Jag blir förbannad på denna oseriösa avel!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Både och. Men uppfödarens och min egen uppfattning om hunden skulle vara viktigast för mig. Sålänge mh:t inte visade skottberördhet, rädslor, mm.

Många, många både uppfödare och hundägare har oerhört svårt att se sin hund på ett objektivt sätt. Dåliga sidor förklaras bort på olika sätt eller ses till och med som något positivt - hunden är rädd för allt och håller sig runt fötterna på ägaren, och det är praktiskt för då är hunden så enkel och lättfostrad. Många har svårt att se rädslor när de tar sig uttryck i att hunden stänger av, och många har svårt att skilja en social hund från en hund som är stressad av social situationer med folk/människor och därför "spelar över". Folk är ofta skitdåliga på att läsa hund.

Har den här varit uppe?
"Jämthund, coonhound, norrbottenspets och gråhund." Oseriösa svar undanbedes, undras vad de är tänkta att jaga?
Båda föräldrarna samt helsyster från förra kullen finns i hemmet. Inte ens en tjuvparning m.a.o.

Oj, jösses, nu har jag glömt denna tråden lite för länge. :o

Jag kan förstå meningen med mh, men återigen anser jag inte att det säger mer om hunden (individen) än verkligheten/vardagen. Däremot är det ett bra verktyg, ffa om alla individer från tidigare kullar/förfäder, vilket inte är standard inom alla raser iaf, men det kanske är mer vanligt inom andra.

Det är jag som är snurrig. Utfört mh - ja - men resultatet ska ju också vara till belåtenhet.

Jag försöker inte omvända någon, jag vore dum att försöka. Jag framför bara min åsikt. Och jag är villig att lära mig och ta emot ny information. Och ändra åsikt för den delen.

Jag var på en genetikkonferens i helgen där en forskare hade tittat på samband mellan vardagsbeteede (genom en omfattande enkät) och resultat på MH och sett ett starkt samband. Så ja MH säger mycket om hur hunden fungerar i vardagen, iaf om man tittar på en så stor grupp att man kan uppnå statistisk signifikans.

Det har vi gjort klart, det är resultatet som kan variera.

Både och. Men uppfödarens och min egen uppfattning om hunden skulle vara viktigast för mig. Sålänge mh:t inte visade skottberördhet, rädslor, mm.

Hur många har den kunskapen som en mentalbeskrivare har? Hur många är 100% objektiva med sina egna hundar? Hur ska man veta vad ett MH hade visat om hunden i fråga inte har gjort något?

Själva grejjen med mental beskrivningar är ju att man lättare kan titta på en grupp besläktade djur istället för en enskild individ. Vad spelar det för roll hur fantastisk en individ är om resten av kullsyskonen och föräldrarna är mentalt skräp? Ska men avla på den där jättebra individen iaf?

Någon som har en trevlig hane? Tror inte det är så noga med rasen :

Jag söker efter en hane som är intresserad av att para sig. Helst en amstaff hane då min tik är en amstaff blandis. Hennes mamma är pitbull/amstaff och hennes pappa är okänd. Hon har väldigt bra psyke och är världens snällaste tjej så hon kommer nog bli en bra mamma och få fina valpar. Finns det nån hane som är intresserad så hör gärna av er

Synd man bara har tikar! :cool:

Jag söker efter en hane som är intresserad av att para sig. Helst en amstaff hane då min tik är en amstaff blandis. Hennes mamma är pitbull/amstaff och hennes pappa är okänd. Hon har väldigt bra psyke och är världens snällaste tjej så hon kommer nog bli en bra mamma och få fina valpar. Finns det nån hane som är intresserad så hör gärna av er

Om personen har lite tålamod kanske min Borzoi skulle kunna passa? :grin:

Jag har en hel drös labbehanar till låns, bara att välja en, undrar om en gul eller svart passar bäst :banghead:?

Nu kom jag på att tänka en kull blandisar som var ute på annons för något år sedan. Amstaff/chinese crested :crazy: De var inte vackra...

Det kanske bara är som jag inbillar mig men jag upplever att blandrasaveln blir mer och mer "blandad". :confused:
Vi har haft en hel del hundar under hela min uppväxt. Det är bara sen jag flyttade hemifrån som min mor började med renras. De blandisar som fanns i familjen innehöll dock alltid endast två raser och som regel raser som var något sånär likvärdiga i storlek och användningsområde. Andra blandrashundar i min omgivning var det likadant med. Numera verkar det nästan som om det går prestige i att trycka in så många olika raser som möjligt i en och samma hund. Helst i alla möjliga storlekar och inom så många olika användningsområden man kan också. Vad är poängen med det?

Hur tänker man när man tar en kull (renrasig) där det i femte-sjätte led förekommer en hund som är känd förvärvare av en ärftlig, allvarlig sjukdom som oftast leder till avlivning innan hunden är ett år :confused:? Uppfödaren kan heller inte skylla på att hon "inte visste" eftersom hon fött upp rasen i 30 år, framgångsrikt dessutom.
Och hur reagerar man sedan när valpköparen hör av sig och informerar om att hunden är sjuk? Jo, man iakttar en kompakt tystnad och svarar inte alls...
Avelsrådet är inte bättre, eftersom sjukdomen ifråga inte officiellt dykt upp på ett antal år så är det nog något annat :banghead:. "Varför gå ut med information när man bara gör folk oroliga?"

Hur tänker man när man tar en kull (renrasig) där det i femte-sjätte led förekommer en hund som är känd förvärvare av en ärftlig, allvarlig sjukdom som oftast leder till avlivning innan hunden är ett år :confused:? Uppfödaren kan heller inte skylla på att hon "inte visste" eftersom hon fött upp rasen i 30 år, framgångsrikt dessutom.
Och hur reagerar man sedan när valpköparen hör av sig och informerar om att hunden är sjuk? Jo, man iakttar en kompakt tystnad och svarar inte alls...
Avelsrådet är inte bättre, eftersom sjukdomen ifråga inte officiellt dykt upp på ett antal år så är det nog något annat :banghead:. "Varför gå ut med information när man bara gör folk oroliga?"
Usch! Vilken ras gäller det, om man får fråga?

Nu kom jag på att tänka en kull blandisar som var ute på annons för något år sedan. Amstaff/chinese crested :crazy: De var inte vackra...
Var en Amstaff/CC Powder Puff ute för omplacering för något år sedan på Blocket för något år sedan. Måste faktiskt erkänna att jag sällan sett sötare hund. :o

:banghead::banghead::banghead: Jäkla idioter rent ut sagt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 632
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9