Dåligt och dyrt hästköp

Sv: Dåligt och dyrt hästköp

Hästen är väl i samma skick eftersom veterinären har skrivit att benpålagringarna med "största sannolikhet" fanns före köpet! Benpålagringar kommer inte på knappt 3 mån... Och när vi tog ut vet första gången så var det ju knappt en månad efter köp...

Denna meningen gör mig lite förbryllad faktiskt. Så ni har haft hästen hemma utan försäkring i nästan en månad???

Som sagt så brukar jag se till att alla hästar som jag köper är försäkrade från det datum som jag köper dem.
 
Sv: Dåligt och dyrt hästköp

Jag tycker du gör helt rätt. Kontraktsförutsättningarna är inte uppfyllda, och det är inte ditt problem utan säljarens.

Lycka till!
 
Sv: Dåligt och dyrt hästköp

Samma här, men i ett par fall har bolaget återkommit efter en tid (eller vid vet.besök) och lagt reservationer. Som alltså inte funnits då jag fått första försäkringsbrevet.
 
Sv: Dåligt och dyrt hästköp

Denna meningen gör mig lite förbryllad faktiskt. Så ni har haft hästen hemma utan försäkring i nästan en månad???

Som sagt så brukar jag se till att alla hästar som jag köper är försäkrade från det datum som jag köper dem.

Nej, den var försäkrad för ett lägre belopp än köpesumman. A1 liv 30, A2 liv 30. Men den skulle gå att höja till 45 i A1 liv enl köpekontraktet ... Vilket då fick reservation på ett ben.... Vi ringde om försäkringen och höjn när vi var hos säljaren. Fick då ingen antydan på ngn reserv utan den kom sen när vi fick brevet...


Nåja -har nu iallafall bestämt mig och hoppas att det går fort!

:cool:
 
Sv: Dåligt och dyrt hästköp

Nej, den var försäkrad för ett lägre belopp än köpesumman. A1 liv 30, A2 liv 30. Men den skulle gå att höja till 45 i A1 liv enl köpekontraktet ... Vilket då fick reservation på ett ben.... Vi ringde om försäkringen och höjn när vi var hos säljaren. Fick då ingen antydan på ngn reserv utan den kom sen när vi fick brevet...


Nåja -har nu iallafall bestämt mig och hoppas att det går fort!

:cool:

Ok så du menar att reservationen kom när ni höjde försäkringen dvs innan ni fick problem med hästen??

Jag fattade det som att reservationen kom när ni hade röntgat hästen.

I så fall är det ju solklart och då borde det ju inte vara några som helst problem att lämna tillbaka hästen
 
Sv: Dåligt och dyrt hästköp

Ok så du menar att reservationen kom när ni höjde försäkringen dvs innan ni fick problem med hästen??

Jag fattade det som att reservationen kom när ni hade röntgat hästen.

I så fall är det ju solklart och då borde det ju inte vara några som helst problem att lämna tillbaka hästen

Precis Olgaklara... Vi ringde och höjde försäkringen när vi lastade hästen, hade då säljarens vet besiktn. Inget ljud om reservation då, Men när försäkringen kom så var det reserv... Röntgen gjorde vi nu och påbörjade hältutredning eftersom säljaren vidhöll att hästen var frisk när vi hämtade den och måste ha stukat sig här... Vilket den inte kan ha gjort alltså! Reservationen har även den krånglat... Försäkringsbolaget hade ett tag även fel ben men skickade sedan ett med rätt ben. Säljaren kunde inte förstå !!! Nåja det är punkter som inte stämmer i kontraktet och säljaren vill hela tiden få mig att tänka om - inte ta tillbaka hästen. Men nu har jag def bestämt mig. Ingen idé att dra ut på det och nu skall jag verkligen försöka stå emot säljarens försök att förhala eller ändra mig :bump:.....
Det är som sagt en tävlingshäst för lätt tävling och läromästare som vi skulle köpa som går att försäkra fullt ut.
 
Sv: Dåligt och dyrt hästköp

Har talat med säljaren och gjort en Ök. Nu blir säkert många arg på mig - men säljaren kan inte ta hem hästen - har ej stall och möjlighet. Har dock fått tillbaka köpesumman och ett förlåt - men har även hästen kvar och den är försäkrad för iallafall 30 utan reserv. Vi provar behandla och om det inte funkar denna gång så får vi ta bort honom helt...Har lovat meddela säljaren när vi tar bort honom... Har även detta nu på papper så klart och pengarna på konto...

Tar jag bort hästen så får jag tillbaka för alla mina kostnader istort sett. Vi slipper gå till tingsrätten iallafall och jag vet hur det kommer att gå för lilla Poppon. Alltid en tröst.

Här bor han nu kvar tills gröna ängarna tar vid...
Följer veterinärens råd, har mailat dem under dagen och provar en till Butta kur...Kommer även att ta honom till ATG igen sen för att kolla att inte ngt annat oxå spökar....Prinsen får till jan/febr kanske på sig. Annars blir det att leta ny häst till våren. :grin:
 
Sv: Dåligt och dyrt hästköp

Har talat med säljaren och gjort en Ök. Nu blir säkert många arg på mig - men säljaren kan inte ta hem hästen - har ej stall och möjlighet. Har dock fått tillbaka köpesumman och ett förlåt - men har även hästen kvar och den är försäkrad för iallafall 30 utan reserv. Vi provar behandla och om det inte funkar denna gång så får vi ta bort honom helt...Har lovat meddela säljaren när vi tar bort honom... Har även detta nu på papper så klart och pengarna på konto...

Tar jag bort hästen så får jag tillbaka för det mesta av mina kostnader istort sett. Vi slipper gå till tingsrätten iallafall och jag vet hur det kommer att gå för lilla Poppon. Alltid en tröst.

Här bor han nu kvar tills gröna ängarna tar vid...
Följer veterinärens råd, har mailat dem under dagen och provar en till Butta kur...Kommer även att ta honom till ATG igen sen för att kolla att inte ngt annat oxå spökar....Prinsen får till jan/febr kanske på sig. Annars blir det att leta ny häst till våren. :grin:
 
Sv: Dåligt och dyrt hästköp

Finns inget att bli arg för. Du har fått tillbaka köpeskillingen. Säljaren har ingen möjlighet att ta tillbaka hästen så du har ftt behålla den. Den har hamnat hos någon som är beredd på att behandla och ge en chans. Oavsett slutlig utgång så är det en win win.
 
Sv: Dåligt och dyrt hästköp

Tack, det känns faktiskt bra för hästens skull oxå! Har regelbunden kontakt nu med veterinären via mail och telefon. Vi skall nu testa en komb av kortison och buttakur. Är faktiskt beredd att satsa både pengar och tid på honom. Speciellt nu när vi fått tillbaka.
Hade en lång puts och massage, back on track och godis. Det är så skönt att slippa bråka, vid en tvist har man ju inte vågat behandla heller och det har säkert dragit ut på tiden...Nu är det klart och bestämt och redan påbörjat behandlingsplan.:laugh:
 
Sv: Dåligt och dyrt hästköp

Bra gjort av säljaren!:bow:

Det är nog ganska ovanligt att det går så smidigt! Grattis och lycka till med hästen!
 
Sv: Dåligt och dyrt hästköp

Jag blev faktiskt ganska glad när jag läste att du behållit hästen. Du verkar vara en snäll person som bryr sig om djur. Hoppas felet går att fixa! Hur som helst slipper pålle lida mer och du fick tillbaka en del av pengarna.
 
Sv: Dåligt och dyrt hästköp

KL
Angående tidigare diskussion i tråden om huruvida djur ingår i konsumentköplagen utomlands så läste jag i ett examensarbete av en juridikstudent som granskat tvister vid hästköp att lantbruksdjur (hästar inräknade) är undantagna i Tyskland. Man har 6 veckor på sig att reklamera.
 
Sv: Dåligt och dyrt hästköp

Ja, han går nu på butta kur och det är ngr dagar kvar. Lindar med bandage och BoT skydd, Liniment, rykt och godis. Idag har jag tömkört en liten stund i skritt mest raka spår och bara en liten kort stund...., det är ju svårt att hitta lämplig promenadstäcka. Han är inte varm i kotorna och inte svullen eller gallig men det kan ju vara buttan som gör det...??? Han blev ju hyfsad efter förra buttakuren oxå och visade då 0,5 gr hälta i bara ngt steg men blev halt igen när han skulle skrittas igång... Håller tummarna och tar en dag i taget så klart! Har funderat på att op lösa benbiten sen om han inte blir bra på detta, har hört att det bara är 10 dgr konvalecent men enligt A,,,, Så tar inte försäkr detta eftersom han är import - även fast det är mer än 5 år sedan och han har fungerat bra innan i Sverige säger de...Benpålagr ingår iallafall i försäkringen så vi kan ju ev prova skrapa men jag vet inte som mkt om det ännu. Kollar lite här och där och har hört om en som gjort detta och som sedan klarat sig bra...Tiden visar...!:grin:
 
Sv: Dåligt och dyrt hästköp

Lösa benbitar och försäkringsbolag är ju lite speciellt. Att försäkringsbolaget inte tar det är väl för att de betraktar det som att felet fanns redan innan försäkringen togs. Så det spelar nog ingem roll om det är en import eller ej. Det hade nog varit samma sak om hästen varit svenskfödd men oförsäkrad innan.
Dessutom ersätter försäkringsbolaget bara benbitar som orsakar hälta. När man upptäcker dem vid försäljningsröntgen, utan att det varit problem, då får man stå för operation själv oavsett hur länge hästen varit försäkrad hos bolaget. Vet av egen erfarenhet. :angel:
 
Sv: Dåligt och dyrt hästköp

Jo, men kan ju lätt säga att aldrig mer detta försäkr bolag....

Där jag tidigare haft hästar införsäkr har det inte varit ngt problem med lösa benbitar om hästen har varit införsäkrad och fungerat utan problem.
Denna häst har varit försäkr i över 5 år, tävlat i hopp och det är nu som lösa benbiten upptäcks. Benpålagr är oxå nu som de har upptäcks...
Om det är benbit, artros eller annat som skapar problemen vet jag inte...
Jag har tidigare varit anställd i 10 år på försäkr bolag och där kommer framtida hästar att hamna igen... Den saken är säker...:)
 
Sv: Dåligt och dyrt hästköp

Inom travet är de duktiga på att operera lösa benbitar och operationerna är inte så hiskeligt dyra även om man får slanta upp det själv. Har varit med om en häst som opererades på Solvalla med gott resultat. :idea:
 
Sv: Dåligt och dyrt hästköp

Jag har funderat på lösa benbiten och op men egentligen hästen är 14 år, borde den inte ha spökat långt innan. Tror att det är benpålagr och lite låsningar i kroppen här o var som är värsta bekymret och som skapar hältan. Dessutom så sitter benbiten i höger och han är ju halt även på vänster...??
Försöker att ta bort inflammationen nu och smärtan som gör honom halt och sedan låta en ET gå igenom hela hästen... BoT skydd, massage och glukosamin och extra tillskott och även en väl inpassad sadel kanske....
Har läst lite här på buke och tydl så blir det en spiral att infl säger åt kroppen att bilda pålagr och kroppen fortsätter med inflammationen som svar på pålagr. Nu är det lindr pålagr och kan förhoppningsvis stanna så bara det blir stopp på inflammationsspiralen...----:crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
4
· Visningar
596
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 395
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
33 801
Senast: Lobelia
·
Hästvård Har en 6-årig hopphäst som skulle in på vet check i slutet av okt. Strax innan var hon väldigt konstig på en hoppträning. Studsade...
2
Svar
20
· Visningar
3 554
Senast: hastis1234
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp