Jag har köpt en ny liten (förhoppningsvis) dressyrstjärna!

Sv: Jag har köpt en ny liten (förhoppningsvis) dressyrstjärna!

Jag har bara bilder från föltiden, kan lägga ut några om du vill? Ska försöka att ta lite kort på honom nu i dagarna!

Jag menar att han står så att han tar maximal vikt på frambenen och knappt någon på bakbenen. Jämför när hästen står i en mer korrekt halt och vikten är jämnt fördelad. Målet med ridningen är ju att stärka hästen så att den ska ta mesta möjliga vikt bak, kliva under sig med bakbenen och förändra sin tyngdpunkt bakåt (hästen sätter nästan alltid för mkt vikt på frambenen när man börjar rida den).
Det kan naturligtvis bara vara en konstig uppställning på hästen just för fotograferingen men märker du att han är ovillig att ta vikt på bakbenen så får du kolla upp det. Söt var han minsann!

Tycker inte man kan avgöra sådant igenom att bara titta på en bild.
Dessutom så är hästen bara 3 år.

Till ts: Fin häst! :love:

Jag upplever inte att han står med all vikt på frambenen, möjligen på ena kortet men inte på dom övriga. Kan du inte visa en bild på en uppställd häst (utan ryttare) som står på ett sätt där du upplever att den står med vikten mer fördelad?

Han är som sagt bara 3 år, men jag tycker att han travar med bakdelen naturligt undersatt, han har ju lite sluttande kors, däremot när han galopperar så hamnar han just nu lätt på bogarna. Men jag misstänker att han kanske är i en tillväxtfas och har lite svårt med balansen..

Tycker det är intressant detta med exteriör, när jag letade häst så var mina huvudkriterier väl ansatt hals och inte för plant kors samt hyfsat proportionerlig. Naturligtvis är ju tempramentet oerhört viktigt oxå, men där är man ju tvungen att lita till, i alla fall innan man sett dom irl, vad säljaren säger.

Det vore jättekul att få se en släkting, både som föl och som 1-åring :banana:

En kompis har ett 4-årigt sto efter Akribori och dom är faktiskt ganska lika varandra exteriört och lite samma gång, den har oxå lite problem med balansen i galoppen. Den är nyligen inriden så den är lite sent tagen. Hennes är oxå jätte trevlig i tempramentet. :love:

:rofl::rofl: Liten glädjekalkyl kanske :angel:

Ja jag hoppas ju att han växer lite till, mamma är 163 och pappa är 170 cm så min lilla borde väl hamna någonstans där emellan hoppas jag :p

Han är 3-år och blir 4-år nästa år så jag siktar på kvaliten, han reds in sent i våras så han är inte visad som 3-åring.

Vad är det dom ska kunna på kvaliten? Hur länge förberedde du?

Vad roligt att det går bra med Hedwig! Har ni varit iväg och tävlat något mer?

Tråkigt bara att vi inte kan träna för P på ett bra tag, kul för henne men tråkigt för oss :eek:

Vad är det dom ska kunna på kvaliten? Hur länge förberedde du?

Vad roligt att det går bra med Hedwig! Har ni varit iväg och tävlat något mer?

Tråkigt bara att vi inte kan träna för P på ett bra tag, kul för henne men tråkigt för oss :eek:

Ja vi får väl vara glada för hennes skull... men det känns jättetrist när man har hittat en så bra tränare. Ego som man é...:angel:

På kvalitén ska de visas i alla gångarterna i en trevlig unghästform samt kunna visa lite längning.

De får poäng på gångarterna, exteriör, temperament, utvecklingsbarhet som dressyrhäst.

Hoppningen kan du välja uppsutten eller löshoppning. Vill du kvala till championaten måste du dock visa uppsutten.
På löshoppningen måste de hoppa 1.20 för att bli godkända. Uppsutten tror jag är 80-90cm, 4 hinder och 5 språng.
Här får de poäng på teknik och allmänt intryck (temperament)

Sen är det även veternärkollen också. Här får de poäng för hälsa och för temperament.

Hedwig och jag hade inte tränat löshoppning tillräckligt... Hon hoppade upp till 80 sen stannade hon mellan hindrena...:angel: " Jag är ju för tusan dressyrhäst" hahaha.
Fick inge bra poäng där...:o
(Nu flyger hon över 1,20 med ett par dm tillgodo och med riktigt bra teknik, typ ett år för sent..:D)

Be om hjälp så fort du kommer in på löshoppningen. Det visste inte jag att man kunde nämligen. De är jätteduktiga och verkar kunna få fart på det mesta. Jag visade själv och stod typ som någonslags jäkla mupp på andra sidan av ridhuset och ropade hoppelihopp nu stumpan...:rofl: Yeah right sa Hedda...
Vill du försöka kvala till championaten utan uppsutten hoppning så kan du ju åka till kvaltävlingarna. Där vill de se ungefär samma sak men även lite sidvärts.

Som 4-åring får du ju även tävla upp till LB med honom.

Vi har varit iväg på tre tävlingar i höst och det går riktigt bra tycker jag. Superhäst att ha med sig på tävlingar. Håller aldrig på och jagar upp sig för olika grejer.

Hon orkar fortfarande inte länga sig tillräckligt alla gånger (har dock fått en 7:a en gång på mellantraven) Bäst gick det sista gången i Hufvudsta där hon fick 61.33 %. Nio 7: or och en 7:a på gångarterna. Sen var det lite 4: or och 5: or pga hon bytte i mellangaloppen och taktmiss i skritten (ivrig häst) Domarens kommentar var "vacker häst med flott sida" Matte håller självklart med...:D

Det ska bli jättespännande att se din! Han är så fin på bilderna.:love: Apropå galoppen så har jag för mig att den kan vara ganska spretig när de är 3-åringar. Har för mig att S sa det om någon unghäst någon gång. Tror inte att du behöver oroa dig för det.

Min Häst hade svårt med balansen i galoppen som 3-4 åring, men idag är galoppen den bästa gångarten!

Jag upplever inte att han står med all vikt på frambenen, möjligen på ena kortet men inte på dom övriga. Kan du inte visa en bild på en uppställd häst (utan ryttare) som står på ett sätt där du upplever att den står med vikten mer fördelad?.

Jag är ingen hejare på att lägga in bilder men om du går in på den här länken och skrollar längst ner på sidan så ser du en bild på Cortus som på kortet står med vikten på frambenen och bredvid det ett kort på hans far som står med vikten mer jämnt fördelat.
Nu blir det ju lätt så när man tar kort och man vill visa halsen så att hästen sträcker sig fram så det behöver absolut inte vra ett problem. Jag reagerade dock då jag tyckte att din häst stod så på alla sidobilder, dock främst bild 3.

http://www.hastak.se/cortus.htm

Han är som sagt bara 3 år, men jag tycker att han travar med bakdelen naturligt undersatt, han har ju lite sluttande kors, däremot när han galopperar så hamnar han just nu lätt på bogarna. Men jag misstänker att han kanske är i en tillväxtfas och har lite svårt med balansen..

Tycker det är intressant detta med exteriör, när jag letade häst så var mina huvudkriterier väl ansatt hals och inte för plant kors samt hyfsat proportionerlig. Naturligtvis är ju tempramentet oerhört viktigt oxå, men där är man ju tvungen att lita till, i alla fall innan man sett dom irl, vad säljaren säger.

Jag tycker för övig att din blivande stjärna har en väldigt trevlig exteriör. Många bebisar blir tunga i framdelen i början när man galopperar eftersom de ännu inte är starka nog. Se till att du rider fram i ordentligt tempo så att han får lite hjälp av farten att komma rätt och att du håller din kropp i bra balans. Lycka till!

Tack för råden o här kommer lite fler frågor:bow:
Måste man hoppa uppsuttet även om man hoppas på att kvala till championaten i dressyr?

Går det bra att hoppa i dressyrsadel, jag har ingen hoppsadel och ekonomin är lite urholkad just nu så det blir nog kämpigt att lägga pengar på en till sadel när jag dessutom är mest intresserad av att dressyra..:o

Visst är det kul att dom utvecklas hela tiden, man lär sig nya saker själv med :banana:

Får du bara ordning på dina 4or och 5or så kommer det ju bli hur bra som hellst då :) Vilka klasser har du hunnit prova? Har du funderat på någon ny tränare nu när P blir borta ett tag? Möjligen den andra P som jag har för mig att du har tränat för förr?? Har du lagt ut några filmer från starterna som jag har missat? :bump:

Du är så välkommen att komma o kika, vi står numer i ett jätte mysigt litet stall i Nykvarn och här har vi faktiskt en belyst ridbana, så skönt. Känns nästan som en förutsättning, den här lilla är ju inte som Super än, som man bara kunde kasta in i transporten och åka med.

Jag tror jag förstår var du vill komma, dock så tycker jag att bilden på Cortus pappa var i lite konstig vinkel och benen syntes lite dåligt, men som sagt nu fattar jag vad du menar.

Ja tiden får väl utvisa om han får problem eller ej, jag upplever som sagt inte att han skottar bakom sig i traven i dag men det behöver ju inte betyda att han kommer att klara sådan samling som piaff och piruetter. Det ska i alla fall bli spännande att utbilda denna herre och se skillnaden mellan att utbilda en travare och ett halvblod. Nu upplever jag i och för sig att Super hade väldigt lätt för hög samling men istället problem med övergången mellan "extrem" samling och lätt samling. Tex Han hade jätte lätt för piaff och piruetter men han blev långsam i bakbenen i den samlade traven..

Tycker som sagt att det är väldigt intressant detta med exteriör, hur mycket det påverkar. Jag menar man kan ju se jätte snygga hästar med medioker gång och sedan kommer det en kamel som rör sig som jag vet inte vad och naturligtvis tvärtom.. Vad är det i exteriören som skapar tex en väldigt luftig gång, styrs det väldigt mycket av längden på kotorna eller vad? Nu kanske det blir lite ot men det är ju min tråd så det kanske inte spelar någon roll..

Det låter hoppingivande :bow:

Har en kompis som har en häst efter Akribori!
De tävlar St Georges! :)

Din pålle är supersnygg! Lycka till!

Vad kul, hur gammal är den, du kan inte få tillåtelse att lägga ut bild? :bump:

Tack så mycket :bow:

Jätte fin häst. Trofé är en av mina favoriter:)

Vilken vacker pålle i trevlig modell!:d

Du får lägga upp bilder vartefter han utvecklas i dressyren. Lycka till i framtiden med honom!

Liknande trådar

Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 853
Senast: Varmblod90
·
F
Hästmänniskan Nu kanske det blir helt fel forum för detta, ber om ursäkt isåfall. Känner att jag behöver skriva av mig lite bara.. Från alldeles...
Svar
0
· Visningar
1 043
Senast: Fiachi
·
Hästmänniskan Lång tråd - men jag behöver komma i kontakt med fler som varit med om liknande. Hur Gör jag nu! Jag har i höstas köpt en jättesöt häst...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
15 963
Senast: Abova
·
E
Hästmänniskan Detta kommer bli ett lååångt inlägg... jag måste få skriva av mig.. kanske finns det någon som kan känna igen sig lite. Även om jag ännu...
2
Svar
24
· Visningar
3 598
Senast: ellan84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar