Jag blir förbannad på denna oseriösa avel!

Status
Stängd för vidare inlägg.
SKK och uppfödare i all ära med sin makt, möjlighet att påverka. Men hundköpare måste sluta vara så naiva och läsa på. Det är inte alltid man kan lita på säljaren, nu tex följer jag en bekant till min bror som tagit kull på sin renrasiga hund. I annonsen står det att valparna är registrerade i SKK, men finns inte en valp registrerad efter tiken. Så logiska meningen borde vara under registrering hos SKK, men då valparna säljs till överpris trots avsaknad av tikens meriter eller andra prover så blir jag inte förvånad att de säljs ändå.

En av mina tjejkompisar var på väg att köpa en amstaff för några år sen, säljaren hade sagt att dessa föräldrar var fullt friska så valparna kommer bli friska och vara utmärkta sällskapshundar. Uppfödaren ville ta med sig valparna hem till min kompis, med förklaringen att hon ville se den eventuella hemmiljön. Min tjejkompis letade efter en sällskapshund som kunde hänga med på promenader, mer aktivering än så var hon inte ute efter. Då uppfödaren ifråga är en fd kk till äldsta sonens pappa så kollade jag upp hundarna. Modern har D på höfter, O på armbågar, inga tävlingsresultat. Fadern har C på höfter och B på armbågar, känd MH (varav 5 på spöken rädsla, 5 på skott). När min kompis frågade uppfödaren om höfternas resultat, och att hon ville hälsa på i valpens hemmiljö så fick hon veta att hon var så besvärlig att uppfödaren inte längre ville sälja någon valp.

Haha, för att ta emot köpare hemma är mycket besvärligare än att flytta hela kullen till en okänd plats? Herregud. :banghead:

Såg just det här på fb
"Finns det någon border collie tjej som vill para sig med våran border collie/collie? han är väldigt snäll och fin!":banghead::banghead:

"Skulle vara kul å ta en valp från han!" :banghead::banghead:

Såg just det här på fb
"Finns det någon border collie tjej som vill para sig med våran border collie/collie? han är väldigt snäll och fin!":banghead::banghead:

"Skulle vara kul å ta en valp från han!" :banghead::banghead:
puke.gif
puke.gif

Observera att Mopsorden och SKK skriver på SKKs rassida att mopsar inte har några direkta hälsoproblem men att de lätt skadar ögonen då de har kort nos... Att de har problem att överhuvudtaget andas nämns inte alls :banghead:.
Å andra sidan står det på pekingeser att de är lämpliga stadshundar och inte klarar att gå i skogen eftersom de har så korta ben.
Vad är det vi människor har avlat fram egentligen?!

(Rätt intressant att läsa på den sidan, en del rasklubbar väljer verkligen att stoppa huvudet i sanden. Kanske borde döpas om till SSK, Svenska StrutsKlubben?)
Har en bekant som har en frallakorsning som var på nån frallaträff. där var det en tjej som skulle köpa fralla för det var såååå gulligt när de snarkade :yuck:

Observera att Mopsorden och SKK skriver på SKKs rassida att mopsar inte har några direkta hälsoproblem men att de lätt skadar ögonen då de har kort nos... Att de har problem att överhuvudtaget andas nämns inte alls :banghead:.

"Den är en frisk ras med få rasbundna sjukdomar."

Att huvudets och nosens utformning gör att det är ett vanligt problem med individer som har så svårt att andas att de riskerar överhettning på sommaren räknas alltså inte som rasbundet!? :banghead:

"Den är en frisk ras med få rasbundna sjukdomar."

Att huvudets och nosens utformning gör att det är ett vanligt problem med individer som har så svårt att andas att de riskerar överhettning på sommaren räknas alltså inte som rasbundet!? :banghead:

Nänä, du fattar fel: det är inte en sjukdom! :idea:

Det är faktiskt bara charmigt, en del av rasidentiteten. Bonus dessutom om du inte gillar att motionera hunden så mycket - har den svårt att få luft nöjer den sig garanterat med mindre aktivitet! :up:

Frallor är inte charmiga. Har en fralla som daghund. Den är ju aldrig tyst?! Ärligt talat äcklas jag lite av alla smackande, grymtande, flåsande ljud den har för sig. För att inte tala om hur mycket jag skäms när vi är ute och folk tittar snett som om jag håller på att ta livet av den stackars hunden genom att gå runt kvarteret. Inte nog med det, den är ju allergisk och har exem också, så den slickar dig på tassarna och kliar sig frenetiskt. Nej, det är bara sjukt. Skulle aldrig stödja den aveln. Men ägarna ska köpa en till..

De jag träffat har varit charmiga, i alla fall. Frånsett andningen.:(

Jag har stött på människor med liknande andning. De har antingen behövt inhalera på mask eller få astmadropp. :mad:

De frallor och mopsar jag träffat har varit supertrevliga mentalt. Sociala, glada och orädda och dessutom lättlärda och träningsvilliga. Framför allt en mops jag känner tävlas med framgång i lydnad och rallylydnad, även agility om jag inte minns fel. Men hälsoläget i raserna gör att jag ändå aldrig skulle rekommendera dem, en mentalt trevlig individ som hindras av sjukdom är inte roligare än en frisk men mentalt svag hund och att köpa en ras med brakycefali verkar vara en riktig chansning med tanke på att rasklubbarna har så dålig koll på hälsoläget vad gäller andning.

Vad sägs om weimaranern /dobermann?

"Ni måste ha tänkt igenom ert köp noga, jag vill verkligen inte att hunden säljs vidare."

Hur hade de tänkt sig att hitta seriösa köpare till sådana valpar? Sen förstår jag inte varför tikarna ska vara 1000 kr dyrare.

Nu har jag ingen egen erfarenhet av någon av raserna. Men vad jag har förstått är båda väldigt krävande raser som är väldigt olika varandra.

Vad sägs om weimaranern /dobermann?

"Ni måste ha tänkt igenom ert köp noga, jag vill verkligen inte att hunden säljs vidare."

Hur hade de tänkt sig att hitta seriösa köpare till sådana valpar? Sen förstår jag inte varför tikarna ska vara 1000 kr dyrare.

Nu har jag ingen egen erfarenhet av någon av raserna. Men vad jag har förstått är båda väldigt krävande raser som är väldigt olika varandra.

På sida 38/39 diskuteras den annonsen. Uppfödaren har tydligen fött upp renrasiga hundar och haft reggat kennelnamn tidigare.

Vad är det som gör att man går från små renrasiga sällskapshundar till stora bruks/jakt-blandisar?!

På sida 38/39 diskuteras den annonsen. Uppfödaren har tydligen fött upp renrasiga hundar och haft reggat kennelnamn tidigare.

Vad är det som gör att man går från små renrasiga sällskapshundar till stora bruks/jakt-blandisar?!

Det har jag missat. Den annonsen jag såg var från igår, så det går nog inte så bra att få valparna sålda.

Ja. De måste verkligen ha ändrat sin livsstil. Eller så bryr de sig inte om inredningen i huset?

Har en bekant som har en frallakorsning som var på nån frallaträff. där var det en tjej som skulle köpa fralla för det var såååå gulligt när de snarkade :yuck:
Har en arbetskollega som köpte en fralla av samma anledning. Hon tyckte dem var så söta med sitt ihoptryckta ansikte och snarkande andning. Numera klagar hon mest på att hunden skäller konstant och kisser inne...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 632
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar