Jag har köpt en ny liten (förhoppningsvis) dressyrstjärna!

Sv: Jag har köpt en ny liten (förhoppningsvis) dressyrstjärna!

Det ska jag göra o tack så mycket:bow:

det var det sötaste jag sett på länge...!!!!guuuuuuuud vad fin...

Visst är han sööt:love:

Tack tack :bow:

Tack för råden o här kommer lite fler frågor:bow:
Måste man hoppa uppsuttet även om man hoppas på att kvala till championaten i dressyr?

Går det bra att hoppa i dressyrsadel, jag har ingen hoppsadel och ekonomin är lite urholkad just nu så det blir nog kämpigt att lägga pengar på en till sadel när jag dessutom är mest intresserad av att dressyra..:o

Visst är det kul att dom utvecklas hela tiden, man lär sig nya saker själv med :banana:

Får du bara ordning på dina 4or och 5or så kommer det ju bli hur bra som hellst då :) Vilka klasser har du hunnit prova? Har du funderat på någon ny tränare nu när P blir borta ett tag? Möjligen den andra P som jag har för mig att du har tränat för förr?? Har du lagt ut några filmer från starterna som jag har missat? :bump:

Du är så välkommen att komma o kika, vi står numer i ett jätte mysigt litet stall i Nykvarn och här har vi faktiskt en belyst ridbana, så skönt. Känns nästan som en förutsättning, den här lilla är ju inte som Super än, som man bara kunde kasta in i transporten och åka med.

Ja på 4-årskvaliten måste du visa uppsutten hoppning för att kvala till championatet. Men man kan åka på olika "kvalificeringstävlingar" där man tex bara kvalar för dressyren. Dessa är inte avelsvärderande som själva 4-årskvaliten är men får du tillräckligt höga poäng här på gångarterna så blir du direktkvalad till championaten. (Tror att du måste ha 8 i genomsnitt) Kolla på ASVHs hemsida, där finns det utförliga beskrivningar på dessa två olika tävlingar.

Jag åkte på båda med Hedwig. Tyckte att det var perfekt att ha som utbildningsmål!:)

Vi har tävlat en LB2 och två LB3. Har en LB3 kvar (10/11) och sen har vi även anmält till en LA1 den 18/11.

Hon har precis lärt sig rygga vilket just nu innebär att hon inte längre kan göra halt utan att direkt börja backa...:crazy:

Överambitiös häst..."jag kan! jag vet! Och jag gör det på mitt sätt...:devil:
Nä, jag kommer inte träna en endaste liten ryggning nu på ett tag utan bara halter.

Ja, jag tänkte nog se om jag inte kan få träna för den andra P igen. Trivdes ju också jättebra med honom och han gillade Hedwig jättemycket. Var hos honom några gånger när hon var tre.

Har tyvärr inga filmer men imorgon och på söndag ska vi åka och träna för Ralf Hannöver. Då tänkte jag försöka tvinga någon att fota.:D

Du kan nog hoppa i dressyrsadeln men det är nog inte idealiskt. Kanske kan du hitta någon begagnad hoppsadel i vår för 4-5000:-

Är ju bra att ha en hoppsadel och rida ut i så att man får upp ändan ur sadeln lite bättre...:D

En tjej i stallet köpte en för 1500. Passar fint på hästen (kollad av sadelprovare) och fungerar utmärkt till vardagshoppning samt skogsridning.

Tycker som sagt att det är väldigt intressant detta med exteriör, hur mycket det påverkar. Jag menar man kan ju se jätte snygga hästar med medioker gång och sedan kommer det en kamel som rör sig som jag vet inte vad och naturligtvis tvärtom.. Vad är det i exteriören som skapar tex en väldigt luftig gång, styrs det väldigt mycket av längden på kotorna eller vad? Nu kanske det blir lite ot men det är ju min tråd så det kanske inte spelar någon roll..

Det är främst att hästen har en djup, liggande bog som ger den möjlighet att få upp fronten. Sedan att hästen är korrekt vinklad i hasen för att kunna sätta sig optimalt.
Långa koter ger oftast en mjukare gång än korta men man kan istället få problem med hållbarheten. Lagom är nog bäst!

Det är främst att hästen har en djup, liggande bog som ger den möjlighet att få upp fronten. Sedan att hästen är korrekt vinklad i hasen för att kunna sätta sig optimalt.
Långa koter ger oftast en mjukare gång än korta men man kan istället få problem med hållbarheten. Lagom är nog bäst!

Jag håller inte riktigt med om haserna. Min gamling hade vinklade haser och visserligen så hade han lätt för att sätta sig men han blev istället långsam i bakbenen i samlade traven. Jag tror att det är viktigare att dom inte är så raka i korset så att dom kan vinkla in bäckenet under sig ordentligt.

Hästar som har för vinklade haser får problem med ökade krav, eftersom de redan är så vinklade så finns det en gräns för hur mycket mer de kan vinkla. Det finns om jag minns rätt t.o.m. någon som forskat i optimal vinkling.
När det gäller korset är jag tveksam, lagom är bäst! Däremot har de flesta Napoleonhästar väldigt raka kors men jag har inte sett något problem med samlingen.

Träningen var verkligen kanon!:banana: Får förhoppningsvis bilder och film från en kompis snart.

Ja på 4-årskvaliten måste du visa uppsutten hoppning för att kvala till championatet.

Man måste bara hoppa uppsuttet om man vill kvala till championatet i hoppning, men det kanske var det du menade? TS ville ju kvala i dressyr...

Man måste bara hoppa uppsuttet om man vill kvala till championatet i hoppning, men det kanske var det du menade? TS ville ju kvala i dressyr...

Hm, har de ändrat reglerna i år? Var inne på ASVHs hemsida och om jag tolkar rätt så ska man tydligen inte behöva hoppa uppsutten för att kvala enbart till dressyren längre. Förra året så var man tvungen att göra det.

nej förra året behövdes inte uppsuttet för att kvala. inte om du menade 4åringarna iaf.

Träningen var verkligen kanon!:banana: Får förhoppningsvis bilder och film från en kompis snart.

Vad kul :bump: ser fram emot att få se filmen :)

Jag galoppade för första gången sedan provridningen på min lilla i söndags. Vår ridbana är ju bara 20x40 så jag har inte velat tvinga fram någon galopp där ännu eftersom han är lite obalanserad i den fortfarande, men ute i skogen gick det bra. Han var så duktig fattade galopp på en gång när jag gav hjälpen, inte rätt galopp men det får man ju ta senare. :p

Vilken lustig känsla det var, det var som att sitta på en stor studsboll..:rofl: Speciellt när man var van vid Supers lite mer markbundna men ändå väldigt balancerade galopp. Här kändes det som att vi inte hade kontroll på något :p Men han var snäll och galopperade på trots läskiga saker på sidorna av skogsvägen :banana:

Men tusan vad kul! Och vilken duktig liten häst!:banana:
Ja, första gången jag fattade galopp på Hedwig när hon var tre så trodde jag att hon bockade..::rofl:

Var ju van vid Cashs markbundna fyrtaktsgalopp...:angel:

Verkar ju inte heller som att du behöver fundera på uppsutten hoppning...måste ha varit någon ondsint människa som lurade i mig det förra året...:D (Undrar om det inte var S eller P...lömska typer det där...)

Just det, Tysken hjälpte oss med ryggning och haltproblemet. Tog 10 minuter att lösa.:)

Fick väldigt mycket beröm för min fina häst.
Man blir ju inte ledsen när de säger: Verkligen mycket vackert sto med underbart temperament! Han gillade hennes energi, positivitet och fina galopp.

Matte svävade ut efter träningen som en heliumballong!:p

Angående det här att stå med frambenen under sig. Lägger in en bild på Hedwig när hon var tre år, tagen 2-3 dagar efter att jag hade hämtat henne och en tagen i september i år när hon är fem. Hon stod också med frambenen under sig som treåring.

4hedwig3.JPG

Hedwig_uppstalld_070930.JPG

Här är min bebis - äntligen! Tyvärr hann jag inte ta några kort när han var vacker 1.5-åring som jag sa att jag skulle - det ploppade upp en jättebuk:p

Men här är han i varierande storlek som fölis förra året:
http://www.pixbox.se/alb_show_id610507_page0.html

*kl*
Inga dumma kommentarer då blir matte ledsen!

Såååå SÖÖÖT :love::love: Tycker faktiskt att jag känner igen lite utrycket i ansiktet :love:

Men du vilken nacke hon har fått sedan jag såg henne sist, har hon blivit hingstig..::D:d

Mitt lilla bus protesterade för första gången i går när jag skulle rida honom, höll på att mosa mattes näsa, inte skönt.. Jag håller på o försöker lära honom lite sidförande skänkel, inga stora krav, bara ett steg här och där. Undan höger skänkel fattar han jätte bra men undan vänster tycker han inte att det är lika kul..

Försökte först med lätt tryck med skänkel, sedan lite starkare tryck men han bara tryckte tillbaka. Då tänkte jag att jag provar att peta lite med spö på länden, jag har ju flyttat honom åt sidan med hjälp av att peta på lite med spö från backen och det har fungerat bra även om han även där tycker det är jobbigare undan vänster.. Hur som hellst när jag petar på honom på sidan av rumpan så får han fullständig spunk, slänger upp huvudet och reser sig, jag har ju som tur var hjälm med skärm på så han träffar skärmen och inte min näsa men det var en redig träff.. av ren reflex så drar jag ner honom åt sidan vilket resulterar i att han tappar balansen och håller på att gå omkull :crazy:

Efter att ha låtit honom skritta en liten stund på långa tyglar och varva ner så provade jag igen, först undan höger skänkel vilket fungerade bra, berömde massor och provade sedan undan vänster igen och även om det var lite motstånd så fungerade det mycket bättre så då tyckte jag att det räckte och gjorde andra saker som avslut som han tycker är enkla o roliga. Jag måste säga att jag blev helt tagen på sängen, han har inte visat några sådana här tendenser förut. :confused:

Jag hoppas att det bara är lite unghästfasoner och att han inte har ont någonstans?? Han är ju kollad med alla medel för bara drygt 3 veckor sedan, dock så sa vet att han håller på att fäller tänder. Kan bettet ha lagt sig i munnen så det gjorde ont?? Han vill gärna bita sig fast i vänster tygel också, tycker inte att en liten borde ha hunnit bli så sned :crazy:

Hur som hellst så ska jag nog ge honom en liten kortsemester och se om det ger sig när han får smälta allt. Vill ju inte att det ska bli en grej av det här. :(

Liknande trådar

Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 853
Senast: Varmblod90
·
F
Hästmänniskan Nu kanske det blir helt fel forum för detta, ber om ursäkt isåfall. Känner att jag behöver skriva av mig lite bara.. Från alldeles...
Svar
0
· Visningar
1 043
Senast: Fiachi
·
Hästmänniskan Lång tråd - men jag behöver komma i kontakt med fler som varit med om liknande. Hur Gör jag nu! Jag har i höstas köpt en jättesöt häst...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
15 963
Senast: Abova
·
E
Hästmänniskan Detta kommer bli ett lååångt inlägg... jag måste få skriva av mig.. kanske finns det någon som kan känna igen sig lite. Även om jag ännu...
2
Svar
24
· Visningar
3 598
Senast: ellan84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025