R
Raderad medlem 94602
Jag hoppas verkligen att ni båda genomgått ordentliga hälso- och mentaltester!
Vadå! Blandraser blir friskare jue. Försöker ju avla bort min Ep här
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag hoppas verkligen att ni båda genomgått ordentliga hälso- och mentaltester!
Först blev jag ledsen i ögat över att situationen ens uppstår, men dubbelplus gilla på dig! Kan man ha idoler på Buke! Tack (Varför finns det ingen smiley som delar ut blöta pussar?)Ännu värre är oseriös avel där man inte ens verkar veta vad för problem en ras kan få och bedriver oreggat utan någon som helst koll på hälsoprogram mm. Har anmält en annons på valpar, som såg bedrövliga ut i ögonen. Det visade sig att en av de 6 veckor gamla valparna inte ens hade öppnat sina ögon alls och alla behövde få sina ögon kollade (tror inte ens jag behöver nämna ras, men den rasen är känd för detta problem hos främst valpar)... och aldrig träffat en veterinär. Nu må jag vara en skitkärring, men sådant ska anmälas till länsstyrelsen. Fort gick det och jag fick info idag om min anmälan att dom fått föreläggande att få valparna till veterinär snarast då ögonen var bedrövliga, sen ska det kollas upp igen.
Har en känsla av att man riskerar att inte ha några hälsenor kvar efter ett möte med den där...Veterinären i TV4s nyhetsmorgon hade med sig en urgullig valp från Hundstallet som övergivits pga allergi i familjen. Raskombo? BC/Rottweiler.
Veterinären i TV4s nyhetsmorgon hade med sig en urgullig valp från Hundstallet som övergivits pga allergi i familjen. Raskombo? BC/Rottweiler.
Vill du få lite ont i huvudet kan du gå in på Hundstallets facebooksida och läs alla kommentarer när de först la upp en bild på valpen. Massa människor som vill ha den, för den är ju så sööööööt!
Går man in på Hundstallets hemsida så är just den valpen redan omplacerad...
Läste denna annons på Blocket och blev så ledsen. Stackars hund som uppenbart lever dagarna med konstant rädsla och stress
Doris är en sk. (oreggad) Husky och en blandning mellan Siberian husky/Rottweiler/Schäfer/ Amstaff/Berner Sennen...
Hon är född 2011.09.13
Dvs hon är en tös med allehanda raser att ta hänsyn till men framför allt är hon Doris, en helt egen individ.
Doris bor i nuläget tillsammans med små barn.
Hon har tyvärr hoppat upp, morrat och visat tänderna mot andra barn, dock aldrig mot familjens egna.
När främmande barn är i närheten upplevs hon som osäker.
Har bott med katt och träffat andra katter i andra hem men det krävs att det är en katt som säger ifrån och inte backar annars vill Doris jaga och leka. Samma med katter utomhus. Doris drar i kopplet och skäller och gnyr när hon ser katter ute.
Vid situationer med andra hundar verkar Doris i de flesta fall osäker och kan göra utfall, skälla, morra även om de går på andra sidan vägen.
Doris är rumsren.
Detta är förövrigt en social tjej med människor och hon vill gärna vara i händelsernas centrum, även om hon kan upplevas som stissig tex. när det är mycket folk och någon busar.
Så kommer vi då till Doris rädslor som då är andra hundar, större djur och kanske även vissa människor men familjen kan inte tyda Doris beteende då hon ibland hoppar och skäller mot människor ute på promenad.
I koppel går hon för det mesta bra om det inte händer något särskilt som att det exempelvis kommer småvilt, katter eller andra hundar, då drar hon i kopplet och hoppar och skäller.
Familjen håller aldrig Doris helt lös, men när Doris är i inhägnad kommer hon på inkallning.
Kurser som Doris gått: En vardagslydnad och kommunikationskurs. Ett par enskilda träffar med hundinstruktör från Hundens hus i Göteborg för att få hjälp med problematiken med andra hundar.
Ingen resursvakt.
Att åka bil, tåg, buss eller spårvagn är inga problem så länge som det inte finns andra hundar i närheten.
Familjen som vi söker till Doris bör vara aktiva och tycka att det är roligt att arbeta framför allt fysiskt med sin hund men även mentalt.
Vi kräver en hundvan och oerhört stabil person som Doris kan känna stor trygghet i och som kan få henne att bryta många mönster.
Vi önskar även att Ni arbetar med positiv förstärkning.
Läste denna annons på Blocket och blev så ledsen. Stackars hund som uppenbart lever dagarna med konstant rädsla och stress
Doris är en sk. (oreggad) Husky och en blandning mellan Siberian husky/Rottweiler/Schäfer/ Amstaff/Berner Sennen...
Från en sak till en annan: hur kollar man upp föräldradjurens höfter?
Står inför att köpa hund för första gången och vill kolla upp föräldrarna noggrannt.
Nä, de parar ju för att hannen vill bli pappa, eller för att de tror att tiken blir bättre mentalt av en kull.Jag tänkte på den här tråden senast i morse när jag hade en diskussion med mig själv och om jag ska erbjuda Billy som täckhund eller inte. Han är väldigt komplett, han har gjort både BPH och MH, är meriterad, dokumenterat frisk och dokumenterat supersnygg. Ändå tvekar jag eftersom han är en centimeter högre än rasstandarden.
En centimeter liksom.
Och så parar folk sin hund med vad som helst för att den är snäll ibland.
Herregud.
Hur mycket sanning ligger det egentligen i det där med att en hona skulle "mogna" i huvudet av att få avkommor? Har hört det inom hästvärlden under hela min uppväxt, och det var inte helt ovanligt att gamla härdade hästkarlar hade som praxis att ta ett föl på unga ston som var lite för yviga i huvudet. Min förr-förra häst som hade ett temperament som hette duga blev jag rekommenderad att ta föl på av just den anledningen. Skulle tydligen vara något med hormonerna vid dräktighet som gör att dem "landar på jorden" eller något sånt.Nä, de parar ju för att hannen vill bli pappa, eller för att de tror att tiken blir bättre mentalt av en kull.
Hur mycket sanning ligger det egentligen i det där med att en hona skulle "mogna" i huvudet av att få avkommor? Har hört det inom hästvärlden under hela min uppväxt, och det var inte helt ovanligt att gamla härdade hästkarlar hade som praxis att ta ett föl på unga ston som var lite för yviga i huvudet. Min förr-förra häst som hade ett temperament som hette duga blev jag rekommenderad att ta föl på av just den anledningen. Skulle tydligen vara något med hormonerna vid dräktighet som gör att dem "landar på jorden" eller något sånt.
Tja, jag skulle ju varken avla på hund eller häst med dålig mentalitet. Att en individ är omogen är inte riktigt samma sak i mina ögon, men det är ju inte nödvändigt att betäcka varesig häst eller hund för att de ska mogna utan man köper sig tid som Blueberry är inne på.Hur mycket sanning ligger det egentligen i det där med att en hona skulle "mogna" i huvudet av att få avkommor? Har hört det inom hästvärlden under hela min uppväxt, och det var inte helt ovanligt att gamla härdade hästkarlar hade som praxis att ta ett föl på unga ston som var lite för yviga i huvudet. Min förr-förra häst som hade ett temperament som hette duga blev jag rekommenderad att ta föl på av just den anledningen. Skulle tydligen vara något med hormonerna vid dräktighet som gör att dem "landar på jorden" eller något sånt.