Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är den enda orsaken till att du känner 'äckel' att ni inte delar samma gener?
utan för du verkar ha en typ av försvarmekanism och hålla människor på avstånd, ungefär som att slippa riskera att bli sviken igen.
Sviken igen, förresten? Vet du något jag inte vet?
Tjadu, problemet är väl ungefär detsamma som om jag börjat se spöken: Det är i min värld inte ett normalt beteende. Och det är rätt påfrestande i längden att undra om man är sinnessjuk och ensam om en känsla.Vad är problemet för din del att du känner så här?
Kan man inte äcklas av människor om de inte svikit en?du skriver att du känner äckel inför människor som gett dig kärlek och uppmärksamhet samtidigt som du hävdar att du varken känt dig sviken eller lurad.
Jag bor fortfarande hemma, så det är i allra högsta grad ett aktuellt "problem".Varför vill du berätta att du känner äckel inför dina föräldrar om du samtidigt inte har några problem med dem? Du är ju vuxen nu och behöver inte tas om hand av dina föräldrar längre så du är ju inte mitt uppe i relationen längre.
Jag tror att det inte alls är särskilt ovanligt att barn, oavsett hur barnen kommit in i familjen, på olika sätt vänder sig från sina föräldrar, tex vid tioårsåldern eller lite senare (typ förpubertet och pubertet). Efter det blir man inte tät med föräldrarna på samma sätt som tidigare igen, och det är inte heller direkt önskvärt (vuxna barn ska ju inte sitta i mammas knä).
Jag tror helt enkelt att det där oftast har med frigörelse att göra, frigörelse är jobbigt.
Det tillsammans med att jag har (haft) en föräldra-barn-relation till dem, ja.
Kan tyvärr inte hålla med om att det har med frigörelse att göra. Att ens adoptivföräldrar inte ska kunna lägga en hand på en sedan elva år tillbaka utan att man skriker, får panik och äckelkänslor och känner det som om en främmande gammal gubbe trakasserat en sexuellt... nja, nej, jag vet inte. Hade med största sannolikhet inte hänt om de varit mina biologiska föräldrar, eftersom jag då inte behövt/kunnat tänka på dem som främlingar utan band till mig.
Det har jag skrivit var? Låt bli att ersätta mina formuleringar med andra och fråga hellre om något är oklart, tack.tlllräckliga resurser
Jag får väl återcitera mig själv då:
"Även om jag inte ser dem som mina föräldrar är jag liksom inte totalt empatilös."
Jag förstår liksom inte varför ni anser att det är omöjligt att inte vilja folk ont bara för att man inte vill ha något med dem att göra.
Det har jag skrivit var?
Då har du och jag olika definitioner av vad vuxen innebär, eftersom jag inte anser att människor som förlorat jobben under exempelvis finanskrisen är barn eller tillfälligt bör slutas kallas vuxna. But maybe that's just me.