Sv: Jag blir lessen....
Konstigt...jag kommer inte ihåg att jag hade spö på min unghäst när jag red in den en enda gång... rösten räckte bra....
Sen har jag vant henne med sporrar allt efter som, men endast för att hon ska veta vad det är när det är dags för dom klasserna....
Och hon blir inte känsligare för att jag har dom, hon fungerar precis likadant med utan dom....
Men det är min häst det...säger inget om andras hästar.... Ville bara visa att alla unghästar inte är likadana...
//Domino_s
men utan ett spö i handen är det supersvårt att få hästen att lyssna till små och fina korrekta hjälper. Varför måste man ha sporrar i dressyrklasser? jo för att hjälperna ska bli så små och fina som möjligt.
När man rider in en unghäst är pisken ens bästa vän; den får min häst att vakna till och bli känslig å lyhörd för de andra hjälperna. Utan den skulle hästen bli bara mer och mer skänkeldöv.
Konstigt...jag kommer inte ihåg att jag hade spö på min unghäst när jag red in den en enda gång... rösten räckte bra....
Sen har jag vant henne med sporrar allt efter som, men endast för att hon ska veta vad det är när det är dags för dom klasserna....
Och hon blir inte känsligare för att jag har dom, hon fungerar precis likadant med utan dom....
Men det är min häst det...säger inget om andras hästar.... Ville bara visa att alla unghästar inte är likadana...
//Domino_s
Senast ändrad: