SKK och uppfödare i all ära med sin makt, möjlighet att påverka. Men hundköpare måste sluta vara så naiva och läsa på. Det är inte alltid man kan lita på säljaren, nu tex följer jag en bekant till min bror som tagit kull på sin renrasiga hund. I annonsen står det att valparna är registrerade i SKK, men finns inte en valp registrerad efter tiken. Så logiska meningen borde vara under registrering hos SKK, men då valparna säljs till överpris trots avsaknad av tikens meriter eller andra prover så blir jag inte förvånad att de säljs ändå.
En av mina tjejkompisar var på väg att köpa en amstaff för några år sen, säljaren hade sagt att dessa föräldrar var fullt friska så valparna kommer bli friska och vara utmärkta sällskapshundar. Uppfödaren ville ta med sig valparna hem till min kompis, med förklaringen att hon ville se den eventuella hemmiljön. Min tjejkompis letade efter en sällskapshund som kunde hänga med på promenader, mer aktivering än så var hon inte ute efter. Då uppfödaren ifråga är en fd kk till äldsta sonens pappa så kollade jag upp hundarna. Modern har D på höfter, O på armbågar, inga tävlingsresultat. Fadern har C på höfter och B på armbågar, känd MH (varav 5 på spöken rädsla, 5 på skott). När min kompis frågade uppfödaren om höfternas resultat, och att hon ville hälsa på i valpens hemmiljö så fick hon veta att hon var så besvärlig att uppfödaren inte längre ville sälja någon valp.
Haha, för att ta emot köpare hemma är mycket besvärligare än att flytta hela kullen till en okänd plats? Herregud.