Jag blir förbannad på denna oseriösa avel!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, det vanligaste spannet på en aussie ligger ju på runt 12-14.000, med ett par kennlar som sticker ut.

Jag hoppas på att uppfödaren är informerad, det måste vara riktigt hemskt att få se sin egna uppfödning på blocket utan att ha hört något. Men det är ju också tråkigt om uppfödaren ÄR underrättad men att det ändå inte gått att lösa mellan uppfödare och köpare så att uppfödaren tar tillbaka valpen...

Hoppas det blir bra för valpen i slutändan.
I min ras finns det en handfull folk som satt i system att köpa valp av omtänksamma uppfödare, och sen lägga ut valpen/unghunden på blocket utan att säga till. Eftersom djungeltrumman snabbt går så kontaktar uppfödaren säljaren och "får" köpa tillbaka sin uppfödning till 150%-200% av valppris annars säljs den iväg till hemlig köpare.

Ett jävla sätt att utpressa folk!

I min ras finns det en handfull folk som satt i system att köpa valp av omtänksamma uppfödare, och sen lägga ut valpen/unghunden på blocket utan att säga till. Eftersom djungeltrumman snabbt går så kontaktar uppfödaren säljaren och "får" köpa tillbaka sin uppfödning till 150%-200% av valppris annars säljs den iväg till hemlig köpare.

Var nyligen ett sådant fall i min ras också; en person som ville bli fodervärd men sedan ville - och fick - köpa ut hunden för reducerat pris eftersom hemmet verkade väldigt bra. Det dröjde inte länge förrän hunden låg ute på Blocket med ett rejält prispåslag.

:wtf: Ibland fattar man inte hur folk är funtade :mad: Har folk vare sig normalt samvete eller i alla fall en vilja av att inte bli totalt ökända bland en stor grupp människor :confused:

:wtf: Ibland fattar man inte hur folk är funtade :mad: Har folk vare sig normalt samvete eller i alla fall en vilja av att inte bli totalt ökända bland en stor grupp människor :confused:

Tyvärr är det fortfarande flera hundar "försvunna" efter att en av dessa människor sålt dem vidare. Hen vägrar berätta för uppfödarna vart hundarna tagit vägen :(

Numera är hen så pass ökänd att ingen gör affärer. För ca ett år sedan så bytte hen ras... Hen har registrerad kennel.

Fy fan :mad::rage:

Var nyligen ett sådant fall i min ras också; en person som ville bli fodervärd men sedan ville - och fick - köpa ut hunden för reducerat pris eftersom hemmet verkade väldigt bra. Det dröjde inte länge förrän hunden låg ute på Blocket med ett rejält prispåslag.

Fy fan vilka människor det finns....

Är det en riktig bild och ingen som roat sig med att skoja lite med fotoshopp :o

När Monster klampade igenom ett jordgetingbo i höstas (och jag la upp en totalt panikslagen tråd om det :o) så såg han inte klok ut! Nosen svällde upp så mycket att han inte kunde se runt den alls! Väldigt komiskt, men inte så kul just då... Nu önskar dock en inte så trevlig del av mig att jag tagit kort på honom. :o

När Monster klampade igenom ett jordgetingbo i höstas (och jag la upp en totalt panikslagen tråd om det :o) så såg han inte klok ut! Nosen svällde upp så mycket att han inte kunde se runt den alls! Väldigt komiskt, men inte så kul just då... Nu önskar dock en inte så trevlig del av mig att jag tagit kort på honom. :o

Lite som att jag önskar att det fanns en bild från när Bentley fick en reaktion mot en Metacamspruta och svullnade upp så att han såg ut som en bullterrier i ansiktet. :o

Men som sagt, just då hade jag lite andra prioriteringar och tyckte inte alls att det var roligt. :meh:

Min förra hund köpte jag av en som köpt honom för avel men sålde honom då han inte dög till det pga sin mentalitet. Fick veta att uppfödaren inte ville köpa tillbaka honom (han var då 11månader) så det blev inte av att jag tog kontakt med henne. Förrän jag hittade valpar på blocket där det visade sig att det var halvsyskon till honom. Uppfödaren blev glad när jag hörde av mig och hennes version av när hon fick erbjudande att köpa tillbaka honom var att han skulle säljas för att han var konstig och att den jag köpte honom av ville ha mer pengar än vad uppfödaren ville betala för en 11månader gammal "konstig" hund.

Jag vet inte vad som stämmer i den historien, har både bra och dåliga erfarenheter av både säljaren och uppfödaren och vet inte vem som hade fel eller var värst, men jag är glad att jag fick köpa Mattis för han är den mest älskade hund jag har haft. Tyvärr fick jag avliva honom pga komplikationer efter flera knäoperationer :cry:
223358_160755213987729_7052388_n.jpg

Det är en riktig bild. Du kan googla "dog stung by a bee" om du vill se fler liknande.
Ser mer ut som en korsning mellan tax o nån slags kanin.

Appropå svullna hundar. Min förra hund blev biten, förmodligen av en orm i läppen. Först blev det en bula, trodde att han fått en flisa i läppen efter att ha hjälpt husse att stapla ved. Ja han staplade ved, hade lärt sig det själv genom att kolla husse i arbete.
Efter ca 10 dagar svullnade halva huvudet upp något enormt, som en halv fotboll ungefär. Akut till veterinär, dränering av abscessen, antibiotika o dryga året av infektioner i kroppen som vandrade mellan öron, mag o tarmsystemet o sen igen. En BC kille i sin bästa ålder som var fullt tillfreds med att runda kvarteret någon gång per dygn. Gjorde ont i hjärtat att se honom. Var ytterst nära att låta honom gå,, jag peppades av en vet jag kände genom internet o han blev så småningom helt återställd. Ja visst ja, under en period hade han halvsidig ansiktsförlamning. Älskade Fähund, han var en på miljonen.
:cry::love::cry:

Går visst inte så bra att sälja de där Weimaraner/Dobermann-valparna.:cool:

Prisreducereda, mycket av "svamlet" om hur bra hundarna är är borta och desperationen över att bli sittande med dem, börjar lysa igenom i annonsen :wtf:

Hade människan en registrerad kennel? Svara gärna i PM.

*länk borttagen av moderator*

Hur är det möjligt.
25 000:-
Avelsspärr, det är väl knappast nån garanti att det inte avlas vidare på.
Att de inte går att regga i den australienska/europeiska,
men avla går väl ändå.

Är det alltså en godkänd ras i australien o europa?

Senast ändrad av en moderator:

Hur är det möjligt.
men avla går väl ändå.

Det låter skumt? Kan man ens sälja valpar med avelsspärr om det inte är något fel på dem.?

Senast ändrad av en moderator:
Det låter skumt? Kan man ens sälja valpar med avelsspärr om det inte är något fel på dem.?
Avelsspärr innebär ju bara att "valpar till valparna" inte kan registreras i det avelsförbund avelsspärren ligger i. Dvs: nej, att uppfödaren säger avelsspärr innebär inte att det inte går att ta valpar på hunden när den blivit vuxen.
I SKK har jag för mig det krävs att något är fysiskt konstruktionsmässigt fel på valpen för att avelsspärr ska vara aktuellt (färgfel är tex inte godkänd orsak för avelsspärr)

Avelsspärr innebär ju bara att "valpar till valparna" inte kan registreras i det avelsförbund avelsspärren ligger i. Dvs: nej, att uppfödaren säger avelsspärr innebär inte att det inte går att ta valpar på hunden när den blivit vuxen.
I SKK har jag för mig det krävs att något är fysiskt konstruktionsmässigt fel på valpen för att avelsspärr ska vara aktuellt (färgfel är tex inte godkänd orsak för avelsspärr)
Hahahaha ja att hundarna går att avla på oavsett bara de är vuxna förstår jag också :p jag menade mer om man lagligt/giltigt kunde sälja hundar med avelsspärr utan fysiska fel.

Jag tänkte på den här tråden senast i morse när jag hade en diskussion med mig själv och om jag ska erbjuda Billy som täckhund eller inte. Han är väldigt komplett, han har gjort både BPH och MH, är meriterad, dokumenterat frisk och dokumenterat supersnygg. Ändå tvekar jag eftersom han är en centimeter högre än rasstandarden.
En centimeter liksom.

Och så parar folk sin hund med vad som helst för att den är snäll ibland.
Herregud.

Ja sådana funderingar har jag också. Eller snarare, i mina mer negativa stunder önskar jag nästan att jag inte tänkte och kunde såpass mycket utan var lite mer oseriös.
Nä, naturligtvis inte på riktigt, kunskap och utvärdering är guld, men jag är så intresserad och VILL avla, nu har jag nyligen slutgiltigt bestämt mig för att min tik inte är värd att avla på.
Samtidigt har jag flera ytligt bekanta med främst hund- och kattuppfödning där det är renrasigt, reglerna följs, inget i nivå med vad som nämns i tråden men det inte verkar inte vara så mycket tanke eller kunskap bakom. Alla individer går i avel, kullar tas om innan de första hunnit utvärderas, en hane som får kullar mest hela tiden så jag börjar fundera över rasens avelsbas, avelsdjuren gör inte direkt något för meritering osv.
Och de "får", men inte jag. Suck ;)

Gällande Billys extra centimeter tänker jag att det är ett minus, alla hundar har sina nackdelar, men det är en sån sak som kan vägas upp genom att hunden är extra bra i övrigt. Till skillnad från vissa andra saker (tex hälsoproblem) där jag tycker hunden ska tas ur avel oavsett hur bra den är i övrigt.

Hahahaha ja att hundarna går att avla på oavsett bara de är vuxna förstår jag också :p jag menade mer om man lagligt/giltigt kunde sälja hundar med avelsspärr utan fysiska fel.
Det borde man väl kunna göra, ordet tex upptäckts fel hos föräldrar/släktingar efter valparna kom till?

Hur är det möjligt.
men avla går väl ändå.

Vad är det för ras, jag kom in efter städningen? :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 632
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar