Jag blir förbannad på denna oseriösa avel!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, och det är naturligtvis stamtavlan som avgör om hunden har vallningsanlag eller inte. Busenkelt! Det är därför oreggade brukshundar passar så bra som rena sällskapshundar. :idea:

Ja men visst fungerar brukshundar som sällskapshundar! Träffade på en herre som hade en sällskapsbordercollie bara här om dagen, vallning, menade han, det är ju bara något som dom där extrema vallningsexperter tror behövs :up:...:banghead:

Apropå dåliga MH. Skulle göra för ett par år sedan med min Gammelgrå.

Med på provet var en Mallenutt-ägare som inte särskilt diskret, gjorde klart, att det var ju för bedrövligt att jakthundar fick uppta plats på MH. :cautious:

Han hade minsann fin Mallenutt från stor välkänd kennel och här skulle både tävlas och avlas!

Vid overallen kissade den stackars Mallenutten ner sig, vid skramlet drog den till skogs. Spökena vågade den efter mycket uttiduttande gå fram till och då höll det ena spöket på att förlora en uppsättning fingrar....:nailbiting:

Kan säga att Mallenuttens ägare var något kokt när en i beskrivningsgänget ville köpa min "värdelösa" jakthund och den "värdelösa rackan" dessutom tog det hela som en skogspromenad med massa konstiga men kul inslag! :rofl:

Jag har aldrig vågat kolla om den där mallenutten använts i avel men jag skulle inte bli förvånad :meh:

Verkar lika illa dar hemma som har. Har sa manga exempel att det ar laskigt.

Min egen kommer ur en kull "Cane Corso x Bullmastiff" vid DNA visade det sig sedan att dar finns 25% Doberman ocksa. Han ma vara valrdens goste hemma eller med folk han kanner men ar sa fullkomligt vettskramd for allt att det alltid ar en mental kamp att ta ut honom dar det ar mycket folk eller att ha gaster. Har tranat I tva ar nu och jovisst, det gar batter men latt ar det inte. Vad som hande med de andra 11 valparna vette kitten. (Var koptes som omplacering vid 9 manaders alder da vi inte kunde med att lamna honom I sitt davarande hem pha mental och fysisk misshandel da vi tittade pa honom.)

Kompisen har en urfin RR med bra MH (svensk import), fina rontgen platar och det harligaste temperamentet nagonsin (I vardags situationer.) Varje gang hon loper far agaren kommentarer om att hon borde para henne med X, Y och Z eller vem som nu kan tankas vara inom rimligt avstand, alltid konstiga blandingar utan nagra som helst halso controller och mkt tveksam mentalitet. (Aven min egen har blivit forslagen!)

En ytlig bekant tog valpar pa sin Berner I somras. Hon ar doradd for allt. Kan inte ens ga bland folk, ater smahundar och kryper sig I princip genom livet. "Eftersom bada avelsdjuren har HD sankte jag priset med nagon hundralapp." Japp, kul.

Likadant med min katt. Hitte katt av obestamd alder och vi kastrerade henne sa tidigt vi vagade. Grannen kommer in och berattar glatt att hans hankatt klattrat pa henne. Jag forklarar att det slutar han med nu for hon ar kastrerad och vill dessutom inte bli klattrad pa alls. Da blev han forbannad! Hur vagade vi gora pa det viset nar hon kan fa kattungar och hur kunde vi vara sa elaka att lata henne ha tratt pa sig I tva dagar.

Vad fan ar det for fel pa folk egentligen?

(Och detta ar enbart exempel som jag hort personligen / blivit berattad om fran personen faktiskt inblandad. Finns hundratals exempel out there jag inte ens orkar nysta i.)

Vet inte om den varit uppe redan och man får väl inte länka men det finns en skräckgrupp på fejjan för hundar som köpes och säljes utan stamtavla.
Folk verkar verkligen blanda, köpa och sälja hipp som happ. Är en valp söt och till bra pris så är det klart man slår till! Eller???

Vet inte om den varit uppe redan och man får väl inte länka men det finns en skräckgrupp på fejjan för hundar som köpes och säljes utan stamtavla.
Folk verkar verkligen blanda, köpa och sälja hipp som happ. Är en valp söt och till bra pris så är det klart man slår till! Eller???

Hu tror jag vet vilken du menar. Klarar inte av att läsa i den pga får akut hjärnblödning. Folk som svarar på alla annonser oavsett ras, ålder, helt urskillningslöst. Känns som ett genomtänkt hundköp!

Jag är med på en sida där jakthundar säljes. Visst de jagas med och föräldrarna är meriterade osv men vilka korsningar de gör?????

Det finns renrasiga på den sidan med såklart, men varför korsa så inibänken som vissa gör ....

MIn schiller är ju inte testad i prov pga ägaren, hon testades på lite jakt, men med tanke på hur hon var när jag fick henne var det nog mer ägaren som brast än hon. Nu är hon ju 8 år så jag tänker inte starta henne i några prov, men vi har börjat spåra med henne lite och min hv jagar så han ska låta henne vara med med spårlina.

Nu hoppar jag in i tråden utan att ha läst speciellt mycket, men jag måste säga att jag blir ledsen över de stackars mopsarna och franska bulldoggarna (framförallt) som inte kan andas.
Hur kan man vilja ha en sådan ras?
Så många hundar som jag har sett inom djursjukvården som inte kan andas - och som blivit avlivade av samma skäl. Fruktansvärt!

Nu hoppar jag in i tråden utan att ha läst speciellt mycket, men jag måste säga att jag blir ledsen över de stackars mopsarna och franska bulldoggarna (framförallt) som inte kan andas.
Så många hundar som jag har sett inom djursjukvården som inte kan andas - och som blivit avlivade av samma skäl. Fruktansvärt!

Och sen går ägaren och köper en ny av samma ras.........
Varför??
Så länge det finns korkade/oseriösa köpare så kommer tyvärr korkad och oseriös avel att finnas :(

Nä men de låter ju så Gulligt med andningen :/

Ja, jag håller alltså med dig. Kommer aldrig skaffa en just pga hälsan, de är ju rätt charmiga annars.

Nä men de låter ju så Gulligt med andningen :/

Ja, jag håller alltså med dig. Kommer aldrig skaffa en just pga hälsan, de är ju rätt charmiga annars.
Observera att Mopsorden och SKK skriver på SKKs rassida att mopsar inte har några direkta hälsoproblem men att de lätt skadar ögonen då de har kort nos... Att de har problem att överhuvudtaget andas nämns inte alls :banghead:.
Å andra sidan står det på pekingeser att de är lämpliga stadshundar och inte klarar att gå i skogen eftersom de har så korta ben.
Vad är det vi människor har avlat fram egentligen?!

(Rätt intressant att läsa på den sidan, en del rasklubbar väljer verkligen att stoppa huvudet i sanden. Kanske borde döpas om till SSK, Svenska StrutsKlubben?)

Observera att Mopsorden och SKK skriver på SKKs rassida att mopsar inte har några direkta hälsoproblem men att de lätt skadar ögonen då de har kort nos... Att de har problem att överhuvudtaget andas nämns inte alls :banghead:.
Å andra sidan står det på pekingeser att de är lämpliga stadshundar och inte klarar att gå i skogen eftersom de har så korta ben.

(Rätt intressant att läsa på den sidan, en del rasklubbar väljer verkligen att stoppa huvudet i sanden. Kanske borde döpas om till SSK, Svenska StrutsKlubben?)

Massor av deras rasbeskrivningar är 99% bizarra världen... :crazy:

Kan inte gå i skogen pga korta ben?
Det ska jag berätta för några jakttaxar så kan de sjukskriva sig från framtida jakter :meh:

Nu blev jag riktigt mörkrädd av en annons....

"Vill du ha en kompromisslös kompis som aldrig skulle svika dig och din familj och kan skydda dig när du går på ensama kvällspromenader i mörka skogen?
Vill du ha en super intelligent hund som är lättlärd som kan imponera på dina vänner och grannar? Om du inte måste ha en "officiell champion", bara din egna superchampion så har vi rätt hund för dig."

.......oreggade malinois-valpar :nailbiting::arghh: undrar hur många som kommer få vandra sen.....:cry:

"Vill du ha en kompromisslös kompis som aldrig skulle svika dig och din familj och kan skydda dig när du går på ensama kvällspromenader i mörka skogen?
Vill du ha en super intelligent hund som är lättlärd som kan imponera på dina vänner och grannar? Om du inte måste ha en "officiell champion", bara din egna superchampion så har vi rätt hund för dig."

.......oreggade malinois-valpar :nailbiting::arghh: undrar hur många som kommer få vandra sen.....:cry:
Värsta scenariot ever!

Det där gör en riktigt ledsen.

Och vem knallar runt i mörka skogar om man är så himla ensam å rädd att man känner behov av att köpa en hund?

....
Och vem knallar runt i mörka skogar om man är så himla ensam å rädd att man känner behov av att köpa en hund?

Jag... eller rättare sagt, jag går inte i en mörk skog utan en hund. (och inte mina hundar, de blir rädda av mig. Mammas gamla vita herdehund däremot kände jag mig fullständigt trygg med).
Men: formuleringen är ju värdelös... fast det är ju hela annonsen, VARFÖR vill man föda upp oreggade malle-valpar? Slippa MH? Känns ju tryggt när det gäller en så pass reaktionssnabb ras...

SKK och uppfödare i all ära med sin makt, möjlighet att påverka. Men hundköpare måste sluta vara så naiva och läsa på. Det är inte alltid man kan lita på säljaren, nu tex följer jag en bekant till min bror som tagit kull på sin renrasiga hund. I annonsen står det att valparna är registrerade i SKK, men finns inte en valp registrerad efter tiken. Så logiska meningen borde vara under registrering hos SKK, men då valparna säljs till överpris trots avsaknad av tikens meriter eller andra prover så blir jag inte förvånad att de säljs ändå.

En av mina tjejkompisar var på väg att köpa en amstaff för några år sen, säljaren hade sagt att dessa föräldrar var fullt friska så valparna kommer bli friska och vara utmärkta sällskapshundar. Uppfödaren ville ta med sig valparna hem till min kompis, med förklaringen att hon ville se den eventuella hemmiljön. Min tjejkompis letade efter en sällskapshund som kunde hänga med på promenader, mer aktivering än så var hon inte ute efter. Då uppfödaren ifråga är en fd kk till äldsta sonens pappa så kollade jag upp hundarna. Modern har D på höfter, O på armbågar, inga tävlingsresultat. Fadern har C på höfter och B på armbågar, känd MH (varav 5 på spöken rädsla, 5 på skott). När min kompis frågade uppfödaren om höfternas resultat, och att hon ville hälsa på i valpens hemmiljö så fick hon veta att hon var så besvärlig att uppfödaren inte längre ville sälja någon valp.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 632
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar