det ger hästarna mera styrka.

Sv: Jag har min egen metod- vilka har ni?

Vi kör inte mycket med klocka och så vi heller. Dessutom så löshoppar vi och värmer upp hästarna på ridbanan inför jobb väldigt ofta, tycker de blir smidigare av den värmningen samtidigt som de får tänka på något annat, och att löshoppa låga hinderserier ger mycket. Under vintern när det inte gått att köra på grusvägarna har vi bara hållt igång via paddocken, nu har vi visserligen inga stjärnor, men pulsen efter lopp har ändå alltid varit låg...

Och så har vi våra ute jättemycket oavsett årstid, gärna dygnet runt om det tillåts med vädret. De blir betydligt mindre stela då och jag tycker att de mår bättre i benen av att gå ut direkt efter jobb... Nu är ju inte det heller en revolutionerande idé men i alla fall...

Och ja just det, ska vi köra motion brukar jag passa på att köra precition med vanlig vagn istället på en åker... Det får också hästarna att fundera på annat...
Men det var väl vad vi håller på med.

Men hallå? Ni har ju egna ideer, fram med dom nu :devil:.

Vi har lite samma ideer tycker jag :D fast jag har alltid hastighetsmätaren på och sätter en max fart som jag inte går över någonsin. Pulsmätare håller jag med många stora tränare och säger att dom inte är att lita på alls, och har man inte känslan hur man tränar/kör sina hästar ska man nog låta bli och låta någon som har det köra.

Intervaller

Rakbana = ingen vila mellan vänd kör direkt Runt 30 fart.

Backe = lätt jogging nerför vänd och kör direkt 3 intervaller sedan skritt 5 minuter repetera 3-4 gånger. Runt 35-40 fart.

2åringar Går 3 intervaller på rakan runt 2 minuters fart när de kan gå 5km utan att vara "tagna" (svettiga blåsa osv ca efter 3-5 veckor efter första dagen i vagn) sedan sänks farten och intervallerna ökar.

Rundbana

Sällan jag är här med mina hästar men då jag kör här kör jag runt 30-35 och sista 700 ökar jag till max fart sista 200-300 meterna. Kör jag 1600 ligger jag på 25-30 med samma ökning sista 700. 2åringarna går samma med farter relaterade till deras standard för dagen men alltid samma ökning till slut. Detta tycker jag ger hästen rätt inställning att alltid öka mot slutet och inte rusa i början av loppen. Mera kommer sen ;)

Vi har aldrig analyserat vårat foder eller räknat ut foderstater. Eller jo vi har provat det, men tyckte inte att hästarna mådde så bra då. Så när vi släppte det och gick till det vi alltid gett våra hästar, dvs havre och hö, så såg de mycket piggare ut.
Annars vet jag inte om vi gör så mycket mera annorlunda mot vad andra gör, och jag vill nog inte säga att vi kommit på något efter eget huvud.

Har kört både med och utan pulsmätare, och klocka... vet egentligen inte vad som är bäst.

det här är väl inget direkt revolutionerande, men jag försöker hålla hårt vid att hästen ska ut i hagen efter träning. Tycker inte om att ställa in i box resten av dagen. Är det kallt får han torka inne och därefter ut med täcken på. Nu när det är varmt vårväder är det dusch och sen ut direkt. Tror absolut det är optimalt för muskler och ben.

Det gör inte jag heller! Slutat helt med att räkna foderstater. Det törs man väl nästan inte säga idag :o?
Däremot så tar jag ju in höet själv,så jag har ju bra koll på det ändå känns det som.

Nä man blir lätt klassad som idiot om man säger det, men jag struntar i det. Är nöjd med vad våra hästar presterar och tänker inte chansa flera gånger på att räkna foder när det inte fungerar.

Det gör inte jag heller! Slutat helt med att räkna foderstater. Det törs man väl nästan inte säga idag :o?

det skiter jag fullständigt i jag med jag tror inte det har så himla stor betydelse som alla verkar tro. Mans er ju om hästarna äter och mår bra och inte går up/ner i vikt av det man ger. Har man ett bra hö som det inte är något fel på så tar det bara några dagar så ser man hur mycket man ska ge. Och foder är rätt så enkelt att ge om man läser lite på säckarna vad det innehåller så man inte ger för mycket bara. :D

Ähh, klart du törs. Det är väl bara att se till vad hästen/arna presterat så behöver du nog inte skämmas för det. ;)

Jag går heller inte efter foderstat. Jag har välmående hästar (tror jag :o). Däremot har jag inga resultat att gå efter....än. Så det visar väl sig. :cool:

Jag tränar inte heller med pulsmätare (aldrig gjort) och inte heller efter exakta tider. Dock har jag hastighetsmätare på vagnen så jag ser på ett ungefär.

Jag planerar inte min körning särskilt utan bestämmer mig först när jag sitter bakom hästen för dagen hur jag ska köra. Det baserar jag på hur hur hästen känns och verkar.

Har hästarna ute dygnet runt året om. Inte heller så vidare revolutionerande men hälsosamt och kanske ändå inte så jättevanligt.

Lindar väldigt sällan ben. Gör jag det blir det med BoT. Utevistelsen kompenserar mycket av "lindandet".

Om detta visar sig vara "rätt" eller inte återstår att se, men det känns rätt just nu. :laugh:

När det gäller lindande så har jag mina 2åringar mycket mycket inne ala USA modell. Jag kör dom hellre 2 gånger om dagen än att låta dem bli skadade/sparkade i hagen. Mina 2 åringar (och ibland äldre) går alltid lindade efter jobb samt blistrade med lätt blister dagen efter jobb.
Streaching efter all typ av träning plus massage 6-7 dagar i veckan.
Jag longerar alltid hästarna de dagar som de inte körs om inte vädret är för illa. :p Hatar att bli blöt :o:p.

Jag spinner vidare på ditt inlägg C.A. ;)

Jag longerar aldrig hästar som någon gång haft/har problem med bakknäna. Ytterst sällan kan jag iof göra det, men då bara i skritt.(tömkör hellre på rakt spår) Det gör jag också om hästen stått länge och jag vill att den ska få göra "nåt" innan jag sätter för den. Är det en häst som är relativt problemfri så brukar jag (eller min kära tömkörsälskande vän) tömköra/longera på böjt spår och jobba med formen.

Jag låter hästarna vila minst två dagar i veckan oavsett hur jag kört. Det brukar bli 2-4 vilodagar i veckan. Kanske går jag liiite för hårt efter mottot "det är under vila musklerna byggs" :devil::angel:

Jag har mina travare separerade i hagen. De går bredvid varandra så de springer och lattjar med varandra hela dagarna och drar boll med varandra. Men efter att ha haft en häst på boxvila i 3-månader efter en spark så undviker jag att ha "icke rumsrena" hästar med varandra hädan efter. De kan busa med varandra ändå, och klia varandra också.

Jag hatar också att bli blöt. En gång tappade jag till och med linsen för det bara öste ner regn på varje vrå av min kropp. Jag fick köra på känsla hem. Hihi.

edit: jag har en till metod - mina hästar går på bete oavsett de tränar eller ej. Dock inte dygnet-runt-bete. Men om de är startklara kanske det blir lite mindre färskt gräs.....

Senast ändrad:

Jag spinner vidare på ditt inlägg C.A. ;)

Jag longerar aldrig hästar som någon gång haft/har problem med bakknäna. Ytterst sällan kan jag iof göra det, men då bara i skritt.(tömkör hellre på rakt spår) Det gör jag också om hästen stått länge och jag vill att den ska få göra "nåt" innan jag sätter för den. Är det en häst som är relativt problemfri så brukar jag (eller min kära tömkörsälskande vän) tömköra/longera på böjt spår och jobba med formen.

Sant ;) men jag brukar sälja hästar med höft problem och underhuds blistra de med bakknä problem. :P

Jag låter hästarna vila minst två dagar i veckan oavsett hur jag kört. Det brukar bli 2-4 vilodagar i veckan. Kanske går jag liiite för hårt efter mottot "det är under vila musklerna byggs" :devil::angel:

Detta är sant muskler byggs mestadels under vila men min longering är på 10-20 minuter i lugn fart och detta gör jag mestadels för att det skall vara avslappning och "tvingad" rörelse efter hård träning. Det är mycket psyke i det med då jag har 2-5 hästar i manegen samtidigt.

Jag har mina travare separerade i hagen. De går bredvid varandra så de springer och lattjar med varandra hela dagarna och drar boll med varandra. Men efter att ha haft en häst på boxvila i 3-månader efter en spark så undviker jag att ha "icke rumsrena" hästar med varandra hädan efter. De kan busa med varandra ändå, och klia varandra också.

Så hade jag med velat ha det =( men vi på gården kan inte komma överens om vilka hagar vi ska ha så min lucky har blivit tillbaka satt ungefär 3 månader nu efter 2 elaka sparkar + en sträckning.

Jag hatar också att bli blöt. En gång tappade jag till och med linsen för det bara öste ner regn på varje vrå av min kropp. Jag fick köra på känsla hem. Hihi.

hehe :D jag har lyckats köra ut ett par gånger då det var "fint" väder och kommit in genomblöt, svärandes och sagt att jag aldrig ska köra häst den årstiden igen:devil:

edit: jag har en till metod - mina hästar går på bete oavsett de tränar eller ej. Dock inte dygnet-runt-bete. Men om de är startklara kanske det blir lite mindre färskt gräs.....

:o detta vågar jag inte göra aldrig gräs på tränings/tävlings hästar;)

Jag har mina på bete med. Hästar är ju skapta för att äta gräs,vad är problemet? Har aldrig fattat det.

Jag/vi med. De är juh hästar förbövelen.

-kl-

Väldigt mkt utevistelse. Alltid hage före & efter körning.

Än sålänge har jag bara haft äldre "trötta" hästar i min vård, ridning i skog & mark. Intervaller månd & tors ( 7 vändor max 1.35 fart).

och en massa psykisk träning.

Så nej, inga direkta "egna" metoder.

Jag har mina på bete med. Hästar är ju skapta för att äta gräs,vad är problemet? Har aldrig fattat det.

Jag vill veta vad min häst får i sig därför har jag aldrig hästar på bete. du vet inte vad din häst får i sig av allehanda skit som finns i hagen. Bete kan dom gå på när dom är gamla tycker jag. Fram för allt tror jag att hästarna lätt får i sig för mycket mat och därför blir "tunga" men fungerar det så kör på ;) Jag räknar inte foder stater men vill gärna veta hur mycket mat jag ger min häst. Därför håller jag alla mina hästar borta från allt gräs som jag kan.

Problemet kan vara att proteinhalten kan ändras ganska dramatiskt, beroende på väderlek.
Vissa hästar kan prestera klart sämre om ändringen sker dagarna innan lopp.

Nu är det magra beten de går på,så ingen risk för det.

Jag vill veta vad min häst får i sig därför har jag aldrig hästar på bete. du vet inte vad din häst får i sig av allehanda skit som finns i hagen. Bete kan dom gå på när dom är gamla tycker jag. Fram för allt tror jag att hästarna lätt får i sig för mycket mat och därför blir "tunga" men fungerar det så kör på ;) Jag räknar inte foder stater men vill gärna veta hur mycket mat jag ger min häst. Därför håller jag alla mina hästar borta från allt gräs som jag kan.

Nej ve & fasa för allt naturligt skit...:crazy:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 246
Senast: lirco11
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 263
Senast: Svartkatt
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 322
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 498
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård