Dåligt och dyrt hästköp

Sv: Dåligt och dyrt hästköp

Jag begärde att säljaren skulle besikta hästen. Om de betalde besiktning med det jag lämnat i handpenning vet jag inte....
Säljaren ringde dagen innan för att tala om att vet kommer nästa dag (dagtid) - med så kort varsel har jag svårt att lämna arbete eftersom jag har egen firma med personal...Därför beslutade vi att de skulle omgående höra av sig efter vet besiktn och faxa protokoll.
 
Sv: Dåligt och dyrt hästköp

Jag vanta med spaning på Saigon/Shluuberdubb nästa brev.
Jag är lite Confussed :confused: var besiktning gört har i Sweden el Holland?
X-Ray´s från Holland? hasten kom från Holland 5 år sen? förlåt att jag är lite trög på gammle dager.
Jag sa förut det låta som en massa inkompitent wanna-bee yrkets folk, men vem och var?
Arizona

Skall försöka klar ut lite! Hästen är besiktad med röntgen när den kom till Sverige för 5 år sedan. Har då normal i röntgen intyget. Vilket jag förutsåg är ok för utan lösa benbitar. Sedan efter att vi varit och tittat på hästen så bad jag säljaren boka veterinär för veterinärbesiktning. Vi lämnade en handpenning och sa att om hästen är UA så köper vi den. Säljaren ringde en dag innan och talade om att imorgon kommer vet... hade då ingen möjlighet att stanna hemma fr jobbet och delta. Ber säljaren att kontakta mig omg efter besiktning med besked. Detta var en tisdag... På fredagen hämtar vi hästen. Ställer in den i boxen eftersom resan gör att vi kommer hem nattetid. Lördag - tar ut hästen på en promenad och ser att den knixar med benet. När jag borstar och pysslar med den så knakar och knäpper det i lederna. Det gjorde det inte när vi var och tittade på hästen. (Kanske var den uppvärmd mer då) Vi tar ut en ET som inte ser ngt muskulärt fel. Hovslagarn ser att hovvinklar är olika... Hästen verkar halt ... Ringer säljaren som säger att han är lite så när man inte rider fram den.... Tror inte riktigt på att det är bara det och tar ut min vet. Då är hästen halt bf. Buttakur 14 dgr och skritt promenader. Återbesök igen efter totalt 3 v. Bättre har svarat på buttabehandlingen men inte bra. Får remiss till röntgen. Vi var där och i tidigare inlägg så står det vad fr journalen....
För att klargöra köpekontrakt så står det ...
Att hästen skall gå att försäkra till hela summan. Vilket inte går...
Att hästen säljs i skick för tävling Hopp 1m och Dressyr... Vilket inte går med halt häst... Hästen skall vara igång - men kanske var det för tidigt då sista besöket på klinik var våren 08 med kortisonbehandling som jag inte fick veta före köpet. Sedan har hästen tränats igång på ca 3 mån fr stillastående 1 år med senskada och kotledsinfl till hopptävling 1 m....
Hästen var anm till tävling på sönd men vi hämtade den på fredagen och de fick stryka sig... Den helgen var inte hästen frisk och i skick för tävling....Är det inte nu heller och kommer kanske inte att bli det. Det kommer iallafall att ta tid.:bow:
 
Sv: Dåligt och dyrt hästköp

Man kan ju nästan undra om det var "rätt" häst som besiktigades......

Tråkig historia - lycka till! Hoppas på det bästa för dig och hästen.
 
Sv: Dåligt och dyrt hästköp

Jag hade försökt att häva köpet. Hur snäll hästen än är så känns det som om du bara kommer att få massa problem.
 
Sv: Dåligt och dyrt hästköp

Dear Byan_Stall.
Tack for svaret. God what a mess.
1st. Att besiktnings Vertrinär Godkänd Hasten kan bara beror på att hasten inte markerad, inte ens under Bojprov som jag änta var gört. Det säjer mej att det är mest trolig Stålben Halt och dessa ben flis hamnar mellan bojsen och hovben, det bli samma som om du har ett sten i skorn. Man kan operera bort dessa men hasten har förtfärenda sliten strålben och mer ben kan losna om den uttsätts för påfrestning.
2nd. Kortison hjälper inte, den är bara en tillfalig behändling för att lindra smärten.
3. Din egen Vetrinär har gert BUTTA, det är det jag regera på! hasten kan aldrig gå till slakt!
Den personen du köpt hasten av verka inte vara non Blåbar, du sa han hade redan en advokat, well, han va förbered, och om ni kan inte göra en förlikning då gå det till tinget, dar har du en 50% känns att vinna berörenda på hur flink i käften din advokat är, förlåra du då stå du för ALL kostnad. Det hella bli loooongt uttdragen!
Under tiden sto hasten på smartstillenda.
As I see it you have some very serious soul searching to do as to what is best for the horse and your economi.
Arizona
Arizona
 
Sv: Dåligt och dyrt hästköp

Vad har ni skrivit in för åtgärd i köpkontraktet om villkoren inte är uppfyllda? Hävning?

Problem kan alltid dyka upp förr eller senare. Just därför är det helt onödigt att köpa på sig problem. Jag skulle personligen inte vilja behålla hästen med så dåliga odds.
 
Sv: Dåligt och dyrt hästköp

Eftersom det verkar som om ni har fyllt i rutan att hästen ska kunna A1-försäkras för inköpspriset så ska det inte vara några problem för dig att lämna tillbaka hästen. Jag har själv lämnat tillbaka en häst pga att hästen inte kunde försäkras utan reservationer.

Jag förstår att du tycker om hästen ifråga, men det finns många fina hästar till salu som inte har den sjukdomsbild som den här hästen har.
 
Sv: Dåligt och dyrt hästköp

Kanske är svaret lämnat tidigare i tråden, men är det privatperson eller företag du köpt hästen av?
 
Sv: Dåligt och dyrt hästköp

Jo - nog har jag hamnat i klistret med denna poppo! Funderar om jag trots allt skall behålla hästen. Kräva tillbaka köpesumman, behandla den och hoppas på att jag får ut ngt på försäkringen. Fördelen är ju att vi har stallet hemma, köper foder hyfsat billigt av grannen som är foderleverantör... Har ju trots allt hyfsad ekonomi och skulle kunna kosta på hästen vet vård. Vilket mitt samvete inte säger att förra ägaren kommer att göra. Om jag tänker på hästens bästa - vet vård snarast! Kortison eller op. Mitt sunda förnuft säger nej - lämna tillbaka. Men mitt häst hjärta säger behandla snarast. Eller om han inte verkar bli bättre låt han somna in...
Om jag nu bestämmer mig för att ha honom kvar! Hur mkt tycker ni att jag skall försöka kräva tillbaka? Priset var 45 och han har hittills på 3 mån kostat ytterliga 25 000 kr....Han kommer att kosta ett antal tusenlappar till innan vi kan veta ngt hur han reagerar! Om försäkring inte täcker op så kommer jag nog inte att kosta på honom detta tyvärr. Jag har varskot personal på jobbet och jag tror att det kan funka med att jag är ledig ngn dag till o fr för att ta hand om hästen. Enda fördelen med att vara chef... Ingen kan säga ifrån min ledighetsansökan. Mina vänner tycker att jag skall begära hela köpesumma och vad han kostat...Det känns mkt - är det rimligt"! Ngn som varit med tidigare vad är troligt. Det är ju trots allt en privat person som jag köpt hästen av.
Pengar är inte allt... Men säljaren skall få ta sin del - mer att rätt skall vara rätt! Och som sagt viktigast hästens hälsa! Det är ett levande djur...
Maken skriker snart, pappa som betalt hästen NEJ - men pappas nya donna JO, lyssna på ditt hjärta... ! Kvinnlig intuition - förhoppningsvis! En egen förlikning på köpesumma borde ju trots allt bli billigare än för säljaren att betalat tillbaka häst, omkostnader och advokatkostn samt stå där med halt häst..För det låter ju mkt som att jag har stor chans att klara mig ur detta trots allt.
 
Sv: Dåligt och dyrt hästköp

Arizona: Svaret på hästen kan aldrig bli slakt! Kanske är jag blödig men ingen av tidigare har någonsin blivit korv så det spelar ingen roll. De skall dö här hemma med huvudet i havrehinken och kremeras. Skulle aldrig kunna köpa korv annars med risk att de var mina. Om de inte vore så krångligt (dyrt) så skulle jag lätt kunna tänka mig att begrava dem och resa en staty för dem på åkern... Även om vi haft många hästar och bara behövt tagit bort 5 st så har alla sin plats i hjärtat och inte korv....
Det blir för personligt med hästarna - eftersom de varit mina! Har faktiskt annars jaktlicens så där är jag inte blödig...... :cry::rofl:
 
Sv: Dåligt och dyrt hästköp

Fast då hamnar du på djupare vatten och hamnar i sämre sits om inte säljaren går med på ditt krav.

För rent juridiskt så är du räddad utav ditt köpeavtal där de uppställda villkoren inte är uppfyllda. Därför har du då också rätt att få ta till den åtgärd som avtalet säger att du får ta till (är det hävning som står inskrivet?). Du har så långt en stabil situation. Om det är hävning som står inskrivet så får du således dina pengar tillbaka men hästen går ju då tillbaka i tidigare ägares ägo (och jag har svårt att tänka mig att denne då vill låta dig få hästen).

MEN om du börjar fundera på någon annan lösning än den som står inskriven i köpkontraktet (som jag antar, och hoppas för din del är hävning) så hamnar du plötsligt, juridiskt sett, i en mkt, mkt svagare position. Och det kommer krävas en långdragen juridisk process, om inte säljaren går med på dina villkor, där din ställning inte alls är lika stark pga bl.a. avsaknaden av röntgen. Däremot är dina chanser inte lika med noll. Om det kan anses fastslaget att skadorna uppkommit (vilket däremot kommer bli ganska svårt att säkerställa) efter den besiktning som genomfördes, innan du hämtade den, så innebär det juridiskt sett att säljaren ansvarar för dessa då risken för varan inte går över på köparen förräns vid leverans (om inte annat avtalats). MEN det rör sig då om en process där du kommer behöva juridisk hjälp och med risk för tvist i rätt, om säljaren motsätter sig. Det kan bli dyrt och det kan bli till rejäl nackdel för dig.

Så mitt råd är att inte äventyra det hela med någon annan åtgärd en den som står inskriven i köpavtalet. Tacka din lyckliga stjärna över att ni hade dessa villkor inskrivna och ta till den åtgärd som står inskriven. Hamnar hästen hos tidigare ägare igen så kommer den säkert ändå i behandling (eller avlivas) eftersom att denne svårligen kommer kunna sälja hästen i det skick som den är nu. Om du inte kan tänka dig den åtgärden så är i så fall rekommendationen att behålla hästen, "förlora" de pengarna du köpt den för och kosta på den än mer pengar i behandling såvida inte säljaren av ren vilja går med på något annat. Men att processa fram en annan lösning hade jag inte rekommenderat då du har en så stark position genom ditt köpkontrakt (och utsikterna för en annan lösning är så mkt svagare).

/Saigon (jurist)
 
Sv: Dåligt och dyrt hästköp

Tillägger efter att jag läst igenom ditt första inlägg igen (hade glömt bort att den även hade pålagringar) att funderingen på om skadorna uppkommit efter den besiktning som genomfördes då inte blir så intressant eftersom att pålagringar inte kommer så snabbt. Däremot hade pålagringar kunnat upptäckas vid en röngtgen som inte utfördes vilket försämrar din ställning drastiskt. Så jag rekommenderar verkligen att inte ge dig på en annan lösning än den som står inskrivet i köpkontraktet. Och se till att få igenom den åtgärden så fort som möjligt.
 
Sv: Dåligt och dyrt hästköp

Tillägger efter att jag läst igenom ditt första inlägg igen (hade glömt bort att den även hade pålagringar) att funderingen på om skadorna uppkommit efter den besiktning som genomfördes då inte blir så intressant eftersom att pålagringar inte kommer så snabbt. Däremot hade pålagringar kunnat upptäckas vid en röngtgen som inte utfördes vilket försämrar din ställning drastiskt. Så jag rekommenderar verkligen att inte ge dig på en annan lösning än den som står inskrivet i köpkontraktet. Och se till att få igenom den åtgärden så fort som möjligt.

Ja det är detta jag hävdat hela tiden att detta inte blir så lätt eftersom dessa fel på hästen hade kunnat upptäckts vid en röntgen vilket man tyvärr inte gjorde.
 
Sv: Dåligt och dyrt hästköp

Ja det är detta jag hävdat hela tiden att detta inte blir så lätt eftersom dessa fel på hästen hade kunnat upptäckts vid en röntgen vilket man tyvärr inte gjorde.

Jo, men det har ju ENBART betydelse när hon nu börjar fundera på en ANNAN åtgärd än den som följer av köpavtalet. Det har alltså inte varit relevant förräns hon började fundera på en annan lösning. Hon har ett solklart hävningsfall (om det är det som står inskrivet i köpkontraktet) och behöver därför inte bekymmra sig om dolda fel, undersökningsplikt etc så länge hon INTE börjar fundera över någon annan lösning. Det är därför som jag så starkt rekommenderar att hon inte skall fundera över något annat än den lösning som köpavtalet erbjuder för då behöver hon inte bekymmra sig över det.

Att jag sedan förtydligade ang riskens övergång och undersökningsplikt var enbart för det fall att hon inte skulle följa rekommendationen och ta till en annan lösning. För först DÅ blir det aktuellt.
 
Senast ändrad:
Sv: Dåligt och dyrt hästköp

Dear Saigon:
Ska inte godset (hasten) lämnas tillbaka i sama skick?
Arizona
 
Sv: Dåligt och dyrt hästköp

Min valack som jag fick avliva, var mellan 3-4 grader halt på böjproj, det hindrade inte honom från att bralla i hagen.
 
Sv: Dåligt och dyrt hästköp

Dear Saigon:
Ska inte godset (hasten) lämnas tillbaka i sama skick?
Arizona

Hästen är väl i samma skick eftersom veterinären har skrivit att benpålagringarna med "största sannolikhet" fanns före köpet! Benpålagringar kommer inte på knappt 3 mån... Och när vi tog ut vet första gången så var det ju knappt en månad efter köp...

Benbiten lär ju ha funnit oxå före köp! Dessutom har jag ett dussin hästfolk här omkring som kan intyga att jag inte ridit sönder hästen. Eftersom vi misstänkte ngt med snubblingen direkt pga hovvinklarna så tog vi ju ut ET och hovslagare.
(från en stor välkänd vet klinik "Mä..") som kom första veckan. Hästen är i bättre skick kroppsmässigt dessutom - han var ganska tunn innan - auktoriserade hovslag som kan vittna om hovvinklar eftersom han var sned.

Har rådfrågat 2 olika veterinär inkl en ATG klinik... Försäkringsbolaget har nog säkert sina anteckningar om när jag ringt mm...

:grin: Ja, han är iallafall inte i sämre skick kort sagt!
 
Sv: Dåligt och dyrt hästköp

Dear Saigon:
Ska inte godset (hasten) lämnas tillbaka i sama skick?
Arizona

Vid en reklamation av en vara (även när vi inte pratar om hästar) där felet upptäckts efter en tid så utgår man från att varan inte är i samma skick som vid utlämnandet. Det finns inget lagkrav på att varan ska vara i samma skick (för då hade man aldrig kunnat reklamera ett fel på en vara som man använt en tid). Däremot så är det (för att undvika att hästen råkar ut för fler skador) viktigt att nu så fort som möjligt se till att häva det här köpet. Ju längre man väntar detsto sämre förutsättningar för att det ska gå lätt och smidigt.
 
Sv: Dåligt och dyrt hästköp

Ja, ta kontakt med en jurist på nära håll. Har du tagit kontakt med säljaren och reklamerat hästen? Gör det annars omdelbart (skicka ett rekommenderat brev med en skriftlig reklamation). Det är väldigt viktigt att du gör det.

Jag vet att det är otroligt svårt att inte följa hjärtat när det gäller hästar. Men i det här fallet så tycker jag absolut att du ska se till att häva köpet och se dig om efter en ny häst. Oddsen är på tok för dåliga för att du ska ta dig på den här hästen. Det finns så många friska och trevliga hästar att köpa så du kommer garanterat att hitta någon som du kan ha trevligt ihop med om du bara fortsätter leta.
 
Sv: Dåligt och dyrt hästköp

Ja, ta kontakt med en jurist på nära håll. Har du tagit kontakt med säljaren och reklamerat hästen? Gör det annars omdelbart (skicka ett rekommenderat brev med en skriftlig reklamation). Det är väldigt viktigt att du gör det.

Jag vet att det är otroligt svårt att inte följa hjärtat när det gäller hästar. Men i det här fallet så tycker jag absolut att du ska se till att häva köpet och se dig om efter en ny häst. Oddsen är på tok för dåliga för att du ska ta dig på den här hästen. Det finns så många friska och trevliga hästar att köpa så du kommer garanterat att hitta någon som du kan ha trevligt ihop med om du bara fortsätter leta.

Tack Saigon och alla andra. Har äntligen bestämt mig! Går på köpekontraktet och de säkra .... För detta är ingen häst för tävling... Har talat med en jurist och mina veterinärer som jag litar på! Får överlämna alla papper, mail mm dit så fixar de allt. :banana: Till våren får jag hålla koll på köp och sälj antar jag....
Hoppas detta går fort!
 

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
4
· Visningar
596
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 395
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
33 801
Senast: Lobelia
·
Hästvård Har en 6-årig hopphäst som skulle in på vet check i slutet av okt. Strax innan var hon väldigt konstig på en hoppträning. Studsade...
2
Svar
20
· Visningar
3 554
Senast: hastis1234
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Unga brottslingar
  • Tjockistråden 4
  • Roliga saker som barn säger

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp