Sv: Dåligt och dyrt hästköp
Jaha, skall försöka formulera som det står i journalen....
Status Rörelser: stum BF, svag markering VF rätt ut. Böjprov 0,5 hälta högt och lågt BB. Högt HF 1 gr VF 2 gr samt mkt tydlig smärta under böjning lågt BF. Vid bedövning av ktled VF släcker hältan, nytt lågt Vf 0,5 gr hälta nytt lågt Hf 3 gr hälta och mkt kraftig smärta vid böjning.
Röntgen: kotleder BF (Sidobild, plus friprojicering av inre och yttre framkant av kotbenet BF plus rak frontbild HF) visar lindrig osteoartros, små pålagringar p kotbenets framkant BF löst ledbroskfragment beläget i höjd med inre kotsenbenst övre del HF. Fragment väl synligt på flera projektioner.
Min vet var tveksam till intraartikulär med behand. (spruta lederna) och tycker att bästa resultat och prognosbedomn fås genom artroskopisk op samt avlägsn av fragment men även för att samtidig diagnostisk artroskopi av VF kotled....
Detta har även gått till säljaren. Säljarens vet (som jag nu pratat med rek sprutning) Båda vet tycker att vi skall komma överrens. Och det tycker jag oxå så klart...
Förslag
Säljaren är idag possitiv till ekonomisk förhandling och att jag behåller hästen...Men vad är denna häst värd och vad kommer det att kosta innan den ev blir bra. Tid, ledighet fr jobb, resa till klinik mm.
Så vad - behåll hästen TYCKER MKT OM DENNE häst och vore han frisk - Aldrig att jag skulle fundera på att lämna tillbaka. Vänta - få tillbaka en slant (Ganska stor slant!) Ge hästen en chans?? Spruta en gång i BF - kanske två ggr till och om det inte funkar dömma ut honom...
Vad säger försäkringsbolaget.... Hur kommer liv och vetförs att gälla???
Så kom med tips - för jag är alldelens rådvill. Maken får snart fnatt på mig! Tycker att jag skall skicka hem hästen och skaffa marsvin istället...