Dåligt och dyrt hästköp

Sv: Dåligt och dyrt hästköp

Man har 2 år - inte 30 dagar - att häva köpa på häst vid dolt fel. Här handlar det inte bara om dolt fel utan undanhållen information och kontraktsbrott från säljarens sida.

Kan du tala om för mig var det sto i Svenska Lag Bok dar det sto man har 2 år på sig för att upphäva ett hast köp? Jag kan igenting om Svenska Lag, men 2 år låter helt orymlig, men det har är Sweden och allt är Possible.
Arizona
 
Sv: Dåligt och dyrt hästköp

TS skriver att de inom familjen haft c:a 25 hästar under 30 år. Det är väl inte så konstigt om alla familjemedlemmar äger några hästar och t.ex. sysslar med uppfödning eller liknande.

Det som förvåna mig är att med så många haster under så många år då boda man har en viss erfarenhet! hur kunde dom hamna i ett sånt dålig hast affair?
Vi har bara hört på den enna siden, försäljeren har säkert sin historia att berätta. (förlåt den dåliga stavning).
It´s a horse trade that went bad! that´s all there is too it!!
MOVE ON!
Arizona
 
Sv: Dåligt och dyrt hästköp

Du har två år (tre enligt konsumentköplagen) på dig att häva ett köp p g a dolt fel. Någon generell ångerrätt finns inte, köpt är köpt. Du får alltså inte lämna tillbaka hästen för att du ångar dig. Inte ens dagen efter.
 
Sv: Dåligt och dyrt hästköp

Kan du tala om för mig var det sto i Svenska Lag Bok dar det sto man har 2 år på sig för att upphäva ett hast köp? Jag kan igenting om Svenska Lag, men 2 år låter helt orymlig, men det har är Sweden och allt är Possible.
Arizona

That's right. This is Sweden.

Här är en länk till AGRIA med information om detta.

http://www.agria.se/agria/text.nsf/printID/2219

En till:

http://www.centrumadvokaterna.se/information/hastjuridik.html
 
Senast ändrad:
Sv: Dåligt och dyrt hästköp

Kan du tala om för mig var det sto i Svenska Lag Bok dar det sto man har 2 år på sig för att upphäva ett hast köp? Jag kan igenting om Svenska Lag, men 2 år låter helt orymlig, men det har är Sweden och allt är Possible.
Arizona

Sorry, men denna 2 årsregel är internationell, alltså inte speciell för Sverige. denna konvention avser iofs internationella köp men återspeglar en köprättslagstiftning eller -tradition som finns i många länder. .

Ur Förenta nationernas konvention den 11
april 1980 angående avtal om internationella köp av varor

Artikel 39
• 2) I alla händelser förlorar köparen rätten att åberopa fel i varan om han inte reklamerar till säljaren om felet senast inom två år från den tidpunkt då varan faktiskt överlämnades till köparen, såvida inte denna tidsfrist är oförenlig med en avtalad garantitid.
HH
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dåligt och dyrt hästköp

Hallo Shlubberdubb, love that name :D
Tusen tack för ditt införmation, det är just sånt jag vill ha, konkret slag mellan ögen.
Läs dom site du skicka mig:
Avtal och Lagen, under Hästaffären och Lagen näst sist paragraf:
En lättnad beträffande konsumentens börda att bevisa att felet är hänförligt till den tid säljaren stod faran för felet har införts i konsumentkoplägen den 1 juni 2002. Om felet visar sig inom Sex Månader från risken övergång presumeras felet ha uppkommit föra köpety, (s.k. dold fel).

Lovisaleorna:
Jag hitta igenting om 2 el 3 år. (du för läsa själv ifall jag har misset)

Det stå att om man är misstänksom efter köpet då ska man göra en hävningsförklarning skriflig med en gång.
wow, det var got att vet.
Dold Fel! är en tuff nut att knacka.
Arizona
 
Sv: Dåligt och dyrt hästköp

Tycker att du brustit i din undersökningsplikt faktiskt, även om det kanske inte är rätt.

Jag tror inte du kan hävda dolt fel här :crazy: Alla saker kunde du ha tagit redan på i form av röntgen och utlämnade av journaler

Ja, hade de inte haft det skriftliga avtal som de nu har så skulle det blivit prolbem pga av undersökningsplikten (dock kunde man möjligen ha hävdat att säljaren underlåtit att "upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste känt till och köparen med fog kunnat räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet" KöpL 19§ 2 p. Syftar då på hältbekymmren som det inte upplysts om. Men det är ett långskott) .

Men nu räddas hon oavsett vilket utav villkoren som är uppsatta i avtalet.
 
Senast ändrad:
Sv: Dåligt och dyrt hästköp

Lovisaleorna:
Jag hitta igenting om 2 el 3 år. (du för läsa själv ifall jag har misset)

Om du googlar på "köplag" (som gäller när köp gjorts mellan två privatpersoner) så hittar du tidsbestämmelsen om 2 år i 32 § 2 st.

I konsumentköplagen (som gäller när en näringsidkare sålt till en privatperson) hittar du tidsbestämmelsen om 3 år i 23 § 3 st.

Reklamerar du inte ett fel inom dessa tidsramar så förlorar du rätten att få reklamera felet.
 
Sv: Dåligt och dyrt hästköp

Aha, mer lag crap att läsa igenom, I´m a horseman, not a F--king lawyer.
Adios
Arizona
 
Sv: Dåligt och dyrt hästköp

TS här, ja vi har ofta haft flera hästar samtidigt, både jag och min syster har haft häst. Jag har häst, min man har varit aktiv och gått på ridklubb. Svärmor har haft häst hos oss. Eftersom jag hållt på i 32 år så visst hinner det komma ngr hästar. Vi har ju barn som oxå har hästintresse. Vi har även tagit föl på halvblod och shettis. Ett tag hade vi 5 st samtidigt.... Så antalet är väl inte så konstigt. Vi har även hyrt ut boxar och jag har jobbat länge med hästar. Om hästen var röntgad vid köp hade detta inte hänt, om de sagt att hästen var kortisonbehandl för kota hade det inte heller hänt. Då hade vi INTE köpt hästen. Enl uppgift fr säljaren var hästen röntgad utan anm när den kom till sverige. Detta vet intyg är med i passet fr holland. Däremot så är det väldigt olika på vinklandet av röntgen. Det behövs fler bilder får att se leder fr olika håll. Hur många bilder de tagit på hästen innan vet jag inte. NU är det iallafall en lösbenbit så de måste ha missat det innan när han kom till Sverige. Den syns tydligt på röntgen, även pålagringarna. Benpålagringarna fanns kanske inte när han kom till sverige för 5 år sedan. Ett veterinär intyg skall man kunna lite på tycker jag men som sagt - lita bara på din egen veterinär. Nästa häst kommer jag definitivt att ta till ATG och röntga innan köp.

Det jag tycker är värst - att hästen är så underbar att hantera och pyssla med! Tänk om han bara vore frisk - men det är han inte!
 
Sv: Dåligt och dyrt hästköp

Aha, mer lag crap att läsa igenom, I´m a horseman, not a F--king lawyer.
Adios
Arizona

OT:

MUOAHAHAAHAHAHA! Right there with ya'.

Unfortunately we all need to know a bit of law and what rights we have to get it right. I wish I could find that claus about the 2 year reclaim policy for you. However, it has been in place for many years. If it ends up in court and ruled in favor of the buyer, the seller will end up forced to pay a full refund (or partial) plus cost of keep, plus legal fees plus interest and any treatments done while in the care of the buyer, and take the horse back and possibly have to arrange for it to be destroyed. I mean, it won't sell, will it?

It is unfortunate in some cases but when it comes to deliberate fraud, the seller can only blame himself. In this case the seller withheld information as to steroid treatments etc. That in itself is fraudulent.

There is also a difference wether the seller is a private person or someone running a business making a living out of buying and selling horses.

Arizona: Hope I didn't offend you by switching language.

(Till andra: Ursäkta att jag växlade språk men tänkte att Arizona kunde vara hjälpt av det.)
 
Sv: Dåligt och dyrt hästköp

Köplag:

Reklamation

32 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation).
Reklamerar köparen inte inom två år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse.


Konsumentköplag:

Reklamation

23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid. I fall som avses i 1 § andra stycket kan meddelande om felet i stället lämnas till näringsidkaren.
Har någon annan än säljaren åtagit sig att för dennes räkning avhjälpa fel i en vara, kan reklamationen i stället göras hos honom.
Reklamerar köparen inte inom tre år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse. Lag (2005:62).

;)
 
Sv: Dåligt och dyrt hästköp

Great, next time I screw up and make a bad horse trade I can use you and Saigon in Brussels to get me off the hook :banana: (your english is good so you´ll make a great EU lawyer, diplomat or whatever the hell you wanta be)
Till then you better help the one who´s already got their ass in a sling.
I´ll go out and talk to my horses, they make more sense that people, and try not to screw up.
Arizona
 
Sv: Dåligt och dyrt hästköp

Sorry, men denna 2 årsregel är internationell, alltså inte speciell för Sverige. denna konvention avser iofs internationella köp men återspeglar en köprättslagstiftning eller -tradition som finns i många länder. .

Intressant. de jag känner som köper häst från utlandet säger alla #ja det enda ärju att hittar man dolda fel så står man där". I england hade de adrig hört talas om detta och ansåg det helt befängt, både från köpare och säljare. Har inte pratat med hästfolk i tyskland om det men tror inte 2 års regeln tillämpas där.
 
Sv: Dåligt och dyrt hästköp

Intressant. de jag känner som köper häst från utlandet säger alla #ja det enda ärju att hittar man dolda fel så står man där". I england hade de adrig hört talas om detta och ansåg det helt befängt, både från köpare och säljare. Har inte pratat med hästfolk i tyskland om det men tror inte 2 års regeln tillämpas där.

Ja jag håller med. Har köpt häst från flertalet länder och ingen köplag reglerar reklamation på 2år

Har köpt häst från Danmark, Estland,Tyskland och England och ingenstans finns det sådana reklamationer som man har i Sverige
 
Sv: Dåligt och dyrt hästköp

Ja jag håller med. Har köpt häst från flertalet länder och ingen köplag reglerar reklamation på 2år

Har köpt häst från Danmark, Estland,Tyskland och England och ingenstans finns det sådana reklamationer som man har i Sverige

Orkar inte leta upp exakta paragrafer nu, men dansk köplag har 2 års reklamation (83 § har jag för mig). Likaså tysk (BGB). England minns jag inte på rak arm hur lång deras är men det är liknande. Estland vet jag dock inte.

Så HH har rätt. Det är nog mest att folk överlag har sämre kännedom. Svensk konsumenträtt är ju tex väldigt stark och svenskar överlag har ganska goda kunskaper om sina rättigheter.
 
Sv: Dåligt och dyrt hästköp

To L.A. Law, Saigon & Shlubberdubb, (god I :love: that name)
Vad har försäljern för rättighet?
Arizona
 
Sv: Dåligt och dyrt hästköp

Säljaren klarar sig rätt bra ändå för det är oerhört svårt att bevisa att ett fel som visar sig senare har funnits där redan innan köpet. Oftast anser man att köparen borde ha upptäckt felet och om han inte gjort det så har han brustit i sin undersökningsplikt. Så det är inte så ofta som en säljare får problem.
 
Sv: Dåligt och dyrt hästköp

Allright.
Nu, jag har en fråga till, (probably be takig some shit for this)
Vissa raser som har genetic diseases och som försäljern/hingstägern vill inte gärna upplysa om, kan detta änses som Dold Fel och upphäva köpet eller spånget?
Jag vet det tillhör inte Byanen_stals brev, men jag tänk att passa på meden jag har dig på kråken.
Om det är ett för kännsliga ämna kan vi strunt i det.
Arizona
 

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
4
· Visningar
596
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 395
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
33 801
Senast: Lobelia
·
Hästvård Har en 6-årig hopphäst som skulle in på vet check i slutet av okt. Strax innan var hon väldigt konstig på en hoppträning. Studsade...
2
Svar
20
· Visningar
3 554
Senast: hastis1234
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp