Sv: Jag har blivit störd i huvudet. *[långt] adoptionsrelaterad tråd/fråga*
*kl*
Jag varnar direkt för att jag förmodligen kommer gå OT, så läsning är frivillig
Men jag har för mig att jag minns andra trådar jag svarat i där förhållandet till din mamma inte var det bästa? Och det kan ju påverka?
Jag själv är INTE adopterad. Men jag och min mamma har aldrig fungerat ihop. Inte sedan min syster föddes när jag var 6 år. Det har bara inte gått. Har inte haft mycket kontakt, men jag tror dock att det var mest min mamma som valde bort mig när jag var liten. Sen var skadan redan skedd när jag blev större. Valde bort att bo med henne när mina föräldrar skildes (dumt val men det är en annan historia), och hon ville inte ha med mig heller. Då var jag 10.
Sen tog ju mitt liv en katastrofal vändning för ca 2.5 år sen och mina föräldrar (min mamma och min bonuspappa, min biologiske far dog när jag var 15) och jag har aldrig haft ett bra förhållande som sagt. Och inte blev det bättre av att jag+ dotter var tvungna att flytta dit ett par månader.
MEN nu har det faktiskt mognat fram något positivt. Inte så att vi kommer ha ett förhållande som 'mamma-dotter' med förtrolighet, kramar eller dylikt. (fick min sista kram av henne när jag var 8 år, jag minns när det var) Men det är ändå någon sorts förhållande. Som jag absolut inte trodde skulle kunna komma.
Min mamma har bett om ursäkt att hon inte varit en bra mamma, men själv hade jag aldrig vågat ta upp saken.
Det kan ju bli bättre med tiden även för er? Om ni kan bo på olika ställen och ge det tid, bara umgås som människor kanske?
Skulle min egen dotter få såna känslor för mig som du verkar ha för dina föräldrar skulle jag nog dö.
Men jag har en lite speciell historia och oron var ju stor från alla håll (sjukvård, min partner, mig...alla) att jag inte skulle kunna knyta an till barnet alls så det var en massa extra insatser redo för oss, men det behövdes inte. Det räckte att jag såg henne så visste jag att hon var mitt allt. Och sen efter allt annat som hänt har vi blivit enormt nära så kan jag inte ens föreställa mig hur knäckt jag skulle bli om hon plötsligt äcklades av min blotta existens. (som existerar bara tack vare henne numera) Vilket säkert kommer dyka upp under tonåren fasar jag för.
Ursäkta för OT, men som lärare är jag lite 'babbel-skadad', men förhoppningsvis var det något som du kunde läsa i alla fall.