Jag bryter ihop.

Sv: Jag bryter ihop.

Haha, Nej tyvärr inte. Tror inte det blir så poppis om jag lämnar bebis i källaren med tvättmaskinen... :)

Vi har bebis i liggdelen på vagnen, den har "vaggfunktion" så vi kan gunga honom utan att släpa vagnschassit upp och ner och in och ut. (besvärlig trappa.) Sambon kom på idéen att bygga en "vaggare" av en vindrutetorkarmotor! Då skulle Sebastian få både rörelske och oljud. :D

Två timmars sömn senare! :love:
 
Sv: Jag bryter ihop.

Han är inte först med den ideén kan jag meddela, funkar det också!
Sen spela musik och ha det bullrigt så sover bebisar i regel bättre, blir det för tyst ligger de på helspänn.
 
Sv: Jag bryter ihop.

På min funkar även bilsätet som sövare, två minuter så slocknar han!

Ibland hade det varit skönt om ens man hade två fruar, då skulle man kunna vara hemma båda två med jämngamla barn och vara ledig lite då och då!
 
Sv: Jag bryter ihop.

Det är alltid någonting som låter här hemma, jag fixar inte att gå omkring och lyssna på när jag andas... :)
Iom att han sover bra på nätterna funderade jag om han vill ha det mörkt oc tyst men han somnade inte när jag mörklade vagnen med enfilt och sänkte ljudet på tv'n heller...
Han är nog släkt med sina föräldrar och är för envis för sitt eget bästa är jag rädd. ;)

Nu har mormor varit här med miniformdroppar så får vi se om det hjälper!
Bara för att förtydliga bipacksedeln, Ska man ge innan alla matningar oavsett hur många gånger han äter?
Kan man ha flaskan i rumstemperatur eller ska den stå i kylen?
 
Sv: Jag bryter ihop.

Haha, jag kanske ska lägga det på förslag till sambon! "-Till nästa barn får du skaffa en fru till så jag får barnvakt!!"
 
Sv: Jag bryter ihop.

Ja, ge Minifom innan varje matning oavsett hur många gånger han äter.
Undrans om det inte stod ngt om förvaringen på bipacksedeln? Det är några år sen jag använde det, men jag har för mig att man kunde ha den i rumstemperatur ett visst antal dagar eller så - men läs innantill först, lita inte för mycket på mitt minne...

När min etta var liten (framförallt med henne) så låg jag ofta på soffan och sov, upp-pallad med kuddar, på rygg, med barnet på bröstkorgen. DÅ njöt både jag och barnet av en stunds sömn mitt på dagen. Syskonen har också fått prova detta, men bara när pappan varit hemma och tagit hand om de större syskonen - och han jobbar mycket och långt borta...
 
Sv: Jag bryter ihop.

Visst är det märkligt hur sådana små saker som förr varit hur självklara och enkla som helst, plötsligt blir till ett helt ptojekt?! Bara att ta sig upp och ta fram maten ur kylen och värma den i micron är svårt i början =) Sen ska man dessutom kunna äta upp maten också samtidigt som man har bebisen på sig! För att inte tala om att göra frukost! Första gången jag skulle göra frukost efter att My var född (när hon var fem dagar gammal och min man skulle jobba och började tidigt) lyckades jag inte få till det förän halv ett. Men det ger sig, och man får kläm på hur man ska göra! Nu är allt så mycket enklare när hon faktiskt kan ligga för sig själv en stund och vara nöjd och glad. I början skulle hon ju bara vara hos mig eller min man (gick inte att lägga ner henne när hon var vaken).

Min man har jobbat på vårt nybygge hela dagarna sen My föddes, så jag har fått vara ensam med My rätt mycket under dagarna. I början ringde jag ner honom från husbygget (på tomten bredvid) när jag skulle gå på toa =) Sen började jag ha med henne i knät, och nu har jag avancerat och kan ha henne på skötbordet bredvid mig (så jag kan hålla en hand på henne)! Om hon sover är det förståss enklare.

Har du provat att ligga ner och amma och ha sonen bredvid dig? Om du då ammar honom till sömns, så kanske du kan smyga upp efter en stund utan att väcka honom. Det fungerade för mig med My när hon inte ville ligga själv. Då behöver man ju inte flytta på bebisen! Annars fungerade det bra att bulla upp med kuddar bakom ryggen och ligga och vila med My sovandes på mitt bröst, då får både mamma och barn vila!

Kämpa på, jag lovar att det blir enklare snart!

//Julia
 
Sv: Jag bryter ihop.

Vår bebis har sovit bra på nätterna jämt. Men vaken vaken vaken på dagarna. Hela tiden kroppskontakt och han har bara kunnat sova i någons famn. Mycket jobbigt när jag var ensam på dagarna... Jag försökte hasa mig ned så att han kunde ligga på mitt bröst så jag iaf kunde ligga ned och hålla i honom. Jag har nog sett allt som finns på TV...

Han vägrade åka vagn. Han bara skrek. Inte bil.

Bära bära. Sova 20 min. Vaken. Bära. Sova en snutt. Bära osv.

Just då såg jag bara allt som en lång raksträcka där det skulle vara så här för evigt. Men det var det inte. Det ändrades, till det bättre, ungefär i tvåveckors cykler.

Jag vet inte när det började bli bättre. Efter sex veckor vet jag att jag hade ont i röven efter att bara sitta och amma eller sova med honom i famnen. Sen blev det sakta mer vakentid och mer utpräglad sömn. När jag ser tillbaka på det är t.ex. 8 veckor oerhört lite tid bara jag hade vetat hur det sett ut efter 8 veckor. Men det vet man ju inte innan...

Vår son är oerhört lättväckt på dagarna. Det räcker med att man tappar en synål så vaknar han. Grymt jobbigt. Sover han i bilen vaknar han bara bilen står för länge i en korsning... Parkerar jag är han vaken innan motorn stängs av. Jag vet idag inte hur jag någonsin fick honom att sova. Jag tror att jag bar honom till sömns och sen lade ned honom i vagnen. Vagnen hade jag i köket för ensam ville han inte sova.

Det är jobbigt med ett barn som är vaket så mycket. Man får väldigt lite tid att bara hämta andan. Vi var mycket på öppna förskolan redan från det han var 11 veckor. Jag orkade inte vara hemma och underhålla honom timme efter timme. Sov gjorde han inte. Men från det han började sitta själv har han alltid varit duktig på att roa sig själv. Så mycket leksaker runt honom och så har jag kunnat fika och skriva lite på Buke :) Men innan han började sitta själv var det lite kämpigt. Gåstolen var en gudagåva.

Min kompis barn gläntar på ögonen var 4:e timma, äter och fortsätter sova. Hon har tråkigt på dagarna... Snacka om att det är skillnad!! Å andra sidan kan hon skrika 2-3 h på nätterna...
 
Sv: Jag bryter ihop.

Det står kylvara först och sen att den kan förvaras i tumstemperatur under användningstiden, upp till en månad tror jag det stod. Lite förvirrande...
Jaja, han tyckkte det smakade gott iaf. :)

Knäppa unge som sover som en gris på nätterna... ;en det är ju skönt det iaf!!
 
Sv: Jag bryter ihop.

Vi har bebis i liggdelen på vagnen, den har "vaggfunktion" så vi kan gunga honom utan att släpa vagnschassit upp och ner och in och ut. (besvärlig trappa.) Sambon kom på idéen att bygga en "vaggare" av en vindrutetorkarmotor! Då skulle Sebastian få både rörelske och oljud. :D

Alltså har ni gjort slag i vaggfunktionen eller bara pratat om det?
Vi har skämtat om det men inte kommit oss för att göra något. :D
 
Sv: Jag bryter ihop.

Eftersom tråden kom på tal på annat ställe kanske det är dags för en uppdatering så jag inte avskräcker några blivande mammor. :)

Det är drygt en månad sen jag startade trådn. 'Bastian blir sju veckor imorgon och vi har alla lärt känna varandra, och oss själva, lite bättre.

Vi har fått koll på ätandet och sovandet och listat ut hur vi ska göra när det krånglar. Amningen fungerar jättebra och vet ni, jag tycker om det och utöver att det är väldigt praktiskt så är det riktigt mysigt. :) Samtidigt har vi "börjat" ge honom flaska ibland så jag kan åka till stallet. Oftast har jag lämnat mjölk hemma men ibland får han ersättning oxå. Det fungerar hur bra som helst och är väldigt "avstressande" att veta att "Pappa kan själv". Vissa dagar är han hungrigare än andra och då är det oxå skönt att kunna ge honom extra, antingen sparad mjölk eller ersättning, det gör att jag själv kan komma till ro och producera mer mjölk till nästa gång istället för att stressa upp mig och helt låsa produktionen.

Vi har listat ut vad de flesta ljuden betyder, när han är hungrig och när han bara behöver sova.

Sebastian är fortfarande vaken ganska mycket dagtid med skillnaden att han nu börjar kunna roa sig själv. Takfläkten är en storfavorit och han kan nära nog ligga i timmar och titta på den när den snurrar. Han kan ligga och jollra för sig själv och snart hittar han nog sina händer! :love:
Kvällarna kan fortfarande vara lite knöliga men nu börjar jag lista ut hur jag ska få honom att somna och det fungerar iallafall en majoritet av gångerna. :)

Jag skulle fortfarande
kunna vara gravid igen omedelbart bums om jag fick föda ett barn vaginalt
men med skillnaden att jag mer än gärna vill ha ett, eller några, ban till.
Jag har inte pratat med någon om snittet men allteftersom ärret läker och bleknar så känns det lättare och lättare och 98 gånger av 100 är jag helt tillfreds med att det blev som det blev. Eftersom att jag "måste" berätta för folk som frågar om "Allt gick bra?" så måste jag bearbeta det för mig själv gång på gång och det har helt klart hjälpt.

Kort sagt, även om jag inte trodde det för 5 veckor sedan så har allt lugnat ner sig, man lär sig hur de små liven fungerar och allt blir faktisk bättre om man ger det lite tid!

Igår var vi på kalas ett par timmar jag och Sebastian, en kusin till min mamma fyllde 60. Alla tittade på Sebastian som storögt tittade och var glad och vaken nästan hela tiden. När vi kom hem och Sebastian fick syn på sambon log han ett stort tandlöst leende med hela ansiktet "Pappa!!". Både jag och kärleken smälte helt och fällde en tår över det helt underbara vi skapat! :love::love:
 
Sv: Jag bryter ihop.

Nej, inget slag i den saken, tyvärr (ibland).
Sambon kom på att det bara är två månader till Big Lake Run och raggarbilen står fortfarande i molekyler utspridda i tre kommuner så prioriteringarna har vari på annat håll. ;)
 
Sv: Jag bryter ihop.

Nej, inget slag i den saken, tyvärr (ibland).
Sambon kom på att det bara är två månader till Big Lake Run och raggarbilen står fortfarande i molekyler utspridda i tre kommuner så prioriteringarna har vari på annat håll. ;)

:rofl:
Ok ja det är väl andra prioriteringar som har gjort att det inte blivit här heller :p


Men vad underbart att läsa att det känns bättre för er nu :banana:
 
Sv: Jag bryter ihop.

Vad skönt att läsa att ni har kommit underfund med varandra! Det är toppenbra att kunna kombinera amning och flaska, jag höll på att dö av ridsug så jag var jätteglad att pappa också kunde mata!

Och jag tror dessutom att "de flesta" mammor känner så här efter en förlossning, på ett eller annat sätt. Det är hormoner, en total omställning i livet och man blir på något sätt livegen, trots att pappan hjälper till. Jag känner att jag kommer klara nästa bebis enklare, för jag vet att det mesta löser sig. De slutar skrika, de börjar äta förr eller senare, man kommer få sova en hel natt igen, man kommer kunna dricka ett glas vin med kompisarna utan att stressa ihjäl sig mm. Och när man vet det känns det inte lika farligt att vara så låst ett litet tag.

Och om du frågar mig, så blir det bara roligare och härligare för var dag som går, man är stolt som en tupp (eller höna?) över hur fantastiskt intelligent och vackert ens eget barn är :love:
 
Sv: Jag bryter ihop.

Vad skönt att höra att livet har börjat reda upp sig för er! :D Det blir allt bättre med tiden också kan jag meddela, t ex är små tvååringar alldeles fantastiskt roliga. Och nej, det kan väl inte ha något att göra med att jag själv råkar ha en sådan i huset :angel: I eftermiddag ska vi "titta hässst, klappa hässst" som det duktigt indoktrinerade ryttarbarnet tjatat om hela förmiddagen.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 448
Senast: Modest
·
  • Artikel
Dagbok Jag satt i kökssoffan med amningskudde och min 3 månader gamla dotter i knät. Jag tittar på när min man och treåring ”spelar” schack när...
Svar
8
· Visningar
1 388
Senast: Crossline
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 684
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 275
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp